Ja till spårväg i Uppsala
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Thomas Lange
- Inlägg: 2230
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Ja till spårväg i Uppsala
Ur pressmeddelande från Uppsala kommun idag 24/11 -202:
Kommunstyrelsen röstade ja till spårväg
24.11.2021 15:54:51 | Uppsala kommun
Kommunstyrelsen beslutade vid dagens sammanträde att det blir spårväg i Uppsala, under förutsättning att medfinansieringen från staten går i lås. Spårvägen, som ska gå mellan Uppsala central, Gottsunda och Bergsbrunna, beräknas kunna tas i trafik 2029.
Det blev ett ja till att bygga spårväg, förutsatt att Uppsala beviljas medfinansiering från staten. Medfinansieringen beror i sin tur på om kommunen kan hålla sina åtaganden i de avtal som tecknats mellan staten, Region Uppsala och Uppsala kommun.
– Efter många år av utredningar och demokratisk process har vi nu fattat ett viktigt beslut för att förenkla många Uppsalabors vardag. Nu söker vi medfinansiering från staten för att få spårvägen på plats. Med spårvägen kommer många kunna resa enkelt i framtidens Uppsala, säger Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande.
Arbetet med att skapa förutsättningar för spårväg i Uppsala har pågått sedan 2018. I samband med att detaljplanen var ute på samråd våren 2021 kom allmänheten och myndigheter in med synpunkter kring spårvägsprojektet.
Då framkom bland annat att olika delsträckor har olika behov av fördjupningar, vilket vägts in i det fortsatta arbetet. Exempelvis har detaljplanen delats upp så att delsträcka A, B och C hanteras i en detaljplan medan delsträcka D bryts ut och hanteras i en egen detaljplan i det omarbetade förslaget. Allmänhet och myndigheter får tillfälle att lämna ytterligare synpunkter när detaljplanerna senare ställs ut för granskning.
– Det känns fantastiskt roligt att få det här beslutet som gör det möjligt för projektet att gå vidare till nästa fas av planeringen, säger Camilla Hanke Sönnerqvist, projektledare för Uppsala spårväg.
Kommunstyrelsen röstade ja till spårväg
24.11.2021 15:54:51 | Uppsala kommun
Kommunstyrelsen beslutade vid dagens sammanträde att det blir spårväg i Uppsala, under förutsättning att medfinansieringen från staten går i lås. Spårvägen, som ska gå mellan Uppsala central, Gottsunda och Bergsbrunna, beräknas kunna tas i trafik 2029.
Det blev ett ja till att bygga spårväg, förutsatt att Uppsala beviljas medfinansiering från staten. Medfinansieringen beror i sin tur på om kommunen kan hålla sina åtaganden i de avtal som tecknats mellan staten, Region Uppsala och Uppsala kommun.
– Efter många år av utredningar och demokratisk process har vi nu fattat ett viktigt beslut för att förenkla många Uppsalabors vardag. Nu söker vi medfinansiering från staten för att få spårvägen på plats. Med spårvägen kommer många kunna resa enkelt i framtidens Uppsala, säger Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande.
Arbetet med att skapa förutsättningar för spårväg i Uppsala har pågått sedan 2018. I samband med att detaljplanen var ute på samråd våren 2021 kom allmänheten och myndigheter in med synpunkter kring spårvägsprojektet.
Då framkom bland annat att olika delsträckor har olika behov av fördjupningar, vilket vägts in i det fortsatta arbetet. Exempelvis har detaljplanen delats upp så att delsträcka A, B och C hanteras i en detaljplan medan delsträcka D bryts ut och hanteras i en egen detaljplan i det omarbetade förslaget. Allmänhet och myndigheter får tillfälle att lämna ytterligare synpunkter när detaljplanerna senare ställs ut för granskning.
– Det känns fantastiskt roligt att få det här beslutet som gör det möjligt för projektet att gå vidare till nästa fas av planeringen, säger Camilla Hanke Sönnerqvist, projektledare för Uppsala spårväg.
Ju förr dess bättre.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Ja till spårväg i Uppsala
Då kan vi redan nu flagga för att detta blir mycket dyrare än utlovat och minst fem år försenat!
Men kul!
Vad blir det för färg på vagnarna? Blåvita eller helvita?
Men kul!
Vad blir det för färg på vagnarna? Blåvita eller helvita?
- Stefan Widén
- Inlägg: 3018
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Ja till spårväg i Uppsala
Hechtwagen skrev:Då kan vi redan nu flagga för att detta blir mycket dyrare än utlovat och minst fem år försenat!
Men kul!
Vad blir det för färg på vagnarna? Blåvita eller helvita?
Vi får väl hoppas att Uppsala lärt sig av andra projekt och ser till att ha den budget som krävs och att det inte tillkommer nya idéer som fördyrar ex att köra utan traditionell kontaktledning. Även att de tar hjälp av de som vet specifika krav och behov för att få en bra och rationell anläggning. Idag finns så mycket erfarenhet att det inte bord vara några problem.
Ex att bara ha en TRI istället för 3 som i Lund (även om de nu jobbar på detta)
Jag håller på blåvita fast vita vore coola......
Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Ja till spårväg i Uppsala
Stefan Widén skrev:Hechtwagen skrev:Då kan vi redan nu flagga för att detta blir mycket dyrare än utlovat och minst fem år försenat!
Men kul!
Vad blir det för färg på vagnarna? Blåvita eller helvita?
Vi får väl hoppas att Uppsala lärt sig av andra projekt och ser till att ha den budget som krävs och att det inte tillkommer nya idéer som fördyrar ex att köra utan traditionell kontaktledning. Även att de tar hjälp av de som vet specifika krav och behov för att få en bra och rationell anläggning. Idag finns så mycket erfarenhet att det inte bord vara några problem.
Ex att bara ha en TRI istället för 3 som i Lund (även om de nu jobbar på detta)
Jag håller på blåvita fast vita vore coola......
Stefan
Hechtwagen skrev:Då kan vi redan nu flagga för att detta blir mycket dyrare än utlovat och minst fem år försenat!
Men kul!
Vad blir det för färg på vagnarna? Blåvita eller helvita?
Ska man nu tro kollektivtrafikmyndigheten i Upplands val av färger torde de ju bli gröna.
Men sånt där brukar ju variera över tid, så kanske får vi åter igen se snygga vagnar i svart guld...
Den som lever får se !
Re: Ja till spårväg i Uppsala
Helt underbart. Värt att fira När vi ser det Verkligen blir av med egna ögon. Innan dess tror inte iaf jag på att något blir av. Jag litar inte på politiker i Sverige när det gäller spårväg.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Re: Ja till spårväg i Uppsala
Låt oss slippa vitt, tristare färg finns inteStefan Widén skrev:Hechtwagen skrev:Då kan vi redan nu flagga för att detta blir mycket dyrare än utlovat och minst fem år försenat!
Jag håller på blåvita fast vita vore coola......
Stefan
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
-
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Ja till spårväg i Uppsala
Vilken färg hade spårvagnarna samt senare bussarna i Uppsala?
Re: Ja till spårväg i Uppsala
Spårvagnarna i staden var blå, på Mälarlinjen vita. Bussarna var gulvita med blå dekor.C12C3C3C12 skrev:Vilken färg hade spårvagnarna samt senare bussarna i Uppsala?
Senast redigerad av Harald den onsdag 24 november 2021 23:13, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Ja till spårväg i Uppsala
Jo grått.Bussmicke skrev:Låt oss slippa vitt, tristare färg finns inteStefan Widén skrev:Hechtwagen skrev:Då kan vi redan nu flagga för att detta blir mycket dyrare än utlovat och minst fem år försenat!
Jag håller på blåvita fast vita vore coola......
Stefan
Re: Ja till spårväg i Uppsala
Visst är det ytterst glädjande att Spårvägen i Uppsala äntligen "är på rull", även om den fortsatta startsträckan är en rejäl hinderbana med ett flertal "om och men".
Nu tillhör jag icke de medlemmar här på Forumet, som har en chans att få ett svar på den ytterst existentiella frågan betr. vagnarnas kommande färgsättning.
Dock får jag nöja mig med minnena av att ha upplevt de gamla vagnarna in the real life.
(Jag hade delar av "tjocka släkten" boendes i Uppsala och betraktades väl redan då som en smula nördig, eftersom jag vid ensambesök krävde att få åka med SRJ P72 via Stockholm Östra 07:25 - Rimbo 08:45 - Faringe 09:30 - Uppsala Ö 10:16 = nästan tre timmars resa varav 1,5 timmar sniffande kolrök på en öppen plattform ... ! )
Betr. Graneberglinjens vagnar var de alltså helvita. Salig Allan Rice var ju redan under 1940-talet pionjär med att plåta i färg; När vi fraktade hem US 10 år 1960, var det en ytterst bleknad blå/vit antikvitet. Men vid kommande renoveringar letades det febrilt efter några skyddade färgflagor och detta påstås vara originalfärgen på innerstadsvagnarna.
Mitt minne signalerar att alla vagnar var betydligt blekare. Å andra sidan var ju vagnparken vid mina besök ytterst sliten. Hälsar / Lena
Nu tillhör jag icke de medlemmar här på Forumet, som har en chans att få ett svar på den ytterst existentiella frågan betr. vagnarnas kommande färgsättning.
Dock får jag nöja mig med minnena av att ha upplevt de gamla vagnarna in the real life.
(Jag hade delar av "tjocka släkten" boendes i Uppsala och betraktades väl redan då som en smula nördig, eftersom jag vid ensambesök krävde att få åka med SRJ P72 via Stockholm Östra 07:25 - Rimbo 08:45 - Faringe 09:30 - Uppsala Ö 10:16 = nästan tre timmars resa varav 1,5 timmar sniffande kolrök på en öppen plattform ... ! )
Betr. Graneberglinjens vagnar var de alltså helvita. Salig Allan Rice var ju redan under 1940-talet pionjär med att plåta i färg; När vi fraktade hem US 10 år 1960, var det en ytterst bleknad blå/vit antikvitet. Men vid kommande renoveringar letades det febrilt efter några skyddade färgflagor och detta påstås vara originalfärgen på innerstadsvagnarna.
Mitt minne signalerar att alla vagnar var betydligt blekare. Å andra sidan var ju vagnparken vid mina besök ytterst sliten. Hälsar / Lena