"Ur Skräplådan" - SS linje 12 ... !

Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
1
Inlägg: 849
Blev medlem: måndag 10 september 2007 21:33
Ort: Söderudd

"Ur Skräplådan" - SS linje 12 ... !

Inlägg av 1 »

Nä, nä, bilderna har hamnat rätt! :?

Understundom havererade, helt eller delvis "Gamla Trofast" och måste ersättas med buss.
SS-linje-12---Bussersättnin.jpg
SS-linje-12---Bussersättnin.jpg (96.56 KiB) Visad 2021 gånger
Vilket verkligen var en utmaning för Trafikledning och förare. Bilderna är från början av 1960-talet och jag förmodar att det idag är något enklare att snirkla sig fram i området.
SS-linje-12-(02)----Bussers.jpg
SS-linje-12-(02)----Bussers.jpg (110.81 KiB) Visad 2021 gånger
Kul att se om någon Forum-deltagare 70 + kan berätta mer ... !
SS-linje-12-(03)-Bussersätt.jpg
SS-linje-12-(03)-Bussersätt.jpg (100.21 KiB) Visad 2021 gånger
Hälsningar / Lena
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: "Ur Skräplådan" - SS linje 12 ... !

Inlägg av daniel_s »

1 skrev: Vilket verkligen var en utmaning för Trafikledning och förare. Bilderna är från början av 1960-talet och jag förmodar att det idag är något enklare att snirkla sig fram i området.
Det vet jag väl inte, gatunätet är ju exakt detsamma (förutom vändningen vid Nockeby och lite detaljer kring Alviksplan då) och personbilarna är ju inte mindre idag.

Men körvägen är kanske annorlunda idag; vad gör bussen egentligen söder om spåret vid Nockeby torg på första bilden? Var det något slags cirkulationsplats där alla måste köra runt ön i mitten?
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: "Ur Skräplådan" - SS linje 12 ... !

Inlägg av Harald »

Det står ju en spårvagn vid hållplatsen så kanske är det bara ersättning mellan Nockeby torg och Nockeby. Lite överambitiöst, men man kanske var så ambitiös på den tiden. Bussen står med öppna dörrar och ser tom ut och dessutom står en trafikledningsbil där.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: "Ur Skräplådan" - SS linje 12 ... !

Inlägg av daniel_s »

Harald skrev:Det står ju en spårvagn vid hållplatsen så kanske är det bara ersättning mellan Nockeby torg och Nockeby. Lite överambitiöst, men man kanske var så ambitiös på den tiden. Bussen står med öppna dörrar och ser tom ut och dessutom står en trafikledningsbil där.
Kan det vara ombyggnaden 1961 när slingan slopades?
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: "Ur Skräplådan" - SS linje 12 ... !

Inlägg av Harald »

daniel_s skrev:
Harald skrev:Det står ju en spårvagn vid hållplatsen så kanske är det bara ersättning mellan Nockeby torg och Nockeby. Lite överambitiöst, men man kanske var så ambitiös på den tiden. Bussen står med öppna dörrar och ser tom ut och dessutom står en trafikledningsbil där.
Kan det vara ombyggnaden 1961 när slingan slopades?
Där har vi det nog. På sista bilden ser det ju att pågå ett bygge på platsen för kyrkan.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: "Ur Skräplådan" - SS linje 12 ... !

Inlägg av Hechtwagen »

1 skrev:Nä, nä, bilderna har hamnat rätt! :?

Understundom havererade, helt eller delvis "Gamla Trofast" och måste ersättas med buss.
SS-linje-12---Bussersättnin.jpg
Vilket verkligen var en utmaning för Trafikledning och förare. Bilderna är från början av 1960-talet och jag förmodar att det idag är något enklare att snirkla sig fram i området.
SS-linje-12-(02)----Bussers.jpg
Kul att se om någon Forum-deltagare 70 + kan berätta mer ... !
SS-linje-12-(03)-Bussersätt.jpg
Hälsningar / Lena

Det påstods att Büssing H32 var det givna valet när 12/120 ersattes med buss om det skedde under perioden 3/9 1967 - 21/3 1984. Anledningen till detta påstods vara de snirkliga gatorna längs spårvägen.

Min fråga: Ansågs det omöjligt / olämpligt att ersätta linje 12 med H19 Metropol 1953 - 1967?

Och tack No:1 för bilderna!
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: "Ur Skräplådan" - SS linje 12 ... !

Inlägg av Hechtwagen »

Harald skrev:Det står ju en spårvagn vid hållplatsen så kanske är det bara ersättning mellan Nockeby torg och Nockeby. Lite överambitiöst, men man kanske var så ambitiös på den tiden. Bussen står med öppna dörrar och ser tom ut och dessutom står en trafikledningsbil där.
Analytiska iakttagelser! :D
Att det är samma buss på alla bilderna stärker din tes!
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: "Ur Skräplådan" - SS linje 12 ... !

Inlägg av C12C3C3C12 »

Hechtwagen skrev:
1 skrev:Nä, nä, bilderna har hamnat rätt! :?

Understundom havererade, helt eller delvis "Gamla Trofast" och måste ersättas med buss.
SS-linje-12---Bussersättnin.jpg
Vilket verkligen var en utmaning för Trafikledning och förare. Bilderna är från början av 1960-talet och jag förmodar att det idag är något enklare att snirkla sig fram i området.
SS-linje-12-(02)----Bussers.jpg
Kul att se om någon Forum-deltagare 70 + kan berätta mer ... !
SS-linje-12-(03)-Bussersätt.jpg
Hälsningar / Lena

Det påstods att Büssing H32 var det givna valet när 12/120 ersattes med buss om det skedde under perioden 3/9 1967 - 21/3 1984. Anledningen till detta påstods vara de snirkliga gatorna längs spårvägen.

Min fråga: Ansågs det omöjligt / olämpligt att ersätta linje 12 med H19 Metropol 1953 - 1967?

Och tack No:1 för bilderna!
Metropolen var för stor, Capitolen var nog den som ersatte, närmaste Capitolen fanns i Hornsberg tror jag, sedan var det Büssing H32 som det fanns en hel drös av i Alvikshallen som ersatte L12. Kom ihåg när jag spårade ut med ett vagnshjul vid Smedslätten mot Klövervägen, märkte vid den senare hållplatsen att något var galet, sedan kom ersättningsbussarna som dök upp lite här och där vid gatukorsningarna. Många förare var inte vana vid gatorna där.

Vad det gäller 1:a bilden syns planteringen till vänster i bild, bussen svängde in höger till platsen den står på, sedan vänster, vänster samt höger mot Nockeby. 1:a samt 2:a bilderna är från Nockeby Torg, 3:e från Nockeby, det är väl kyrkan dom håller på att bygga där. I och med det försvann slingan.
Användarens profilbild
1
Inlägg: 849
Blev medlem: måndag 10 september 2007 21:33
Ort: Söderudd

Re: "Ur Skräplådan" - SS linje 12 ... !

Inlägg av 1 »

Harald skrev:
daniel_s skrev:
Harald skrev:Det står ju en spårvagn vid hållplatsen så kanske är det bara ersättning mellan Nockeby torg och Nockeby. Lite överambitiöst, men man kanske var så ambitiös på den tiden. Bussen står med öppna dörrar och ser tom ut och dessutom står en trafikledningsbil där.
Kan det vara ombyggnaden 1961 när slingan slopades?
Där har vi det nog. På sista bilden ser det ju att pågå ett bygge på platsen för kyrkan.
Aha, det verkar som jag kan flytta diverse bilder från "Skräplådan" till mer korrekta arkivplatser!

Och visst synes det som att man bara kör en kort pendellinje mellan Nockeby Torg och Nockeby. På den här bilden syns kyrkbyggnationen tydligare:
SS-linje-12-(07)---Nockeby.jpg
SS-linje-12-(07)---Nockeby.jpg (85.85 KiB) Visad 1908 gånger
Nu börjar min "Minnesbank" vakna till liv. Kan anledningen till bussinsatsen vara just när man tog bort slingan i Nockeby i oktober 1960 ... ?

Med raska kliv begiver jag mig upp till bildarkivet på övervåningen. Greppar en av pärmarna med texten; "Intressanta/Kul Bilder". Törhända Ni känner igen Er? Man försöker få lite ordning på "Minnen & Hågkomster". Sitter med en bunt bilder som inte riktigt platsar någonstans. Samtidigt kan de vara intressanta av någon anledning - och man vet ju aldrig ... !

Under just fliken "SS linje 12" sitter snyggt i sin plastficka en bild som vännen och SSS "originalmedlem" nr. 16 Hans-Bertil Ekström försett mig med. OBS att angivet dato avser när bilden arkiverades. Jag skulle gissa att det var ett "Julkort" från 1961.
HB-Ekström-1962-09-21.jpg
HB-Ekström-1962-09-21.jpg (98.46 KiB) Visad 1908 gånger
Nu trillar polletten ner; en ny vända upp till arkivrummet och bläddrar fram flik "SS Spårväg Banarbeten". Ett antal bilder har hamnat här en gång i tiden p.g.a. svårighet att fastställa plats och tid. Men eftersom de innehåller tvenne fordon som ingår i SSS museum i Malmköping ansågs de "bevarandevärda". Coles-kranen 9229 är i god form och används kontinuerligt. Väldigt roligt är också att en av mina favvo-vagnar A13 nr 363 nu åter aktiverats i renoveringsarbetena!

Och nog verkar det som att arbetsbilden från Nockeby stämmer rätt bra med HB:s bild av slutresultatet 1961! Kolla den nymålade kontaktledningsstolpen.
SS-linje-12-(06)-Nockeby.jpg
SS-linje-12-(06)-Nockeby.jpg (92.59 KiB) Visad 1908 gånger
Mycket handkraft och en slipssnubbe som kollar jobbet!
SS-linje-12-(05)---Nockeby.jpg
SS-linje-12-(05)---Nockeby.jpg (119.78 KiB) Visad 1908 gånger
Och blivande Museivagn A13 nr. 363 samt Coles-kranen 9229 överlever dem alla!
SS-linje-12-(04)---Nockeby.jpg
SS-linje-12-(04)---Nockeby.jpg (116.02 KiB) Visad 1908 gånger
Hälsar / Lena och tackar för spårningen!
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: "Ur Skräplådan" - SS linje 12 ... !

Inlägg av C12C3C3C12 »

Enligt det "julkortet" av vännen och SSS "originalmedlem" nr. 16 Hans-Bertil Ekström ser det likadant ut då som när jag körde. Där vid Nockeby har man suttit och häckat flera gånger när man körde på Tolvan, efter det har man möblerat om en aning...
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: "Ur Skräplådan" - SS linje 12 ... !

Inlägg av Harald »

1 skrev: Bild
Plattformen till höger torde väl vara Källviken, en hållplats som fanns bara mot Nockeby.

På den första bilden i det första inlägget står en spårvagn vid hållplatsen mot Nockeby. Trafikeringen bör ha gått till så att man vände där och körde på motspår till Olovslund där det fanns övergångsväxlar.
Skriv svar