Om varm lunchmat

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
643
Inlägg: 1096
Blev medlem: onsdag 11 januari 2012 10:58

Om varm lunchmat

Inlägg av 643 »

Trots min låga status som fattig pensionär har jag understundom kostat på mig en enklare lunch
på sk lokal. Den mediokra njutningen härav har på senaste tiden med galopperande hastighet
minskat ytterligare i och med att de kraftigt och ideligen ökade elpriserna gjort att restaurang-
idkarna tydligen känt sig tvungna att med ungefär samma hastighet vrida ned värmen på spisar,
ugnar och varmhållningsanordningar och nu ofta serverar vidrigt ljummen, föga välsmakande mat
med förhöjd risk för olika förgiftningar och i strid med gällande livsmedelsstadga - givetvis till samma
eller ytterligare ökat pris!
Inte blir det bättre av att kockarna dessutom blivit för lata för att orka röra om i grytorna! De ansvariga
verkar inte
alls förstå att de härigenom gräver sin egen grav :( - men branschen är ju ändå extremt överetablerad...

Bojkotta snåljåparna!

Vore intressant att ta del av det ärade auditoriets erfarenheter i frågan...
Senast redigerad av 643 den onsdag 05 januari 2022 19:38, redigerad totalt 1 gånger.
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Om varm lunchmat

Inlägg av Stefan Widén »

I min enkla värld byter man ställe om de inte håller en acceptabel kvalitet.

Är de med olika nätappar kan man med fördel skriva på dessa. Dåliga betyg där gör att de får två val. Antingen klappa igen eller så verkligen lyfta sig.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
643
Inlägg: 1096
Blev medlem: onsdag 11 januari 2012 10:58

Re: Om varm lunchmat

Inlägg av 643 »

Det ska fan vara restaurangdirektör (travesti på August Blanches klassiska uttalande
från 1848) och säkert är det ingen idealtillvaro. Jag har hört uttalanden i stil med:
"Det här är inte roligt längre" - och detta så att kunderna tydligt har hört det :(
Och när det är likadant överallt i närområdet - hur gör man då?

Sjudubbelt fy!
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Om varm lunchmat

Inlägg av BSB101 »

Kanske dags att byta lunchhak om du nu inte är nöjd, borde inte vara något problem heller om det nu finns ett överetablering. Själv har jag dock inte märkt att haken jag besöker har sänkt värmen verken på spisar eller maten.
Användarens profilbild
643
Inlägg: 1096
Blev medlem: onsdag 11 januari 2012 10:58

Re: Om varm lunchmat

Inlägg av 643 »

BSB101 skrev:Kanske dags att byta lunchhak om du nu inte är nöjd, borde inte vara något problem heller om det nu finns ett överetablering. Själv har jag dock inte märkt att haken jag besöker har sänkt värmen verken på spisar eller maten.
Som trogen kund hos McDonalds sedan 70-talets (ändrat) början har jag i dag för första gången någonsin utsatts för att serveras ljummen
hamburgare med ganska kalla pommes frites. Vet myndigheterna om det här? :shock:
Senast redigerad av 643 den fredag 07 januari 2022 23:51, redigerad totalt 1 gånger.
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarens profilbild
Stefan Isaksson
Inlägg: 590
Blev medlem: måndag 02 september 2002 15:26
Ort: Uppsala

Re: Om varm lunchmat

Inlägg av Stefan Isaksson »

643 skrev: Som trogen kund hos McDonalds sedan 60-talets början
McDonalds på 60-talet? Jag trodde den första McDonalds öppnades 1973 (ca) på Kungsgatan nära Norrlandsgatan.
Den tredje McDonalds, som jag alltid räknat, var (och är) i gamla Corsos lokaler i Stadsbiblioteket (huvudbiblioteket). Jag tror förresten att Corsos gamla utemöbler fortfarande används.
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Om varm lunchmat

Inlägg av Lennart Petersen »

BSB101 skrev:Kanske dags att byta lunchhak om du nu inte är nöjd, borde inte vara något problem heller om det nu finns ett överetablering. Själv har jag dock inte märkt att haken jag besöker har sänkt värmen verken på spisar eller maten.
Brukar du undersöka värmen på restaurangernas spisar ? Hur ?
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Om varm lunchmat

Inlägg av BSB101 »

643 skrev:
BSB101 skrev:Kanske dags att byta lunchhak om du nu inte är nöjd, borde inte vara något problem heller om det nu finns ett överetablering. Själv har jag dock inte märkt att haken jag besöker har sänkt värmen verken på spisar eller maten.
Som trogen kund hos McDonalds sedan 60-talets början har jag i dag för första gången utsatts för att serveras ljummen
hamburgare med ganska kalla pommes frites. Vet myndigheterna om det här? :shock:
Har du meddelat myndigheterna? Tog du kontakt med personalen? Är säker på att du fått en ny hamburgare och pommes.
Lennart Petersen skrev:
BSB101 skrev:Kanske dags att byta lunchhak om du nu inte är nöjd, borde inte vara något problem heller om det nu finns ett överetablering. Själv har jag dock inte märkt att haken jag besöker har sänkt värmen verken på spisar eller maten.
Brukar du undersöka värmen på restaurangernas spisar ? Hur ?
Jag utgår från att om maten håller den värme man kan förvänta sig så håller nog spisen rätt värme.
Användarens profilbild
643
Inlägg: 1096
Blev medlem: onsdag 11 januari 2012 10:58

Re: Om varm lunchmat

Inlägg av 643 »

Stefan Isaksson skrev:
643 skrev: Som trogen kund hos McDonalds sedan 60-talets början
McDonalds på 60-talet? Jag trodde den första McDonalds öppnades 1973 (ca) på Kungsgatan nära Norrlandsgatan.
Den tredje McDonalds, som jag alltid räknat, var (och är) i gamla Corsos lokaler i Stadsbiblioteket (huvudbiblioteket). Jag tror förresten att Corsos gamla utemöbler fortfarande används.
Hade fel ang McD - det var svårt att hitta hamburgerställen i 60-talets början men bredvid nämnda Corso minns jag en liten lokal som redan då serverade
sådant. Deras kock hade som egenhet att doppa hamburgerbröden i frityrkärlet för att sedan lägga dem på stekytan en stund vilket gjorde att de höll en klart anständig temperatur och smakade utsökt bra :cheesygrin:
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Om varm lunchmat

Inlägg av Hechtwagen »

Stefan Isaksson skrev:
643 skrev: Som trogen kund hos McDonalds sedan 60-talets början
McDonalds på 60-talet? Jag trodde den första McDonalds öppnades 1973 (ca) på Kungsgatan nära Norrlandsgatan.
Den tredje McDonalds, som jag alltid räknat, var (och är) i gamla Corsos lokaler i Stadsbiblioteket (huvudbiblioteket). Jag tror förresten att Corsos gamla utemöbler fortfarande används.
I Sverige ja! 15 maj 1940 amges som öppningsdatum i USA.
Oktober 1973 var jag på Mc Donald's på Kungsgatan vid Norrlandsgatan och det var nyöppnat då.

Nu har dock 643 "erkänt" att han hade "fel".

Jag får väl avlägga visit på donkem och kolla om texten "Caution! Filling is hot" på äppelpajasken är ersatt med texten "Filling is luke warm".
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Om varm lunchmat

Inlägg av Lennart Petersen »

Hechtwagen skrev:
Stefan Isaksson skrev:
643 skrev: Som trogen kund hos McDonalds sedan 60-talets början
McDonalds på 60-talet? Jag trodde den första McDonalds öppnades 1973 (ca) på Kungsgatan nära Norrlandsgatan.
Den tredje McDonalds, som jag alltid räknat, var (och är) i gamla Corsos lokaler i Stadsbiblioteket (huvudbiblioteket). Jag tror förresten att Corsos gamla utemöbler fortfarande används.
I Sverige ja! 15 maj 1940 amges som öppningsdatum i USA.
Oktober 1973 var jag på Mc Donald's på Kungsgatan vid Norrlandsgatan och det var nyöppnat då.

Nu har dock 643 "erkänt" att han hade "fel".

Jag får väl avlägga visit på donkem och kolla om texten "Caution! Filling is hot" på äppelpajasken är ersatt med texten "Filling is luke warm".
Här är en historieskildring
https://www.mcdonalds.com/se/sv-se/om-o ... toria.html
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Om varm lunchmat

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Ja, franchising är verkligen ett fantastiskt koncept - vare sig det rör sig om hamburgare (McDonald's) eller brott (Hells Angels, Bandidos). Liksom det amerikanska i att kliva in i en verksamhet man inte själv har skapat, och kasta ut grundarna.

Själv tillhör jag inte längre McDonald's trogna kunder eftersom deras restauranger håller så ojämn klass (för att uttrycka sig försiktigt). Jag vill inte peka ut någon restaurang i Stockholm särskilt - dock var den sunkigaste McDonald's jag besökt ett ställe i San Antonio, Texas. Där kan man tala om kulturchock. Fast i Texas ska man förstås äta texmex, inte hamburgare.

Som mera kräsen konsument (och dessutom ansatt av vissa nationalistiska böjelser, tydligen :) ) vill jag istället anbefalla den svenska kedjan Max (som nu öppnar även på Kungsgatan), som hittills aldrig svikit mina förväntningar. Två Max-ställen jag särskilt rekommenderar är Max i Bromma, där man vid tjänligt väder kan sitta ute och ta del av flygtrafiken (så länge den nu varar) och biltrafiken på Ulvsundaleden, samt Max Lidingö, med utsikt över Lidingöbanan och därtill hörande vagnhallar. Max vegetariska burgare är faktiskt riktigt bra, jag växlar mellan dem och de nötköttsbaserade.

Just nu har innevarande årstid dock satt stopp för dessa enkla nöjen, då skotern står vinterinställd i garaget. Kollektivt åker jag som bekant inte!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
643
Inlägg: 1096
Blev medlem: onsdag 11 januari 2012 10:58

Re: Om varm lunchmat

Inlägg av 643 »

BSB101 skrev:Kanske dags att byta lunchhak om du nu inte är nöjd, borde inte vara något problem heller om det nu finns ett överetablering. Själv har jag dock inte märkt att haken jag besöker har sänkt värmen verken på spisar eller maten.
Har provat ett antal alternativa lunchställen i olika stadsdelar, tyvärr med samma bedrövliga resultat :evil:
Fenomenet blev vanligt på gränsen till förhärskande under förra året...

Verkar bara återstå att avhämta mat tvärs över gatan för adekvat upphettning i mikron hemma :(
Bilagor
Elpris upp.PNG
Elpris upp.PNG (99.06 KiB) Visad 889 gånger
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarens profilbild
643
Inlägg: 1096
Blev medlem: onsdag 11 januari 2012 10:58

Re: Om varm lunchmat

Inlägg av 643 »

Vid årsskiftet höjde många restauranger sina lunchpriser vilket torde
ytterligare minska antalet kunder :(
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Om varm lunchmat

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Ja, jag vet inte varför den värderade 643 har länkat in en AB-rubrik om elpriserna, men jag har svårt att tro att lunchrestauranger skulle servera halvljummen mat pga. detta. Då ligger det väl närmare tillhands att höja priserna på maten, vilket brukar ske med regelbundna mellanrum. Inflation, kallas det. Annars finns ju alltid optionen att laga sin mat själv, vilket jag själv (mest av smittskyddsskäl) genomgående gjort under pandemin, trots (eller kanske beroende på) min låga status som fattig pensionär.

Just nu flödar medierna över av populism och snyfthistorier om alla som drabbats av höga elpriser, men är man en storförbrukare av el (restaurang, bageri eller rent av växthusodlare) kanske man ska försöka säkra sitt elpris om man har små marginaler i sina kalkyler. Detsamma gäller f.ö. de som är omdömeslösa nog att hålla kvar vid direktverkande elvärme i sina bostäder.

Tilläggas kan förstås att jag inte har för avsikt att kapa denna tråd till att börja diskutera Sveriges energipolitik. Till det finns andra trådar. Eller också får man skapa nya.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Om varm lunchmat

Inlägg av Lennart Petersen »

643 skrev:Vid årsskiftet höjde många restauranger sina lunchpriser vilket torde
ytterligare minska antalet kunder :(
Jag tror nog du råkat ut för tillfälligheter med den ljumma maten.
Det borde annars vara många fler som klagat och uppmärksammat till pressen.
Och kostnaden för el till spisen torde vara försumbar för en restaurangmåltid även om elen är dyr.
Personal, lokalhyra och råvaror är väl de stora kostnaderna.
Och el använd för matlagning, kylskåp, belysning ger också ett tillskott till uppvärmningen av lokalerna även om det nu är dyr värme.
Skriv svar