Från arkivet - Enkelvagn på linje 4

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 674
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33

Från arkivet - Enkelvagn på linje 4

Inlägg av /jes »

Bild
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Från arkivet - Enkelvagn på linje 4

Inlägg av C12C3C3C12 »

Naumburg?
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 674
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33

Re: Från arkivet - Enkelvagn på linje 4

Inlägg av /jes »

C12C3C3C12 skrev:Naumburg?
Nej, Rostock för cirka 50 år sedan!

Om man visar bilder i järnvägsforumen är medlemmarna som flugor på en sockerbit med olika kommentarer. I detta forum är det ganska dödfött att visa bilder om det inte handlar om Stockholm förstås. :wink:
Senast redigerad av /jes den torsdag 06 januari 2022 14:38, redigerad totalt 1 gånger.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Från arkivet - Enkelvagn på linje 4

Inlägg av daniel_s »

Först och främst /jes så uppskattar jag verkligen dina bilder och tittar alltid på dem, det är fint med färgbilder från 70-talet på ett östeuropa som man annars mest har sett i grått.

Sen så har väl tyvärr många av diggarna flytt forumet. Ungdomarna i SSS brukar förmoda att det är pga den tekniska utvecklingen där Facebook etc har blivit bekvämare att använda, dock håller inte den förklaringen eftersom diggare i allmänhet är extremt konservativa och hellre fortsätter att använda existerande verktyg än att prova nya. Men hur som helst är ju användarflykten ett faktum och jag har observerat att jag börjar bli ganska ensam bland dem som jobbar i kollektivtrafiken med att göra inlägg i forumet utan att låtsas att jag är någon annan.

Egentligen tycker jag att SSS kan stänga det här forumet, det är inte värt besväret att drifta det för att jag och fem andra användare ska hålla debatten igång! Men så länge det finns kvar så tittar jag med glädje på alla bilder som läggs ut, det händer ju att jag lägger in egna också.
Användarens profilbild
1
Inlägg: 849
Blev medlem: måndag 10 september 2007 21:33
Ort: Söderudd

Re: Från arkivet - Enkelvagn på linje 4

Inlägg av 1 »

/jes skrev:Om man visar bilder i järnvägsforumen är medlemmarna som en flugor på en sockerbit med olika kommentarer. I detta forum är det ganska dödfött att visa bilder om det inte handlar om Stockholm förstås. :wink:
Intressant synpunkt/upplevelse ... ! Låt mig därför lägga in en 61 år gammal kontrollbild;
1960-05-10 SS linje 4 - Östra station.jpg
1960-05-10 SS linje 4 - Östra station.jpg (95.81 KiB) Visad 2044 gånger
Hälsar / Lena

Som ändock inte vill påstå att det är "dödfött" med bilder på detta Forum. Däremot tycker jag att vännen Daniel har ringat in ett flertal korrekta fakta i sin kommentar.

Min upplevelse är att dagens enorma mängder av olika s.k. "sociala medier" med sin enkelhet att skapa nischade intressegrupper, både öppna och slutna, mer lockar dagens trafikintresserade ungdomar och uppåt medelålders, vilka tycks vara födda med microchips i hjärnkontoret.

Törhända kan en bidragande orsak till frånvaron av engagemang på etablerade, föreningsdrivna medier typ Forumsidor, vara att denna grupp också förefaller att vara konstant "uppkopplade" och även när de passerar ett övergångsställe eller åker rulltrappa i tunnelbanan spanar av samt skickar "tummen upp" m.m. Vilket inte kräver några större mått av engagemang eller eftertanke.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Från arkivet - Enkelvagn på linje 4

Inlägg av LÅ1 »

Även jag uppskattar bilder av den typ som finns i denna tråd. Men jag har sällan något att tillföra ämnet. Men jag kan ju i alla fall tacka för bilderna.

Även om jag bor i Stockholm så tycker det är tråkigt att allt här är så Stockholmsfixerat. Övriga Sverige förekommer sparsamt. Att trådar om t.ex. Norrköping eller Göteborg blir korta kan i viss mån bero på att det är färre personer här som har kunskap och erfarenhet av just dessa orter.

Denna tråd har f.n. 130 visningar efter totalt fem inlägg. Så några har väl tittat. En del av de 130 är förstås robotar, från Google och andra. Och några som klickat blev kanske blev besvikna över att det inte var linje 4 i Stockholm avsågs.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Klas Mårtensson
Inlägg: 78
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:31

Re: Från arkivet - Enkelvagn på linje 4

Inlägg av Klas Mårtensson »

/jes skrev:
C12C3C3C12 skrev:Naumburg?
Nej, Rostock för cirka 50 år sedan!
Var du där för att passa på innan linjen las ner (gjordes 24/3 -74)? Ser högeligen diggabel ut!
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 674
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33

Re: Från arkivet - Enkelvagn på linje 4

Inlägg av /jes »

Klas Mårtensson skrev:
/jes skrev:
C12C3C3C12 skrev:Naumburg?
Nej, Rostock för cirka 50 år sedan!
Var du där för att passa på innan linjen las ner (gjordes 24/3 -74)? Ser högeligen diggabel ut!
Nej, vi var några medlemmar från SSS Malmö som skulle utforska lite och visste egentligen inget om Rostock.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Från arkivet - Enkelvagn på linje 4

Inlägg av Hechtwagen »

/jes skrev:
C12C3C3C12 skrev:Naumburg?
Nej, Rostock för cirka 50 år sedan!

Om man visar bilder i järnvägsforumen är medlemmarna som flugor på en sockerbit med olika kommentarer. I detta forum är det ganska dödfött att visa bilder om det inte handlar om Stockholm förstås. :wink:
Ja men i vi lät i vart fall vår mest kvalificerade östtysklandsexpert gissa fel!
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Från arkivet - Enkelvagn på linje 4

Inlägg av C12C3C3C12 »

Klas Mårtensson skrev:
/jes skrev:
C12C3C3C12 skrev:Naumburg?
Nej, Rostock för cirka 50 år sedan!
Var du där för att passa på innan linjen las ner (gjordes 24/3 -74)? Ser högeligen diggabel ut!

Om det är Naumburg ni snackar om lades ringlinjen ner 1991, återuppstod på avkortad sträckning som museilinje för att sedan bli en del av stadstrafiken omkring år 2000 som linje 4, den förlängs då och då. https://de.wikipedia.org/wiki/Stra%C3%9Fenbahn_Naumburg
Snakker de om Rostock går det att åka den vardagar. Det var ett tag sedan jag var i Rostock efter att muren föll, var även där tidigare, åkte med dom svävande mellandelarna som fanns då i mitten på 80-talet innan dom nya vagnarna kom.
gek
Inlägg: 1180
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Från arkivet - Enkelvagn på linje 4

Inlägg av gek »

Rostock: Dagens linje 4 trafikerar inte samma sträckning som den linje 4 vilken fram till 1974 gick Steintor - Gehlsdorf.
/Gunnar Ekeving
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8016
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Re: Från arkivet - Enkelvagn på linje 4

Inlägg av Bussmicke »

daniel_s skrev:Först och främst /jes så uppskattar jag verkligen dina bilder och tittar alltid på dem, det är fint med färgbilder från 70-talet på ett östeuropa som man annars mest har sett i grått.

Sen så har väl tyvärr många av diggarna flytt forumet. Ungdomarna i SSS brukar förmoda att det är pga den tekniska utvecklingen där Facebook etc har blivit bekvämare att använda, dock håller inte den förklaringen eftersom diggare i allmänhet är extremt konservativa och hellre fortsätter att använda existerande verktyg än att prova nya. Men hur som helst är ju användarflykten ett faktum och jag har observerat att jag börjar bli ganska ensam bland dem som jobbar i kollektivtrafiken med att göra inlägg i forumet utan att låtsas att jag är någon annan.

Egentligen tycker jag att SSS kan stänga det här forumet, det är inte värt besväret att drifta det för att jag och fem andra användare ska hålla debatten igång! Men så länge det finns kvar så tittar jag med glädje på alla bilder som läggs ut, det händer ju att jag lägger in egna också.

Folk är lata och bekväma och går till Facebook där det stora nackdelem är att allt drunkar och man lätt missar saker. Sen är det oöverskådligt på FB.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Klas Mårtensson
Inlägg: 78
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:31

Re: Från arkivet - Enkelvagn på linje 4

Inlägg av Klas Mårtensson »

C12C3C3C12 skrev:
Klas Mårtensson skrev:
Var du där för att passa på innan linjen las ner (gjordes 24/3 -74)? Ser högeligen diggabel ut!

Om det är Naumburg ni snackar om lades ringlinjen ner 1991, återuppstod på avkortad sträckning som museilinje för att sedan bli en del av stadstrafiken omkring år 2000 som linje 4, den förlängs då och då. https://de.wikipedia.org/wiki/Stra%C3%9Fenbahn_Naumburg
Snakker de om Rostock går det att åka den vardagar. Det var ett tag sedan jag var i Rostock efter att muren föll, var även där tidigare, åkte med dom svävande mellandelarna som fanns då i mitten på 80-talet innan dom nya vagnarna kom.
Den linje i Rostock som idag har nummer 4 är en annan linje än den som syns på bilden. Linje 4 och hela dess sträckning lades ned 1974, och därefter fanns det inga sträckor på östsidan av Warnow.
Men från 1987 har man på nytt anlagt spårväg på Warnows östsida (men med annan anslutning till övriga nätet), dock med i huvudsak andra sträckningar. En av de linjer som trafikerar där är en ny linje 4. Så om bilden är tagen på Bierkower Damm finns är det idag möjligt att fotografera en 4a på samma plats. Dock dubbelspår sedan nyanläggningen.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2044
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Från arkivet - Enkelvagn på linje 4

Inlägg av ADDE »

1 skrev:
/jes skrev:Om man visar bilder i järnvägsforumen är medlemmarna som en flugor på en sockerbit med olika kommentarer. I detta forum är det ganska dödfött att visa bilder om det inte handlar om Stockholm förstås. :wink:
Intressant synpunkt/upplevelse ... ! Låt mig därför lägga in en 61 år gammal kontrollbild;
1960-05-10 SS linje 4 - Östra station.jpg
Hälsar / Lena

Som ändock inte vill påstå att det är "dödfött" med bilder på detta Forum. Däremot tycker jag att vännen Daniel har ringat in ett flertal korrekta fakta i sin kommentar.

Min upplevelse är att dagens enorma mängder av olika s.k. "sociala medier" med sin enkelhet att skapa nischade intressegrupper, både öppna och slutna, mer lockar dagens trafikintresserade ungdomar och uppåt medelålders, vilka tycks vara födda med microchips i hjärnkontoret.

Törhända kan en bidragande orsak till frånvaron av engagemang på etablerade, föreningsdrivna medier typ Forumsidor, vara att denna grupp också förefaller att vara konstant "uppkopplade" och även när de passerar ett övergångsställe eller åker rulltrappa i tunnelbanan spanar av samt skickar "tummen upp" m.m. Vilket inte kräver några större mått av engagemang eller eftertanke.
Jag tycker att restriktionerna kring bildstorlekar gör det jobbigt för mig att redigera mina bilder jag har tagit genom åren. Jag har bilder på spårväg citys utbyggnad från 2010 och Hagsätragrenens renovering som jag aldrig har lagt upp här. Facebook är så mycket enklare. Bara med en drag'n'click så publiceras hela album i rätt avsedd facebookgrupp utan några som helst problem.
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Från arkivet - Enkelvagn på linje 4

Inlägg av Harald »

ADDE skrev:Facebook är så mycket enklare. Bara med en drag'n'click så publiceras hela album i rätt avsedd facebookgrupp utan några som helst problem.
Javisst, om det enda man vill är att ha lite uppmärksamhet för stunden så. Men vill man publicera något som folk kan hitta tillbaka till även om det har gått några år, så är Facebook värdelöst. Där finns ingen struktur och resultatet av sökningar är slumpmässigt sett från sökarens synpunkt. Det styrs väl av deras algoritmer, men eftersom man inte känner dem, så vet man inte vad man får för resultat. Här i Forum kan man trots phpBB:s rätt taskiga sökfunktion plocka fram gamla bilder som man är intresserad av.
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8016
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Re: Från arkivet - Enkelvagn på linje 4

Inlägg av Bussmicke »

/jes skrev: Om man visar bilder i järnvägsforumen är medlemmarna som flugor på en sockerbit med olika kommentarer. I detta forum är det ganska dödfött att visa bilder om det inte handlar om Stockholm förstås. :wink:
Tyvärr är det många som inte känner till världen utanför SL...
ADDE skrev: Facebook är så mycket enklare. Bara med en drag'n'click så publiceras hela album i rätt avsedd facebookgrupp utan några som helst problem.
Tyvärr är Facebook värdelöst, saker drunknar väldigt fort om man inte bor på Facebook typ,,,
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Skriv svar