M28 tas ur trafik idag
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
M28 tas ur trafik idag
Idag, 28 oktober, blir sista dagen med M28 i ordinarie trafik i Göteborg. Efter extra besiktningar visar det sig att rostskadorna är större än befarat och samtliga kvarvarande vagnar tas ur trafik under dagen.
https://goteborgssparvagar.se/m28-tas-ur-trafik-idag/
https://goteborgssparvagar.se/m28-tas-ur-trafik-idag/
Senast redigerad av jesper den torsdag 28 oktober 2021 14:10, redigerad totalt 1 gånger.
Re: M28 tas ur trafik idag
Neeejj... skulle åkt till Gbg nästa helg och åka lite gammelvagnar...jesper skrev:Idag, 23 oktober, blir sista dagen med M28 i ordinarie trafik i Göteborg. Efter extra besiktningar visar det sig att rostskadorna är större än befarat och samtliga kvarvarande vagnar tas ur trafik under dagen.
https://goteborgssparvagar.se/m28-tas-ur-trafik-idag/
Hoppas nån annan mupp än jag dokumenterar de sista kilometrarna i ordinarie trafik...
Är M29 nu fortfarande äldsta fordonen i aktiv tjänst inom lokaltrafiken i Sverige idag eller är det några tunnelvagnar i Stockholm som är äldst nu?
Genius on call
Re: M28 tas ur trafik idag
Då försvinner också sista resterna av 70-talets designprogram.
Re: M28 tas ur trafik idag
Är det någon som vet vilka vagnar som kommer bevaras i Göteborg och Malmköping?
Re: M28 tas ur trafik idag
Vad finns det för något med 70-talsdesign i M28?hej skrev:Då försvinner också sista resterna av 70-talets designprogram.
Re: M28 tas ur trafik idag
Om man tittar på modellerna M28 och M29 i Spårvägssällskapets förträffliga vagnhall så ser ju dessa båda vagntyperna mycket lika ut. Utom färgsättningen på de två illustrationerna. Är det så att det endast är M28 som är trefärgade och har den mörkblå randen?hej skrev:Då försvinner också sista resterna av 70-talets designprogram.
En annan skillnad, fortfarande enligt de två exempelbilderna, är antal lyktor i fronten.
Har varit mycket lite i Göteborg, men jag tror att interiören har helt olika färgsättning också. Stämmer det?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: M28 tas ur trafik idag
Det jag minns mest som skillnad mellan vagntyperna är belysningen i vagnen, där M28 har glödlampor och M29 har lysrör, om jag minns rätt.
Genius on call
Re: M28 tas ur trafik idag
VD nämner att 48 vagnar var kvar i trafik tills idag. Vilka 22 har tagits ur trafik tidigare och av vilken orsak och när?
Jag börjar med en lista över vad jag hittat i tidigare inlägg och på Wikipedia om skrotade vagnar.
712 1990 krock Olskroken
719 2009 krock Opaltorget
725 2008 brand Gamlestadstorget
733 1998 krock Kungsportsplatsen
736 2008 brand Storås
738 (kvar 2019)
741 2018 krock Göta Älvbron
744 200x urspårning Älvsborgsplan
750 200x urspårning
764 1990 krock 1987 Kalles väg
765 1990 krock Olskroken
769 200x krock Torp
På Wikipedia anges även att 704, 713, 716, 718, 737, 752, 756 är slopade och 770 såld till Spårvägssällskapet Ringlinien. Två till tydligen slopade enligt VD för att det ska bli 22.
Jag börjar med en lista över vad jag hittat i tidigare inlägg och på Wikipedia om skrotade vagnar.
712 1990 krock Olskroken
719 2009 krock Opaltorget
725 2008 brand Gamlestadstorget
733 1998 krock Kungsportsplatsen
736 2008 brand Storås
738 (kvar 2019)
741 2018 krock Göta Älvbron
744 200x urspårning Älvsborgsplan
750 200x urspårning
764 1990 krock 1987 Kalles väg
765 1990 krock Olskroken
769 200x krock Torp
På Wikipedia anges även att 704, 713, 716, 718, 737, 752, 756 är slopade och 770 såld till Spårvägssällskapet Ringlinien. Två till tydligen slopade enligt VD för att det ska bli 22.
Re: M28 tas ur trafik idag
Ingetdera är en skillnad mellan vagntyperna utan en skillnad i tid. Den trefärgade färgsättningen infördes i slutet av 70-talet och runt 2000 hade man kommit så långt att alla vagnar var ommålade. Då hade Västtrafik nyligen skapats och övertagit ansvaret från kommunen. Det krävde givetvis ny färgsättning, d.v.s. den nuvarande.LÅ1 skrev:Är det så att det endast är M28 som är trefärgade och har den mörkblå randen?
En annan skillnad, fortfarande enligt de två exempelbilderna, är antal lyktor i fronten.
Alla vagnar hade en strålkastare från början. Det nuvarande arrangemanget tillkom på mitten av 90-talet.
Re: M28 tas ur trafik idag
Odd skrev:Är M29 nu fortfarande äldsta fordonen i aktiv tjänst inom lokaltrafiken i Sverige idag eller är det några tunnelvagnar i Stockholm som är äldst nu?
Ja, M97 är väl äldre än M29?2763 skrev:Hur är det med M97?
Re: M28 tas ur trafik idag
Enkelt förklarat på ett erbarmligt banaliserande sätt är M28 en SAAB-sonett i ett Volvo 140-lookalike-chassi medan M29 är en Volvo 240. (naturligtvis är M25 då en 140).LÅ1 skrev:Om man tittar på modellerna M28 och M29 i Spårvägssällskapets förträffliga vagnhall så ser ju dessa båda vagntyperna mycket lika ut. Utom färgsättningen på de två illustrationerna. Är det så att det endast är M28 som är trefärgade och har den mörkblå randen?hej skrev:Då försvinner också sista resterna av 70-talets designprogram.
En annan skillnad, fortfarande enligt de två exempelbilderna, är antal lyktor i fronten.
Har varit mycket lite i Göteborg, men jag tror att interiören har helt olika färgsättning också. Stämmer det?
Det är alltså stor skillnad mellan de tekniska lösningar i två olika lådor som på håll ser förfärligt lika ut.
Med reservation för tyckfel.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: M28 tas ur trafik idag
Så vilken av de tre varianterna är bäst?2763 skrev:Enkelt förklarat på ett erbarmligt banaliserande sätt är M28 en SAAB-sonett i ett Volvo 140-lookalike-chassi medan M29 är en Volvo 240. (naturligtvis är M25 då en 140).LÅ1 skrev:Om man tittar på modellerna M28 och M29 i Spårvägssällskapets förträffliga vagnhall så ser ju dessa båda vagntyperna mycket lika ut. Utom färgsättningen på de två illustrationerna. Är det så att det endast är M28 som är trefärgade och har den mörkblå randen?hej skrev:Då försvinner också sista resterna av 70-talets designprogram.
En annan skillnad, fortfarande enligt de två exempelbilderna, är antal lyktor i fronten.
Har varit mycket lite i Göteborg, men jag tror att interiören har helt olika färgsättning också. Stämmer det?
Det är alltså stor skillnad mellan de tekniska lösningar i två olika lådor som på håll ser förfärligt lika ut.
Re: M28 tas ur trafik idag
Vagnar har tagits ur trafik på löpande band den senaste tiden. 721, 722 och 727 ställdes av för knappt 2 månader sedan. Någon vecka senare togs även 751 och 758 ur trafik och i början av oktober ställdes även 723, 740, 746 och 763 undan. Nu de sista dagarna var det snarare runt 35-40 vagnar kvar i trafik.Anders C skrev:VD nämner att 48 vagnar var kvar i trafik tills idag. Vilka 22 har tagits ur trafik tidigare och av vilken orsak och när?
Jag börjar med en lista över vad jag hittat i tidigare inlägg och på Wikipedia om skrotade vagnar.
712 1990 krock Olskroken
719 2009 krock Opaltorget
725 2008 brand Gamlestadstorget
733 1998 krock Kungsportsplatsen
736 2008 brand Storås
738 (kvar 2019)
741 2018 krock Göta Älvbron
744 200x urspårning Älvsborgsplan
750 200x urspårning
764 1990 krock 1987 Kalles väg
765 1990 krock Olskroken
769 200x krock Torp
På Wikipedia anges även att 704, 713, 716, 718, 737, 752, 756 är slopade och 770 såld till Spårvägssällskapet Ringlinien. Två till tydligen slopade enligt VD för att det ska bli 22.
Re: M28 tas ur trafik idag
Invändigt så var mycket kvar på nästan alla kvarvarande M28. Den röda färgen som skulle på påminna om varven och den röda rostskyddsfärg båtarna som byggdes fick. Den ljusblå takfärgen som skulle påminna om den vackra himlen en solig dag och det mer mörkblå som skulle föra tankarna till havet.daniel_s skrev:Vad finns det för något med 70-talsdesign i M28?hej skrev:Då försvinner också sista resterna av 70-talets designprogram.
Re: M28 tas ur trafik idag
Gjorde man om inredningen till det skicket på 70-talet, när vagnarna bara hade varit i trafik några år? I så fall, hur såg de ut i original och varför ändrade man på det?hej skrev:Invändigt så var mycket kvar på nästan alla kvarvarande M28. Den röda färgen som skulle på påminna om varven och den röda rostskyddsfärg båtarna som byggdes fick. Den ljusblå takfärgen som skulle påminna om den vackra himlen en solig dag och det mer mörkblå som skulle föra tankarna till havet.daniel_s skrev:Vad finns det för något med 70-talsdesign i M28?hej skrev:Då försvinner också sista resterna av 70-talets designprogram.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: M28 tas ur trafik idag
Nä men det gjordes vid första revisionen och då fick de design enligt dedignprogramnet från slutet av 70-talet.
Re: M28 tas ur trafik idag
Aha! Det förklarar saken.Hechtwagen skrev:Nä men det gjordes vid första revisionen och då fick de design enligt dedignprogramnet från slutet av 70-talet.
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: tisdag 27 juli 2021 13:26
Re: M28 tas ur trafik idag
Allt har sin tid tyvärr
hoppas att dom nya spårvägarna klarar av Göteborgs vinter likabra som m28 alltid har gjort
hoppas att dom nya spårvägarna klarar av Göteborgs vinter likabra som m28 alltid har gjort
Re: M28 tas ur trafik idag
De nya vagnarna från Alstom Bombardier klarar det göteborgska vädret bättre än M28 gjorde. Inga dörrar som blåser upp när man passerar älven som exempel.Joacim1887 skrev:Allt har sin tid tyvärr
hoppas att dom nya spårvägarna klarar av Göteborgs vinter likabra som m28 alltid har gjort