A25G 71
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 42
- Blev medlem: söndag 30 september 2018 8:38
A25G 71
Visar här några bilder på A25G 71 tagna under dagen.
Skansenslingan.
Norrmalmstorg.
Nybroplan.
Interiörbilder.
Mvh Anton
Skansenslingan.
Norrmalmstorg.
Nybroplan.
Interiörbilder.
Mvh Anton
- Stefan Widén
- Inlägg: 3018
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: A25G 71
Härliga bilder.
Vi har jobbat hårt med vagnen och det vart många turer som jag redovisat i en annan tråd. Vi hoppas komma igång med utbildning på vagnen så fler kan köra den.
Målet är att den vagnen kommer att vara en av de vagnar som är stommen i vår vagnpark på Djl.
/Stefan
Vi har jobbat hårt med vagnen och det vart många turer som jag redovisat i en annan tråd. Vi hoppas komma igång med utbildning på vagnen så fler kan köra den.
Målet är att den vagnen kommer att vara en av de vagnar som är stommen i vår vagnpark på Djl.
/Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: A25G 71
Tack för bilderna på en väldig vacker spårvagnstyp. Gillar den typen av dörrar.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: A25G 71
Fina bilder, uppskattas.antonlidstrom71 skrev:Visar här några bilder på A25G 71 tagna under dagen.
Interiörbilder.
Mvh Anton
Men då undrar ju en novis, Är detta "originalinredningen" från Stockholms eller Malmös vagnar?
Eftersom vagnen "egntligen" är en Malmö-mustang, så antar jag att den är utförd i "Malmöinredning"?
(Bara för att en spårvagn är "Stockholmsblå", så är det, precis som med en randig häst, den blir "per automatik" inte en zebra... )
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: A25G 71
Hej!
"Nackstöden" kromades redan i början av 50-talet i Stock
holm, Stockholms A25 hade även rörbrun pegamoid på väggarna och inte grön samt glaskupor över taklamporna.
Detta är i huvudsak skillnaden.
"Nackstöden" kromades redan i början av 50-talet i Stock
holm, Stockholms A25 hade även rörbrun pegamoid på väggarna och inte grön samt glaskupor över taklamporna.
Detta är i huvudsak skillnaden.
-
- Inlägg: 259
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:31
- Ort: Oslo
Re: A25G 71
"Liker"!Stefan Widén skrev:Härliga bilder.
Vi har jobbat hårt med vagnen och det vart många turer som jag redovisat i en annan tråd. Vi hoppas komma igång med utbildning på vagnen så fler kan köra den.
Målet är att den vagnen kommer att vara en av de vagnar som är stommen i vår vagnpark på Djl.
/Stefan
/LD
- Stefan Widén
- Inlägg: 3018
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: A25G 71
På söndag kommer vagnen att gå i trafik för de som vill åka med.
/Stefan
/Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
-
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: A25G 71
Hur var det, fanns det något passande släp till den?
Re: A25G 71
Sådär. Det finns en äkta B25, men den måste då byggas om lite.C12C3C3C12 skrev:Hur var det, fanns det något passande släp till den?
Det finns också ett malmösläp till 71:an, senast den vagnen var i trafik var nog 15 år sen.
-
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: A25G 71
Ombyggas på Malmö visets?daniel_s skrev:Sådär. Det finns en äkta B25, men den måste då byggas om lite.C12C3C3C12 skrev:Hur var det, fanns det något passande släp till den?
Det finns också ett malmösläp till 71:an, senast den vagnen var i trafik var nog 15 år sen.
Re: A25G 71
Tja det finns ju lättare och svårare sätt att göra saker påC12C3C3C12 skrev:Ombyggas på Malmö visets?daniel_s skrev:Sådär. Det finns en äkta B25, men den måste då byggas om lite.C12C3C3C12 skrev:Hur var det, fanns det något passande släp till den?
Det finns också ett malmösläp till 71:an, senast den vagnen var i trafik var nog 15 år sen.
- Stefan Widén
- Inlägg: 3018
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: A25G 71
Här är 71ans släpvagn
https://www.sparvagssallskapet.se/vagnh ... vagn_id=38
När alla jobbat för att politikerna ska besluta om att bygga ihop 7 och 21 och det är klart, kan vi åter få råda över Akh och fylla den med museivagnar och då är det klart att släpet skall med.
Men tills dess få vi vänta lite.
Vi vet dessutom att statusen på släpet är att den måste få lite kärlek i form av nya gummipuckar till hjulen, och när man gör det stöter man på andra delar i boggierna som man vill åtgärda. Förmodligen en egen kompressor då den idag får luft från MV. Sen är det lite kosmetika att fixa ommålning av innertaket bla.
Men börja med ihopkopplingen
Stefan
https://www.sparvagssallskapet.se/vagnh ... vagn_id=38
När alla jobbat för att politikerna ska besluta om att bygga ihop 7 och 21 och det är klart, kan vi åter få råda över Akh och fylla den med museivagnar och då är det klart att släpet skall med.
Men tills dess få vi vänta lite.
Vi vet dessutom att statusen på släpet är att den måste få lite kärlek i form av nya gummipuckar till hjulen, och när man gör det stöter man på andra delar i boggierna som man vill åtgärda. Förmodligen en egen kompressor då den idag får luft från MV. Sen är det lite kosmetika att fixa ommålning av innertaket bla.
Men börja med ihopkopplingen
Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
-
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: A25G 71
Ser att jag fick svaret av Stefan W, den är redan ombyggd för högertrafik, glömde att Malmö kastade ut dom 1974, hann i alla fall åka med L4 hela vägen innan dom lade ner spårvägen.Stefan Widén skrev:Här är 71ans släpvagn
https://www.sparvagssallskapet.se/vagnh ... vagn_id=38
När alla jobbat för att politikerna ska besluta om att bygga ihop 7 och 21 och det är klart, kan vi åter få råda över Akh och fylla den med museivagnar och då är det klart att släpet skall med.
Men tills dess få vi vänta lite.
Vi vet dessutom att statusen på släpet är att den måste få lite kärlek i form av nya gummipuckar till hjulen, och när man gör det stöter man på andra delar i boggierna som man vill åtgärda. Förmodligen en egen kompressor då den idag får luft från MV. Sen är det lite kosmetika att fixa ommålning av innertaket bla.
Men börja med ihopkopplingen
Stefan
Re: A25G 71
Ja, tänk...Stefan Widén skrev:Här är 71ans släpvagn
https://www.sparvagssallskapet.se/vagnh ... vagn_id=38
När alla jobbat för att politikerna ska besluta om att bygga ihop 7 och 21 och det är klart, kan vi åter få råda över Akh och fylla den med museivagnar och då är det klart att släpet skall med.
Men tills dess få vi vänta lite.
Vi vet dessutom att statusen på släpet är att den måste få lite kärlek i form av nya gummipuckar till hjulen, och när man gör det stöter man på andra delar i boggierna som man vill åtgärda. Förmodligen en egen kompressor då den idag får luft från MV. Sen är det lite kosmetika att fixa ommålning av innertaket bla.
Men börja med ihopkopplingen
Stefan
Bara för man "målar ränder" på en häst, så blir den per automatik inte en zebra...
Som jag tidgare sa.
I mina ögon är det fortfarande bara "blåmålade" Malmövagnar...
Den dagen ni kan få SS A27 500 och B25 992 ihopkopplade i trafik på Djurgårdslinjen, då kommer jag att ge mig...
Fast då måste nog Sverige gå över till vänstertrafik igen...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: A25G 71
Sicket trams ... !roggek skrev:Ja, tänk...
Bara för man "målar ränder" på en häst, så blir den per automatik inte en zebra...
Som jag tidgare sa.
I mina ögon är det fortfarande bara "blåmålade" Malmövagnar...
Den dagen ni kan få SS A27 500 och B25 992 ihopkopplade i trafik på Djurgårdslinjen, då kommer jag att ge mig...
Fast då måste nog Sverige gå över till vänstertrafik igen...
Den flitigt inläggande anonyma Forum-deltagaren triggade mig att gräva i arkiven och jag kom åter på hur fort lifvet snurrar på. Om drygt en månad är det ett gediget jubileum för antydda "zebror".
Och att dessa vagnar i sin "hemtappade" utformning över huvud taget fortfarande existerar, skall vi tacka de ideellt engagerade SSS-medlemmarna, som verkligen aldrig givit upp, utan gång på gång tvingats "börja om från ruta ett".
Dessa "Ni", som gör jobbet. Gör detta för att uppfylla målsättningen med Djurgårdslinjen; att visa hur spårvägstrafiken fungerade och såg ut på Stockholms gator under flydda tider. Flertalet av de aktiva var inte ens påtänkta under den aktuella tiden och den totala nedläggningen av innerstadsnätet inklusive byte av "körriktning" samt bristande tillgång på renoveringsobjekt med ursprung i Stockholm, omöjliggör att skapa "antikvariskt korrekta" museivagnar.
Och att någon "skulle ge sig" om denne får uppleva en önskedröm inkluderande angiven vagnkombination visar dessutom på bristande kunskaper.
Därför får jag återkomma med mitt ursprungliga ärende och istället ladda upp några bilder av den tämligen udda vagntypen SS A27. Jag anade att det skulle kunna bli startskottet på en ny tråd om "museal korrekthet" och tack vare det ytterst ruggiga novembervädret denna tisdag, gjorde jag en snabbsökning av mina tämligen gedigna linjefotograferingar från 1960-talet.
Och inte någonstans fann jag bevis på att de 11 stycken A27 någonsin drog släp. Jag har en lätt susning om att detta tidigare har diskuterats här på Forum.
Annars var vagntypen lätt igenkännbar med sin "gangsterkeps". SS plockade ju bort dessa yttre solskydd och vad jag kan se i bildarkivet tycks det bara vara vagn 494 som har sin kvar, något på sniskan. Men vi pratar om "flydda tider" då allt var möjligt. Ett muntert gäng medlemmar under ledning av nr. 17 Anders Rehnström - som påföljande dag skulle "ratta" en A27 på linje 1 tillbringade natten i Söderhallen och återmonterade ett utknackat solskydd på ytterligare en A27. Törhända någon besökare här på Forum har lite info och bild ... ?
Jag är tämligen säker på att det är vännen Anders som på linjen inväntar resultatet av nattens pyssel! Här har vi A27 nr. 499 - närmaste familjemedlem till omtalade vagn 500 - i väntan på avgång från Norrmalmstorg. Kul med en udda "mustangtyp" vars planlösning aldrig uppskattades av Sällskapets yngre medlemmar - den saknade ju "Diggarplatsen" vid sidan av förarhytten ... ! Följ den spännande fortsättningen på detta tema!
Vänliga Hälsningar / Lena
- Stefan Widén
- Inlägg: 3018
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: A25G 71
roggek skrev:Ja, tänk...Stefan Widén skrev:Här är 71ans släpvagn
https://www.sparvagssallskapet.se/vagnh ... vagn_id=38
När alla jobbat för att politikerna ska besluta om att bygga ihop 7 och 21 och det är klart, kan vi åter få råda över Akh och fylla den med museivagnar och då är det klart att släpet skall med.
Men tills dess få vi vänta lite.
Vi vet dessutom att statusen på släpet är att den måste få lite kärlek i form av nya gummipuckar till hjulen, och när man gör det stöter man på andra delar i boggierna som man vill åtgärda. Förmodligen en egen kompressor då den idag får luft från MV. Sen är det lite kosmetika att fixa ommålning av innertaket bla.
Men börja med ihopkopplingen
Stefan
Bara för man "målar ränder" på en häst, så blir den per automatik inte en zebra...
Som jag tidgare sa.
I mina ögon är det fortfarande bara "blåmålade" Malmövagnar...
Den dagen ni kan få SS A27 500 och B25 992 ihopkopplade i trafik på Djurgårdslinjen, då kommer jag att ge mig...
Fast då måste nog Sverige gå över till vänstertrafik igen...
Det är helt rätt att det är en ommålad Malmövagn. men just att det är det är det som gör att vi kan köra med vagnen i reguljär trafik då dörrarna sitter på höger sida. Vi har haft uppe vagn 500 och kört på Djurgården men, liksom med vagn 37 så funkar det inte med dörrarna på fel sida annat än vi vissa tillfälliga jippon. När 500 var här togs givetvis bilden med den och 196 (kopplad på vänstervis) vid gamla ändhållplatsen vid Ryssviken.
Ibland måste man inse att man får kompromissa men vi är i läget att antalet som kommer ihåg mustangerna minskar och även de mest ärrade åkare kan många gånger inte se att det är en högervagn.
Ur den museala aspekten är det viktigaste att vi dokumenterat och beskriver varför vi kör med en gammal Malmövagn som är blåmålad. Och känslan att få åka mustang är den samma som i orginalA25orna.
Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: A25G 71
Varsågod: Bild från Spårvägsmuseet:1 skrev:Och inte någonstans fann jag bevis på att de 11 stycken A27 någonsin drog släp. Jag har en lätt susning om att detta tidigare har diskuterats här på Forum
http://sparvagsmuseet.se/Visa?id=58332
Re: A25G 71
A27 491 med släp på Lidingövägen: http://sparvagsmuseet.se/Visa?id=105336
Re: A25G 71
Jepp, då fortsätter jag med det som jag ursprungligen hade tänkt att bringa till kännedom.
Och det var inte primärt de omskrivna "Zebra-vagnarna".
Förutom de traditionella arkiven med fotografier, diabilder m.m. har jag mina "Dagboksanteckningar" i form av f.n. 436 album med text och illustrationer. Ni kan inte ana hur många dispyter jag vunnit under årens lopp, när jag med hjälp av dessa noteringar exempelvis kan bevisa att det behövdes åtta kraftiga medlemmar att springa igång den rostiga "Folkvagnsbuss" som ställts till vårt förfogande vid ett studiebesök i Riga.
I den delvis datoriserade sökfunktionen, fann jag den 1991-12-15 sju sidor med rubriken; "Djurgårdslinjen - År 1991 sista trafikhelg".
Och se där; första sommaren med vagnarna 71 och 196. Flertalet bilder är tagna på söndagen; sista dagen för "Skansens Julmarknad". Och utsättningen är respektabel enligt principen "Allt som kan rulla skall rulla"!
Vädret var som just nu - d.v.s. uselt! Så Tc Sture Sabel begränsade V2-tåg enbart till Skansen. Det var ju också första trafikåret på Djurgårdslinjen med många färska förare. Och Sture ville inte riska att slirande fullsatta tvåvagnståg blockerade den branta backen upp mot Bellmansro.
Men "Zebra-föraren" var ett proffs; avhållne 902 Kåge Gimtell hade åkt upp från Malmö för att med sin hemstads vagnar "köra varvet runt på bara shunt". Hur han lyckades utverka dispens är en gåta ... !
Men här står han klar för avgång vid Norrmalmstorg; Och svänger elegant ut från Birger Jarlsgatan mot Nybroplan; Det börjar bli eftermiddag, glest med påstigande, men trafikströmmen vänder nu in mot centrum; Kondis i vagn 71 är 1586 Janne Rundquist; Och självklart inga problem för Kåge att elegant susa runt Waldemarsudde / Bellmansro Visst är det ett ytterst elegant ekipage, vilket snarast borde återkomma i all sin prakt på Djurgårdslinjen.
Lite problematiskt med det trafikmuseala arvet är att räkna rätt på jubileumsår. Men nog kan man väl påstå att det är 30-årsjubileum nu om någon månad. Även om de har varit avställda under många år.
Vidhåller / Lena
Som noterat att Harald ur SL:s arkiv lyckats krafsa fram en bild på A27 med släp. Men som jag skrev, har jag bara botaniserat i mitt eget arkiv - någon form av gräns för grävande informationsinhämtning måste jag nog sätta.
Intressant är att på bilden syns linje 1:s ändhållplats Rosenlund - med en singel Mustang. Åter en existentiell fråga som måste återuppväckas. Jodå, även om jag inte har någon A27 med släp på linje 1, förekom det släpvagnar på linjen. Men vad jag har förstått, var det insatståg till och från Söderhallen. Enligt skrönorna var det problem med släp i Rosenlunds slinga.
Och det var inte primärt de omskrivna "Zebra-vagnarna".
Förutom de traditionella arkiven med fotografier, diabilder m.m. har jag mina "Dagboksanteckningar" i form av f.n. 436 album med text och illustrationer. Ni kan inte ana hur många dispyter jag vunnit under årens lopp, när jag med hjälp av dessa noteringar exempelvis kan bevisa att det behövdes åtta kraftiga medlemmar att springa igång den rostiga "Folkvagnsbuss" som ställts till vårt förfogande vid ett studiebesök i Riga.
I den delvis datoriserade sökfunktionen, fann jag den 1991-12-15 sju sidor med rubriken; "Djurgårdslinjen - År 1991 sista trafikhelg".
Och se där; första sommaren med vagnarna 71 och 196. Flertalet bilder är tagna på söndagen; sista dagen för "Skansens Julmarknad". Och utsättningen är respektabel enligt principen "Allt som kan rulla skall rulla"!
Vädret var som just nu - d.v.s. uselt! Så Tc Sture Sabel begränsade V2-tåg enbart till Skansen. Det var ju också första trafikåret på Djurgårdslinjen med många färska förare. Och Sture ville inte riska att slirande fullsatta tvåvagnståg blockerade den branta backen upp mot Bellmansro.
Men "Zebra-föraren" var ett proffs; avhållne 902 Kåge Gimtell hade åkt upp från Malmö för att med sin hemstads vagnar "köra varvet runt på bara shunt". Hur han lyckades utverka dispens är en gåta ... !
Men här står han klar för avgång vid Norrmalmstorg; Och svänger elegant ut från Birger Jarlsgatan mot Nybroplan; Det börjar bli eftermiddag, glest med påstigande, men trafikströmmen vänder nu in mot centrum; Kondis i vagn 71 är 1586 Janne Rundquist; Och självklart inga problem för Kåge att elegant susa runt Waldemarsudde / Bellmansro Visst är det ett ytterst elegant ekipage, vilket snarast borde återkomma i all sin prakt på Djurgårdslinjen.
Lite problematiskt med det trafikmuseala arvet är att räkna rätt på jubileumsår. Men nog kan man väl påstå att det är 30-årsjubileum nu om någon månad. Även om de har varit avställda under många år.
Vidhåller / Lena
Som noterat att Harald ur SL:s arkiv lyckats krafsa fram en bild på A27 med släp. Men som jag skrev, har jag bara botaniserat i mitt eget arkiv - någon form av gräns för grävande informationsinhämtning måste jag nog sätta.
Intressant är att på bilden syns linje 1:s ändhållplats Rosenlund - med en singel Mustang. Åter en existentiell fråga som måste återuppväckas. Jodå, även om jag inte har någon A27 med släp på linje 1, förekom det släpvagnar på linjen. Men vad jag har förstått, var det insatståg till och från Söderhallen. Enligt skrönorna var det problem med släp i Rosenlunds slinga.
Re: A25G 71
Har anteckningar från diggarfärder med A25/A27 dragandes B25 på linje 1 ca 1962, ett sällsynt fenomen
som har varit föremål för diskussioner allt sedan dess. Minns att det var en speciell tur som gick på detta sätt
men även att den faktiskt passerade slingan vid Rosenlund. Vännen AGR har informerat om att man tillverkade
extra långa kopplingskablar för att möjliggöra detta och att olika regler därför gällde före och efter detta hade skett
som har varit föremål för diskussioner allt sedan dess. Minns att det var en speciell tur som gick på detta sätt
men även att den faktiskt passerade slingan vid Rosenlund. Vännen AGR har informerat om att man tillverkade
extra långa kopplingskablar för att möjliggöra detta och att olika regler därför gällde före och efter detta hade skett
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643