Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Jag var ute och körde spårvagn för första gången i mitt liv i söndags! (Pedalvagn M67) Studiecirkelledaren på vår kustskepparekurs har lite kontakter, nämligen...
I alla fall, när vi gick genom vagnhallen och kollade på vagnar berättade han att M51 906 är på väg att skrotas - och det tyckte jag vore synd med tanke på hur fina både 110 och 56 har blivit, varav åtminståne 110 ju var i sämre skick från början än 906 (fd 50) är idag.
Så jag fick en idé: eftersom de mustanger Djurgårdslinjen har idag inte är stockholmsmustanger utan göteborgsmustanger - och alltså på grund av vagnsbredden inte kan mötas bortanför slingan vid Skansen - vore det inte trevligt för SS att få en norrköpingsmustang, som i alla fall har "rätt" korgbredd för stockholmsspåren?
Vad säger herrarna och damerna i Stockholms Spårvägar?
Martin
Senast redigerad av Reimersholme71 den lördag 13 mars 2004 16:55, redigerad totalt 1 gånger.
När Norrköping väl har skaffat nya vagnar (vilket i och för sig kan ske så långt fram i framtiden att den här idén inte funkar ) kan väl SS få köpa våra gamla (men icke museala) M67K för en krona stycket för att kunna hålla trafiken igång dagligen hela året (inklusive vintern) utan att slita på de diggablare vagnarna för mycket? Norrköpingsvagnarna har ju som sagt rätt bredd för att kunna gå som innerstadsvagnar i Stockholm...
J. Löfgren skrev:Ja bättre att SS får dem än att McDonald´s ska fördärva dem genom att ha barnkalas i dem!
Annars skriver USI upp sig på en som klubblokal, även om Nr 21 Bremen önskas mest
Sorry grabbar, jag vill inte göra er i USI besvikna, men i köpekontraktet för Brememenvagnen, GT6N 3801 = M98 21, står det att vagnen skall överlämnas till, Freunde der Bremer Straßenbahn e.V. som är den förening som driver spårvägsmuseum i Bremen.
Detta skall ske då vagnen ej längre skall användas i trafiken i Norrköping och orsak är att denna förening blivit lovade vagnen, innan det blev aktuellt att sälja den till Norrköping.
J. Löfgren skrev:Ja bättre att SS får dem än att McDonald´s ska fördärva dem genom att ha barnkalas i dem!
Annars skriver USI upp sig på en som klubblokal, även om Nr 21 Bremen önskas mest
Sorry grabbar, jag vill inte göra er i USI besvikna, men i köpekontraktet för Brememenvagnen, GT6N 3801 = M98 21, står det att vagnen skall överlämnas till, Freunde der Bremer Straßenbahn e.V. som är den förening som driver spårvägsmuseum i Bremen.
Detta skall ske då vagnen ej längre skall användas i trafiken i Norrköping och orsak är att denna förening blivit lovade vagnen, innan det blev aktuellt att sälja den till Norrköping.
//Leif D
Det skadar ju inte att önska. Vi i USI skulle nog bli överlyckliga om vi "bara" fick en M67B som lokal. Men sannorlikheten att det ska hända går väl mot noll. :