Kantorn svamlar: Busslinjen som aldrig blev av (Stockholm)

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Kantorn svamlar: Busslinjen som aldrig blev av (Stockholm)

Inlägg av Kantorn »

Rubriken är måhända inte fullständig, sådana linjer har det säkerligen funnits gott om. Men jag hittade en kuriositet på Polkis hemsida.

Det gäller linjenummer 77:
Polki skrev:1990-06-01 Återupptagen i ny sträckning: slinga Klarabergsgatan – Klara Norra Kyrkogata – Mäster
Samuelsgatan – Vasagatan – Klara Vattugränd – Klara Västra Kyrkogata – Klarabergsgatan –
SERGELS TORG – Hamngatan – Norrmalmstorg – Hamngatan – Nybroplan – Strandvägen –
Djurgårdsbron – Djurgårdsvägen – slinga Sollidsbacken – Djurgårdsslätten – Djurgårdsvägen
(SKANSEN).
Direktgående linje, hållplats endast vid Sergels Torg, Norrmalmstorg, Konsthallen/Gröna Lund
och Skansen.
Trafik vid behov som förstärkning till SL linje 47.
Linjen kom dock aldrig att trafikeras.
Är det månne en linje som ganska kvickt ersattes av en viss spårväg? (Jo det begriper jag naturligtvis. Men jag tyckte det var intressant i alla fall.)
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Kantorn svamlar: Busslinjen som aldrig blev av (Stockhol

Inlägg av Stefan Widén »

Det vart väl fler 47 E i stället för en hel linje. var nästan mer e vagnar än ordinarie när det var stort tryck.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Kantorn svamlar: Busslinjen som aldrig blev av (Stockhol

Inlägg av daniel_s »

Stefan Widén skrev:Det vart väl fler 47 E i stället för en hel linje. var nästan mer e vagnar än ordinarie när det var stort tryck.

Stefan

Vilka som var E och vilka som var ordinarie turer till Set är lite dimmigt så här efter elva år. Men en vanlig sommarkväll var det väl ungefär var fjärde vagn som gick hela sträckan Waldemarsudde-Tomteboda. Den var alltid fullsatt redan vid Skansen så vi som faktiskt skulle bortåt Tomteboda fick ta en annan buss till Sergels torg och sedan knata ner till Vasagatan och ta nästa tomtebodavagn. Av de andra tre vagnarna var kanske en egentligen ”ordinarie” men vände ändå vid Sergels torg och de sista två var väl då ”egentliga extravagnar”.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Kantorn svamlar: Busslinjen som aldrig blev av (Stockhol

Inlägg av kildor »

Men det intressanta med den här linjen är ju detta:
Direktgående linje, hållplats endast vid Sergels Torg, Norrmalmstorg, Konsthallen/Gröna Lund och Skansen.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Kantorn svamlar: Busslinjen som aldrig blev av (Stockhol

Inlägg av daniel_s »

kildor skrev:Men det intressanta med den här linjen är ju detta:
Direktgående linje, hållplats endast vid Sergels Torg, Norrmalmstorg, Konsthallen/Gröna Lund och Skansen.
Ja det var ju en synnerligen korkad idé som naturligtvis aldrig skulle ha fungerat.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Kantorn svamlar: Busslinjen som aldrig blev av (Stockhol

Inlägg av Stefan Widén »

daniel_s skrev:
Stefan Widén skrev:Det vart väl fler 47 E i stället för en hel linje. var nästan mer e vagnar än ordinarie när det var stort tryck.

Stefan

Vilka som var E och vilka som var ordinarie turer till Set är lite dimmigt så här efter elva år. Men en vanlig sommarkväll var det väl ungefär var fjärde vagn som gick hela sträckan Waldemarsudde-Tomteboda. Den var alltid fullsatt redan vid Skansen så vi som faktiskt skulle bortåt Tomteboda fick ta en annan buss till Sergels torg och sedan knata ner till Vasagatan och ta nästa tomtebodavagn. Av de andra tre vagnarna var kanske en egentligen ”ordinarie” men vände ändå vid Sergels torg och de sista två var väl då ”egentliga extravagnar”.

Sista åren var varannan vagn Set till Djurgården E vagn. Tror t o m att det var så i turlistan. utöver de var sen alla extra E vagnar då det var stora evenemang.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Skriv svar