Vita hörn markeringar på tunnelvagnar?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Vita hörn markeringar på tunnelvagnar?
Här det nån som vet vad dom vita hörn markeringarna betydde som fanns i A-änden på C1,C2,C4,C5 och vissa C12,C13.
Jag gissar att man började med via markeringar runt 1970.
Det fanns också gula markeringar som man började använda runt 1967. Och dom vet jag betydde att "Förarhytten har komplett körutrustning"
och får gå som ledarhytt.
Exempel:
https://www.bussmicke.se/Bildgalleri-ol ... 930416.jpg
Jag gissar att man började med via markeringar runt 1970.
Det fanns också gula markeringar som man började använda runt 1967. Och dom vet jag betydde att "Förarhytten har komplett körutrustning"
och får gå som ledarhytt.
Exempel:
https://www.bussmicke.se/Bildgalleri-ol ... 930416.jpg
Re: Vita hörn markeringar på tunnelvagnar?
Gula hörnmarkeringar infördes 1965 och utmärkte förarhytt som var utrustad för enmanskörning. Några år senare höjde man maximalt driftbromsledningstryck och gjorde driftbromsningen lastberoende. För att hålla isär ändrade och ej ändrade vagnar under ombyggnadstiden fick de förra hörnmarkeringarna ändrade till vita.
De där vita hörnmarkeringarna dök sedermera upp även på somliga C12:or, även nån enstaka C14 hade dem. Det kanske var på skoj i det sistnämnda fallet, men det känns annars lite som att man aldrig riktigt har vetat när man ska sluta sätta upp de där!
- Hechtwagen
På C1 2011-2020 och C2 så betydde det att hytten hade HS, hyttsignalutrustning, och därmed fick gå som ledarhytt.daniel_s skrev:De där vita hörnmarkeringarna dök sedermera upp även på somliga C12:or, även nån enstaka C14 hade dem. Det kanske var på skoj i det sistnämnda fallet, men det känns annars lite som att man aldrig riktigt har vetat när man ska sluta sätta upp de där!
Notera att C2 2244 hade HS i båda ändarna vilket den var ensam om
Det blev aktuellt med dessa markeringar när man började plocka bort HS utrustningarna från de äldre vagnarna för att sätta i nya vagnar.
Traditionen har ju i viss mån fortsatt även på C20. Visst hade man väl röda prickar för att indikera något, var det att frontrutan inte längre gick att ta ut (enkelt)?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Jag vill minnas att det var ett grönt märke.Odd skrev:Traditionen har ju i viss mån fortsatt även på C20. Visst hade man väl röda prickar för att indikera något, var det att frontrutan inte längre gick att ta ut (enkelt)?
Nej, det var en röd prick som Odd säger. De gröna kom senare, vid någon programvaruuppdatering. Men på C20 har man varit duktig på att ta bort markeringarna när alla vagnar är klara. På Cx däremot är det nog fortfarande ingen riktig ordning.M224 skrev:Jag vill minnas att det var ett grönt märke.Odd skrev:Traditionen har ju i viss mån fortsatt även på C20. Visst hade man väl röda prickar för att indikera något, var det att frontrutan inte längre gick att ta ut (enkelt)?
Ahh, okej, jag har lyckats att förtränga denna röda prick.daniel_s skrev:Nej, det var en röd prick som Odd säger. De gröna kom senare, vid någon programvaruuppdatering. Men på C20 har man varit duktig på att ta bort markeringarna när alla vagnar är klara. På Cx däremot är det nog fortfarande ingen riktig ordning.M224 skrev:Jag vill minnas att det var ett grönt märke.Odd skrev:Traditionen har ju i viss mån fortsatt även på C20. Visst hade man väl röda prickar för att indikera något, var det att frontrutan inte längre gick att ta ut (enkelt)?

En gång i tiden så fanns det vita markeringar uppe vid taket på vagnarna långsidorna, vid vagnsändara. Detta markerade var det fanns handikappsäten. De var högre och det fanns handtag att ta tag i för den som hade svårt att resa sig. Markeringen försvann väl när alla vagnar hade fått sådana säten i båda vagnsändarna. Detta gällde nog bara vagntyperna C1 - C4 skulle jag tro.
Det var kanske inte vad som efterfrågades här, men ändå
Det var kanske inte vad som efterfrågades här, men ändå
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling