Trafikkunskap

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Trafikkunskap

Inlägg av LÅ1 »

Lär sig inte eleverna något om trafikvett och trafikregler i skolan numera? Märker att många gångtrafikanter går på vägens högra sida. En cyklande kollega tyckte att jag skulle gå på höger sida på gemensam gång- och cykelväg. Det var innan det blev påbjudet att man skulle gå till vänster även på sådana vägar.
Det som är aktuellt så här års är ju cykelbelysning. Det slarvas det mycket med. Bl.a. i Lund: "Polisen tog cyklister utan lyse på löpande band". Någon av de som stoppades klagade just på att skolan inte lär ut trafikkunskap, som t.ex. att man måste ha tänd belysning på cykeln i mörker.

Nu uppfattas jag nog som en sur gammal gubbe. Och det får jag väl tåla.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Trafikkunskap

Inlägg av Stefan Widén »

Eftersom jag tillhör de som fick öva trafikvett på skolgårdens uppmålade gator, håller jag fullständigt med dig.

Grundläggande trafikvett och annan vett är definitivt skolan sak att lära ut. Görs det på rätt sätt kan det kombineras med andra ämnen och då kan ingen säga att det tar tid som inte finns.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Trafikkunskap

Inlägg av LÅ1 »

Stefan Widén skrev:Eftersom jag tillhör de som fick öva trafikvett på skolgårdens uppmålade gator, håller jag fullständigt med dig.

Grundläggande trafikvett och annan vett är definitivt skolan sak att lära ut. Görs det på rätt sätt kan det kombineras med andra ämnen och då kan ingen säga att det tar tid som inte finns.

Stefan
Jag antar att man har olika temadagar i skolan även nu för tiden. Och en trafikdag borde ha hög prioritet. I förlängningen kan det handla om liv och död. Till vardags i skolan borde det ingå i SO-ämnet.

Därmed inte sagt att föräldrar inte har ett ansvar. Men tyvärr är nog inte alltid kunskapen så djup i den generationen heller.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Trafikkunskap

Inlägg av LÅ1 »

Mitt I har en artikel om vilken sida man ska gå på, på en gemensam gång- och cykelbana.
Därför fortsätter striden om höger eller vänster på gång- och cykelbanan
Men inte ett ord om vad fördelen med att gå till vänster är. :shock:
Att man ska gå till vänster är ju för att man i god tid ska se de cyklister som kommer att passera nära inpå mig. De som kommer bakifrån ska förhoppningsvis passera på längre avstånd. Enkelt!
Går man till höger blir det tvärt om.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Trafikkunskap

Inlägg av Odd »

En väldigt bra anledning till att man skall gå till vänster även på g/c-banor är att det är en enkel regel att hålla reda på. Gå till vänster, kör till höger. Överallt. Inga undantag.
Hade det varit så från början även på g/c-banor så skulle aldrig denna debatt ha existerat.
Genius on call
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Trafikkunskap

Inlägg av LÅ1 »

Odd skrev: lördag 02 april 2022 18:27 En väldigt bra anledning till att man skall gå till vänster även på g/c-banor är att det är en enkel regel att hålla reda på. Gå till vänster, kör till höger. Överallt. Inga undantag.
Hade det varit så från början även på g/c-banor så skulle aldrig denna debatt ha existerat.
Håller med. Och jag har alltid tillämpat det. Känns naturligt.

Men det krävs att det lärs ut i skolorna och till invandrare också.

Inte allt för ovanligt att man ser folk gå till höger även utmed vägarna på landsbygden tycker jag.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Trafikkunskap

Inlägg av Odd »

LÅ1 skrev: lördag 02 april 2022 19:30
Odd skrev: lördag 02 april 2022 18:27 En väldigt bra anledning till att man skall gå till vänster även på g/c-banor är att det är en enkel regel att hålla reda på. Gå till vänster, kör till höger. Överallt. Inga undantag.
Hade det varit så från början även på g/c-banor så skulle aldrig denna debatt ha existerat.
Håller med. Och jag har alltid tillämpat det. Känns naturligt.

Men det krävs att det lärs ut i skolorna och till invandrare också.

Inte allt för ovanligt att man ser folk gå till höger även utmed vägarna på landsbygden tycker jag.
Det beror nog på om det är stadsbor på landsbygdsbesök eller om det är infödingar.
Genius on call
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Trafikkunskap

Inlägg av BSB101 »

Min erfarenhet är att flertalet gångtrafikanter går på alla mögliga ställen på GC-vägar utan just vid kanterna. Så höger-vänster-debatten verkar ha hoppat över steget att folk ska gå vid kanten överhuvudtaget.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Trafikkunskap

Inlägg av daniel_s »

Jag brukar gå ungefär 1/3 av vägens bredd ut från vänsterkanten. Det tycker jag känns fint. Märkligt nog verkar det vara precis där de mötande cyklisterna helst av allt vill cykla :cheesygrin:
pnott
Inlägg: 46
Blev medlem: söndag 27 januari 2019 21:14

Re: Trafikkunskap

Inlägg av pnott »

En högst ovetenskaplig reflexion som jag har gjort i närheten av min bostad är att i villaområden tycks en majoritet idag välja vänster, men i hyreshusområden strax intill så är det betydligt mer kaotiskt.
Skriv svar