Det bästa av två världar?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Det bästa av två världar?
Japanerna har introducerat en buss som kan köra på räls... eller är det ett tåg som kan köra på vägarna?
Intressant men nischad lösning. Skulle DMV kunna ha nytta någonstans längs det svenska järnvägsnätet tro?
Intressant men nischad lösning. Skulle DMV kunna ha nytta någonstans längs det svenska järnvägsnätet tro?
Re: Det bästa av två världar?
Alltså ställen där det finns järnväg men inte vägar? Kanske tvärbanans bro mellan Stora Essingen och Alviks strand. Men om det inte är så långa sträckor hade det varit enklare att ha någon variant av gatuspår. Kanske hade man också kunnat ha matarbussar till pendeln som sedan följer pendelns sträcka en bit? Det känns inte som det finns många praktiska användningar, och fordon är nog dyra, men cool grej!
Re: Det bästa av två världar?
Hm, "the world's first DMV" är en våldsam överdrift. Sådana har ju funnits i årtionden för spårunderhåll. Möjligen är det nytt att man har gjort en buss, men det är samma princip.
Re: Det bästa av två världar?
Bil som även kör längs järnvägsspår, skedde redan år 1907 biltävlingen Paris-Peking https://en.wikipedia.org/wiki/Peking_to_Paris eftersom bilarna i tävlingen måste köra på transsibiriska järnvägen spår i Sibirien. Enligt min bilatlas, utgiven i Moskva 1992, fanns det fortfarande inga vägförbindelser längs transsibirska järnvägen mellan Bajkal sjön och Habarovsk. Vägen AH30 mellan Uhta och Habarovsk var under planering men ej färdig, borde vara klar idag enligt Google map
Re: Det bästa av två världar?
Tack för en intressant film.
Nej, inte ens med buss är det nytt.
https://de.wikipedia.org/wiki/Schienen- ... en-Omnibus
Det nya är att man har hjulen inbyggda i chassit men principen är från 1950-talet.
-Per
Nej, inte ens med buss är det nytt.
https://de.wikipedia.org/wiki/Schienen- ... en-Omnibus
Det nya är att man har hjulen inbyggda i chassit men principen är från 1950-talet.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
-
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Det bästa av två världar?
Som det står där i Wiki artikeln blev det en flopp "Die letzte planmäßige Fahrt am 27. Mai 1967 besiegelte das Ende des Schienen-Straßen-Omnibusses." Det höll ut i drygt 10 år innan det floppade, påminner om SL's plågsamma försök att visa buss är bättre än spårväg till varje pris.Per Lind skrev:Tack för en intressant film.
Nej, inte ens med buss är det nytt.
https://de.wikipedia.org/wiki/Schienen- ... en-Omnibus
Det nya är att man har hjulen inbyggda i chassit men principen är från 1950-talet.
-Per
Re: Det bästa av två världar?
Jag har hittat ett ställe där den hade kunnat göra nytta!
En sommar stängdes tvärbanan av och ersättningsbussar ersatte alla stationer förutom Stora Essingen och Alviks strand. Med en DMV hade man kunnat köra över broarna och även trafikera perrongerna. Dock hade bussen behövt dörrar på båda sidor, alternativt att man byter till vänstertrafik innan man kör upp på Gröndalsbron och sedan tillbak till högertrafik i Alvik.Re: Det bästa av två världar?
Tillfälliga högerplattformar vid Stora Essingen hade väl gått att ordna men den hade nog behövt exceptionellt liten svängradie för att komma av och på spåret vid Alvik….