Slussen innan 30talombyggnaden.

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Slussen innan 30talombyggnaden.

Inlägg av daniel_s »

Stefan Isaksson skrev:Jag kan inte se bilden, vilket för övrigt gäller bilden från Djurgårdlinjen i en annan tråd också.
Max x länkningar från viss webbsajt utan inloggning?
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Slussen innan 30talombyggnaden.

Inlägg av LÅ1 »

Stefan Isaksson skrev:Jag kan inte se bilden, vilket för övrigt gäller bilden från Djurgårdlinjen i en annan tråd också.
Sorry! :cry:
Jag var inloggad på Instagram på Firefox, men på Chrome var jag utloggad och kunde ändå se bilderna. Det tog jag som intäkt för att det var möjligt att se dem oinloggad. Men tydligen är inloggningen lagrad på Instagrams server.
När det gäller svd.se kan jag inte se material bakom betalvägg på den ena webbläsaren när jag är inloggad på den andra. Trodde det fungerade likadant för Instagram, men tydligen inte.
Och ingen har ju klagat när jag tidigare länkat till Instagrambilder. Har länkat minst tre gånger tidigare.

Tråkigt! Jag kan väl inte göra mer än rekommendera en registrering.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Slussen innan 30talombyggnaden.

Inlägg av LÅ1 »

Gjorde en sökning på Mariagränd och bilder. Då fann jag bilden på Twitter. Och något Twitterkonto har jag inte, så där är jag garanterat inte inloggad!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Torbjörn
Inlägg: 121
Blev medlem: torsdag 11 februari 2010 17:13

Re: Slussen innan 30talombyggnaden.

Inlägg av Torbjörn »

Hej!
Intressant bild och ritning! Det finns ju ingen vändslinga utan man gör uppenbarligen en s k rundgång vilket bilden visar. Personal står beredda att koppla för återfärd. Är detta ett provisorium inför slussenombygganden? Tidigare vände väl linjerna längre ner mot Slussen? När kan kartan vara från?
Hälsningar
Torbjörn Jansson, ej anonym
Torbjörn Jansson
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Slussen innan 30talombyggnaden.

Inlägg av Stefan Widén »

Torbjörn skrev:Hej!
Intressant bild och ritning! Det finns ju ingen vändslinga utan man gör uppenbarligen en s k rundgång vilket bilden visar. Personal står beredda att koppla för återfärd. Är detta ett provisorium inför slussenombygganden? Tidigare vände väl linjerna längre ner mot Slussen? När kan kartan vara från?
Hälsningar
Torbjörn Jansson, ej anonym
Ja det var väl i samband med karusellbygget och innan vagnarna till Örby/Skarpnäck hamnat i tunneln. då var det detta provisorium.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Slussen innan 30talombyggnaden.

Inlägg av LÅ1 »

Stefan Widén skrev:
Torbjörn skrev:Hej!
Intressant bild och ritning! Det finns ju ingen vändslinga utan man gör uppenbarligen en s k rundgång vilket bilden visar. Personal står beredda att koppla för återfärd. Är detta ett provisorium inför slussenombygganden? Tidigare vände väl linjerna längre ner mot Slussen? När kan kartan vara från?
Hälsningar
Torbjörn Jansson, ej anonym
Ja det var väl i samband med karusellbygget och innan vagnarna till Örby/Skarpnäck hamnat i tunneln. då var det detta provisorium.

Stefan
Texten vid instagrambilden:
[...] när spårvagnslinjerna 8 och 19 för en kort period 1932-33 vände vid Mariagränd?
Denna lösning var såklart ett provisorium med anledning av det pågående Slussenbygget.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Slussen innan 30talombyggnaden.

Inlägg av Stefan Widén »

LÅ1 skrev:
Stefan Widén skrev:
Torbjörn skrev:Hej!
Intressant bild och ritning! Det finns ju ingen vändslinga utan man gör uppenbarligen en s k rundgång vilket bilden visar. Personal står beredda att koppla för återfärd. Är detta ett provisorium inför slussenombygganden? Tidigare vände väl linjerna längre ner mot Slussen? När kan kartan vara från?
Hälsningar
Torbjörn Jansson, ej anonym
Ja det var väl i samband med karusellbygget och innan vagnarna till Örby/Skarpnäck hamnat i tunneln. då var det detta provisorium.

Stefan
Texten vid instagrambilden:
[...] när spårvagnslinjerna 8 och 19 för en kort period 1932-33 vände vid Mariagränd?
Denna lösning var såklart ett provisorium med anledning av det pågående Slussenbygget.

Såg bara bilden... :D
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Slussen innan 30talombyggnaden.

Inlägg av LÅ1 »

Stefan Widén skrev:Såg bara bilden... :D
Rekommenderar ett Instagramkonto. Där finns mängder med spårvagnsbilder. Och många gamla Stockholmsbilder också. Bland mycket mycket annat. Såg också några Malmöbilder från förr.
Men några gamla spårvagnsbilder från Lund är det ingen idé att leta efter. :wink: Men nya.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Slussen innan 30talombyggnaden.

Inlägg av C12C3C3C12 »

Det tog ett tag innan poletten ramlade ner, det som man skymtar till höger borde vara Katarinavägen. Det står ju 2 kondisar vid släpet så nog är det rundgång.
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Slussen innan 30talombyggnaden.

Inlägg av C12C3C3C12 »

Det tog ett tag innan poletten ramlade ner, det som man skymtar nere till höger borde vara Katarinavägen. Det står ju 2 kondisar vid släpet så nog är det rundgång. Hmm är det där som T-banestationshuset är nu (om dom inte rev den av bara farten vid Slussenombyggnaden). Där på markan har man käkat några gånger.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Slussen innan 30talombyggnaden.

Inlägg av LÅ1 »

C12C3C3C12 skrev:Det tog ett tag innan poletten ramlade ner, det som man skymtar nere till höger borde vara Katarinavägen. Det står ju 2 kondisar vid släpet så nog är det rundgång. Hmm är det där som T-banestationshuset är nu (om dom inte rev den av bara farten vid Slussenombyggnaden). Där på markan har man käkat några gånger.
Du ser ju gaveln på Stockholms sjömanshem. T-banan biljetthall ligger ju tätt mot den gaveln, så fönstren både i källarnivån och första våningen måste vara igensatta, liksom dörren lång ner. Biljetthallen och Pressbyrån går väl cirka 10 meter, kanske lite mer, ut mot Katarinavägen och så är där ju en trottoar i dag. Så Katarinavägen måste vara flyttad en bit.
Sedan måste det väl ha funnits någon form av ramp för spårvägen eftersom det ser ut att vara en viss höjdskillnad.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Slussen innan 30talombyggnaden.

Inlägg av LÅ1 »

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Slussen innan 30talombyggnaden.

Inlägg av C12C3C3C12 »

LÅ1 skrev:
C12C3C3C12 skrev:Det tog ett tag innan poletten ramlade ner, det som man skymtar nere till höger borde vara Katarinavägen. Det står ju 2 kondisar vid släpet så nog är det rundgång. Hmm är det där som T-banestationshuset är nu (om dom inte rev den av bara farten vid Slussenombyggnaden). Där på markan har man käkat några gånger.
Du ser ju gaveln på Stockholms sjömanshem. T-banan biljetthall ligger ju tätt mot den gaveln, så fönstren både i källarnivån och första våningen måste vara igensatta, liksom dörren lång ner. Biljetthallen och Pressbyrån går väl cirka 10 meter, kanske lite mer, ut mot Katarinavägen och så är där ju en trottoar i dag. Så Katarinavägen måste vara flyttad en bit.
Sedan måste det väl ha funnits någon form av ramp för spårvägen eftersom det ser ut att vara en viss höjdskillnad.
Yupp såg också gaveln på Stockholms Sjömanshem, jämför man med den moderna bilden syns det att nuvarande Ryssgården ligger högre än platsen på 20-talet.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Slussen innan 30talombyggnaden.

Inlägg av LÅ1 »

Här en bild till från ungefär samma plats, 30 år senare.
Slussen år 1960. Ombyggnad av tunnelbanestationen pågår.
(Att jämföra med denna.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar