Arninge station - nutid och framtid

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9899
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Arninge station - nutid och framtid

Inlägg av Enceladus »

Den nybyggda stationen Arninge på Österskärsgrenen, som blir den 39:e på Roslagsbanan, öppnade i samband med tidtabellsskiftet den 12 december 2021. Stationen väntas bli en viktig knutpunkt för de sex Roslagskommunerna Danderyd, Täby, Vaxholm, Österåker, Vallentuna och Norrtälje. Stationens invigning diskuterades i tråden "Nya tåg till Roslagsbanan" innan tråden låstes för att den slutade handla om Roslagsbanans tåg. Jag tror emellertid att Arninge station förtjänar en egen tråd.

Några saker som vidrördes i den låsta tråden är Riksarkivets nya lokaler i Arninge samt stationsbyggnadens runliknande mönster. Region Stockholm har ett nyhetsuppslag om stationen. I uppslaget finns en översiktsbild som visar hur trafiken går i området. Denna bild diskuterades också i tråden. Även Arninges terminalkarta över busstrafiken tangerades i diskussionen.

Något som kan noteras på terminalkartan är att Norrtäljelinjerna 639, 676 och 696 endast har påstigning mot Norrtälje och avstigning mot Östra station. Detta innebär att dessa tre linjer inte kan användas för resor mellan Arninge och Östra station. Det finns dock en logik bakom denna ordning. Roslagsbanan, som också går mellan Arninge och Östra station, har högre kapacitet. Det är lämpligt att resenärerna uppmanas att ta det kapacitetsstarkaste trafikslaget. Men det finns en liten hake: Roslagsbanan går inte på natten. Täby kommun gillar inte detta.

Arninge är därmed en växande knutpunkt mellan Roslagsbanan och regional busstrafik, men potentialen utnyttjas inte fullt ut. Stockholm verkar alltså få ännu ett centrum utan stadsliv.
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Arninge station - nutid och framtid

Inlägg av Verspieder »

Att resor med 639, 676 och 696 mellan Stockholmshållet och Arninge inte är tillåtna har förmodligen med helhetsbilden att göra, nämligen att detta inte är tillåtet mellan de flesta andra hållplatser inåt stan heller. Lokalt resande mellan Stockholm och Roslags Näsby Trafikplats har aldrig varit tillåtet på Norrtäjelinjerna i historisk tid heller, utan var något som Nobina experimenterade med i några år under nuvarande avtal (2015?-2021) gissningsvis för att tjäna lite extra VBP-pengar. Under experimentet var dock klagomålen högljudda i Norrtälje med omnejd, över Täbybor som redan i Stockholm kunde fylla upp en halv 676:a, som innebar att den åkte förbi Danderyds sjukhus skyltad "Fullsatt", så att resenärer i Danderyd mot Norrtälje missade flera avgångar.

Sedan sommaren 2021 är ordningen återställd och lokalt resande från Stockholm/Danderyd till Roslags Näsby hänvisas till 610, 670 och andra linjer, och denna bestämmelse utökades nu ända till Arninge.

Hur det blir framöver med alla nuvarande busslinjer mellan Arninge och Stockholm återstår att se. Anrika linje 625 kortades ner till Arninge direkt från första dagen stationen öppnade, och det finns inga uttalanden eller löften att alla nuvarande linjer ska behållas söder om Arninge i evig tid. Förmodligen lär fler förändringar ske efter utvärdering från områdets enda operatör Transdev kanske redan om ett år, när tidtabellsskiftet omkring lucia 2022 sker. Eller så blir det en bit ännu längre fram. Dubbeldäckare för 670 och 676 är beställda, så dessa är väl rätt säkrade, men hur det blir för "röda stomlinjer" som länets längsta linje 639, är fortfarande oklart. För mer plats på Danderyd och Tekniska blir det knappast med tiden, och det är trångt för bussarna på dessa två terminaler redan idag. Dessutom kan man utöka antalet 639-avgångar per dygn rätt omfattande med dagens antal fordon, om linjen vänds redan i Arninge. Det kommer dock inte ske utan arga protester från direktbussälskarna.
Enceladus
Inlägg: 9899
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Arninge station - nutid och framtid

Inlägg av Enceladus »

Verspieder skrev:Att resor med 639, 676 och 696 mellan Stockholmshållet och Arninge inte är tillåtna har förmodligen med helhetsbilden att göra, nämligen att detta inte är tillåtet mellan de flesta andra hållplatser inåt stan heller. Lokalt resande mellan Stockholm och Roslags Näsby Trafikplats har aldrig varit tillåtet på Norrtäjelinjerna i historisk tid heller, utan var något som Nobina experimenterade med i några år under nuvarande avtal (2015?-2021) gissningsvis för att tjäna lite extra VBP-pengar. Under experimentet var dock klagomålen högljudda i Norrtälje med omnejd, över Täbybor som redan i Stockholm kunde fylla upp en halv 676:a, som innebar att den åkte förbi Danderyds sjukhus skyltad "Fullsatt", så att resenärer i Danderyd mot Norrtälje missade flera avgångar.

Sedan sommaren 2021 är ordningen återställd och lokalt resande från Stockholm/Danderyd till Roslags Näsby hänvisas till 610, 670 och andra linjer, och denna bestämmelse utökades nu ända till Arninge.
Problemet är dock att det är väldigt få linjer som trafikerar Arninge nattetid. Vissa tider rekommenderas Arningebor att ta linje 696 till Gillingebanan för att sedan åka tillbaka till Arninge med samma linje! Att tvinga resenärerna att åka en extra hållplats minskar inte belastningen...
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Arninge station - nutid och framtid

Inlägg av Verspieder »

Inte speciellt belastade 639 och även nattlinjen 696 hade rent praktiskt gott kunnat få trafikera Arninge till/från Stockholmshållet, men med dagens indelning i trafikområden, med en slags mental Berlinmur mellan TO Norrtälje och TO Täby är detta svårt att genomföra innan Transdev tar över allt.
639 och 696 behandlas dessutom som små bihang till flaggskeppet och statuslinjen 676 och alla regler som gäller/ändras gällande 676 måste av nån outgrundlig anledning alltid rakt av överföras till 639 och 696, utan någon eftertanke. Därför får inte de vanliga bussarna på 639 och 696 köra avvikande körvägar söder om Rosenkälla vid trafikstörningar, för att 676:ans dubbeldäckare inte får det. Därför får de inte heller ta lokalt resande söder om Arninge. Om inte 676 får det, får inte de andra två linjerna detta heller, även om de skulle passa rätt bra för detta.

Men... Arningebor? Det var ett för mig lite okänt uttryck. Menar du de som bor i de nybyggda kåkarna mot Vallentunahållet? Ullna strand heter delar av området. De använder väl knappast Arninge station i första hand, då den ligger ända ute vid E18, och främst är byggd för detta köpcentret samt byten från/till andra orter. Boende där borta på andra sidan köpcentret lär väl hellre vilja åka lokalbussar via Löttingelundsvägen från övriga Täby, snarare än att ta sig den osmidiga omvägen via stationen.
Enceladus
Inlägg: 9899
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Arninge station - nutid och framtid

Inlägg av Enceladus »

Verspieder skrev:Men... Arningebor? Det var ett för mig lite okänt uttryck. Menar du de som bor i de nybyggda kåkarna mot Vallentunahållet? Ullna strand heter delar av området. De använder väl knappast Arninge station i första hand, då den ligger ända ute vid E18, och främst är byggd för detta köpcentret samt byten från/till andra orter. Boende där borta på andra sidan köpcentret lär väl hellre vilja åka lokalbussar via Löttingelundsvägen från övriga Täby, snarare än att ta sig den osmidiga omvägen via stationen.
På senare tid har Täby kommun börjat använda benämningen "Arninge/Ullna-området", se exempelvis detta tjänsteutlåtande. Nuvarande trafikförändringsprocess gör det nästan omöjligt att införa ny nattrafik. Det bästa Täby kommun kan hoppas på är att förstärka trafiken till Arninge station, och då passar det att kalla boende i Ullna strand för Arningebor.
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Arninge station - nutid och framtid

Inlägg av Verspieder »

Om man har lokalbussar redo att nattetid trafikera sträckan mellan stationen och Ullna får man nog kalla det för en adekvat lösning. Om man får igång nattrafik på tågen, och/eller tillåter avstigande från nattbussarna mot både Vaxholm och Norrtälje då.
Att tvinga Ullnaborna (som mig veterligen inte identifierar sig som Arningebor) att gå hela vägen mellan köpcentrets järnvägsstation och sina hem i andra änden av stadsdelen lär inte locka många resenärer. Då vill de säkerligen hellre ha en nattbuss som kör via Löttingelundsvägen istället. Eller att man drar t.ex Vaxholms nattbuss via Ullnavägen.
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Arninge station - nutid och framtid

Inlägg av Verspieder »

Arninge är handelsområdet/industriområdet. Ullna är bostadsområdet. Det bor inga människor i köpcentret vad jag vet.

Ni inser att det är 2½-3 km att gå mellan stationen och de närmaste bostäderna vid Ullna strand, eller hur?
Dessutom är enda gångvägen ut från stationen den som går rakt genom köpcentret. Jag tvivlar på att fastighetens ägare vill ha den öppen och olåst dygnet runt, av många skäl.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Arninge station - nutid och framtid

Inlägg av LÅ1 »

Fick för mig att kolla Aringe på Wikipedia.

Avsnittet kollektivtrafik är något föråldrat:
Arninge försörjs av busstrafik. 2018 har Roslagsbanan mellan Hägernäs och Rydbo dragits närmare Arninge och en nytt resecentrum vid namn Arninge station planeras att invigas i mitten av december 2021. Vid stationen kommer även hållplatser för lokala busslinjer samt motorvägsbussarna på E18 att finnas. Projektet benämns Arninge resecentrum
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5519
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Arninge station - nutid och framtid

Inlägg av kildor »

Verspieder skrev:Dessutom är enda gångvägen ut från stationen den som går rakt genom köpcentret. Jag tvivlar på att fastighetens ägare vill ha den öppen och olåst dygnet runt, av många skäl.
Det är ju samma ingång till bussarna, så jag antar att ingången är öppen under de tider då bussarna går - inklusive nattbussar. Och det är ju bara en liten del av köpcentret som ligger i samma del som ingången till stationen. Den delen är ganska väl avskiljd från övriga centrumbyggnaden.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5519
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Arninge station - nutid och framtid

Inlägg av kildor »

LÅ1 skrev:Fick för mig att kolla Aringe på Wikipedia.

Avsnittet kollektivtrafik är något föråldrat
Inte nu längre. Det är ju rätt så lätt att uppdatera informationen :)
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Arninge station - nutid och framtid

Inlägg av LÅ1 »

kildor skrev:
LÅ1 skrev:Fick för mig att kolla Aringe på Wikipedia.

Avsnittet kollektivtrafik är något föråldrat
Inte nu längre. Det är ju rätt så lätt att uppdatera informationen :)
Snyggt! :!:
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9899
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Arninge station - nutid och framtid

Inlägg av Enceladus »

Verspieder skrev:Om man har lokalbussar redo att nattetid trafikera sträckan mellan stationen och Ullna får man nog kalla det för en adekvat lösning. Om man får igång nattrafik på tågen, och/eller tillåter avstigande från nattbussarna mot både Vaxholm och Norrtälje då.
Att tvinga Ullnaborna (som mig veterligen inte identifierar sig som Arningebor) att gå hela vägen mellan köpcentrets järnvägsstation och sina hem i andra änden av stadsdelen lär inte locka många resenärer. Då vill de säkerligen hellre ha en nattbuss som kör via Löttingelundsvägen istället. Eller att man drar t.ex Vaxholms nattbuss via Ullnavägen.
En halvtimmes promenad mellan bostad och närmaste hållplats är ändå bättre än inget alls. Tidigare hänvisades boende i området till taxi för att ta sig till och från området efter midnatt:
Täby kommun skrev:Det finns ett stort behov av bussförbindelser mellan Arninge/Ullna och Danderyd på nätterna. Idag trafikeras området av busslinje 629 vars sista tur avgår från Danderyds sjukhus kl. 00:12 både på vardags- och helgnätter. Efter midnatt är således boende i Arninge/Ullna-området hänvisade till taxi för att ta sig till och från området, vilket kommunen anser är oacceptabelt. En lösning skulle kunna vara att förlänga busslinje 691 från Hägernäs till Ullna strand alternativt att förlänga busslinje 695 från Löttingelund till Ullna strand.
Nu har linje 615 fått en tur som passar till sista vardagståget från Östra station klockan 0:38, vilket är en viss förbättring. Givetvis är områdets kollektivtrafikförsörjning fortfarande inte tillfredsställande. En provisorisk lösning kan vara att förlänga linje 695 till Arninge station, med anslutning till Stockholm i båda riktningarna. Men det behövs ett helhetsgrepp kring nattrafiken i Norrort. Exempelvis är de dubblerade avgångarna på linjerna 610 och 690 inte idealiska. Täby kommun har två andra anmärkningar i sitt remissvar:
Täby kommun skrev:Linje 614 har sin sista avgång kring midnatt både på vardag och på helger. Efter det finns det ingen kollektivtrafik längs med Rösjövägen. Boende i Skarpäng är antingen hänvisade till att promenera från hållplats Rösjövägen på Täbyvägen eller ta taxi, vilket kommunen anser är oacceptabelt. Sammantaget anser kommunen att linje 613 bör få utökad trafikering på kvällar och helger, bytet mellan linjerna 611 och 614 kortas och att nattbusstrafik införs längs Rösjövägen till hållplats Täbybadet.

När det gäller Roslagsbanan vill polisen i Norrort tillsammans med Trygg i Täby att den trafikeras till 03:15 på helgnätter eftersom det blir mycket störningar och otrygghet när restaurangbesökare går genom Täby centrum till nattbusshållplatsen på Attundavägen. En inledande kontakt med TF:s järnvägssektion togs redan under 2017, men än har inget hänt.
Skarpäng är Täbys andra kommundel som har långt till Roslagsbanan:
twr skrev:Roslagsbanan å andra sidan har 13 (!) stationer i Täby (inkl Arninge som öppnas cirka 2018). Nästan alla bebyggda delar av kommunen har en station på Roslagsbanan inom 1,5 km gångavstånd. Skarpäng och den planerade bebyggelsen i Ullna ligger längst ifrån, omkring 2 km.
Linje 695 skulle kunna göra en skaftkörning till Skarpäng. Med en förlängning till Arninge station borde en förlängd restid kunna accepteras. Roslagsbanan täcker resten av kommunen.
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Arninge station - nutid och framtid

Inlägg av Verspieder »

kildor skrev:
Verspieder skrev:Dessutom är enda gångvägen ut från stationen den som går rakt genom köpcentret. Jag tvivlar på att fastighetens ägare vill ha den öppen och olåst dygnet runt, av många skäl.
Det är ju samma ingång till bussarna, så jag antar att ingången är öppen under de tider då bussarna går - inklusive nattbussar. Och det är ju bara en liten del av köpcentret som ligger i samma del som ingången till stationen. Den delen är ganska väl avskiljd från övriga centrumbyggnaden.
Men boende i Ullna som ska hem, åker ju idag inte buss till Arninge station för att gå 3 km därifrån, så hur det ligger till med ingången är helt irrelevant för dem. De kliver av bussen hemmavid i Ullna.
kildor skrev:
LÅ1 skrev:Fick för mig att kolla Aringe på Wikipedia.

Avsnittet kollektivtrafik är något föråldrat
Inte nu längre. Det är ju rätt så lätt att uppdatera informationen :)
Ständigt denna utradering/förminskning av linje 639, samt ortsnamnen Rimbo och Hallstavik. Dessa är nu tillbakapublicerade på sidan.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5519
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Arninge station - nutid och framtid

Inlägg av kildor »

Verspieder skrev:Men boende i Ullna som ska hem, åker ju idag inte buss till Arninge station för att gå 3 km därifrån, så hur det ligger till med ingången är helt irrelevant för dem. De kliver av bussen hemmavid i Ullna.
Så kanske det är. Men jag kommenterade ju bara ditt eget inlägg om att det skulle vara ett problem att hålla stationsingången öppen nattetid.
Verspieder skrev:Ständigt denna utradering/förminskning av linje 639, samt ortsnamnen Rimbo och Hallstavik. Dessa är nu tillbakapublicerade på sidan.
Vad menar du med utradering och tillbakapublicerade?!? Någon uppgift om bussar till Hallstavik och Rimbo har inte förekommit på den sidan tidigare. Men det är ju bra att du har kompletterat texten!
Enceladus
Inlägg: 9899
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Arninge station - nutid och framtid

Inlägg av Enceladus »

Verspieder skrev:
kildor skrev:
Verspieder skrev:Dessutom är enda gångvägen ut från stationen den som går rakt genom köpcentret. Jag tvivlar på att fastighetens ägare vill ha den öppen och olåst dygnet runt, av många skäl.
Det är ju samma ingång till bussarna, så jag antar att ingången är öppen under de tider då bussarna går - inklusive nattbussar. Och det är ju bara en liten del av köpcentret som ligger i samma del som ingången till stationen. Den delen är ganska väl avskiljd från övriga centrumbyggnaden.
Men boende i Ullna som ska hem, åker ju idag inte buss till Arninge station för att gå 3 km därifrån, så hur det ligger till med ingången är helt irrelevant för dem. De kliver av bussen hemmavid i Ullna.
Vissa tider går det inga bussar till Ullna strand. Då måste resenärerna välja mellan taxi, egen bil och promenad från Arninge station. För en månad sedan fanns inte ens det sista alternativet, vilket Täby kommun ansåg vara "oacceptabelt". Eftersom kommunen planerar för minst 3 000 bostäder i "Arninge/Ullna-området" är det sannolikt att även nuvarande lösning anses vara oacceptabel, speciellt med tanke på att Norrtäljelinjerna inte kan användas för resor till eller från Stockholm samt att Roslagsbanan inte har tunnelbanans unika status.
daniel_s
Inlägg: 14174
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Arninge station - nutid och framtid

Inlägg av daniel_s »

Nattlinjerna har väl fri av- och påstigning vid Arninge station i båda riktningarna (i den mån det finns två riktningar)?

Det är lite svårt att se på SL:s karta, då den inte ens är uppdaterad med Roslagsbanans sträckning förbi Arninge station trots att den har gått där i ett år nu... för övrigt undrar jag varför man ska behöva kolla på kartan för "Vaxholm, Åkersberga och Lidingö" för att hitta Täby?!?
twr
Inlägg: 8910
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Arninge station - nutid och framtid

Inlägg av twr »

daniel_s skrev:Nattlinjerna har väl fri av- och påstigning vid Arninge station i båda riktningarna (i den mån det finns två riktningar)?

Det är lite svårt att se på SL:s karta, då den inte ens är uppdaterad med Roslagsbanans sträckning förbi Arninge station trots att den har gått där i ett år nu... för övrigt undrar jag varför man ska behöva kolla på kartan för "Vaxholm, Åkersberga och Lidingö" för att hitta Täby?!?
Kartorna är fullständigt kaos sedan några år. En helt godtycklig och ganska felaktig uppdelning mellan Stockholms stad och Stockholms län först, och sen märkliga namn. Man brukar få öppna två, tre, fyra kartor innan man hittar rätt. Det känns som att det hela har konstruerats av någon som har inte har tittat på kartorna.

Vad gäller sträckningen förbi Arninge har den väl gått där sedan 2018? Alltså fyra år och inte bara ett år?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
daniel_s
Inlägg: 14174
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Arninge station - nutid och framtid

Inlägg av daniel_s »

twr skrev:Kartorna är fullständigt kaos sedan några år. En helt godtycklig och ganska felaktig uppdelning mellan Stockholms stad och Stockholms län först, och sen märkliga namn. Man brukar få öppna två, tre, fyra kartor innan man hittar rätt. Det känns som att det hela har konstruerats av någon som har inte har tittat på kartorna.
Förstår inte varför det inte kan räcka med EN karta där man får navigera i webbläsaren som i vilken karta som helst!
twr skrev:Vad gäller sträckningen förbi Arninge har den väl gått där sedan 2018? Alltså fyra år och inte bara ett år?
Jag försökte skriva "ett par år" men det gick visst åt pipan! Kunde inte komma ihåg om det var T19 eller 2019 men det var T19 då.
Enceladus
Inlägg: 9899
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Arninge station - nutid och framtid

Inlägg av Enceladus »

daniel_s skrev:Nattlinjerna har väl fri av- och påstigning vid Arninge station i båda riktningarna (i den mån det finns två riktningar)?

Det är lite svårt att se på SL:s karta, då den inte ens är uppdaterad med Roslagsbanans sträckning förbi Arninge station trots att den har gått där i ett år nu... för övrigt undrar jag varför man ska behöva kolla på kartan för "Vaxholm, Åkersberga och Lidingö" för att hitta Täby?!?
Jag tycker faktiskt att de nya terminalkartorna är ganska bra. Äntligen finns det en karta över hela Centralkomplexet. Eller nästan. Linje 516 saknas, trots att den använder samma hållplatsläge som linje 57, men annars verkar alla busslinjer finnas. Detta är likväl en enorm förbättring jämfört med tidigare!

Här är Arninges terminalkarta med dess 18 busslinjer (de två C-linjerna räknas separat). Som synes förekommer de tre linjerna 639, 676 och 696 endast en gång. Detta beror på att Norrtäljelinjerna inte tillåter lokalt resande mellan Arninge station och Tekniska högskolan. De andra nattlinjerna går så sällan att reseplaneraren ibland föreslår att ta linje 696 till Gillingebanan (första hållplatsen efter Arninge) för att sedan åka tillbaka en hållplats med samma linje. Att påtvinga längre resor är tydligen ett utmärkt sätt att minska belastningen...
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1455
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: Arninge station - nutid och framtid

Inlägg av Kristofer »

twr skrev:
daniel_s skrev:Det är lite svårt att se på SL:s karta, då den inte ens är uppdaterad med Roslagsbanans sträckning förbi Arninge station trots att den har gått där i ett år nu... för övrigt undrar jag varför man ska behöva kolla på kartan för "Vaxholm, Åkersberga och Lidingö" för att hitta Täby?!?
Kartorna är fullständigt kaos sedan några år. En helt godtycklig och ganska felaktig uppdelning mellan Stockholms stad och Stockholms län först, och sen märkliga namn. Man brukar få öppna två, tre, fyra kartor innan man hittar rätt. Det känns som att det hela har konstruerats av någon som har inte har tittat på kartorna.
Det finns ju tre olika kategorier för kartorna: "Kartor Stockholms kommun", "Kartor Stockholms län" och "Översiktskartor". Täby (utom Kyrkbyn) gömmer sig även i kartan Norrort i kategorin Översiktskartor, och inte heller den är uppdaterad. Kan bara instämma i att uppdelningen är tokig.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Skriv svar