- A26H.jpg (179.83 KiB) Visad 1503 gånger
A25G 71
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Re: A25G 71
Hej Eric och tack för input betr.:643 skrev:Har anteckningar från diggarfärder med A25/A27 dragandes B25 på linje 1 ca 1962, ett sällsynt fenomen
som har varit föremål för diskussioner allt sedan dess.
Minns att det var en speciell tur som gick på detta sätt men även att den faktiskt passerade slingan vid Rosenlund. Vännen AGR har informerat om att man tillverkade
extra långa kopplingskablar för att möjliggöra detta och att olika regler därför gällde före och efter detta hade skett
"Ständigt denna Tur 14 på Linje 1"
... vars historia kan härledes till 27 november 1956 när man häktade på ett släp under högtrafik.
Här lämnar den "speciella turen" Söderhallen; ... via Katarinavägen på sin resa "runt stan" till Norrmalmstorg. Passerar ett "Slussen" där idag näst intill intet finnes kvar av forna tiders trafikmaskineri. Efter vändning vid Norrmalmstorg är tåget käckt skyltat med Rosenlund; Men min "minnesbank" måste vara fokuserad på "tiden före längre kopplingskablar" emedan jag fortfarande inte kan påminna mig ha sett en Mustang V2 i Rosenlunds slinga.
Däremot var tåget försett med pappskyltar vid ingångsdörrarna, vars text jag inte minns, men Du säkert kan upplysa om.
En unik tur 14 där tåget vid Tegelbacken glänser i solnedgången en bister eftermiddag i mars 1962; Hälsar Vännen / Lena
Som inte utan en viss förvåning noterat att inga kommentarer inkommit från de annars så väl insatta AI-medlemmarna i S:t Petersburg betr. utsättningen av ett kapacitetshöjande släpvagnståg på linje 1 i Stockholm.
- Stefan Isaksson
- Inlägg: 590
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 15:26
- Ort: Uppsala
Re: A25G 71
Åh vilken elegant högertrafikombyggnad.643 skrev:Nu fattas det bara en A26 H!
Re: A25G 71
Kanske kunde en A31:a som ändå skall skrotas bli en sådan - det gäller väl bara att gå
ett varv med skärbrännaren
ett varv med skärbrännaren
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
Re: A25G 71
När jag ser Lenas med fleras tjusiga bilder blir jag faktiskt lite ledsen över att den ofantliga lokaltrafikhistoriska
bildskatt och det dithörande djupa historiska kunnandet är undanstoppat i privata arkiv - ofta hos personer som vägrar varje
tanke på att använda datorer alternativt inte riktigt har snappat att Facebook är högst användbart även i dessa sammanhang-
det är nog inte riktigt så att man "säljer sin själ" bara för att man är med där...
Emellertid ska jag inte säga så mycket - tyvärr har jag ännu inte "hunnit" skanna in 20.000 6x6-negativ och åtskilliga timmar
standard-8 film
Synpunkter?
bildskatt och det dithörande djupa historiska kunnandet är undanstoppat i privata arkiv - ofta hos personer som vägrar varje
tanke på att använda datorer alternativt inte riktigt har snappat att Facebook är högst användbart även i dessa sammanhang-
det är nog inte riktigt så att man "säljer sin själ" bara för att man är med där...
Emellertid ska jag inte säga så mycket - tyvärr har jag ännu inte "hunnit" skanna in 20.000 6x6-negativ och åtskilliga timmar
standard-8 film
Synpunkter?
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
Re: A25G 71
Datorer är bra till mycket, har jobbat mycket med sådana men det var relativt sent somStefan Isaksson skrev:Åh vilken elegant högertrafikombyggnad.643 skrev:Nu fattas det bara en A26 H!
jag kom på den helt barocka idén att använda dem för eget privat bruk. Sådan är jag!
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
- Stefan Widén
- Inlägg: 3018
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: A25G 71
Jag som fått förmånen att några av de "åtskilliga timmarna standard-8 film" kan känna hur diggarvattnet börjar samlas av tanken på att se dem igen. Kanske är det så att alla de som sitter inne på skatter inte orkar ta tag i det. Kanske SSS kan bidra med att hjälpa till praktiskt med att säkra dem genom överföring till digital lagring. Möjligheten till att fler kan se dem ökar.643 skrev:När jag ser Lenas med fleras tjusiga bilder blir jag faktiskt lite ledsen över att den ofantliga lokaltrafikhistoriska
bildskatt och det dithörande djupa historiska kunnandet är undanstoppat i privata arkiv - ofta hos personer som vägrar varje
tanke på att använda datorer alternativt inte riktigt har snappat att Facebook är högst användbart även i dessa sammanhang-
det är nog inte riktigt så att man "säljer sin själ" bara för att man är med där...
Emellertid ska jag inte säga så mycket - tyvärr har jag ännu inte "hunnit" skanna in 20.000 6x6-negativ och åtskilliga timmar
standard-8 film
Synpunkter?
Allt hänger ju på vad dem som fotat och filmat känner.
Gäller ju att hitta former för att säkra allt på ett sätt som funkar för alla och att vi har ett tydligt mål med arkivet. Frågan har vart upp tidigare och det har ju påbörjats ett arbete och nu gäller det att jobba vidare med det.
Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll