Sida 1 av 1

SL: Nya tidtabeller med ny design - och barnsjukdomar

Postat: tisdag 23 november 2021 13:33
av Enceladus
Nu har kommande trafikårs tidtabeller publicerats för busstrafiken, se exempelvis tidtabellen för linje 4. Som synes har tidtabellerna fått en ny design, i linje med SL:s nya skyltdesign i kollektivtrafikmiljön. Designen är elegantare, men inte utan barnsjukdomar. Till exempel får texten "Gullmarsplan (norra terminalen)" inte plats. Har ingen förhandsgranskat de nya tidtabellerna innan publicering, speciellt för Stockholms populäraste busslinje?

En annan väsentlig skillnad är att den nya tidtabellen har dubbelt som många sidor som den gamla. Information av typen "mellan 07.12 och 19.40 avgår bussen var 4-7:e minut" har ersatts med exakta avgångstider. Huruvida detta är en förbättring kan diskuteras, men det finns både för- och nackdelar med att återge all information.

Mindre populära linjer har ännu fler barnsjukdomar, se exempelvis tidtabellen för linje 143. Förutom att texten "Gubbängens IP idrottsplats" inte plats, vilket förefaller vara ett systematiskt designfel i de nya tidtabellerna, så är vissa hållplatser understrukna i rött. Någon har visst glömt att stänga av stavningskontrollen! Tidtabellen för nya linje 712 är om möjligt ännu mer bristfällig. Texterna för hållplatser med längre namn har kapats, och i vissa fall kan det vara otydligt vilken hållplats som faktiskt avses!

Jag skulle ändå säga att den nya designen är en förbättring, men det behövs betydligt bättre kvalitetskontroll.

Re: SL: Nya tidtabeller med ny design - och barnsjukdomar

Postat: tisdag 23 november 2021 14:59
av leifd
Enceladus skrev:Nu har kommande trafikårs tidtabeller publicerats för busstrafiken, se exempelvis tidtabellen för linje 4. Som synes har tidtabellerna fått en ny design, i linje med SL:s nya skyltdesign i kollektivtrafikmiljön. Designen är elegantare, men inte utan barnsjukdomar. Till exempel får texten "Gullmarsplan (norra terminalen)" inte plats. Har ingen förhandsgranskat de nya tidtabellerna innan publicering, speciellt för Stockholms populäraste busslinje?

En annan väsentlig skillnad är att den nya tidtabellen har dubbelt som många sidor som den gamla. Information av typen "mellan 07.12 och 19.40 avgår bussen var 4-7:e minut" har ersatts med exakta avgångstider. Huruvida detta är en förbättring kan diskuteras, men det finns både för- och nackdelar med att återge all information.

Mindre populära linjer har ännu fler barnsjukdomar, se exempelvis tidtabellen för linje 143. Förutom att texten "Gubbängens IP idrottsplats" inte plats, vilket förefaller vara ett systematiskt designfel i de nya tidtabellerna, så är vissa hållplatser understrukna i rött. Någon har visst glömt att stänga av stavningskontrollen! Tidtabellen för nya linje 712 är om möjligt ännu mer bristfällig. Texterna för hållplatser med längre namn har kapats, och i vissa fall kan det vara otydligt vilken hållplats som faktiskt avses!

Jag skulle ändå säga att den nya designen är en förbättring, men det behövs betydligt bättre kvalitetskontroll.
Sånt här tyder ju på en ny modern sjuka, som nog skulle gå att avhjälpa om den som designade olika system orkade kontrollerar resultatet.
Ett par exempel på detta...
Igår i Göteborg råkade jag passera en busshållplats vid Centralstationen. Där passerade tydligen en linje kallad "Svart Express". I hållplatsens display, en lite med flytande kristall, visades i fältet för linjenummer texten "SVAR" omväxlande med texten "T". man blir så imponerad...
På väghem blev det byte från tåg 442 till 2151 i Katrineholm. Detta senare var en ER1 med stora fina skyltar invändigt, men vid nedre delen av trappan, innanför dörrarna fanns en skylt som visade kommande stationer som tåget stannar vid... Där stod överst NORRKÖPIN. och längst ned LINKÖPING... Tydligen fick inte 10 tecken i versaler plats i bredd, men 9 tecken fick det och en punkt. kanske skulle man valt en storlek mindre tecken så allt fick plats, eller rent av en dynamisk inställning som varierade storleken, eller kanske skrivit med både versaler och gemena..? Jag blev åter igen väldigt imponerad...

Säkert kan vi räkna upp massor av dessa exempel på ren slöhet och nonchalans från den som gör programmeringen och den som accepterar att det ser så illa ut.

Re: SL: Nya tidtabeller med ny design - och barnsjukdomar

Postat: tisdag 23 november 2021 18:23
av Kristofer
Jag tycker som grundprincip att de nya tidtabellerna har en trevlig design, och jag har väntat på att man skulle ändra formatet till ett som passar bättre för skrivare (A4) än det tidigare, eftersom man ändå inte trycker tidtabellerna längre.

Men det finns som sagt en hel del barnsjukdomar. Låt oss till exempel jämföra den nu gällande tidtabellen för linje 461 och 462 med de nya för linje 461 respektive 462 kan man konstatera följande:
  • Den information som förut fick plats på 3 sidor i långsmalt format tar nu totalt 12 sidor att presentera
  • Trots fyrdubblingen av antalet sidor har man valt att ta bort informationen om anslutande bussar från Slussen, en grundläggande och viktig information för i stort sett samtliga som använder linjerna.
  • Trots fyrdubblingen av antalet sidor får man - som redan påpekats - inte plats med hela hållplatsnamnen i hållplatsförteckningarna
  • Det finns ingenting i tidtabellen för linje 461, som är "huvudlinjen" till Evlinge, som ens antyder att det finns fler turer till Evlinge med linje 462. Förut låg de i samma tabell, och då var det uppenbart
  • Hållplatsförteckningen för linje 462 saknar hållplatserna för skaftet till Evlinge, det enda som antyder att de går via Evlinge är att hållplatsen finns med tid måndag-fredag.
  • Hemmesta vägskä (som hållplatsen numera heter i hållplatsförteckningen, har i själva tabellen försetts inte bara med ett l, utan också med avslutande komma (,) och någon slags fluglortar under som sannolikt är någon slags bestämning till hållplatsnamnet
Nu är jag självklart medveten om att just de här linjerna inte har prio 1 hos vare sig trafikentreprenören eller -förvaltningen, men att det går att göra rätt med det nya formatet (även när det gäller perifera linjer) bevisas av den nya tidtabellen för linje 643 som inte bara är snygg utan faktiskt är rätt på alla punkter:
  • Från 3 till 2 sidor
  • Informationen om anslutningar från Älmsta till Norrtälje finns kvar
  • Alla hållplatsnamn får plats utan problem, både i hållplatsförteckningen och i tabellen
När alla tidtabeller ser ut som den nya för 643, då har SL verkligen tagit ett designsteg i rätt riktning!

Re: SL: Nya tidtabeller med ny design - och barnsjukdomar

Postat: tisdag 23 november 2021 18:57
av Enceladus
Ett föredöme är den nya samlingstidtabellen för linjerna 176 och 177. All information från den gamla tidtabellen återfinns i den nya, och samtidigt har antalet sidor krympt från 15 till 10. Ett motsatt exempel är den nya tidtabellen för linje 791. Här har mycket information försvunnit jämfört med den gamla tidtabellen, t.ex. anslutningar till linjerna 795-798 samt hänvisningar till linjerna 794 och 796. Speciellt för nattlinjerna kan det vara svårt att veta hur exakt de går.

Ett annat konstigt exempel är den nya tidtabellen för linje 142. Bokstaven F betecknar endast natt mot helger. På vardagar står F:et efter klockslagen, på helger står F:et ovanför klockslagen. Samma inkonsekvens kan hittas i den nya tidtabellen för linje 134, men inte i den nya tidtabellen för linje 147, vilket gör det hela ännu mer inkonsekvent!

Re: SL: Nya tidtabeller med ny design - och barnsjukdomar

Postat: måndag 29 november 2021 15:16
av Kristofer
"SL" har uppenbarligen tagit till sig av det faktum att resenärsströmmen till södra Djurgården är synnerligen internationell. Man har nämligen valt att presenterna notapparaten för Djurgårdslinjen på det mest internationella språket av dem alla:

Bild

Det kan - rent teoretiskt - vara så att delar av detta inlägg är ironiskt.

(Citationstecknen runt SL är motiverade av att det väl inte är SL (Tragikförvaltningen) som tar fram tidtabellerna utan att det numera ligger på entreprenörerna)

Re: SL: Nya tidtabeller med ny design - och barnsjukdomar

Postat: måndag 29 november 2021 17:10
av kildor
För Roslagsbanan verkar man ha glömt bort att Arninge station öppnar vid tidtabellsskiftet. Den saknas i miniatyrlinjekartan som visas på första sidan. Lite märkligt, eftersom det är första gången som den där varianten av linjekarta används. Dessutom har Näsbypark blivit särskrivet:
https://mitt.sl.se/ficktid/vinter/v28.pdf

Och på Kårstalinjen har man inte fått ordning på vilka tåg som har byte/anslutning i Roslags Näsby:
https://mitt.sl.se/ficktid/vinter/v27.pdf

Men lite småfel blir det ju alltid. Överlag får jag nog säga att de är rätt så prydliga!

Re: SL: Nya tidtabeller med ny design - och barnsjukdomar

Postat: onsdag 01 december 2021 20:33
av roggek
Kristofer skrev:"SL" har uppenbarligen tagit till sig av det faktum att resenärsströmmen till södra Djurgården är synnerligen internationell. Man har nämligen valt att presenterna notapparaten för Djurgårdslinjen på det mest internationella språket av dem alla:

Bild

Det kan - rent teoretiskt - vara så att delar av detta inlägg är ironiskt.

(Citationstecknen runt SL är motiverade av att det väl inte är SL (Tragikförvaltningen) som tar fram tidtabellerna utan att det numera ligger på entreprenörerna)
Alla på NK-expressen skall kunna latin... :cheesygrin:

Re: SL: Nya tidtabeller med ny design - och barnsjukdomar

Postat: lördag 01 januari 2022 22:29
av Fyrgeit
Vissa förbättringar har skett nu. 7:an har fått en fin liten linjekarta och språkkunskaper i latin är inte längre nödvändigt :lol:
Screenshot_20220101-221529.png
Screenshot_20220101-221529.png (297.14 KiB) Visad 1736 gånger
143:an ser dock lika usel ut.
Screenshot_20220101-222727.png
Screenshot_20220101-222727.png (228.16 KiB) Visad 1736 gånger

Re: SL: Nya tidtabeller med ny design - och barnsjukdomar

Postat: söndag 02 januari 2022 6:52
av Enceladus
kildor skrev:För Roslagsbanan verkar man ha glömt bort att Arninge station öppnar vid tidtabellsskiftet. Den saknas i miniatyrlinjekartan som visas på första sidan. Lite märkligt, eftersom det är första gången som den där varianten av linjekarta används. Dessutom har Näsbypark blivit särskrivet:
https://mitt.sl.se/ficktid/vinter/v28.pdf

Och på Kårstalinjen har man inte fått ordning på vilka tåg som har byte/anslutning i Roslags Näsby:
https://mitt.sl.se/ficktid/vinter/v27.pdf

Men lite småfel blir det ju alltid. Överlag får jag nog säga att de är rätt så prydliga!
Jag noterar att Arninge har börjat dyka upp i Roslagsbanans tidtabeller, såväl i den gemensamma linjekartan som på Österskärsgrenens stationslista. Jag kan inte heller se någon oordning i Kårstagrenens anslutningar i Roslags Näsby. Däremot är Näsbypark fortfarande särskrivet.

Djurgårdslinjens tidtabell har också förändrats till det bättre, men samtidigt verkar den andra halvan av texten "Gröna Lund" ha försvunnit från linjekartan. Vidare saknas alltjämt tidigare års information om tillgänglighetsanpassade hållplatser.

Men det finns ännu allvarligare fel i de nya tidtabellerna. Exempelvis har pendeltågets Uppsalalinje felaktiga avgångar nattetid. De uteblivna anslutningarna för Värmdölinjerna 461 och 462 torde också vålla problem för somliga resenärer.