Tack! Jag har sett andra varianter av detta. Kull och informativt.
Re: Tunnelbaneutveckling i världen
Postat: tisdag 09 november 2021 1:44
av Lennart Petersen
Mycket intressant och trevlig.
Men sedan 1994 har alltså inte T-banan byggts ut.
Man borde ju fortsatt med utbyggnaden så hade vi haft ett system för dagens behov
Re: Tunnelbaneutveckling i världen
Postat: tisdag 09 november 2021 7:15
av Diripsi
Lennart Petersen skrev:Mycket intressant och trevlig.
Men sedan 1994 har alltså inte T-banan byggts ut.
Man borde ju fortsatt med utbyggnaden så hade vi haft ett system för dagens behov
Man ska inte stirra sig blind på just tunnelbana, vi har ju fått en hel del utbyggd kollektivtrafik ändå. Men det är trist att kollektivtrafiken inte har byggts ut i samma takt som befolkningsutvecklingen.
Lennart Petersen skrev:Mycket intressant och trevlig.
Men sedan 1994 har alltså inte T-banan byggts ut.
Man borde ju fortsatt med utbyggnaden så hade vi haft ett system för dagens behov
Man ska inte stirra sig blind på just tunnelbana, vi har ju fått en hel del utbyggd kollektivtrafik ändå. Men det är trist att kollektivtrafiken inte har byggts ut i samma takt som befolkningsutvecklingen.
Precis. Det fanns inte så stora behov att bygga tunnelbana under 90- och 00-talet, förrän man i samband med Stockholmsförhandlingen 2013 beslöt om en massa nya bostäder. Det finns andra viktigare saker som man borde ha byggt ut under perioden, såsom Citybanan tidigare än vad som skedde, Roslagsbanan till T-Centralen, spårväg på linje 4, och Solnagrenen och Kistagrenen tidigare än vad som skedde.
På Wikipedia-sidan kan man se att tunnelbanan inte var stängd under tiden som man bytte från kabeldrift till eldrift 1935. I stället elektrifierade man motklockstågen först och när det var klart så elektrifierade man medklockstågen. Det måste betytt att den som tänkt att åka den avstängda riktningen fick åka lite längre, fast åt andra hållet. Men de som åkte tog nog inte tuben bara enskilda hållplatser så det spelade nog ingen större roll.