Nytt fynd i "skräplådan" ... !

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
1
Inlägg: 849
Blev medlem: måndag 10 september 2007 21:33
Ort: Söderudd

Nytt fynd i "skräplådan" ... !

Inlägg av 1 »

Även om jag är en seg, gammal kärring, har jag i alla fall get mig f-n på; att före kommande årsskifte öppna upp den sedan 6 år tillbaka nedlagda bansträckningen mellan Elmerboda och Bolinders Plan på härvarande järnvägsförvaltning i skala 1:5.

I den linjelängden ingår den "världsberömda" backen inkl. en Z-kurva.

Och med kläder "lager på lager", strålkastarbelysning samt portabel infravärmare, termos med gott kaffe och musik från en bergsprängare, betvingar jag "åska, storm och drivis". Och absolut, jag tycker att det är rätt kul också.
2021-11-05-(7)--x.jpg
2021-11-05-(7)--x.jpg (138.8 KiB) Visad 2152 gånger
Men det gives gränser; och denna söndag vräker regnet ner härute i skärgården och stormvindar från Hafvet innebär att det är tämligen meningslöst att spänna upp det "rörliga regnskyddet" när regnet kommer horisontellt!

Perfekt dag alltså att beta av ett antal surdegar på mitt självproducerande skrivbord i kontorets sköna vedeldade värme producerat av "E-lux Hugo Braskamin" om nu någon minnes denna fantastiska konstruktion = 11 kW värmeeffekt! Där vedeldning förutom skön "gratis" värme bjuder på god motion + svett och värme: Träd skall fällas (och skog har jag allt för gott om 2,5 ha) - de skall kapas och transporteras till vedterminal, klyvas samt staplas för torkning minst ett år.
2021-11-07 -x Vedterminal 2.jpg
2021-11-07 -x Vedterminal 2.jpg (117.27 KiB) Visad 2152 gånger
Nåväl, tillbaka till ämnet;

Ett intressant mail från vänner på besök i Zaragoza krävde en lämplig illustration. I letande efter denna hamnade jag av pur nyfikenhet i en av mina "skräplådor".

Och kan inte begripa var jag tydligen har hamnat. Verkar som att gossen i knappt reglementsenlig toppluva och "Converse"-dojor står och kollar, vad jag tror, påläggssvetsningar i ett spårkryss.
2021-11-07  (01) Lenas Skräplåda.jpg
2021-11-07 (01) Lenas Skräplåda.jpg (201.82 KiB) Visad 2152 gånger
Kontaktledning samt stödräler/rännskenor; spårväg eller T-bana? Förhoppningsfullt borde det finnas någon som kan sprida ljus över denna rätt intressanta miljö ... !

Trevlig Söndag Hälsar / Lena
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Nytt fynd i "skräplådan" ... !

Inlägg av Harald »

Då ska vi hitta ett system som för vad jag förmodar ett bra tag sedan hade tunnel med luftledning. Såväl Göteborg som Oslo kan nog uteslutas. Luftledningens konstruktion gör att vi också kan utesluta system med trolleystång. Man ser ett avvikande spår längre bort i den vänstra tunneln. Kan det vara så att det ligger en vändslinga till vänster? Om det hade varit en avgrening hade spåren rimligen legat närmare varandra.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Nytt fynd i "skräplådan" ... !

Inlägg av Odd »

Är det meterspår? Det är svårt att föreställa sig perspektivet men jag tänker att om man tänker sig att snubben närmast på bilden skall ta ett kliv så skulle han nog klara av det nätt och jämt med ett steg, alltså ca 1 eller lite drygt 1 meter.

Barcelona har väl meterspår och kontaktledning?
Genius on call
Joakim W
Inlägg: 469
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Nytt fynd i "skräplådan" ... !

Inlägg av Joakim W »

Sydney tror jag det är?
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Nytt fynd i "skräplådan" ... !

Inlägg av Kantorn »

Harald skrev:Då ska vi hitta ett system som för vad jag förmodar ett bra tag sedan hade tunnel med luftledning. Såväl Göteborg som Oslo kan nog uteslutas. Luftledningens konstruktion gör att vi också kan utesluta system med trolleystång. Man ser ett avvikande spår längre bort i den vänstra tunneln. Kan det vara så att det ligger en vändslinga till vänster? Om det hade varit en avgrening hade spåren rimligen legat närmare varandra.
Förlåt att jag tar upp detta, men i den högra tunneln finns ett spår längre bort också. Det kan vara en vändslinga, men jag funderar på om det är helt enkelt en "linjedelning" som typ Östermalmstorg, fast i plan?
Professionell tyckare
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Nytt fynd i "skräplådan" ... !

Inlägg av daniel_s »

Kantorn skrev:
Harald skrev:Då ska vi hitta ett system som för vad jag förmodar ett bra tag sedan hade tunnel med luftledning. Såväl Göteborg som Oslo kan nog uteslutas. Luftledningens konstruktion gör att vi också kan utesluta system med trolleystång. Man ser ett avvikande spår längre bort i den vänstra tunneln. Kan det vara så att det ligger en vändslinga till vänster? Om det hade varit en avgrening hade spåren rimligen legat närmare varandra.
Förlåt att jag tar upp detta, men i den högra tunneln finns ett spår längre bort också. Det kan vara en vändslinga, men jag funderar på om det är helt enkelt en "linjedelning" som typ Östermalmstorg, fast i plan?
Möjligen det, men mer sannolikt så är det helt enkelt ett spårkryss av det slag som brukar finnas vid ändstationer (som Kungsträdgården) men som också kan finnas vid platser längs linjen (som Masmo) för att man ska kunna vända där vid behov.

Korsningen ser i och för sig ut att vara ganska nyligen inlagd, men ändå sällan trafikerad, så jag tycker att det verkar mest sannolikt att det är det sistnämnda.
Skriv svar