15/12 1966 Olycka på 7'an

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Per Lind

15/12 1966 Olycka på 7'an

Inlägg av Per Lind »

På Facebook i "Det gamla Stockholm" förekommer nu en diskussion om en otäck olycka som skedde den 15/12 i slingan vid Oakhill.
En spårvagn på linje 7 krockade med ett sliplok varvid föraren av spårvagnen blev svårt skadad.
Enligt inläggen skulle spårvagnen ha kört uppför backen, ett sliplok som körde före slirade och gled bakåt varvid spårvagnens hytt klämdes ihop.
De hävdar att man körde högervarv i slingan, liksom idag, men jag har för mig att man körde nedför backen, alltså motsols mot idag.
Var det högervarv, var låg spårkrysset?
Dagens hållplats fanns väl inte utan det var bara den som låg vid dagens ingång till högerkurvan och som hade 2 spår.
Var bägge genomgående eller var bara det yttre genomgående?
Hur var det egentligen?
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
daniel_s

Re: 15/12 1966 Olycka på 7'an

Inlägg av daniel_s »

Högervarv och vänstervarv är vanskliga begrepp, jag förstår aldrig vilket som är vilket. På vänstertrafiktiden körde man naturligtvis i motsatt riktning mot idag, alltså medurs, idag kör man moturs.

Kollisionen inträffade i den backe som idag är nedförsbacken från hållplats Bellmansro mot Djurgårdsskolan, men där man alltså på den tiden körde uppför.

Hållplatsen på krönet fanns då också, vad den nu hette (Bellmansro, tror jag - motsvarande hållplats i riktning mot stan fanns på ”nedre” spåret, däremellan fanns ytterligare en hållplats).

Om slipvagnen verkligen slirade, eller om det var något annat knas med t ex handbromsen, det vet jag däremot inte.
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

Tack!
Det var så jag minns det.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

daniel_s skrev:Högervarv och vänstervarv är vanskliga begrepp, jag förstår aldrig vilket som är vilket. På vänstertrafiktiden körde man naturligtvis i motsatt riktning mot idag, alltså medurs, idag kör man moturs.

Kollisionen inträffade i den backe som idag är nedförsbacken från hållplats Bellmansro mot Djurgårdsskolan, men där man alltså på den tiden körde uppför.

Hållplatsen på krönet fanns då också, vad den nu hette (Bellmansro, tror jag - motsvarande hållplats i riktning mot stan fanns på ”nedre” spåret, däremellan fanns ytterligare en hållplats).

Om slipvagnen verkligen slirade, eller om det var något annat knas med t ex handbromsen, det vet jag däremot inte.
Ja jag har en del bilder från spårvägens dag 1967 som bekräftar att man körde vänstertrafik hela vägen runt Oakhill.
Men i slingan så svängde man ju onekligen åt höger vägen runt liksom man i dag svänger åt vänster på enkelspåret när man vänder.
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

????
Vänster, Höger ....
Det är många vänster och höger.
För att6 få svar på frågan: Körde man nedför eller uppför den riktigt branta backen? (som idag går mellan Hpl Waldemarsudde och Bellmansro)
-Per
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Per Lind skrev:????
Vänster, Höger ....
För att6 få svar på frågan: Körde man nedför eller uppför den riktigt branta backen? (som idag går mellan Hpl Waldemarsudde och Bellmansro)
-Per
Jag har ju redan svarat på det: man körde i motsatt riktning mot idag. Dvs i den backen körde man nedför. Det fanns även på den tiden en signal som reglerade sträckan så att bara ett tåg åt gången färdades där, men den satt då alltså vid Bellmansro:

http://sparvagsmuseet.se/Visa?id=69050
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

daniel_s skrev:
Per Lind skrev:????
Vänster, Höger ....
-Per
Jag har ju redan svarat på det: man körde i motsatt riktning mot idag. Dvs i den backen körde man nedför. Det fanns även på den tiden en signal som reglerade sträckan så att bara ett tåg åt gången färdades där, men den satt då alltså vid Bellmansro:

http://sparvagsmuseet.se/Visa?id=69050
Jo, Ditt svar var klart och tydligt men sedan kom ett uppföljande svar som ställde till det.

När vi är inne på frågan, vad hände egentligen?
Facebook-inlägget ger en annan bild av olyckan
-Per
https://scontent-arn2-2.xx.fbcdn.net/v/ ... e=61A0639A
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

På facebook är det en massa personer som inte har grundläggande kunskap om spårvagnar. Det förekommer uppgifter om "släpvagnar" men kom till slut på att slipvagn med autokorrigering blir släpvagn.

Sen står det i tidningen att slipvagnen "backade" men det är ju som de som kört spårvagn troligen så att man tappade greppet strax före toppen och gled bakåt.
Föraren har i det läget olika metoder att få stopp och vilka han använt är oklart.
Enligt FB var det vagn 9197 och jag har inte hunnit kolla upp vilken vagntyp man använt för att bygga till slipvagn. 9199 är ju en gamma Örbyvagn och det skulle kunna vara samma till 9197.
Men det fanns ju även mindre slipvagnar byggda på två axliga vagnar.

En större vagn är givetvis svårare att få stopp med och att ha kylan att göra rätt manöver och hinna med osv är en utmaning. Vidare kanske inte biträdet ville vara kvar i den bakre hytten och sanda vilket även det påverkade.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Tack då vet vi .
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

Om det var samma typ av vagn som snöplogen (vilken jag var utbildad på) i Alvik har den ingen luftbroms precis som dom gamla buggarna samma bromsmetod som dom. Stefan W kan förklara det närmare.
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Som en av hans förarkollegor i Söderhallen berättat det för mig så hade föraren vridit förarstolen och talade med konduktrisen som satt på sin plats bak i vagnen och föraren hade därför bristande uppmärksamhet i rörelseriktningen.
Av de bilder jag sett av olycksvagnen så är det ett under att föraren överlevde.
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

C12C3C3C12 skrev:Om det var samma typ av vagn som snöplogen (vilken jag var utbildad på) i Alvik har den ingen luftbroms precis som dom gamla buggarna samma bromsmetod som dom. Stefan W kan förklara det närmare.
Det är inte samma vagntyp som snöplogarna och på onsdag ska jag till Aga där jag kanske har svaret i vagntypsbeskrivningen. Grunden för vagnarna är ju de traditionella med el och handmanövrerad mekanisk broms. Men kanske man valde att lyxa till det och förse vagnen med kompletterande luftbroms.

Oavsett så gäller det i alla lägen att hantera vagnen korrekt. Fast ibland så går det "åt skogen" i alla fall.

Stefan
Skriv svar