Passagerarinformation

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
marc224
Inlägg: 15
Blev medlem: onsdag 03 november 2021 11:59

Re: Passagerarinformation

Inlägg av marc224 »

Hej,
Om någon annan kan berätta om erfarenheter om detta ämne från 1970-, 1980- eller 1990-talen skulle jag bli glad.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7480
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Passagerarinformation

Inlägg av Kantorn »

Tacka vet jag London Underground. Där är "Se upp för avståndet mellan vagn och plattform" oftast förkortat till "mind the gap" som hojtas ut på stationen under hela tiden tåget står inne. I alla fall på vissa stationer.
Professionell tyckare
daniel_s
Inlägg: 14176
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Passagerarinformation

Inlägg av daniel_s »

Kantorn skrev:Tacka vet jag London Underground. Där är "Se upp för avståndet mellan vagn och plattform" oftast förkortat till "mind the gap" som hojtas ut på stationen under hela tiden tåget står inne. I alla fall på vissa stationer.
Men då handlar det om det horisontella avståndet mellan vagn och plattform i kurva. De utrop som diskuterades högre upp i denna tråd handlar däremot om höjdskillnaden, så det är inte samma sak.
Lennart Petersen
Inlägg: 3096
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Passagerarinformation

Inlägg av Lennart Petersen »

daniel_s skrev:
Kantorn skrev:Tacka vet jag London Underground. Där är "Se upp för avståndet mellan vagn och plattform" oftast förkortat till "mind the gap" som hojtas ut på stationen under hela tiden tåget står inne. I alla fall på vissa stationer.
Men då handlar det om det horisontella avståndet mellan vagn och plattform i kurva. De utrop som diskuterades högre upp i denna tråd handlar däremot om höjdskillnaden, så det är inte samma sak.
Men även ”mind the step” tycker jag mig minnas från någonstans i England, och då var det ju höjd.
Men inte på the Underground.
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Passagerarinformation

Inlägg av C12C3C3C12 »

Lennart Petersen skrev:
daniel_s skrev:
Kantorn skrev:Tacka vet jag London Underground. Där är "Se upp för avståndet mellan vagn och plattform" oftast förkortat till "mind the gap" som hojtas ut på stationen under hela tiden tåget står inne. I alla fall på vissa stationer.
Men då handlar det om det horisontella avståndet mellan vagn och plattform i kurva. De utrop som diskuterades högre upp i denna tråd handlar däremot om höjdskillnaden, så det är inte samma sak.
Men även ”mind the step” tycker jag mig minnas från någonstans i England, och då var det ju höjd.
Men inte på the Underground.
På 70-talet ropades det ut "Mind the gap" samt var skrivet på plattformskanten på dom stationerna det gällde.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Passagerarinformation

Inlägg av LÅ1 »

Apropå varningen för avståndet mellan tåg och plattform:
Jag såg en gången en tjej trampa ner mellan tåg och plattform. Benet sjönk ner till låret. Det var en sen kväll eller natt vid Fridhemsplan. Grön linje förstås. Hon var på väg in i tåget. Utropet görs väl bara inne i vagnen, alltså för avstigande. Men jag tror inte det hade haft så stor effekt om utropet skett på perrongen också.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7480
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Passagerarinformation

Inlägg av Kantorn »

LÅ1 skrev:Apropå varningen för avståndet mellan tåg och plattform:
Jag såg en gången en tjej trampa ner mellan tåg och plattform. Benet sjönk ner till låret. Det var en sen kväll eller natt vid Fridhemsplan. Grön linje förstås. Hon var på väg in i tåget. Utropet görs väl bara inne i vagnen, alltså för avstigande. Men jag tror inte det hade haft så stor effekt om utropet skett på perrongen också.
Du menar: Lyssnar man inte på varningar så hjälper de inte?
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7480
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Passagerarinformation

Inlägg av Kantorn »

LÅ1 skrev:Apropå varningen för avståndet mellan tåg och plattform:
Jag såg en gången en tjej trampa ner mellan tåg och plattform. Benet sjönk ner till låret. Det var en sen kväll eller natt vid Fridhemsplan. Grön linje förstås. Hon var på väg in i tåget. Utropet görs väl bara inne i vagnen, alltså för avstigande. Men jag tror inte det hade haft så stor effekt om utropet skett på perrongen också.
Du menar: Lyssnar man inte på varningar så hjälper de inte?
Professionell tyckare
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Passagerarinformation

Inlägg av LÅ1 »

Kantorn skrev:
LÅ1 skrev:Apropå varningen för avståndet mellan tåg och plattform:
Jag såg en gången en tjej trampa ner mellan tåg och plattform. Benet sjönk ner till låret. Det var en sen kväll eller natt vid Fridhemsplan. Grön linje förstås. Hon var på väg in i tåget. Utropet görs väl bara inne i vagnen, alltså för avstigande. Men jag tror inte det hade haft så stor effekt om utropet skett på perrongen också.
Du menar: Lyssnar man inte på varningar så hjälper de inte?
Precis. Dessutom var väl tjejen inte helt nykter heller. Tror jag. Men absolut inte asberusad. Kom springandes från rulltrappan för att hinna med. Men det var för kanske 20 år sedan, så jag kanske inte kommer ihåg allt helt rätt. Men minnesbilden av att hon sjönk ner med ena benet rejält långt, den har jag kvar.

Nu ropas det ut säkerhetsinformation i vagnarna då och då. Om man sitter försjunken i andra tankar, eller i mobilskärmen, och vaknar upp i "rätt" ögonblick så kan man höra "drag genast i nödbromsen". Vet inte om någon gjort det på den uppmaningen. :cheesygrin:
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7480
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Passagerarinformation

Inlägg av Kantorn »

LÅ1 skrev:
Kantorn skrev:
LÅ1 skrev:Apropå varningen för avståndet mellan tåg och plattform:
Jag såg en gången en tjej trampa ner mellan tåg och plattform. Benet sjönk ner till låret. Det var en sen kväll eller natt vid Fridhemsplan. Grön linje förstås. Hon var på väg in i tåget. Utropet görs väl bara inne i vagnen, alltså för avstigande. Men jag tror inte det hade haft så stor effekt om utropet skett på perrongen också.
Du menar: Lyssnar man inte på varningar så hjälper de inte?
Precis. Dessutom var väl tjejen inte helt nykter heller. Tror jag. Men absolut inte asberusad. Kom springandes från rulltrappan för att hinna med. Men det var för kanske 20 år sedan, så jag kanske inte kommer ihåg allt helt rätt. Men minnesbilden av att hon sjönk ner med ena benet rejält långt, den har jag kvar.

Nu ropas det ut säkerhetsinformation i vagnarna då och då. Om man sitter försjunken i andra tankar, eller i mobilskärmen, och vaknar upp i "rätt" ögonblick så kan man höra "drag genast i nödbromsen". Vet inte om någon gjort det på den uppmaningen. :cheesygrin:
:lol:

Jag har nog berättat det förut, men jag minns när jag var liten, det måste varit under tiden sommaren 78 - sommaren 80. Vid ett tillfälle var det rejält långt mellan vagn och plattform - i alla fall om man satt i sista vagnen, vilket pappa och jag gjorde. Vi åkte från antingen Danderyds sjukhus eller (troligare) Tekniska högskolan, och skulle byta i T-Centralen. Det var mitt under rusningen. När vi kommer till Stadion så stannar föraren tåget lite för tidigt, och öppnar dörrarna. De som stod vid de två bakre dörrparen fick snabbt springa fram till det främre, då det var det enda som var vid plattform. Samma sak hände på T-Centralen - med undantaget att det då bara var halva öppningen som var vid plattform. Den lilla grinden i slutet av plattformen, som ska stoppa folk att gå ner på spåret, blev liksom en avdelare mitt i dörröppningen. Det blev trångt att gå ut.

På tal om gamla minnen. I detta fallet drygt 40 år gamla...
Professionell tyckare
Lennart Petersen
Inlägg: 3096
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Passagerarinformation

Inlägg av Lennart Petersen »

Kantorn skrev:[q

Jag har nog berättat det förut, men jag minns när jag var liten, det måste varit under tiden sommaren 78 - sommaren 80. Vid ett tillfälle var det rejält långt mellan vagn och plattform - i alla fall om man satt i sista vagnen, vilket pappa och jag gjorde. Vi åkte från antingen Danderyds sjukhus eller (troligare) Tekniska högskolan, och skulle byta i T-Centralen. Det var mitt under rusningen. När vi kommer till Stadion så stannar föraren tåget lite för tidigt, och öppnar dörrarna. De som stod vid de två bakre dörrparen fick snabbt springa fram till det främre, då det var det enda som var vid plattform. Samma sak hände på T-Centralen - med undantaget att det då bara var halva öppningen som var vid plattform. Den lilla grinden i slutet av plattformen, som ska stoppa folk att gå ner på spåret, blev liksom en avdelare mitt i dörröppningen. Det blev trångt att gå ut.

På tal om gamla minnen. I detta fallet drygt 40 år gamla...
En gång, men bara en, har jag varit med om att föraren öppnat på fel sida. I Rinkeby där man växlar från öppning på höger sida på de flesta stationer till öppning på vänster sida. Föraren tog det mycket seriöst, bad om ursäkt i högtalaren och gick igenom tåget och frågade om någon sett någon gå av på fel sida och inspekterade den aviga sidan. Ingen fanns där så vi fortsatte med några minuters försening och ingen verkade störd av misstaget.
marc224
Inlägg: 15
Blev medlem: onsdag 03 november 2021 11:59

Re: Passagerarinformation

Inlägg av marc224 »

Gtf
Hallo. Marc Moll is mijn naam. Ik heb een vraag en zou blij zijn als je me zou kunnen helpen. Er is mij verteld dat u de juiste persoon bent om contact mee op te nemen. Het gaat over de geschiedenis van het busvervoer in Nederland (Amsterdam, Rotterdam, enz.).
Helaas is het vrij moeilijk om informatie over dit onderwerp te krijgen.
Ik had een discussie met een kennis over de aankondigingen en displays op de bussen in de jaren zeventig, en vooral in de jaren tachtig en negentig. Ik zal ook een presentatie geven over dit onderwerp (openbaar vervoer) in de klas.

Mijn eerste vraag is: Sinds wanneer worden bushaltes automatisch aangekondigd en aangeduid?

Moest de buschauffeur, voordat er automatische aankondigingen en displays op de bussen waren, de haltes omroepen via de microfoon?
Deden de buschauffeurs dit echt toen ze zelf de haltes moesten aankondigen? Is dit ook in praktijk gebracht?

.
Hoe hebben de buschauffeurs in Amsterdam, Rotterdam en andere steden dit aangepakt, hebben zij dit gewetensvol gedaan, hebben de meesten van hen dit gedaan of slechts de helft, enz. Hoe hoog schat u het aantal buschauffeurs dat altijd ongevraagd de haltes aankondigt?
Werkten de aankondigingen even goed gedurende de genoemde periode (1970, 1980, 1990) of waren zij beter aan het begin of het einde van deze periode?

Was er een verschil met de tram?


Zijn er veel oud-buschauffeurs of andere mensen die vaak in de bus hebben gezeten uit deze periode (1970) of 1980/1990 en weten hoe het in werkelijkheid was of het zelf hebben meegemaakt?

Ik hoor ook graag verslagen uit andere steden en landen.


Ik kijk uit naar uw antwoord

Met vriendelijke groeten

Marc Moll
marc224
Inlägg: 15
Blev medlem: onsdag 03 november 2021 11:59

Re: Passagerarinformation

Inlägg av marc224 »

Hej, om någon kan bidra med något om sina erfarenheter av busshållplatsmeddelanden på 1970-talet, särskilt på 1980- och 1990-talen, skulle jag bli mycket glad.
Jag skulle också vilja höra från Stockholm eller Göteborg.

Min lärare sa att jag behövde några fler påståenden om detta ämne för att kunna göra meningsfull statistik.

Jag gillar alltid att läsa nya nyheter

Många hälsningar
marc224

Inlägg: 12
Blev medlem: ons 03 nov, 2021 11:59
Upp
NästaVisa inlägg nyare
Skriv svar