Sida 1 av 1
Hur man bygger tunnelbana till halva priset, på halva tiden
Postat: söndag 12 december 2021 8:41
av dr Ehnberg
Madrid visade hur.
https://medium.com/geekculture/madridss ... 3abaaaf429
Tre grundprinciper:
1. Inga monument.
2. Ingen ny teknik, bygg med gamla beprövade system.
3. Bygg snabbt. "Tiden är som ett fönster, står det öppet längre, kan mera skräp blåsa in"
Re: Hur man bygger tunnelbana till halva priset, på halva ti
Postat: söndag 12 december 2021 10:39
av Stefan Widén
Härligt att det som många lyft fram under årens lopp, dvs enkelhet i hela processen, får ett bra referensobjekt.
En starkt bidragande orsak är säkerligen att man har egen kompetens som grund i organisationen. Sen att man kan behöva till in tillfällig hjälp med visst konstruktionsarbete är OK men då är den hjälpen styrd med järnhand.
Stefan
Re: Hur man bygger tunnelbana till halva priset, på halva ti
Postat: söndag 12 december 2021 11:02
av Odd
Även Tammerfors har visat vägen. Genom ett samarbete, i stället för motarbete, mellan alla inblandade parter och intressenter, så lyckas man riva de vattentäta skotten och åstadkommer fantastiskt resultat.
Re: Hur man bygger tunnelbana till halva priset, på halva ti
Postat: måndag 13 december 2021 17:07
av Hechtwagen
Tunnelbanan Slussen - Södra Bantorget - Ringvägen byggdes väldigt snabbt och billigt även om man indexerar byggkostnaden.
Re: Hur man bygger tunnelbana till halva priset, på halva ti
Postat: måndag 13 december 2021 18:27
av Lennart Petersen
Hechtwagen skrev:Tunnelbanan Slussen - Södra Bantorget - Ringvägen byggdes väldigt snabbt och billigt även om man indexerar byggkostnaden.
Arbetet igångsattes hösten 1931 och banan invigdes 30/9 1933.
Enligt ”Södertunneln 50år” kostnadsberäknades råtunneln till 5mkr men verklig kostnad blev 4,9mkr. Ovanpå det låg kostnader för inredning, spår , kontaktlrdning m.m som spårvägsbolaget betalade.
Re: Hur man bygger tunnelbana till halva priset, på halva ti
Postat: måndag 13 december 2021 19:04
av Hechtwagen
Lennart Petersen skrev:Hechtwagen skrev:Tunnelbanan Slussen - Södra Bantorget - Ringvägen byggdes väldigt snabbt och billigt även om man indexerar byggkostnaden.
Arbetet igångsattes hösten 1931 och banan invigdes 30/9 1933.
Enligt ”Södertunneln 50år” kostnadsberäknades råtunneln till 5mkr men verklig kostnad blev 4,9mkr. Ovanpå det låg kostnader för inredning, spår , kontaktlrdning m.m som spårvägsbolaget betalade.
5 miljoner 1933 motsvarar 167,5 miljoner 2021.
Re: Hur man bygger tunnelbana till halva priset, på halva ti
Postat: måndag 13 december 2021 19:39
av LÅ1
Lennart Petersen skrev:Hechtwagen skrev:Tunnelbanan Slussen - Södra Bantorget - Ringvägen byggdes väldigt snabbt och billigt även om man indexerar byggkostnaden.
Arbetet igångsattes hösten 1931 och banan invigdes 30/9 1933.
Enligt ”Södertunneln 50år” kostnadsberäknades råtunneln till 5mkr men verklig kostnad blev 4,9mkr. Ovanpå det låg kostnader för inredning, spår , kontaktlrdning m.m som spårvägsbolaget betalade.
Nu behöver man gräva upp Götgatan för att isolera (och kanske förstärka?) tunneltaket. Har det hänt tidigare eller har tunneln klarat sig i ca 90 år utan utvändig åtgärd? (
Egen tråd.)
Det sägs ju vara dags med liknande åtgärd vid Östermalmstorg, en station som "bara" är cirka 60 år. (
Egen tråd.)
(Även en ledningstunnel under Kungsgatan ska grävas fram och förstärkas. Den är från 1911.)