Sida 1 av 1
Urusel passöppna funktion på Cx
Postat: fredag 17 december 2021 13:07
av M224
Hur tusan tänkte man kring passöppna på Cx? När man öppnar en passöppnadörr så måste man aktivt själv stänga den också. Detta är det ju knappt någon som gör. Så hela vitsen går därmed förlorad.
Re: Urusel passöppna funktion på Cx
Postat: fredag 17 december 2021 13:32
av Odd
Funktionen heter ju "Passöppna", inte "Passtäng" eller "Passautomatik". Så den fungerar ju exakt precis så som den är definierad.
C20 har/hade ju en automatisk stängfunktion på passöppna men eftersom den stänger utan pardon, visserligen något långsammare än normalt, så är det inte sällan som folk klämmer sig eftersom de ju är vana vid att om varningsljudet ljuder så måste man skynda sig in genom dörren (dvs inte det beteende som konstruktören avsåg med varningsljudet).
Re: Urusel passöppna funktion på Cx
Postat: fredag 17 december 2021 14:51
av M224
Okej, men då kan förarna lika gärna sluta att använda den när tågen står inne på slutstationerna. Den fyller absolut ingen funktion då vagnarna kyls ut ändå.
Re: Urusel passöppna funktion på Cx
Postat: fredag 17 december 2021 15:10
av LÅ1
Det är väl bara mittdörren som man som passagerare kan öppna vid passöppning? Så hela vagnen blir väl inte utkyld.
Går det ens att stänga dörrarna från insidan?
Re: Urusel passöppna funktion på Cx
Postat: fredag 17 december 2021 16:43
av Odd
M224 skrev:Okej, men då kan förarna lika gärna sluta att använda den när tågen står inne på slutstationerna. Den fyller absolut ingen funktion då vagnarna kyls ut ändå.
Jag tycker tvärtom, funktionen borde användas mer. Eller rättare sagt, jag anser att standardförfarandet skulle vara att passagerarna öppnar dörrarna själva. Men eftersom man inte gjort så i just Stockholms tunnelbana under 70 år så är det ju svårt att införa just den rutinen. Men på kommande "tunnelbana 4" så skulle man ju kunna använda det som standardförfarande.
Men det är ju bättre att några dörrar är öppna än att alla är det, när det är vinterväglag så att säga.
Re: Urusel passöppna funktion på Cx
Postat: fredag 17 december 2021 17:05
av M224
LÅ1 skrev:Det är väl bara mittdörren som man som passagerare kan öppna vid passöppning? Så hela vagnen blir väl inte utkyld.
Går det ens att stänga dörrarna från insidan?
Jo det går att öppna alla dörrar sant stänga alla dörrar både ute o innefrån.
Re: Urusel passöppna funktion på Cx
Postat: fredag 17 december 2021 17:05
av M224
Odd skrev:M224 skrev:Okej, men då kan förarna lika gärna sluta att använda den när tågen står inne på slutstationerna. Den fyller absolut ingen funktion då vagnarna kyls ut ändå.
Jag tycker tvärtom, funktionen borde användas mer. Eller rättare sagt, jag anser att standardförfarandet skulle vara att passagerarna öppnar dörrarna själva. Men eftersom man inte gjort så i just Stockholms tunnelbana under 70 år så är det ju svårt att införa just den rutinen. Men på kommande "tunnelbana 4" så skulle man ju kunna använda det som standardförfarande.
Men det är ju bättre att några dörrar är öppna än att alla är det, när det är vinterväglag så att säga.
Jag skulle också vilja se att det införs.
Re: Urusel passöppna funktion på Cx
Postat: lördag 18 december 2021 22:33
av Jim Hansson
Odd skrev:Funktionen heter ju "Passöppna", inte "Passtäng" eller "Passautomatik". Så den fungerar ju exakt precis så som den är definierad.
C20 har/hade ju en automatisk stängfunktion på passöppna men eftersom den stänger utan pardon, visserligen något långsammare än normalt, så är det inte sällan som folk klämmer sig eftersom de ju är vana vid att om varningsljudet ljuder så måste man skynda sig in genom dörren (dvs inte det beteende som konstruktören avsåg med varningsljudet).
På Pågatågen frigör föraren dörrarna när tåget stannat. Passagerarna öppnar sedan dörrarna själva. Dörrarna stänger sig sedan automatiskt 15 sekunder efter senaste passage.
Detta har alltid fungerat alldeles utmärkt och den enda gången någon klagade över att dörren gick igen framför näsan var det en från 08-land. Jag tror att det går att dressera även 08:or till att få detta att fungera.
Jim
Lokf Pågatågen
Re: Urusel passöppna funktion på Cx
Postat: lördag 18 december 2021 23:41
av M224
Jim Hansson skrev:Odd skrev:Funktionen heter ju "Passöppna", inte "Passtäng" eller "Passautomatik". Så den fungerar ju exakt precis så som den är definierad.
C20 har/hade ju en automatisk stängfunktion på passöppna men eftersom den stänger utan pardon, visserligen något långsammare än normalt, så är det inte sällan som folk klämmer sig eftersom de ju är vana vid att om varningsljudet ljuder så måste man skynda sig in genom dörren (dvs inte det beteende som konstruktören avsåg med varningsljudet).
På Pågatågen frigör föraren dörrarna när tåget stannat. Passagerarna öppnar sedan dörrarna själva. Dörrarna stänger sig sedan automatiskt 15 sekunder efter senaste passage.
Detta har alltid fungerat alldeles utmärkt och den enda gången någon klagade över att dörren gick igen framför näsan var det en från 08-land. Jag tror att det går att dressera även 08:or till att få detta att fungera.
Jim
Lokf Pågatågen
Problemet är ju att SL är livrädda för att folk ska bli klämda. Otyget med att öppna dörrarna när någon kommer springades förekommer ju inte utanför SL land. Kanske därför som jag upplever Stockholms tunnelbana som mycket mer stressig än andra. Skönast är ju Köpenhamn där dörrarna bara går igen.
Re: Urusel passöppna funktion på Cx
Postat: söndag 19 december 2021 5:44
av ADDE
Jim Hansson skrev:Odd skrev:Funktionen heter ju "Passöppna", inte "Passtäng" eller "Passautomatik". Så den fungerar ju exakt precis så som den är definierad.
C20 har/hade ju en automatisk stängfunktion på passöppna men eftersom den stänger utan pardon, visserligen något långsammare än normalt, så är det inte sällan som folk klämmer sig eftersom de ju är vana vid att om varningsljudet ljuder så måste man skynda sig in genom dörren (dvs inte det beteende som konstruktören avsåg med varningsljudet).
På Pågatågen frigör föraren dörrarna när tåget stannat. Passagerarna öppnar sedan dörrarna själva. Dörrarna stänger sig sedan automatiskt 15 sekunder efter senaste passage.
Detta har alltid fungerat alldeles utmärkt och den enda gången någon klagade över att dörren gick igen framför näsan var det en från 08-land. Jag tror att det går att dressera även 08:or till att få detta att fungera.
Jim
Lokf Pågatågen
Stockholms pendeltåg verkar det fungera rätt hyffsat på samma sätt sommartid när man kräver passagerarna att passöppna.