Hur klarar trafiken strömavbrott?

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Hur klarar trafiken strömavbrott?

Inlägg av C12C3C3C12 »

Problemet är att det inte annonseras att det blir ett omfattande strömavbrott om 2 timmar, ok för planerade strömavbrott men dom brukar inte vara långvariga, för mig som har Trangiakök plus kakelugn kan jag laga mat plus få värme men vatten blir det svårare med, allting går ju med elektricitet som någon sjöng en gång. 1:a pris enkel Norrmalmstorg- Skansen helgfria söndagar.
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Hur klarar trafiken strömavbrott?

Inlägg av Lennart Petersen »

Anders Hanquist skrev:Långvariga strömavbrott är extremt ovanliga, i alla fall i tätbebyggda områden. Vanligare troligen på landsbygden, där stormar och snöoväder kan ställa till det. Jag kan under min livstid (i Stockholm) påminna mig två sådana som sticker ut på grund av längd och omfattning. Det ena var 1954 och det andra cirka 30 år senare. Sedan har det naturligtvis varit ett antal mera lokala som varit någon eller några timmar. För några månader sedan var det ett sådant i Täby, till exempel och alldeles nyligen ett på Södermalm och ett i Västerort. Därför tror jag att ett överdrivet "preppande", där folk bunkrar upp med allehanda flytande eller gasformiga bränslen i hemmen utgör en större fara. Detta då på grund av brandrisken.
På Järvafältet var ett par med anmärkningsvärd längd i början på 2000-talet
https://www.svd.se/dyr-nota-for-langt-elavbrott
Och https://www.foi.se/rest-api/report/FOI-R--1548--SE
Vid det första hade reparationerna gjorts så slarvigt att det sannolikt orsakade det andra avbrottet.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Hur klarar trafiken strömavbrott?

Inlägg av LÅ1 »

Anders Hanquist skrev:Långvariga strömavbrott är extremt ovanliga, i alla fall i tätbebyggda områden. Vanligare troligen på landsbygden, där stormar och snöoväder kan ställa till det. Jag kan under min livstid (i Stockholm) påminna mig två sådana som sticker ut på grund av längd och omfattning. Det ena var 1954 och det andra cirka 30 år senare. Sedan har det naturligtvis varit ett antal mera lokala som varit någon eller några timmar. För några månader sedan var det ett sådant i Täby, till exempel och alldeles nyligen ett på Södermalm och ett i Västerort. Därför tror jag att ett överdrivet "preppande", där folk bunkrar upp med allehanda flytande eller gasformiga bränslen i hemmen utgör en större fara. Detta då på grund av brandrisken.
Stora och långvariga elavbrott i våra stora städer är mycket ovanliga. Men på senare tid har varningar om sådana blivit vanligare. T.ex. från Krisinformation.se.
Vid det stora strömavbrottet december 1983 var det någon form av kedjereaktion när en transformatorstation slogs ut av en brand. Se längst ner på denna sida,

Att strömavbrott på geografiskt stort område och under flera dagar ska inte uteslutas. Det har ju förekommit sådana avbrott i Amerika, där östra USA och östra Kanada drabbades. De händelser som möjligen skulle kunna orsaka sådana avbrott här i Sverige är väl sabotage och solstormar. När det gäller sabotage så behöver det inte vara sprängningar eller liknande. Det kan lika väl vara IT-relaterat. Eller en kombination.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5916
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Hur klarar trafiken strömavbrott?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Anders Hanquist skrev:Långvariga strömavbrott är extremt ovanliga, i alla fall i tätbebyggda områden. Vanligare troligen på landsbygden, där stormar och snöoväder kan ställa till det. Jag kan under min livstid (i Stockholm) påminna mig två sådana som sticker ut på grund av längd och omfattning. Det ena var 1954 och det andra cirka 30 år senare. Sedan har det naturligtvis varit ett antal mera lokala som varit någon eller några timmar. För några månader sedan var det ett sådant i Täby, till exempel och alldeles nyligen ett på Södermalm och ett i Västerort. Därför tror jag att ett överdrivet "preppande", där folk bunkrar upp med allehanda flytande eller gasformiga bränslen i hemmen utgör en större fara. Detta då på grund av brandrisken.
Ja, "preppande" har ju uppenbarligen blivit ett skällsord i vissa kretsar, och för kanske tankarna till amerikanska företeelser som skyddsrum, skjutvapen, konserver och torrvaror. Där kan man tala om "överdrivet".

En viss beredskap kan nog vara på sin plats ändå: https://www.dinsakerhet.se/kris-och-kri ... beredskap/

Hr. Hanquist får det att låta som om det rörde sig om kubikmetervis med "allehanda flytande eller gasformiga bränslen" som "bunkras upp". Några få liter utgör inga problem givet att dessa hanteras på rätt sätt. Det man möjligen kan se upp med är gasol eftersom dessa förvaringskärl utgör tryckbehållare. Här är en del anvisningar från Storstockholms brandförsvar: https://www.storstockholm.brand.se/i-he ... -i-hemmet/
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5916
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Hur klarar trafiken strömavbrott?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

LÅ1 skrev:Att strömavbrott på geografiskt stort område och under flera dagar ska inte uteslutas. Det har ju förekommit sådana avbrott i Amerika, där östra USA och östra Kanada drabbades. De händelser som möjligen skulle kunna orsaka sådana avbrott här i Sverige är väl sabotage och solstormar. När det gäller sabotage så behöver det inte vara sprängningar eller liknande. Det kan lika väl vara IT-relaterat. Eller en kombination.
Man rör ofta ihop solstormar och geomagnetiska stormar. Solstormar är fysikaliska företeelser i Solens atmosfär som ger upphov till (bl.a.) ökad partikelstrålning. Dessa partiklar, som slungas ut i olika riktningar och med olika hastighet, kan sedan interagera med Jordens magnetfält och i värsta fall inducera skadliga strömpulser i elektriskt ledande infrastruktur. I de flesta fall blir den påtagliga effekten ökat/utvidgat polarsken (norrsken resp. sydsken). Ett sådant fenomen inträffade så sent som i slutet av oktober innevarande år.

Här är en hyfsat populär framställning om detta: När Solens utbrott hotar Jorden (obs att jag har ändrat stavningen, eftersom jag anser att både vår stjärna och vår planet bör benämnas med versal begynnelsebokstav).

Den intresserade kan följa detta sk. rymdväder här: https://www.metoffice.gov.uk/weather/sp ... ce-weather
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Hur klarar trafiken strömavbrott?

Inlägg av BSB101 »

Breitspurbahn skrev:Vän av ordning hade velat se nedgrävda strömkablar och fler kärnkraftverk, men det lär ju inte ske.
En allt större del av ledningsnätet blir nedgrävt, stormen Gudrun var ett vändpunkt för branschen och gjorde att arbetet ökade i takt. Så det du skriver inte kommer ske sker redan dag. Sedan kommer aldrig hela elnätet vara nedgrävt av praktiska skäl.

Gällande fler kraftverk är det inte där flaskhalsen finns utan i själva överföringen i vissa regioner. Sedan blir det inte bättre av att fler överföringskablar gör att man kan sälja mer el till övriga Europa där elpriset generellt är högre.
Stefan Widén skrev:
Men alla har väl ficklampor och batteriradio samt burkar med fiskbullar i sina katastrofförråd?
Ska till en allvarlig samhällsstörning om man måste sjunka till nivån att äta fiskbullar.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Hur klarar trafiken strömavbrott?

Inlägg av Odd »

BSB101 skrev:
Breitspurbahn skrev:Vän av ordning hade velat se nedgrävda strömkablar och fler kärnkraftverk, men det lär ju inte ske.
En allt större del av ledningsnätet blir nedgrävt, stormen Gudrun var ett vändpunkt för branschen och gjorde att arbetet ökade i takt. Så det du skriver inte kommer ske sker redan dag. Sedan kommer aldrig hela elnätet vara nedgrävt av praktiska skäl.

Gällande fler kraftverk är det inte där flaskhalsen finns utan i själva överföringen i vissa regioner. Sedan blir det inte bättre av att fler överföringskablar gör att man kan sälja mer el till övriga Europa där elpriset generellt är högre.
Stefan Widén skrev:
Men alla har väl ficklampor och batteriradio samt burkar med fiskbullar i sina katastrofförråd?
Ska till en allvarlig samhällsstörning om man måste sjunka till nivån att äta fiskbullar.
Lite lätt off-topic, men jag ser på det hela på ett annat sätt, och våra politiker är i högsta grad inblandade genom att det är de som faktiskt skulle kunna få det att fungera.

Jag ser energisystemet lite som en budget. Om man inte kan hålla budgeten så finns det två vägar.

Den enkla vägen, vi kan kalla det för "Klarna-ekonomin", är att inteckna framtida intäkter och använda dom redan idag för vår energikonsumtion. Den är varm och skön, man kan skaffa obegränsat med kärnkraftverk och kol-, olje- och gaskraftvek, köra omkring obegränsat i mobila enmansenheter och tycka att allt är bra och inte bry sig om att en avbetalning snart skall finansieras, utöver driften. Men hur skall den finansieras i framtiden? Skall vi både sikta på att ha låg inflation och låga räntor samtidigt som vi vill använda inflationen för att äta upp lånen? När uppgår räntan till samma nivå som driftskostnaderna? Och när skall vi amortera och betala tillbaka?

Den svåra vägen, vi kan kalla den för "svångremmen", innebär att vi har de intäkter vi har och att budgeten måste anpassas. Vi får börja titta på hur vi kan effektivisera. Går det att få ut fler person- och godskilometer ur varje energienhet? Kan det finnas sätt att effektivisera uppvärmning och nedkylning av hushåll och kommersiella verksamheter? Finns det kanske sätt att småskaligt och distribuerat ta tillvara på energi som finns tillgänglig för oss och som går att utvinna utan menliga ingrepp i vår gemensamma natur? Vilka är de investeringar som vi kan göra långsiktigt som inte orsakar farligt avfall eller förgiftar vår miljö och vårt klimat, lokalt som globalt? Hur kan vi satsa på innovation för att gynna detta?

Vilken väg är den rätta? Kanske en medelväg, i vanlig svensk anda?

Jag har min uppfattning klart om det, men jag kan göra väldigt lite. Det är därför våra politiker har ansvaret eftersom de har verktygen i sina händer.
Genius on call
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Hur klarar trafiken strömavbrott?

Inlägg av BSB101 »

I min värld är "Klarna-ekonomin" när man lånar till konsumtion som man inte har råd med. Att låna pengar till investeringar ser jag inget fel med så länge investeringen ger tillräcklig nytta. Lån är även historiskt sätt så företag och stater har bekostat investeringar. Sedan måste man alltid göra en analys innan man tar ett lån.
Skriv svar