Arninge station - nutid och framtid

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Arninge station - nutid och framtid

Inlägg av Verspieder »

kildor skrev:Vad menar du med utradering och tillbakapublicerade?!? Någon uppgift om bussar till Hallstavik och Rimbo har inte förekommit på den sidan tidigare. Men det är ju bra att du har kompletterat texten!
Oj! Jag förväxlade två sidor i mitt sinne! Den ovan nämnda, med denna:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Arninge_station
Det var på den jag tidigare lade in den alltid bortglömda 639, intill 670 och 676 på. För stod det nåt i stil med "landsbygdsbussar mot Vaxholm, Norrtälje och övriga Roslagen", då jag tycker att Rimbo och Hallstavik faktiskt ska benämnas med sina ortsnamn de också. Dessutom satte jag linjerna i sifferordning, vilket säkerligen irriterar vissa individer. På många håll på Wikipedia samt olika forum är det märkligt nog rätt vanligt förekommande att de två blå linjerna nämns, medan den röda som är SL:s längsta busslinje, glöms bort oavsiktligt, eller raderas ut högst avsiktligt. Det blir lite lätt irriterande efter ett antal år.
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Arninge station - nutid och framtid

Inlägg av BSB101 »

Kristofer skrev:
twr skrev:
daniel_s skrev:Det är lite svårt att se på SL:s karta, då den inte ens är uppdaterad med Roslagsbanans sträckning förbi Arninge station trots att den har gått där i ett år nu... för övrigt undrar jag varför man ska behöva kolla på kartan för "Vaxholm, Åkersberga och Lidingö" för att hitta Täby?!?
Kartorna är fullständigt kaos sedan några år. En helt godtycklig och ganska felaktig uppdelning mellan Stockholms stad och Stockholms län först, och sen märkliga namn. Man brukar få öppna två, tre, fyra kartor innan man hittar rätt. Det känns som att det hela har konstruerats av någon som har inte har tittat på kartorna.
Det finns ju tre olika kategorier för kartorna: "Kartor Stockholms kommun", "Kartor Stockholms län" och "Översiktskartor". Täby (utom Kyrkbyn) gömmer sig även i kartan Norrort i kategorin Översiktskartor, och inte heller den är uppdaterad. Kan bara instämma i att uppdelningen är tokig.
Den som har gjort indelningen verkar ha lika god koll på geografi som medelsvensson. Vari ligger logiken att kartan över exempelvis Sollentuna ligger under rubriken Stockholms kommun? Sen som daniel_s skriver, varför inte en karta över allt? Sedan kan man givetvis ha länkar som gör att man hamnar i exempelvis Norrort om man klickar på Norrort.
Senast redigerad av BSB101 den torsdag 06 januari 2022 22:10, redigerad totalt 1 gånger.
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Arninge station - nutid och framtid

Inlägg av Diripsi »

Jag är mest glad för att dessa kartor finns överhuvudtaget, förutom SL är det väl bara Skånetrafiken som fortfarande har något liknande.
daniel_s
Inlägg: 14174
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Arninge station - nutid och framtid

Inlägg av daniel_s »

Diripsi skrev:Jag är mest glad för att dessa kartor finns överhuvudtaget, förutom SL är det väl bara Skånetrafiken som fortfarande har något liknande.
Att det finns andra trafikbolag som inte vet att man ska göra ordentliga linjekartor är ingen ursäkt. Det är en basgrej som ska finnas helt enkelt.

Västtrafik har för övrigt ganska bra linjekartor som pdf, de är visserligen bara ”halvgeografiska” men ändå bra genom att man ser hållplatsnamn och gemensamma linjesträckningar mm på ett bra sätt.
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Arninge station - nutid och framtid

Inlägg av Verspieder »

BSB101 skrev:Den som har gjort indelningen verkar ha lika god koll på geografi som medelsvensson. Vari ligger logiken att kartan över exempelvis Sollentuna ligger under rubriken Stockholms kommun? Sen som daniel_s skriver, varför inte ens karta över allt? Sedan kan man givetvis ha länkar som gör att man hamnar i exempelvis Norrort om man klickar på Norrort.
Att kunskaperna är på lågnivå är dessvärre sant. När jag i höstas försökte få SL:s kundtjänst att ta tag i ärendet med trasig vägbelysning vid hållplatsen Gillingebanan, efter att fått svar av både Vallentuna kommun och Trafikverket att detta inte var deras ansvar, blev det bara märkliga svar jag fick. I stil med att detta inte var "Stockholms stads lokaltrafiks" ansvar, och att jag istället borde höra av mig till Stockholms stad.
Nej, jag orkade inte svara med en motfråga om Hörjelöverenskommelsen. :cheesygrin:

För de som undrar om själva ärendet är det faktiskt Vallentuna kommun som är de ansvariga, men det krävdes att Nobina i Norrtälje övertygade Vallentuna kommun via andra vägar än felanmälan för privatpersoner, och efter bara två månaders påtryckningar från dem byttes lampan till slut ut.
Enceladus
Inlägg: 9900
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Arninge station - nutid och framtid

Inlägg av Enceladus »

Porten till nya handelsplatsen i Arninge
ICA Fastigheter skrev:Att uppgradera ICA-butiken i området från ICA Kvantum till ICA Maxi innebär ytterligare fördelar för kunderna, då en Maxi-butik har ett större och bredare sortiment, lägre priser och ökade öppettider.
I Bromma Blocks verkar SL ha missat invigningen av en Maxi-butik som har öppet till klockan 23 alla dagar. Tvärbanans trafikeringstider är fortfarande helt anpassade till flyget. Låt oss hoppas att SL inte är lika disträ här.
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Arninge station - nutid och framtid

Inlägg av Verspieder »

Så det blev Ica som knep ödetomten mittemot Jula, och intill Granngården. Intressant.
Däremot vet jag inte om det påverkar järnvägsstationen och dess trafik så mycket. Vette sjutton om det är med tåget från Täby och Åkersberga folk kommer och handlar på just Ica just timmen mellan 22-23. Coop har ju redan öppet till 22 och ligger nästan vägg i vägg med stationen, medan Ica kommer ligga 700 meter längre bort.
slaeshjag
Inlägg: 41
Blev medlem: lördag 01 december 2012 21:47

Re: Arninge station - nutid och framtid

Inlägg av slaeshjag »

Frågan är om Arninge verkligen är dimensionerat för uppgiften, om man tittar framåt.

Redan vid bygget av roslagsbanans plattform i Arninge så blev det rätt uppenbart att det blev ju bara två plattformsspår.. Det var länge snack ett tag om att vända tåg i Arninge i stället för i Viggbyholm, men dessa planer verkar ha strukits sedan dess. I "Kunskapsunderlag Roslagsbanan till City" Pratas det om 12 tåg per timme på Österskärsgrenen, en linje med vändning i Viggbyholm (linje 28I, sid. 19) när tunneln invigs. Sträckan till Arninge är med men utskuggad, så det är nog inte bara jag som blev besviken. Hittar inga andra referenser till att vända i Arninge i pappret.

Det känns inte heller som att det finns så mycket plats för mer bussar. Just nu flyter det relativt skapligt, men bussvägarna runt stationen känns väldigt yxiga och klumpiga, så det krävt nog inte mycket friktion för att allt ska stanna. Finns ju inte någon plats för fler hållplatslägen i alla fall.

I mina observationer 639/676 använder i praktiken linje 670's hållplatslägen in mot stan, ibland med påstigning på 639. Ofta på morgonen i alla fall står det någon buss, ej i trafik, på motorvägsbussarnas hållplats för endast avstigning, med en förare som fipplar med telefonen.

Lite synd att det inte blev någon ordentlig vänthall heller. Enda värmen jag hittat i vinter är i stationsdelen innan gångbron. Visserligen finns ett par avgångstavlor, men inga bänkar. Bara butiksentréer. Så jag tror inte tanken är att någon större grupp människor ska vänta där... Nåja, bättre än att hamna i Roslags Näsby om man blir fast i 40 minuter pga. inställda avgångar, den har jag provat förr.

Sen är väl hela området lite för bilanpassat för att verkligen funka med besökare som kommer kollektivtrafiksvägen, men alternativet finns i alla fall.
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Arninge station - nutid och framtid

Inlägg av Verspieder »

639/676 har enbart hållplatsläge G in mot stan, endast för avstigning. Men ovana/osäkra förare och det irriterade faktum att SL/Nobina aldrig kan få till automatisk omskyltning till "Endast avstigande" på dessa linjer, innan den angör Arninge södergående, gör att misstag sker. Ja, detta har felanmälts av förarkåren sedan i somras, men inget händer. Kanske måste vi vänta åtta månader på Trandevs övertagande innan nåt händer i frågan. Hur som helst är det irritation bland förarna att någon ansvarig vägrar åtgärda detta, så förarna måste skylta om manuellt, vilket är både tidsödande och inte helt optimalt i 90 km/t på motorväg.

670 har enbart hållplatsläge J in mot stan, som ligger en bra bit från läge G.

Hållplatslägena A och F, framför G, är platser för kort uppställning mellan avgångar på lokallinjerna. Detta hindrar dock inte förarna på dessa avgångar (både Transdev och Arriva) att parkera fel, och blockera G för 639 och 676.

Arninge är fortfarande mestadels anpassat för biltrafik, ja. Därför tror jag inte så mycket på inläggen ovan om att folk skulle börja åka nattåg till framtida Ica Maxi mellan klockan 22-23, samt att boende i Ullna stand skulle vilja åka nattåg till stationen för att sedan gå tre km hem, genom ett handelsområde som inte är speciellt gånganpassat.
Senast redigerad av Verspieder den lördag 15 januari 2022 11:31, redigerad totalt 1 gånger.
twr
Inlägg: 8910
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Arninge station - nutid och framtid

Inlägg av twr »

Tvärtom har man sprängt bort en massa berg bara för att kunna bygga ett vändspår, även om man inte ens vet om det behövs! Så det är ju framsynt!

Det är först 2035 som Roslagsbanan till T-Centralen öppnas, och det är först då som instaslinjen införs. Den skulle kunna vända på befintligt vändspår i Viggbyholm men sannolikt blir det totala resandet stort. Då kan man bygga vändspåret i Arninge och vända där.

Att redan nu bygga det när man inte vet om det behövs hade varit för slösaktigt. Att spränga berget så att det enkelt kan göras senare var klokt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Arninge station - nutid och framtid

Inlägg av Verspieder »

Givetvis är det i Arninge man behöver vända insatståg, då det lär vara där man kommer att vilja vända nerkortade 639, 670 och/eller 676 längre in i framtiden. Varken Tekniska högskolan eller Danderyds sjukhus klarar av att förbli/bli södra ändhållplatsen för alla dessa linjer, om resandet och antal avgångar ökar kraftigt i framtiden. Redan nu är det trångt.
twr
Inlägg: 8910
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Arninge station - nutid och framtid

Inlägg av twr »

Verspieder skrev:Givetvis är det i Arninge man behöver vända insatståg, då det lär vara där man kommer att vilja vända nerkortade 639, 670 och/eller 676 längre in i framtiden. Varken Tekniska högskolan eller Danderyds sjukhus klarar av att förbli/bli södra ändhållplatsen för alla dessa linjer, om resandet och antal avgångar ökar kraftigt i framtiden. Redan nu är det trångt.
Ser är förstås bäst för resenärerna, men det betyder inte att man måste göra så. Roslagsbanan trafikeras idag till stor del med 60 meters tåg, i framtiden blir det i hög grad med 180 meter. Så man kan mata busslinjer till Arninge utan att för den skull köra den tredje linjen dit.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9900
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Arninge station - nutid och framtid

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:
Verspieder skrev:Givetvis är det i Arninge man behöver vända insatståg, då det lär vara där man kommer att vilja vända nerkortade 639, 670 och/eller 676 längre in i framtiden. Varken Tekniska högskolan eller Danderyds sjukhus klarar av att förbli/bli södra ändhållplatsen för alla dessa linjer, om resandet och antal avgångar ökar kraftigt i framtiden. Redan nu är det trångt.
Ser är förstås bäst för resenärerna, men det betyder inte att man måste göra så. Roslagsbanan trafikeras idag till stor del med 60 meters tåg, i framtiden blir det i hög grad med 180 meter. Så man kan mata busslinjer till Arninge utan att för den skull köra den tredje linjen dit.
Kapacitetsmässigt är det mer kritiskt åt andra hållet. Om tågtrafiken har lägre turtäthet än den anslutande busstrafiken så kan vissa avgångar bli rejält överbelastade.
twr
Inlägg: 8910
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Arninge station - nutid och framtid

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:
twr skrev:
Verspieder skrev:Givetvis är det i Arninge man behöver vända insatståg, då det lär vara där man kommer att vilja vända nerkortade 639, 670 och/eller 676 längre in i framtiden. Varken Tekniska högskolan eller Danderyds sjukhus klarar av att förbli/bli södra ändhållplatsen för alla dessa linjer, om resandet och antal avgångar ökar kraftigt i framtiden. Redan nu är det trångt.
Ser är förstås bäst för resenärerna, men det betyder inte att man måste göra så. Roslagsbanan trafikeras idag till stor del med 60 meters tåg, i framtiden blir det i hög grad med 180 meter. Så man kan mata busslinjer till Arninge utan att för den skull köra den tredje linjen dit.
Kapacitetsmässigt är det mer kritiskt åt andra hållet. Om tågtrafiken har lägre turtäthet än den anslutande busstrafiken så kan vissa avgångar bli rejält överbelastade.
2 tåg per 15 minuter blir det alltså om insatslinjen vänder i Viggbyholm. Hur ofta går bussarna? Om insatslinjen fortsätter till Arninge blir det 3 tåg per 15 minuter.

Hursomhelst tror jag att det totala resandet kommer att kräva att insatstågen går till Arninge.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Arninge station - nutid och framtid

Inlägg av Verspieder »

Att vända tåg i Viggbyholm hjälper väl inte mycket, om Arninge blir södra ändhållplats för 639, 670, 670X, 676 och 676X. Hur ofta de går får ni själva kolla mer exakt via pdf-tidtabellerna, men i morgonrusningen i nutid är det väl under en timme gissningsvis sisådär sex 639, fem till sex 676, fyra 676X, sex 670 samt sex 670X, alla fullsatta*, som skulle kunna släppa av alla sina resenärer på Arninge station. Då är det nog bäst att de tomma insatstågen börjar där, och inte i Viggbyholm. Speciellt med tanke på att antalet resenärer och avgångar på dessa linjer knappast lär minska under åren.

* Just i år är det ju pandemi, och därför blir det väldigt fel om man tittar för noga på årets och förra årets siffror. Men vanligtvis är de fullsatta.
daniel_s
Inlägg: 14174
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Arninge station - nutid och framtid

Inlägg av daniel_s »

Verspieder skrev:Att vända tåg i Viggbyholm hjälper väl inte mycket, om Arninge blir södra ändhållplats för 639, 670, 670X, 676 och 676X.
¨
Det hjälper väl jättebra genom att alla som ska åka från Viggbyholm och väster/söder därom då får plats på tågen, vilket är bra för kollektivtrafiken.

På eftermiddagen får man väl i värsta fall dra in några uppehåll på österskärstågen för att uppmuntra täbyborna att välja viggbyholmstågen.
twr
Inlägg: 8910
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Arninge station - nutid och framtid

Inlägg av twr »

daniel_s skrev:
Verspieder skrev:Att vända tåg i Viggbyholm hjälper väl inte mycket, om Arninge blir södra ändhållplats för 639, 670, 670X, 676 och 676X.
¨
Det hjälper väl jättebra genom att alla som ska åka från Viggbyholm och väster/söder därom då får plats på tågen, vilket är bra för kollektivtrafiken.

På eftermiddagen får man väl i värsta fall dra in några uppehåll på österskärstågen för att uppmuntra täbyborna att välja viggbyholmstågen.
Precis. En del av syftet med den nya linjen är ju att korta restiden till Åkersberga. Vissa tåg tar hand om Djursholms Ösby, Djursholms Ekeby och Enebyberg, och andra tåg tar hand om Rydbo, Tälje och Åkers Runö. På så sätt är det många som får kortare restid. Det syftet uppnås oavsett om linjen vänder i Viggbyholm eller Arninge.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Arninge station - nutid och framtid

Inlägg av Verspieder »

Hur hjälper Viggbyholmsvändningar alla framtida avstigande passagerare från Roslagslinjerna 639, 670 och 676 på mornarna, om det bara blir ordinarie tåg från Österskär som de får tillgängliga, inför resa in mot Stockholm? Om man nu skulle börja vända alla dessa tre linjer vid Arninge i framtiden.
Klarar dagens linje 28 att få med sig alla resenärer från Hallstavik och Rimbo, samt Norrtälje med omnejd, och Vaxholm?
twr
Inlägg: 8910
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Arninge station - nutid och framtid

Inlägg av twr »

Verspieder skrev:Hur hjälper Viggbyholmsvändningar alla framtida avstigande passagerare från Roslagslinjerna 639, 670 och 676 på mornarna, om det bara blir ordinarie tåg från Österskär som de får tillgängliga, inför resa in mot Stockholm? Om man nu skulle börja vända alla dessa tre linjer vid Arninge i framtiden.
Klarar dagens linje 28 att få med sig alla resenärer från Hallstavik och Rimbo, samt Norrtälje med omnejd, och Vaxholm?
Det hjälper dem genom att det inte blir lika trångt på deras tåg söder om Viggbyholm. Det är extra relevant vid resor ut från stan där långväga resenärer inte kan "paxa" en sittplats bara för att de ska resa längre.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9900
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Arninge station - nutid och framtid

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:
Verspieder skrev:Hur hjälper Viggbyholmsvändningar alla framtida avstigande passagerare från Roslagslinjerna 639, 670 och 676 på mornarna, om det bara blir ordinarie tåg från Österskär som de får tillgängliga, inför resa in mot Stockholm? Om man nu skulle börja vända alla dessa tre linjer vid Arninge i framtiden.
Klarar dagens linje 28 att få med sig alla resenärer från Hallstavik och Rimbo, samt Norrtälje med omnejd, och Vaxholm?
Det hjälper dem genom att det inte blir lika trångt på deras tåg söder om Viggbyholm. Det är extra relevant vid resor ut från stan där långväga resenärer inte kan "paxa" en sittplats bara för att de ska resa längre.
Resenärerna måste också få plats på anslutande bussar. Om Arninge ska ta över den roll som Danderyds sjukhus har nu så behöver ambitionsnivån höjas rejält. Idag finns det flera busslinjer som har högre turtäthet än Roslagsbanan från Arninge. Det är många som tror att en sådan ambitionshöjning inte kommer att ske, och förespråkar därför tunnelbana till Täby.

Centerpartiet har ett antal förslag till nya linjer för kollektivtrafiken inför årets val. Tunnelbana till Täby är en av dem. Tamsons trafikpopulism, d.v.s. prioriteringen av befintlig trafik, kan bli ett stort problem på lång sikt. Om ingen tror att trafiken kan förändras i grunden så kommer mindre lämpliga infrastrukturinvesteringar att göras för att kringgå begränsningarna.
Skriv svar