Sida 1 av 1

Hur man bygger tunnelbana till halva priset, på halva tiden

Postat: söndag 12 december 2021 8:41
av dr Ehnberg
Madrid visade hur.

https://medium.com/geekculture/madridss ... 3abaaaf429

Tre grundprinciper:
1. Inga monument.
2. Ingen ny teknik, bygg med gamla beprövade system.
3. Bygg snabbt. "Tiden är som ett fönster, står det öppet längre, kan mera skräp blåsa in"

Re: Hur man bygger tunnelbana till halva priset, på halva ti

Postat: söndag 12 december 2021 10:39
av Stefan Widén
Härligt att det som många lyft fram under årens lopp, dvs enkelhet i hela processen, får ett bra referensobjekt.
En starkt bidragande orsak är säkerligen att man har egen kompetens som grund i organisationen. Sen att man kan behöva till in tillfällig hjälp med visst konstruktionsarbete är OK men då är den hjälpen styrd med järnhand.

Stefan

Re: Hur man bygger tunnelbana till halva priset, på halva ti

Postat: söndag 12 december 2021 11:02
av Odd
Även Tammerfors har visat vägen. Genom ett samarbete, i stället för motarbete, mellan alla inblandade parter och intressenter, så lyckas man riva de vattentäta skotten och åstadkommer fantastiskt resultat.

Re: Hur man bygger tunnelbana till halva priset, på halva ti

Postat: måndag 13 december 2021 17:07
av Hechtwagen
Tunnelbanan Slussen - Södra Bantorget - Ringvägen byggdes väldigt snabbt och billigt även om man indexerar byggkostnaden.

Re: Hur man bygger tunnelbana till halva priset, på halva ti

Postat: måndag 13 december 2021 18:27
av Lennart Petersen
Hechtwagen skrev:Tunnelbanan Slussen - Södra Bantorget - Ringvägen byggdes väldigt snabbt och billigt även om man indexerar byggkostnaden.
Arbetet igångsattes hösten 1931 och banan invigdes 30/9 1933.
Enligt ”Södertunneln 50år” kostnadsberäknades råtunneln till 5mkr men verklig kostnad blev 4,9mkr. Ovanpå det låg kostnader för inredning, spår , kontaktlrdning m.m som spårvägsbolaget betalade.

Re: Hur man bygger tunnelbana till halva priset, på halva ti

Postat: måndag 13 december 2021 19:04
av Hechtwagen
Lennart Petersen skrev:
Hechtwagen skrev:Tunnelbanan Slussen - Södra Bantorget - Ringvägen byggdes väldigt snabbt och billigt även om man indexerar byggkostnaden.
Arbetet igångsattes hösten 1931 och banan invigdes 30/9 1933.
Enligt ”Södertunneln 50år” kostnadsberäknades råtunneln till 5mkr men verklig kostnad blev 4,9mkr. Ovanpå det låg kostnader för inredning, spår , kontaktlrdning m.m som spårvägsbolaget betalade.

5 miljoner 1933 motsvarar 167,5 miljoner 2021.

Re: Hur man bygger tunnelbana till halva priset, på halva ti

Postat: måndag 13 december 2021 19:39
av LÅ1
Lennart Petersen skrev:
Hechtwagen skrev:Tunnelbanan Slussen - Södra Bantorget - Ringvägen byggdes väldigt snabbt och billigt även om man indexerar byggkostnaden.
Arbetet igångsattes hösten 1931 och banan invigdes 30/9 1933.
Enligt ”Södertunneln 50år” kostnadsberäknades råtunneln till 5mkr men verklig kostnad blev 4,9mkr. Ovanpå det låg kostnader för inredning, spår , kontaktlrdning m.m som spårvägsbolaget betalade.
Nu behöver man gräva upp Götgatan för att isolera (och kanske förstärka?) tunneltaket. Har det hänt tidigare eller har tunneln klarat sig i ca 90 år utan utvändig åtgärd? (Egen tråd.)
Det sägs ju vara dags med liknande åtgärd vid Östermalmstorg, en station som "bara" är cirka 60 år. (Egen tråd.)
(Även en ledningstunnel under Kungsgatan ska grävas fram och förstärkas. Den är från 1911.)