Arninge station - nutid och framtid

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr
Inlägg: 8910
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Arninge station - nutid och framtid

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:
twr skrev:
Verspieder skrev:Hur hjälper Viggbyholmsvändningar alla framtida avstigande passagerare från Roslagslinjerna 639, 670 och 676 på mornarna, om det bara blir ordinarie tåg från Österskär som de får tillgängliga, inför resa in mot Stockholm? Om man nu skulle börja vända alla dessa tre linjer vid Arninge i framtiden.
Klarar dagens linje 28 att få med sig alla resenärer från Hallstavik och Rimbo, samt Norrtälje med omnejd, och Vaxholm?
Det hjälper dem genom att det inte blir lika trångt på deras tåg söder om Viggbyholm. Det är extra relevant vid resor ut från stan där långväga resenärer inte kan "paxa" en sittplats bara för att de ska resa längre.
Resenärerna måste också få plats på anslutande bussar. Om Arninge ska ta över den roll som Danderyds sjukhus har nu så behöver ambitionsnivån höjas rejält. Idag finns det flera busslinjer som har högre turtäthet än Roslagsbanan från Arninge. Det är många som tror att en sådan ambitionshöjning inte kommer att ske, och förespråkar därför tunnelbana till Täby.

Centerpartiet har ett antal förslag till nya linjer för kollektivtrafiken inför årets val. Tunnelbana till Täby är en av dem. Tamsons trafikpopulism, d.v.s. prioriteringen av befintlig trafik, kan bli ett stort problem på lång sikt. Om ingen tror att trafiken kan förändras i grunden så kommer mindre lämpliga infrastrukturinvesteringar att göras för att kringgå begränsningarna.
Jag vet inte om andra stycket var en kommentar till det jag skrev, hoppas inte. Jag kommenterar bara det Verspieder skrev. Självklart är det bättre för resenärerna om den tredje linjen går ända till Arninge. Och det lär behövas för att ta hand om resandet.

Med Roslagsbanan till T-Centralen får Roslags Näsby, Täby centrum, Galoppfältet, Viggbyholm och Hägernäs snabb tunnelbana/Lila linjen med 5 minuters trafik, med tillgängliga stationer i ytläge och korta restider till city (17 minuter till T-Centralen). Och tillräcklig kapacitet att ta hand om resenärerna. Detta när självklart mycket bättre än en tänkt förlängning av Röda linjen, med mycket längre restider, mycket större trängsel, färre stationer som det tar lång tid att nå.

Centerpartiets prioritering låter som någon som erbjuds en Rolls-Royce och svarar med att be om en Skoda.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Arninge station - nutid och framtid

Inlägg av Verspieder »

twr skrev:
Verspieder skrev:Hur hjälper Viggbyholmsvändningar alla framtida avstigande passagerare från Roslagslinjerna 639, 670 och 676 på mornarna, om det bara blir ordinarie tåg från Österskär som de får tillgängliga, inför resa in mot Stockholm? Om man nu skulle börja vända alla dessa tre linjer vid Arninge i framtiden.
Klarar dagens linje 28 att få med sig alla resenärer från Hallstavik och Rimbo, samt Norrtälje med omnejd, och Vaxholm?
Det hjälper dem genom att det inte blir lika trångt på deras tåg söder om Viggbyholm. Det är extra relevant vid resor ut från stan där långväga resenärer inte kan "paxa" en sittplats bara för att de ska resa längre.
Nu är det självklart främst morgonrusningen in mot Stockholm morgontid jag syftar på, och där måste alla resenärer från Roslagen få plats på tågen vid Arninge station för att man ens ska kunna föreslå just avkortning av busslinjerna, samt byte av färdmedel där. Jag hoppas verkligen att man både på regionnivå samt här i forumet inte underskattar hur många resenärer det faktiskt är som pendlar dessa sträckor, och som måste kunna färdas vidare mot Stockholm utan krångel och fördröjning, om man vill upprätthålla någon form av kundnöjdhet.

Som jag skrivit förr finns det en anledning att lokalt resande mellan Roslags Näsby och Stockholm på 639 och 676 bara var ett tillfälligt VBP-experiment omkring 2015-2020, då detta var oerhört impopulärt bland resenärerna från Norrtälje kommun, och man har som beslutsfattare inte råd att i hur många år som helst uppfattas som arrogant och lomhörd för kritik från väljare och kunder. Att vända tåg i Viggbyholm istället för Arninge i morgonrusningen skulle passagerare från Roslagen antagligen se som att de blev spottade i ansiktet av Trafikförvaltningen, och de skulle därmed kräva fortsatta direktbussar till innerstan.

Jag personligen ser fram emot att Roslagsbanan kan användas mer effektivt, och avlasta busstrafiken mot Stockholm. Tänk att äntligen kunna lägga ner hela terminalen Tekniska högskolan, och som mest låta 670 och 676 gå till Danderyds sjukhus, medan 639 kan vända i Arninge. Dock är jag medveten om hur väldigt känslig denna fråga är bland väljare och passagerare i länets norra tredjedel, så det är ju inget man kan uttrycka öppet i lokaltidningen direkt, om man är politiker och vill ha röster.
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Arninge station - nutid och framtid

Inlägg av Diripsi »

Det är slående hur ofta som folk föreslår olika upplägg med kortvändningar utan att ha en tanke på hur resenärerna fördelar sig mellan de olika tågen. Inte bara här på forumet, utan även verklighetens trafikplanerare. Ska det vara någon som helst mening med kortvändande tåg gäller det att resenärerna fördelar sig något så när jämnt mellan tågen. Något som blir helt omöjligt med tåg som vänder i Viggbyholm. Snarare är det nog för tidigt att vända vid Arninge. Säg mig, hur skulle en tidtabell med vändningar i Arninge se ut för att få jämn belastning mellan tågen? Ingen har lyckats visa det, ingen verkar ens ha tänkt på frågan.
twr
Inlägg: 8910
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Arninge station - nutid och framtid

Inlägg av twr »

Diripsi skrev:Det är slående hur ofta som folk föreslår olika upplägg med kortvändningar utan att ha en tanke på hur resenärerna fördelar sig mellan de olika tågen. Inte bara här på forumet, utan även verklighetens trafikplanerare. Ska det vara någon som helst mening med kortvändande tåg gäller det att resenärerna fördelar sig något så när jämnt mellan tågen. Något som blir helt omöjligt med tåg som vänder i Viggbyholm. Snarare är det nog för tidigt att vända vid Arninge. Säg mig, hur skulle en tidtabell med vändningar i Arninge se ut för att få jämn belastning mellan tågen? Ingen har lyckats visa det, ingen verkar ens ha tänkt på frågan.
Kortvändning betyder väl att man vänder tidigare än tidtabell. Nu pratar vi ju om att hur tidtabellen är planerad.

Fram till Roslagsbanan till T-Centralen öppnar tidigast 2035 är det hursomhelst 8 avgångar/timme från Arninge. I och med trafikstart till T-Centralen planerar man att dela upp Åkersbergalinjen i en som tar hand om de små stationerna i Danderyd och en som hoppar över dem och därmed kommer lite snabbare till Åkersberga. Dessutom finns snabbtågen till Österskär. Vad diskussionen här handlar om är alltså om Arninge ska ha 8 eller 12 avgångar per timme efter 2035.

Om det krävs av kapacitetsskäl ska den tredje linjen självklart gå till Arninge. Det är ingen som har ifrågasatt det. Diskussionen handlar om att Verspieder menade, om jag tolkade det rätt, att den tredje linjen måste gå till Arninge oavsett om resandevolymerna kräver det eller ej. Det tyckte inte jag var självklart. Däremot tror jag att det kommer att krävas på grund av resandevolymen. Men hursomhelst har vi alltså bara 8 avgångar fram till 2035.

Vad gäller din fråga om jämn beläggning torde frågan ha studerats inom lokaliseringsutredningen för Roslagsbanan till T-Centralen. Det borde vara ganska lätt att åstadkomma en relativt jämn beläggning. Om de tre linjerna går i mer eller mindre jämn 5 minuters trafik, och linjerna till Österskär och Åkersberga körs med 180 meters tåg och linjen till Arninge körs med 120 meters tåg bör det bli bra. Det blir självklart inte jämnt just i Arninge, men det viktiga är ju att få en jämn beläggning i det dimensionerande snittet, som torde ligga i trakten av Mörby.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Arninge station - nutid och framtid

Inlägg av Diripsi »

twr skrev:Vad gäller din fråga om jämn beläggning torde frågan ha studerats inom lokaliseringsutredningen för Roslagsbanan till T-Centralen. Det borde vara ganska lätt att åstadkomma en relativt jämn beläggning. Om de tre linjerna går i mer eller mindre jämn 5 minuters trafik, och linjerna till Österskär och Åkersberga körs med 180 meters tåg och linjen till Arninge körs med 120 meters tåg bör det bli bra. Det blir självklart inte jämnt just i Arninge, men det viktiga är ju att få en jämn beläggning i det dimensionerande snittet, som torde ligga i trakten av Mörby.
Har du sett att man har utrett det, eller gissar du bara? För det här är nämligen inget som man brukar ta hänsyn till i utredningar. Man bara förutsätter att resenärerna på något magiskt sätt fördelar sig jämnt mellan tågen, utan att ha tagit reda på om det ens är möjligt att skapa en tidtabell som ger jämn belastning.

Jämn 5-minuterstrafik säger du, var då någonstans menar du? Om linjerna ska ha olika uppehållsmönster kan man inte ha jämn 5-minuterstrafik på hela sträckan, ja, om inte alla tåg ska gå lika långsamt förstås. Vilka mellanrum mellan tågen har du tänkt dig vid T-Centralen, Arninge och Åkersberga? Och tänk på att tågen på de andra grenarna också ska få plats.

För en gångs skull så har man faktiskt utrett en del av tidtabellen. Det finns en tidtabell för morgonrusningen på sidan 32-33 här. Tåget från Arninge startar 4 minuter efter tåget från Österskär. Man har inte gjort några prognoser för hur resenärerna fördelar sig mellan tågen. Tveksamt om det blir jämn belastning ens med olika tåglängd. Ännu värre är att man helt har struntat i att göra en tidtabell för eftermiddagsrusningen. Där är det för övrigt helt omöjligt att få jämn belastning på både Österskärsgrenen och Kårstagrenen.
Senast redigerad av Diripsi den fredag 21 januari 2022 13:29, redigerad totalt 1 gånger.
twr
Inlägg: 8910
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Arninge station - nutid och framtid

Inlägg av twr »

Diripsi skrev:
twr skrev:Vad gäller din fråga om jämn beläggning torde frågan ha studerats inom lokaliseringsutredningen för Roslagsbanan till T-Centralen. Det borde vara ganska lätt att åstadkomma en relativt jämn beläggning. Om de tre linjerna går i mer eller mindre jämn 5 minuters trafik, och linjerna till Österskär och Åkersberga körs med 180 meters tåg och linjen till Arninge körs med 120 meters tåg bör det bli bra. Det blir självklart inte jämnt just i Arninge, men det viktiga är ju att få en jämn beläggning i det dimensionerande snittet, som torde ligga i trakten av Mörby.
Har du sett att man har utrett det, eller gissar du bara? För det här är nämligen inget som man brukar ta hänsyn till i utredningar. Man bara förutsätter att resenärerna på något magiskt sätt fördelar sig jämnt mellan tågen, utan att ha tagit reda på om det ens är möjligt att skapa en tidtabell som ger jämn belastning.

Jämn 5-minuterstrafik säger du, var då någonstans menar du? Om linjerna ska ha olika uppehållsmönster kan man inte ha jämn 5-minuterstrafik på hela sträckan, ja, om inte alla tåg ska gå lika långsamt förstås. Vilka mellanrum mellan tågen har du tänkt dig vid T-Centralen, Arninge och Åkersberga? Och tänk på att tågen på de andra grenarna också ska få plats.

För en gångs skull så har man faktiskt utrett en del av tidtabellen. Det finns en tidtabell för morgonrusningen på sidan 32-33 här. Tåget från Arninge startar 4 minuter efter tåget från Österskär. Man har inte gjort några prognoser för hur resenärerna fördelar sig mellan tågen. Tveksamt om det blir jämn belastning ens med olika tåglängd. Ännu värre är att man helt har struntat i att göra en tidtabell för eftermiddagsrusningen. Där är det för övrigt helt omöjligt att få jämn belastning på både Österskärsgrenen och Kårstagrenen.
Du har nog råkat länka till fel dokument?

Jag vet att man har utrett alla de frågor du tar upp, och att resultatet blir en lämplig beläggning- Däremot är arbetet inte publicerat så jag har tyvärr inget att länka till.

Självklart kan de inte gå med jämn 5 minuters trafik överallt, jag kanske var otydlig där. Jag menar på de sträckor där flest stiger på. I sydlig riktning på sträckan Arninge till Roslags Näsby, och i nordlig riktning på sträckan T-Centralen till Mörby.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Arninge station - nutid och framtid

Inlägg av Diripsi »

twr skrev: Du har nog råkat länka till fel dokument?

Jag vet att man har utrett alla de frågor du tar upp, och att resultatet blir en lämplig beläggning- Däremot är arbetet inte publicerat så jag har tyvärr inget att länka till.

Självklart kan de inte gå med jämn 5 minuters trafik överallt, jag kanske var otydlig där. Jag menar på de sträckor där flest stiger på. I sydlig riktning på sträckan Arninge till Roslags Näsby, och i nordlig riktning på sträckan T-Centralen till Mörby.
Jag har ändrat länken nu.

Ska man ha något så när jämn belastning i eftermiddagsrusningen måste man ha jämn 5-minuterstrafik från T-Centralen mot Österskärsgrenen och jämn 7.5-minuterstrafik från T-Centralen mot Kårstagrenen. Det går inte eftersom två av tågen då måste gå samtidigt.
twr
Inlägg: 8910
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Arninge station - nutid och framtid

Inlägg av twr »

Diripsi skrev:
twr skrev: Du har nog råkat länka till fel dokument?

Jag vet att man har utrett alla de frågor du tar upp, och att resultatet blir en lämplig beläggning- Däremot är arbetet inte publicerat så jag har tyvärr inget att länka till.

Självklart kan de inte gå med jämn 5 minuters trafik överallt, jag kanske var otydlig där. Jag menar på de sträckor där flest stiger på. I sydlig riktning på sträckan Arninge till Roslags Näsby, och i nordlig riktning på sträckan T-Centralen till Mörby.
Jag har ändrat länken nu.

Ska man ha något så när jämn belastning i eftermiddagsrusningen måste man ha jämn 5-minuterstrafik från T-Centralen mot Österskärsgrenen och jämn 7.5-minuterstrafik från T-Centralen mot Kårstagrenen. Det går inte eftersom två av tågen då måste gå samtidigt.
Ja, det har du rätt i. På Kårstagrenen blir det ojämnt. Men där är resandet mindre och 180 meters tåg räcker även om tågen inte går jämnt. Och dessutom är eftermiddagens resande mer utspritt så att maxtimmen och maxkvarten inte är lika belastade som på morgonen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Arninge station - nutid och framtid

Inlägg av Diripsi »

twr skrev: Ja, det har du rätt i. På Kårstagrenen blir det ojämnt. Men där är resandet mindre och 180 meters tåg räcker även om tågen inte går jämnt. Och dessutom är eftermiddagens resande mer utspritt så att maxtimmen och maxkvarten inte är lika belastade som på morgonen.
Det kanske räcker, men med 5/10-minuterstrafik på Kårstagrenen i eftermiddagsrusningen blir belastningen så ojämn att tåget efter 5-minutersluckan lika gärna kan gå med 120-meterståg, det blir ändå tåget efter 10-minutersluckan som får störst belastning.
twr
Inlägg: 8910
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Arninge station - nutid och framtid

Inlägg av twr »

Diripsi skrev:
twr skrev: Ja, det har du rätt i. På Kårstagrenen blir det ojämnt. Men där är resandet mindre och 180 meters tåg räcker även om tågen inte går jämnt. Och dessutom är eftermiddagens resande mer utspritt så att maxtimmen och maxkvarten inte är lika belastade som på morgonen.
Det kanske räcker, men med 5/10-minuterstrafik på Kårstagrenen i eftermiddagsrusningen blir belastningen så ojämn att tåget efter 5-minutersluckan lika gärna kan gå med 120-meterståg, det blir ändå tåget efter 10-minutersluckan som får störst belastning.
Javisst, det stämmer nog bra.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Arninge station - nutid och framtid

Inlägg av Verspieder »

twr skrev:Om det krävs av kapacitetsskäl ska den tredje linjen självklart gå till Arninge. Det är ingen som har ifrågasatt det. Diskussionen handlar om att Verspieder menade, om jag tolkade det rätt, att den tredje linjen måste gå till Arninge oavsett om resandevolymerna kräver det eller ej. Det tyckte inte jag var självklart. Däremot tror jag att det kommer att krävas på grund av resandevolymen. Men hursomhelst har vi alltså bara 8 avgångar fram till 2035.
Nja, det var inte riktigt så jag menade. Jag försökte mest få fram att jag helt enkelt tror att det kommer att behövas, just pga att resandevolymen torde bli hög om man släpper av alla resenärer från tre tunga busslinjer där. Det känns lite som att dessa tunga linjers passagerarantal underskattas av många, och en del verkar tro att ordinarie tåg från Åkersberga kan svälja alla resenärer från Hallstavik, Rimbo, Norrtälje och Vaxholm vardagsmorgnar. Jag är inte så säker på det.
Att det kan bli besvärligt att få till jämna avgångar från Arninge med dessa tågvändingar stämmer säkert. Jag har inga skäl att argumentera mot detta. Men på något sätt måste man lösa dagens trängsel vid Danderyds sjukhus och Tekniska högskolan genom att avlasta dessa områden från dagens busstrafik.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Arninge station - nutid och framtid

Inlägg av daniel_s »

Men alla bussresenärer från hela Roslagen får väl knappast anledning att byta till tåget vid Arninge helt plötsligt? De flesta får ju ett byte mindre om de fortsätter till Das/Teh med bussen. Visst, några linjer slutar kanske i Arninge men det där kan man reglera lite genom att förlänga och korta av busslinjerna så att en lämplig belastning på tågen erhålls.
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Arninge station - nutid och framtid

Inlägg av Verspieder »

daniel_s skrev:Men alla bussresenärer från hela Roslagen får väl knappast anledning att byta till tåget vid Arninge helt plötsligt? De flesta får ju ett byte mindre om de fortsätter till Das/Teh med bussen. Visst, några linjer slutar kanske i Arninge men det där kan man reglera lite genom att förlänga och korta av busslinjerna så att en lämplig belastning på tågen erhålls.
Det har aldrig handlat om "helt plötsligt", utan om hur trafiken i området ska utvecklas under kommande tioårsavtal med Transdev, samt under avtalet efter detta, då tunneln ska invigas. Tio år går snabbare än man tror. Transdev lär snabbt inse att Danderyd och Tekniska har kapacitetsbrister redan idag, men samordning av Täby och Norrtälje lär förhoppningsvis kunna avlasta Tekniska en hel del.
Enceladus
Inlägg: 9897
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Arninge station - nutid och framtid

Inlägg av Enceladus »

Verspieder skrev:Så det blev Ica som knep ödetomten mittemot Jula, och intill Granngården. Intressant.
Däremot vet jag inte om det påverkar järnvägsstationen och dess trafik så mycket. Vette sjutton om det är med tåget från Täby och Åkersberga folk kommer och handlar på just Ica just timmen mellan 22-23. Coop har ju redan öppet till 22 och ligger nästan vägg i vägg med stationen, medan Ica kommer ligga 700 meter längre bort.
Den amerikanska matjätten Costco ska också öppna en medlemsbutik i Arninge - den första i Skandinavien. Det ser alltså ut som att Arninge kan bli ett matmecka för hela Roslagen!
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Arninge station - nutid och framtid

Inlägg av daniel_s »

Verspieder skrev:
daniel_s skrev:Men alla bussresenärer från hela Roslagen får väl knappast anledning att byta till tåget vid Arninge helt plötsligt? De flesta får ju ett byte mindre om de fortsätter till Das/Teh med bussen. Visst, några linjer slutar kanske i Arninge men det där kan man reglera lite genom att förlänga och korta av busslinjerna så att en lämplig belastning på tågen erhålls.
Det har aldrig handlat om "helt plötsligt", utan om hur trafiken i området ska utvecklas under kommande tioårsavtal med Transdev, samt under avtalet efter detta, då tunneln ska invigas. Tio år går snabbare än man tror. Transdev lär snabbt inse att Danderyd och Tekniska har kapacitetsbrister redan idag, men samordning av Täby och Norrtälje lär förhoppningsvis kunna avlasta Tekniska en hel del.
Det där låter luddigt. Enda sättet att avlasta Tekniska är väl egentligen att skicka bussarna längre in i stan, eller möjligen till t ex Odenplan.
Enceladus
Inlägg: 9897
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Arninge station - nutid och framtid

Inlägg av Enceladus »

daniel_s skrev:
Verspieder skrev:
daniel_s skrev:Men alla bussresenärer från hela Roslagen får väl knappast anledning att byta till tåget vid Arninge helt plötsligt? De flesta får ju ett byte mindre om de fortsätter till Das/Teh med bussen. Visst, några linjer slutar kanske i Arninge men det där kan man reglera lite genom att förlänga och korta av busslinjerna så att en lämplig belastning på tågen erhålls.
Det har aldrig handlat om "helt plötsligt", utan om hur trafiken i området ska utvecklas under kommande tioårsavtal med Transdev, samt under avtalet efter detta, då tunneln ska invigas. Tio år går snabbare än man tror. Transdev lär snabbt inse att Danderyd och Tekniska har kapacitetsbrister redan idag, men samordning av Täby och Norrtälje lär förhoppningsvis kunna avlasta Tekniska en hel del.
Det där låter luddigt. Enda sättet att avlasta Tekniska är väl egentligen att skicka bussarna längre in i stan, eller möjligen till t ex Odenplan.
Nja, ett bättre sätt är att skicka tågen längre in i stan, och det är väl också vad som diskuteras i denna tråd.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Arninge station - nutid och framtid

Inlägg av daniel_s »

Jo jo, det förstås! Men jag ville förklara det ur Verspieders synvinkel, där Norrtälje är hjärtat för allt som händer i världen och linje 639 dess vackert röda blodomlopp :-)
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Arninge station - nutid och framtid

Inlägg av Verspieder »

daniel_s skrev:De flesta får ju ett byte mindre om de fortsätter till Das/Teh med bussen.
Nej, det blir samma antal byten: Ett enda mellan Roslagen och Centralen. Idag sker bytet mellan buss och Röda linjen vid Das och Teh. I framtiden när tunneln är klar, kan det istället ske mellan buss och linje 28 Arninge.
daniel_s skrev:Det där låter luddigt. Enda sättet att avlasta Tekniska är väl egentligen att skicka bussarna längre in i stan, eller möjligen till t ex Odenplan.
Givetvis är det långsiktiga målet (2032 och framåt) att helt få bort Roslagsbussarna från innerstan, och helst kunna lägga ner både Tekniska högskolan och Humlegården som bussterminaler för Roslagstrafiken. Då ska bussarna definitivt inte dras till Odenplan eller Centralen heller.
Vad jag menade ovan med att avlasta Tekniska under nästa avtal (2022-2032), var att alla dagens uppställda röda Hallstaviks- och Rimbobussar slipper ta upp häften av alla rampplatser i allén på Tekniska, utan kan köras på lokallinjer i Danderyd/Täby istället, eller vara uppställa på depån i Åkerby. Medan dubbeldäckarna från 676, som tar upp andra häften av rampplatserna, kan rulla på 670 över dagen, på samma sätt.
daniel_s skrev:Jo jo, det förstås! Men jag ville förklara det ur Verspieders synvinkel, där Norrtälje är hjärtat för allt som händer i världen och linje 639 dess vackert röda blodomlopp :-)
Tvärtom. De direktbussälskande resenärerna på 639, 670 och 676 må ställa sig själva i centrum och därför fortsätta högljutt kräva direktbussar till innerstan (en debatt som Daniel uppenbarligen inte hör på sitt håll). Jag anser istället att dessa resenärer gott kan byta till spårtrafik utanför stan, precis som pendlare från andra delar av länet får göra. Att bussar söderifrån har Gullmarsplan som ändhållplats är väl rätt naturligt, och då tunnelbanan förlängts till Nacka lär väl alla bussar från Värmdö inte behöva gå till Slussen?

Att jag nämner 639 ofta, är för att helt medvetet vara en nagel i ögat på de som både avsiktligt och oavsiktligt förminskar den, till förmån för t.ex 670 och 676.
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Arninge station - nutid och framtid

Inlägg av daniel_s »

Verspieder skrev:
daniel_s skrev:De flesta får ju ett byte mindre om de fortsätter till Das/Teh med bussen.
Nej, det blir samma antal byten: Ett enda mellan Roslagen och Centralen. Idag sker bytet mellan buss och Röda linjen vid Das och Teh. I framtiden kan det istället ske mellan buss och linje 28 Arninge.
Ah du menar sen, när vi båda är typ 60 och skiter i allt. Ja det kan man ju också diskutera!
Verspieder skrev:
daniel_s skrev:Det där låter luddigt. Enda sättet att avlasta Tekniska är väl egentligen att skicka bussarna längre in i stan, eller möjligen till t ex Odenplan.
Givetvis är det långsiktiga målet (2032 och framåt) att helt få bort Roslagsbussarna från innerstan, och helst kunna lägga ner både Tekniska högskolan och Humlegården som bussterminaler för Roslagstrafiken. Då ska bussarna definitivt inte dras till Odenplan eller Centralen heller.
Vad jag menade ovan med att avlasta Tekniska under nästa avtal (2022-2032), var att alla dagens uppställda röda Hallstaviks- och Rimbobussar slipper ta upp häften av alla rampplatser i allén på Tekniska, utan kan köras på lokallinjer i Danderyd/Täby istället, eller vara uppställa på depån i Åkerby. Medan dubbeldäckarna från 676, som tar upp andra häften av rampplatserna, kan rulla på 670 över dagen, på samma sätt.
Jaha så rampplatserna vid Tekniska ska användas för överflödiga vaxholmsvagnar i stället? Tja inte mig emot. Förstår dock inte vad man vinner på att koppla ihop trafikområdena men det kan kanske vara bra om man vill lägga ner täbygaraget samt vaxholmsgaraget förstås.
Verspieder skrev:
daniel_s skrev:Jo jo, det förstås! Men jag ville förklara det ur Verspieders synvinkel, där Norrtälje är hjärtat för allt som händer i världen och linje 639 dess vackert röda blodomlopp :-)
Tvärtom. De direktbussälskande resenärerna på 639, 670 och 676 må ställa sig själva i centrum och därför fortsätta högljutt kräva direktbussar till innerstan (en debatt som Daniel uppenbarligen inte hör på sitt håll). Jag anser istället att dessa resenärer gott kan byta till spårtrafik utanför stan, precis som pendlare från andra delar av länet får göra. Att bussar söderifrån har Gullmarsplan som ändhållplats är väl rätt naturligt, och då tunnelbanan förlängts till Nacka lär väl alla bussar från Värmdö inte behöva gå till Slussen?

Att jag nämner 639 ofta, är för att helt medvetet vara en nagel i ögat på de som både avsiktligt och oavsiktligt förminskar den, till förmån för t.ex 670 och 676.
Du behöver inte nämna 639 för att irritera folk, det är du så bra på ändå ;-)

Men någon debatt med krav på direktbussar till Stockholm har jag mycket riktigt inte hört, det kanske är för att de redan går dit?
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Arninge station - nutid och framtid

Inlägg av Verspieder »

daniel_s skrev:Ah du menar sen, när vi båda är typ 60 och skiter i allt. Ja det kan man ju också diskutera!
Skiter i allt? Då vi gått i pension ska vi ut på stan och ha livliga debatter med varandra vid olika knutpunkter, samt tala om för ungdomarna att förr gick bussarna hela vägen in till stan, men att de numera gott får byta till tåg. Vi kan väl stå på varsin perrong i Arninge, med varsin rollator och hytta med näven åt varandra över spåren? :D
daniel_s skrev:Jaha så rampplatserna vid Tekniska ska användas för överflödiga vaxholmsvagnar i stället? Tja inte mig emot. Förstår dock inte vad man vinner på att koppla ihop trafikområdena men det kan kanske vara bra om man vill lägga ner täbygaraget samt vaxholmsgaraget förstås.
Nja, men skulle kunna göra ett par platser lediga, så att det inte behöver vara proppfullt, som idag när bussarna står i vägen för varandra. Ska trafikutbudet dessutom ökas med åren, så går det ju inte utan avlastning.
Trafikområdena kommer att integreras hur som helst. Eller snarare återintegreras, efter att ha haft en tillfällig delning sedan 2011. Detta är redan en del av Trandevs planer. Bland planerare och administratörer på Transdev finns en del som arbetade på Busslink/Keolis i Täby och Norrtälje fram till 2011, så framöver ska Busslinks dåvarande arbetssätt med Norrtäljebussar på Täbylinjerna återuppväckas.
daniel_s skrev:Du behöver inte nämna 639 för att irritera folk, det är du så bra på ändå ;-)
Det och dåliga ordvitsar (ofta i kombination) kan vara meningen med livet! :cheesygrin:
daniel_s skrev:Men någon debatt med krav på direktbussar till Stockholm har jag mycket riktigt inte hört, det kanske är för att de redan går dit?
Just precis. Debatten går ut på att folk blir arga bara de själva misstänker att linjerna är på väg att kortas av, vilket märktes redan då bygget av Arninge station satte igång. När sen 625 kortades av redan vid öppnandet blev det vatten på kvarnen för många direktbussälskare.
Det finns bl.a. en jättekonstig debatt i Norrtälje redan idag, där direktbuss till Arlanda krävs (så man slipper dagens 2-minutersbyte), samtidigt som direktbussen till Uppsala behålls. Vilket givetvis är helt orealistiskt. Detta stöds dock av flera partier i kommunfullmäktige, av alla slags färger. En annan jättekonstig debatt i Norrtälje är direktbuss från både Rimbo och Norrtälje, till Åkersberga, så man slipper byta till Roslagsbanan i Arninge... :|
Skriv svar