Jag vet inte om andra stycket var en kommentar till det jag skrev, hoppas inte. Jag kommenterar bara det Verspieder skrev. Självklart är det bättre för resenärerna om den tredje linjen går ända till Arninge. Och det lär behövas för att ta hand om resandet.Enceladus skrev:Resenärerna måste också få plats på anslutande bussar. Om Arninge ska ta över den roll som Danderyds sjukhus har nu så behöver ambitionsnivån höjas rejält. Idag finns det flera busslinjer som har högre turtäthet än Roslagsbanan från Arninge. Det är många som tror att en sådan ambitionshöjning inte kommer att ske, och förespråkar därför tunnelbana till Täby.twr skrev:Det hjälper dem genom att det inte blir lika trångt på deras tåg söder om Viggbyholm. Det är extra relevant vid resor ut från stan där långväga resenärer inte kan "paxa" en sittplats bara för att de ska resa längre.Verspieder skrev:Hur hjälper Viggbyholmsvändningar alla framtida avstigande passagerare från Roslagslinjerna 639, 670 och 676 på mornarna, om det bara blir ordinarie tåg från Österskär som de får tillgängliga, inför resa in mot Stockholm? Om man nu skulle börja vända alla dessa tre linjer vid Arninge i framtiden.
Klarar dagens linje 28 att få med sig alla resenärer från Hallstavik och Rimbo, samt Norrtälje med omnejd, och Vaxholm?
Centerpartiet har ett antal förslag till nya linjer för kollektivtrafiken inför årets val. Tunnelbana till Täby är en av dem. Tamsons trafikpopulism, d.v.s. prioriteringen av befintlig trafik, kan bli ett stort problem på lång sikt. Om ingen tror att trafiken kan förändras i grunden så kommer mindre lämpliga infrastrukturinvesteringar att göras för att kringgå begränsningarna.
Med Roslagsbanan till T-Centralen får Roslags Näsby, Täby centrum, Galoppfältet, Viggbyholm och Hägernäs snabb tunnelbana/Lila linjen med 5 minuters trafik, med tillgängliga stationer i ytläge och korta restider till city (17 minuter till T-Centralen). Och tillräcklig kapacitet att ta hand om resenärerna. Detta när självklart mycket bättre än en tänkt förlängning av Röda linjen, med mycket längre restider, mycket större trängsel, färre stationer som det tar lång tid att nå.
Centerpartiets prioritering låter som någon som erbjuds en Rolls-Royce och svarar med att be om en Skoda.