Jultrafiken visar hur Uppsalatrafiken borde se ut
Postat: torsdag 16 december 2021 11:51
Uppsala har uppskattningsvis mer än dubbelt så många tågresenärer som Märsta. Alla åker givetvis inte till Stockholm, men en stor del gör det. Tillsammans med Knivsta borde Uppsala ha minst lika många resenärer till Stockholm som Märsta och Rosersberg, men sannolikt betydligt fler. Detta reflekteras till viss del i trafiken, åtminstone sedan trafikåret 2022. Märsta har alltjämt 4 pendeltåg/h och 1 regionaltåg/h under större delen av dagen medan Uppsala numera har 2 pendeltåg/h och 3 regionaltåg/h.
Eftersom pendeltågen lastas ytterligare på vägen till Stockholm är det inget problem att de inte är fullsatta i Rosersberg. Snarare tvärtom, det hade varit ett problem om tågen var fullsatta redan i Rosersberg. Just detta är ett problem på pendeltågens morgonavgångar från Uppsala. Sett till antalet avgångar är det för många resenärer som väljer pendeltågen - av ekonomiska eller andra skäl. Lokal taxa gäller dock på Mälartåg mellan Uppsala och Arlanda/Märsta, vilket förhoppningsvis kan leda till en något bättre spridning.
De olika produkterna plockas bort vartefter resandet minskar under trafikdygnet. Det sista regionaltåget från Stockholm till Uppsala går strax efter midnatt. Pendeltågen som stannar överallt har längre trafikeringstid. De resenärer som finns kvar senare på dygnet samlas på ett och samma tåg. Detta upplägg är inte unikt för tågtrafik. Busstrafiken mellan Slussen och Orminge har en liknande struktur. De snabbare bussarna har en mer begränsad trafikeringstid än de bussar som stannar överallt.
Det konstiga med tågtrafiken på Ostkustbanan är att bara ett av de fyra sista tågen på helger går till Uppsala. De två sista regionaltågen går naturligtvis i klump (se sidan 3). SJ:s sista tåg går 0:07 och Mälartågs sista tåg går 0:11. SJ:s tåg går via Märsta medan Mälartågs tåg går via Arlanda. Restiden till Uppsala är emellertid 38 minuter för båda. Därefter går det fyra pendeltåg från Stockholm till Uppsala, nämligen avgångarna 0:23, 0:53, 1:23 samt 1:53. Alla fyra sista tåg går till Märsta, men endast avgången 1:23 går hela vägen till Uppsala (se sidan 22).
Således har tågtrafiken ingen koppling till det faktiska behovet. Dels är det ett misslyckande att regionaltågen går i klump istället för att ha halvtimmestrafik, dels går det inte att motivera förhållandet av pendeltåg som går till Märsta respektive Uppsala. Jultrafiken åtgärdar den senare bristen (se sidan 2). Då går båda avgångarna 0:53 och 1:53 till Uppsala, vilket givetvis är ett rimligare upplägg. Varför är enbart jultrafiken någorlunda anpassad till efterfrågan?
Eftersom pendeltågen lastas ytterligare på vägen till Stockholm är det inget problem att de inte är fullsatta i Rosersberg. Snarare tvärtom, det hade varit ett problem om tågen var fullsatta redan i Rosersberg. Just detta är ett problem på pendeltågens morgonavgångar från Uppsala. Sett till antalet avgångar är det för många resenärer som väljer pendeltågen - av ekonomiska eller andra skäl. Lokal taxa gäller dock på Mälartåg mellan Uppsala och Arlanda/Märsta, vilket förhoppningsvis kan leda till en något bättre spridning.
De olika produkterna plockas bort vartefter resandet minskar under trafikdygnet. Det sista regionaltåget från Stockholm till Uppsala går strax efter midnatt. Pendeltågen som stannar överallt har längre trafikeringstid. De resenärer som finns kvar senare på dygnet samlas på ett och samma tåg. Detta upplägg är inte unikt för tågtrafik. Busstrafiken mellan Slussen och Orminge har en liknande struktur. De snabbare bussarna har en mer begränsad trafikeringstid än de bussar som stannar överallt.
Det konstiga med tågtrafiken på Ostkustbanan är att bara ett av de fyra sista tågen på helger går till Uppsala. De två sista regionaltågen går naturligtvis i klump (se sidan 3). SJ:s sista tåg går 0:07 och Mälartågs sista tåg går 0:11. SJ:s tåg går via Märsta medan Mälartågs tåg går via Arlanda. Restiden till Uppsala är emellertid 38 minuter för båda. Därefter går det fyra pendeltåg från Stockholm till Uppsala, nämligen avgångarna 0:23, 0:53, 1:23 samt 1:53. Alla fyra sista tåg går till Märsta, men endast avgången 1:23 går hela vägen till Uppsala (se sidan 22).
Således har tågtrafiken ingen koppling till det faktiska behovet. Dels är det ett misslyckande att regionaltågen går i klump istället för att ha halvtimmestrafik, dels går det inte att motivera förhållandet av pendeltåg som går till Märsta respektive Uppsala. Jultrafiken åtgärdar den senare bristen (se sidan 2). Då går båda avgångarna 0:53 och 1:53 till Uppsala, vilket givetvis är ett rimligare upplägg. Varför är enbart jultrafiken någorlunda anpassad till efterfrågan?