Strömlöst på Stockholm C - Backup
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Strömlöst på Stockholm C - Backup
Enligt Aftonbladet så är det något form av strömavbrott på Centralstationen i Stockholm.
Det som förvånar mig är att, med tanke på dagens energieffektiva belysningar, det inte finns någon backup som kan hålla igång belysningen. Sen förvånar det mig att inte Konsum och andra verksamheter har backup så att de kan fortsätta att ta betalt. Men det är privata firmor, men just Konsum borde ju faktiskt ha lärt sig vid det här laget att säkra verksamheten.
Det som förvånar mig är att, med tanke på dagens energieffektiva belysningar, det inte finns någon backup som kan hålla igång belysningen. Sen förvånar det mig att inte Konsum och andra verksamheter har backup så att de kan fortsätta att ta betalt. Men det är privata firmor, men just Konsum borde ju faktiskt ha lärt sig vid det här laget att säkra verksamheten.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Strömlöst på Stockholm C - Backup
Nog finns det väl nödbelysning? Nödbelysning som kan hållas igång minst så lång tid som utrymning tar. Allt annat vore farligt.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Jag tänker att idag borde man kunna ha den ordinarie belysningen som nödbelysning. Det har jag sett att det finns på marknaden i alla fall.
Eftersom jag ändå skulle in till stan så kunde jag inte låta bli att gå till Centralen. Enligt Ellevios avbrottskara så är det inget avbrott i västra city längre. (Det redovisades som avbrott tidigare.) I undre hallen var det helt mörkt. Men i stora centralhallen fungerade nödbelysningen och de stora informationstavlorna. Medan jag skriver detta kom belysningen igång. Ca kl. 14:43.
Jag tycker det är allvarligt att nedre hallen var i princip helt mörklagd. Lite ljus kom från tunneln unde spåren som hade belysning.
Det ropas ut att det är tekniska problem med skyltsystemet. Och samma information finns på skyltarna på perrongen.
Jag tycker det är allvarligt att nedre hallen var i princip helt mörklagd. Lite ljus kom från tunneln unde spåren som hade belysning.
Det ropas ut att det är tekniska problem med skyltsystemet. Och samma information finns på skyltarna på perrongen.
Uppdatering:
Norra delen av centralhallen är fortfarande mörk.
Norra delen av centralhallen är fortfarande mörk.
- Hechtwagen
Konsum är inte privat.Odd skrev:Enligt Aftonbladet så är det något form av strömavbrott på Centralstationen i Stockholm.
Tunnelbanestationer i tunnel har/hade reservkraftaggregat och nödbelysning av förklarliga skäl.
Jernhusen har väl krismöte nu och disskuterar saken.
Privat = en förening tillhör inte staten, landstinget eller kommunen.Hechtwagen skrev:...
Konsum är inte privat.
Det kanske inte är så längre, men om jag minns rätt så är Kooperationen en privat förening med privata medlemmar. Men det kanske ägs av staten numera?
Tror inte det är statligt, men det är säkert ett eller flera aktiebolag inblandade för att få så stor distans mellan medlemmarna och butikerna som möjligt.Odd skrev:Privat = en förening tillhör inte staten, landstinget eller kommunen.Hechtwagen skrev:...
Konsum är inte privat.
Det kanske inte är så längre, men om jag minns rätt så är Kooperationen en privat förening med privata medlemmar. Men det kanske ägs av staten numera?
Hur i all världen kan man få för sig att Coop är statligt? Butikerna (inte alla) drivs av ett aktiebolag, Coop Butiker & Stormarknader AB som i sin tur ägs av Kooperativa förbundet, en ekonomisk förening.
Inom järnvägen finns tre nivåer av kraft:
oprioriterad
prioriterad
avbrottsfri
Oprioriterad kraft har en enkel matning, endast ortsnät eller endast hjälpkraft.
Prioriterad kraft matas via nätomkopplingsautomatik. Antingen primärt hjälpkraft med ortsnät som reserv eller primärt ortsnät med dieselelverk som reserv.
Avbrottsfri kraft är ups matad från prioriterad kraft.
I Stockholmsområdet har jag dessutom för mig att det finns dubbla hjälpkraftnät med oberoende inmatningar.
Just nu pågår ett kraft separationsprojekt där de delar av Centralen som Jernhusen ansvarar för ska få sin elmatning separerad från Trafikverkets nät.
Tidigare var nog viss belysning (och hissar och rulltrappor) kopplade på den prioriterade kraften men efter separationen kan man anta att det går på ett vanligt ortsnätsabonemang som tillhör Jernhusen.
oprioriterad
prioriterad
avbrottsfri
Oprioriterad kraft har en enkel matning, endast ortsnät eller endast hjälpkraft.
Prioriterad kraft matas via nätomkopplingsautomatik. Antingen primärt hjälpkraft med ortsnät som reserv eller primärt ortsnät med dieselelverk som reserv.
I Stockholmsområdet har jag dessutom för mig att det finns dubbla hjälpkraftnät med oberoende inmatningar.
Just nu pågår ett kraft separationsprojekt där de delar av Centralen som Jernhusen ansvarar för ska få sin elmatning separerad från Trafikverkets nät.
Tidigare var nog viss belysning (och hissar och rulltrappor) kopplade på den prioriterade kraften men efter separationen kan man anta att det går på ett vanligt ortsnätsabonemang som tillhör Jernhusen.
-
Det finns faktiskt även Coop butiker som drivs av enskilda handlare enligt franchisingprincipen.LÅ1 skrev:Tror inte det är statligt, men det är säkert ett eller flera aktiebolag inblandade för att få så stor distans mellan medlemmarna och butikerna som möjligt.Odd skrev:Privat = en förening tillhör inte staten, landstinget eller kommunen.Hechtwagen skrev:...
Konsum är inte privat.
I stort sett som en ICA-handel. Även Hemköp har en blandning av egna butiker och franchising.
En del belysningsarmaturer för professionellt bruk i offentliga miljöer har inbyggd nödbelysning. Det skulle i många fall räcka till för sådana här situationer för att få tid till att utvärdera situationen och vidta lämpliga åtgärder innan reserven tar slut. Då är man inte beroende av reservkraft eller avbrottsfri kraft. Om man är lite slug så kopplar man den till reservkraften så kommer det aldrig att bli mörkt även vid ett långvarigt avbrott.Sio skrev:Inom järnvägen finns tre nivåer av kraft:
oprioriterad
prioriterad
avbrottsfri
Att ha all belysning på batteribackup är onödigt. På en så stor anläggning vi pratar om här blir det onödigt stora batterier. Bättre då att ha nödbelysning (antingen egna armaturer eller exempelvis var tredje ordinarie armatur). Detta ger tillräckligt för att få tillräcklig belysning för utrymning. Kravet är att nödbelysning/hänvisningsskyltar ska klara en timme, många armaturer med inbyggt batteri klarar dock tre timmar. Men som alltid gäller det att underhålla systemet oavsett om man har lokal eller central batteribackup.Odd skrev:Jag tänker att idag borde man kunna ha den ordinarie belysningen som nödbelysning. Det har jag sett att det finns på marknaden i alla fall.
Om man är intresserad kan man roa sig med att kolla exempelvis hur många hänvisningsskyltar som en diod som står och blinkar rött.
- Hechtwagen
Lite olika uppfattning om vad "privat" innebär men varsin gubbmedalj får vi båda för att vi skriver Konsum ännu 2022!Odd skrev:Privat = en förening tillhör inte staten, landstinget eller kommunen.Hechtwagen skrev:...
Konsum är inte privat.

Konsum fanns åtminstone 2004! Efter jag jag kunnat utläsa här.Hechtwagen skrev:Lite olika uppfattning om vad "privat" innebär men varsin gubbmedalj får vi båda för att vi skriver Konsum ännu 2022!Odd skrev:Privat = en förening tillhör inte staten, landstinget eller kommunen.Hechtwagen skrev:...
Konsum är inte privat.
Åter till strömavbrottet på Centralen. När jag gick genom den mycket mörka nedre hallen så var ju naturligtvis Konsum, f´låt Coop stängd och glasväggen fördragen. Butikspersonalen satt innanför glaset och väntade på ljusare tider. Förmodligen hade de plockat tillbaka frys- och kylvaror som kunder lämnat till lämpligt ställe. Sen är frågan hur fort de kan öppna när väl elen är tillbaka. Det är kanske mer att ställa i ordning och kontrollera än en vanlig "morgonöppning"?
Även serveringar av olika slag kan väl behöva lite extra tid. Lättare då för butiker som t.ex. Kjell & Company.