Rubriken är måhända inte fullständig, sådana linjer har det säkerligen funnits gott om. Men jag hittade en kuriositet på Polkis hemsida.
Det gäller linjenummer 77:
Polki skrev:1990-06-01 Återupptagen i ny sträckning: slinga Klarabergsgatan – Klara Norra Kyrkogata – Mäster
Samuelsgatan – Vasagatan – Klara Vattugränd – Klara Västra Kyrkogata – Klarabergsgatan –
SERGELS TORG – Hamngatan – Norrmalmstorg – Hamngatan – Nybroplan – Strandvägen –
Djurgårdsbron – Djurgårdsvägen – slinga Sollidsbacken – Djurgårdsslätten – Djurgårdsvägen
(SKANSEN).
Direktgående linje, hållplats endast vid Sergels Torg, Norrmalmstorg, Konsthallen/Gröna Lund
och Skansen.
Trafik vid behov som förstärkning till SL linje 47.
Linjen kom dock aldrig att trafikeras.
Är det månne en linje som ganska kvickt ersattes av en viss spårväg? (Jo det begriper jag naturligtvis. Men jag tyckte det var intressant i alla fall.)
Stefan Widén skrev:Det vart väl fler 47 E i stället för en hel linje. var nästan mer e vagnar än ordinarie när det var stort tryck.
Stefan
Vilka som var E och vilka som var ordinarie turer till Set är lite dimmigt så här efter elva år. Men en vanlig sommarkväll var det väl ungefär var fjärde vagn som gick hela sträckan Waldemarsudde-Tomteboda. Den var alltid fullsatt redan vid Skansen så vi som faktiskt skulle bortåt Tomteboda fick ta en annan buss till Sergels torg och sedan knata ner till Vasagatan och ta nästa tomtebodavagn. Av de andra tre vagnarna var kanske en egentligen ”ordinarie” men vände ändå vid Sergels torg och de sista två var väl då ”egentliga extravagnar”.
Stefan Widén skrev:Det vart väl fler 47 E i stället för en hel linje. var nästan mer e vagnar än ordinarie när det var stort tryck.
Stefan
Vilka som var E och vilka som var ordinarie turer till Set är lite dimmigt så här efter elva år. Men en vanlig sommarkväll var det väl ungefär var fjärde vagn som gick hela sträckan Waldemarsudde-Tomteboda. Den var alltid fullsatt redan vid Skansen så vi som faktiskt skulle bortåt Tomteboda fick ta en annan buss till Sergels torg och sedan knata ner till Vasagatan och ta nästa tomtebodavagn. Av de andra tre vagnarna var kanske en egentligen ”ordinarie” men vände ändå vid Sergels torg och de sista två var väl då ”egentliga extravagnar”.
Sista åren var varannan vagn Set till Djurgården E vagn. Tror t o m att det var så i turlistan. utöver de var sen alla extra E vagnar då det var stora evenemang.
Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll