Har SL missuppfattat hur folk reser på lör- och söndagar?

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Har SL missuppfattat hur folk reser på lör- och söndagar?

Inlägg av Enceladus »

Jag minns den gamla tråden om "korta tåg i T-banan" som skapades av signaturen "LÅ1" för tio år sedan. Skribenten klagade på att det går korta tåg på söndagar, vilket leder till trängsel. Signaturen "bruse" förklarade då snabbt att SL räknar med att folk är i kyrkan på söndagar. Men hur tar sig folk till kyrkan? :roll:

Enligt signaturen "Lars_L" är skillnaden ungefär 20 procent under de mest belastade timmarna:
Lars_L skrev:Det är ju också så att det inte skiljer så mycket i resande mellan lördag och söndag. Brukar vara ungefär 20 procent fler under de mest belastade timmarna.
Detta stämmer överens med data från avtalsområdet Järfälla/Upplands-Bro:
Lars_L skrev:Tittar man på hela avtalsområdet Järfälla/Upplands Bro så hade man 2014 mellan 13-14 på vardagar en resandefrekvens på 5,4, på lördagar 5,1 och på söndagar 4,2 procent.
Numera har de flesta stomlinjer samma kapacitet (tåglängd och turtäthet) på lördagar och söndagar, åtminstone mitt på dagen. Skillnaden mellan långa och korta tåg är ju ofta större än skillnaden i resandet, och det finns en klar fördel med att ha en fast tidtabell. På vissa linjer brukar en diskrepans i beläggning kunna skönjas, på andra linjer är diskrepansen knappt märkbar.

Roslagsbanan har emellertid av någon okänd anledning 15-minuterstrafik (4 tåg/h) på lördagar och 30-minuterstrafik (2 tåg/h) på söndagar, vilket jag alltid har tyckt är märkligt och otidsenligt. Samma resurser skulle kunna ge 20-minuterstrafik (3 tåg/h) på både lördagar och söndagar, vilket torde minska såväl trängseln som restiderna. Det kan inte heller vara något problem att anpassa de få matarbussar som finns till 20-minuterstrafik.

Den största diskrepansen mellan lördagar och söndagar återfinns dock senare på dagen. Detta syns extra tydligt på den väsensskilda nattrafiken, men diskrepansen börjar redan på kvällen. Resenärer som åker hem på natten måste ju också åka hemifrån någon gång. Ändå finns det många linjer som har olika trafikutbud mitt på dagen och samma på helgkvällar, trots att den största diskrepansen infaller senare på dagen.

Roslagsbanan illustrerar ovanstående situation väl. Linje 27 mot Kårsta har exakt samma trafikutbud på lördagar och söndagar från klockan 18:58 (förutom nattrafiken), men innan dess har linjen dubbelt så hög turtäthet på lördagar som på söndagar. Om nu fasta tidtabeller är så viktiga, borde inte detta gälla hela dagen?
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Har SL missuppfattat hur folk reser på lör- och söndagar

Inlägg av kildor »

Roslagsbanan sticker helt klart ut med en sån stor skillnad mellan lördags- och söndagstrafiken. Men 4+2 är inte lika mycket som 3+3. De tillkommande avgångarna dagtid på lördagar går ju inte hela sträckan, plus att den kortare restiden med snabbtågen kanske sparar in något omlopp. Men i princip håller jag med dig om att 20-minuterstrafik både lördag och söndag hade varit en smakfullare lösning. Jag skulle gissa att den utökade lördagstrafiken nog får ses som en första etapp av förstärkt helgtrafik - och att söndagarna snart följer efter. Kanske blir det billigare att beställa utökad trafik i det nya avtalet som börjar gälla i vår. Förhoppningsvis ingår det i någon form av grundutbud i avtalet - och att vi får se en förbättring till tidtabellsskiftet i december nästa år :?:
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Har SL missuppfattat hur folk reser på lör- och söndagar

Inlägg av Enceladus »

Det finns ett annat intressant exempel att betrakta avseende lördags- och söndagstrafik. Trollbäcken och Brandbergen trafikeras huvudsakligen av linjerna 806, 807 och 809. Linjerna 806 och 809 går dock enbart på vardagar, och dessutom endast i rusningsriktningen. Således utgör linje 807 stommen för helgtrafiken. Här är tidtabellen för linje 807 mot Gullmarsplan (från Strandkyrkogården). Här är tidtabellen för linje 807 från Gullmarsplan (mot Brandbergen).

I riktning mot Gullmarsplan är trafiken identisk på lördagar och söndagar. Efter midnatt tar linje 892 över trafiken på söndagsnätter, men då har det ju redan hunnit bli måndag. I riktning från Gullmarsplan är trafiken däremot olika. Trafiken divergerar dock inte förrän klockan 15. Störst skillnad är det efter klockan 20 då det är 10-minuterstrafik på lördagar och 15-minuterstrafik på söndagar samt efter midnatt då det är 15-minuterstrafik på lördagsnätter och 30-minuterstrafik på söndagsnätter.

Detta trafikupplägg avviker rejält från Roslagsbanan där det är mitt på dagen som trafiken skiljer sig. Jag skulle säga att trafikutbudet på linje 807 är bättre anpassat till efterfrågan än det på Roslagsbanan. Det är ju från och med kvällen som det spelar störst roll om nästa dag är en ledig dag. Är det Roslagsbanan eller linje 807 som passar bättre till verkligheten?
Skriv svar