Nytt fynd i "skräplådan" ... !
Postat: söndag 07 november 2021 10:45
Även om jag är en seg, gammal kärring, har jag i alla fall get mig f-n på; att före kommande årsskifte öppna upp den sedan 6 år tillbaka nedlagda bansträckningen mellan Elmerboda och Bolinders Plan på härvarande järnvägsförvaltning i skala 1:5.
I den linjelängden ingår den "världsberömda" backen inkl. en Z-kurva.
Och med kläder "lager på lager", strålkastarbelysning samt portabel infravärmare, termos med gott kaffe och musik från en bergsprängare, betvingar jag "åska, storm och drivis". Och absolut, jag tycker att det är rätt kul också. Men det gives gränser; och denna söndag vräker regnet ner härute i skärgården och stormvindar från Hafvet innebär att det är tämligen meningslöst att spänna upp det "rörliga regnskyddet" när regnet kommer horisontellt!
Perfekt dag alltså att beta av ett antal surdegar på mitt självproducerande skrivbord i kontorets sköna vedeldade värme producerat av "E-lux Hugo Braskamin" om nu någon minnes denna fantastiska konstruktion = 11 kW värmeeffekt! Där vedeldning förutom skön "gratis" värme bjuder på god motion + svett och värme: Träd skall fällas (och skog har jag allt för gott om 2,5 ha) - de skall kapas och transporteras till vedterminal, klyvas samt staplas för torkning minst ett år. Nåväl, tillbaka till ämnet;
Ett intressant mail från vänner på besök i Zaragoza krävde en lämplig illustration. I letande efter denna hamnade jag av pur nyfikenhet i en av mina "skräplådor".
Och kan inte begripa var jag tydligen har hamnat. Verkar som att gossen i knappt reglementsenlig toppluva och "Converse"-dojor står och kollar, vad jag tror, påläggssvetsningar i ett spårkryss. Kontaktledning samt stödräler/rännskenor; spårväg eller T-bana? Förhoppningsfullt borde det finnas någon som kan sprida ljus över denna rätt intressanta miljö ... !
Trevlig Söndag Hälsar / Lena
I den linjelängden ingår den "världsberömda" backen inkl. en Z-kurva.
Och med kläder "lager på lager", strålkastarbelysning samt portabel infravärmare, termos med gott kaffe och musik från en bergsprängare, betvingar jag "åska, storm och drivis". Och absolut, jag tycker att det är rätt kul också. Men det gives gränser; och denna söndag vräker regnet ner härute i skärgården och stormvindar från Hafvet innebär att det är tämligen meningslöst att spänna upp det "rörliga regnskyddet" när regnet kommer horisontellt!
Perfekt dag alltså att beta av ett antal surdegar på mitt självproducerande skrivbord i kontorets sköna vedeldade värme producerat av "E-lux Hugo Braskamin" om nu någon minnes denna fantastiska konstruktion = 11 kW värmeeffekt! Där vedeldning förutom skön "gratis" värme bjuder på god motion + svett och värme: Träd skall fällas (och skog har jag allt för gott om 2,5 ha) - de skall kapas och transporteras till vedterminal, klyvas samt staplas för torkning minst ett år. Nåväl, tillbaka till ämnet;
Ett intressant mail från vänner på besök i Zaragoza krävde en lämplig illustration. I letande efter denna hamnade jag av pur nyfikenhet i en av mina "skräplådor".
Och kan inte begripa var jag tydligen har hamnat. Verkar som att gossen i knappt reglementsenlig toppluva och "Converse"-dojor står och kollar, vad jag tror, påläggssvetsningar i ett spårkryss. Kontaktledning samt stödräler/rännskenor; spårväg eller T-bana? Förhoppningsfullt borde det finnas någon som kan sprida ljus över denna rätt intressanta miljö ... !
Trevlig Söndag Hälsar / Lena