Sida 1 av 1
C1x på röda linjen
Postat: tisdag 04 januari 2022 21:33
av matshell
Det finns ju en tråd om C30 på röda linjen, men jag undrar hur många C1x det finns kvar där? Och när man kan tänka sig att sista C1x-tåget körs? Och finns det några kvar på blåa linjen?
Re: C1x på röda linjen
Postat: tisdag 04 januari 2022 22:57
av daniel_s
Antar att C1x avser C14-C15. Det finns ju åtminstone 65 vagnpar kvar av de ursprungliga 70. Dessa går mestadels på bana 3 men man hör dem även på bana 2 ibland! C6 är dock vanligare där än så länge.
Re: C1x på röda linjen
Postat: torsdag 06 januari 2022 20:19
av Fyrgeit
På hösten och vintern går det fler cx på röda. Tror jag har sett 2 (16v) c14 tåg ute samtidigt.
Re: C1x på röda linjen
Postat: torsdag 06 januari 2022 21:30
av matshell
Haha, jag ser att C1x inte var så tydligt som jag trodde, menar alltså alla "gamla" vagnar, före C20. Tror inte riktigt att jag i hastigheten ser skillnad på de olika varianterna.
Men man kan alltså tänka sig att dessa äldre vagnar kommer att finnas kvar länge än? Eller kommer C30-leveranserna att göra att alla gamla vagnar, ffa C6 men kanske ända upp t.o.m. C15, försvinner relativt snart? På röda linjen eller totalt?
Re: C1x på röda linjen
Postat: torsdag 06 januari 2022 21:57
av daniel_s
Något förenklat:
Vagnsnummer 26xx och 27xx = C6 (1970-talsvagnar)
Vagnsnummer 12xx och 13xx = C15 och C14 (1980-talsvagnar)
C30 ersätter C6.
C6-C15 kallas med gemensamt uttryck för ”Cx”.
Re: C1x på röda linjen
Postat: fredag 07 januari 2022 7:31
av JohanB
daniel_s skrev:Något förenklat:
Vagnsnummer 26xx och 27xx = C6 (1970-talsvagnar)
Vagnsnummer 12xx och 13xx = C15 och C14 (1980-talsvagnar)
C30 ersätter C6.
C6-C15 kallas med gemensamt uttryck för ”Cx”.
Kommer C14 och C15 inte ersättas av C30?
Re: C1x på röda linjen
Postat: fredag 07 januari 2022 9:41
av daniel_s
Jag tycker att det är svårt att hitta uppgifter om hur många C30-fordon som egentligen är beställda. 47 enheter har nämnts många gånger, men när jag nu tittar så hittar jag uppgifter om såväl ”96 vagnar” som ”49 fullängdståg” på regionens hemsida. En källa till förvirring kan vara att enheterna är 70 meter långa och tenderar att kallas ”tåg” medan expertnördarna på SL tycker att det är en jättebra idé att kalla en 70-metersenhet för ”en vagn” fast den mekaniskt sett är fyra självständiga vagnar.
Nå, om det nu verkligen är 96 eller till och med 98 sådana enheter som är beställda, så har man sammanlagt ungefär 18 fullängdståg mer än vad man hade innan man satte igång. Då behöver man givetvis inga Cx-vagnar, åtminstone inte för att fortsätta med dagens produktion. Dvs goodbye C14-C15. Fast jag undrar hur uträkningen ser ut. De där 18 tågsätten extra är mer än vad som behövs för att klara den planerade utbyggnaden av bana 3 med dagens turtäthet, men om turtätheten ska utökas verkar det lite i underkant i stället. Och man får förstås beakta att varje vagnfel slår hårt på produktionen när det är ett halvt tåg som försvinner…
Re: C1x på röda linjen
Postat: fredag 07 januari 2022 11:06
av matshell
daniel_s skrev:Något förenklat:
Vagnsnummer 26xx och 27xx = C6 (1970-talsvagnar)
Vagnsnummer 12xx och 13xx = C15 och C14 (1980-talsvagnar)
C30 ersätter C6.
C6-C15 kallas med gemensamt uttryck för ”Cx”.
Tack daniel_s för klarläggandet/förtydligandet!
daniel_s skrev:Jag tycker att det är svårt att hitta uppgifter om hur många C30-fordon som egentligen är beställda. 47 enheter har nämnts många gånger, men när jag nu tittar så hittar jag uppgifter om såväl ”96 vagnar” som ”49 fullängdståg” på regionens hemsida. En källa till förvirring kan vara att enheterna är 70 meter långa och tenderar att kallas ”tåg” medan expertnördarna på SL tycker att det är en jättebra idé att kalla en 70-metersenhet för ”en vagn” fast den mekaniskt sett är fyra självständiga vagnar.
Nå, om det nu verkligen är 96 eller till och med 98 sådana enheter som är beställda, så har man sammanlagt ungefär 18 fullängdståg mer än vad man hade innan man satte igång. Då behöver man givetvis inga Cx-vagnar, åtminstone inte för att fortsätta med dagens produktion. Dvs goodbye C14-C15. Fast jag undrar hur uträkningen ser ut. De där 18 tågsätten extra är mer än vad som behövs för att klara den planerade utbyggnaden av bana 3 med dagens turtäthet, men om turtätheten ska utökas verkar det lite i underkant i stället. Och man får förstås beakta att varje vagnfel slår hårt på produktionen när det är ett halvt tåg som försvinner…
Och tack igen för problematiseringen! Ja, inte helt lätt detta med skillnaden på Cx, C20 och C30!
Re: C1x på röda linjen
Postat: fredag 07 januari 2022 12:56
av Persson
matshell skrev:Haha, jag ser att C1x inte var så tydligt som jag trodde, menar alltså alla "gamla" vagnar, före C20. Tror inte riktigt att jag i hastigheten ser skillnad på de olika varianterna.
Men man kan alltså tänka sig att dessa äldre vagnar kommer att finnas kvar länge än? Eller kommer C30-leveranserna att göra att alla gamla vagnar, ffa C6 men kanske ända upp t.o.m. C15, försvinner relativt snart? På röda linjen eller totalt?
Enligt rykten som jag har hört ska februari i år bli sista månaden med C6; då ska man enligt uppgift ha tillräckligt många C30 för att klara trafiken utan C6. Jag vet inte hur sannolik denna prognos är; antar att det som ofta tidigare uppstår oförutsedda dröjsmål, och i nuläget tas ju C30 ur trafik på grund av vagnfel nästan dagligen, så min gissning är att C6 kommer att få rycka in ytterligare några månader. Men slutet närmar sig obönhörligen.
När det gäller C14/C15 ska de enligt vad jag hört vara kvar några år till. Leveranserna av C30 ska pågå till åtminstone 2024, kanske ännu längre om halvledarbrist och pandemi tvingar produktionen att gå på lågvarv. Tills alla C30 har levererats finns antagligen C14/C15 kvar i viss omfattning.