Meddelanden

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
marc224
Inlägg: 15
Blev medlem: onsdag 03 november 2021 11:59

Meddelanden

Inlägg av marc224 »

Jag heter Marc Moll. Jag har en
Detta är en ovanlig fråga och jag skulle vara tacksam för din hjälp. Jag har blivit ombedd att kontakta dig. Den handlar om busstrafikens historia i Göteborg, Stockholm och andra städer.
Det handlar främst om meddelanden på bussarna.


Jag har talat med en bekant om budskap och skyltar på busshållplatser på 1970-, 1980- och 1990-talen. Jag ska också skriva en klassuppgift om detta ämne (kollektivtrafik).

Min första fråga är: När infördes automatiska busshållplatsskyltar och meddelanden på bussar och tåg?

Var busschauffören tvungen att tala in hållplatserna i mikrofonen innan det fanns automatiska hållplatsmeddelanden och displayer? Meddelade busschaufförerna alltid hållplatser på 1980- och 1990-talet eller bara viktiga hållplatser?
Gjorde busschaufförerna så här i verkligheten när de var tvungna att själva meddela hållplatserna?
Eller hur skulle passagerarna veta var nästa hållplats låg?
Hur gick det till i Stockholm, Göteborg och andra städer?
.
Hur hanterade busschaufförerna detta i storstäder som Göteborg och Stockholm, gjorde de det noggrant, mestadels eller halvhjärtat osv.

Om de automatiska stoppmeddelandena och displayerna i bussar och tåg inte fungerar i dag, måste föraren då också meddela stopp?
Är det så ibland?

Du skulle hjälpa mig mycket.

. Jag ser fram emot ditt svar.

P
Med vänliga hälsningar


Marc-Marcel Mol
Användarens profilbild
Jourmaster
Moderator
Moderator
Inlägg: 794
Blev medlem: tisdag 07 december 2004 9:40

Re: Meddelanden

Inlägg av Jourmaster »

Samma frågor är postade en gång tidigare: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 14&t=42766
Om diskussionen ska fortsätta så får den göra det där. Den här tråden låses.
Jourhavande forummoderator.
Låst