kildor skrev:Den största förändringen är väl att Arninge station öppnar och att ett antal busslinjer läggs om. Det är tydligt att SL satsar på att göra det till en knutpunkt. Det blir intressant att se hur resandemönster påverkas. Lustigt nog nämns inte ens öppnandet av Arninge under rubriken Roslagsbanan i trafikförändringsdokumentet.
Det kan bli en ganska stor förändring i resmönster, men det är inte så många busslinjer som läggs om. Den största förändringen är att de linjer som redan kör förbi (624, 624C, 626, 628, 628C, 639, 670, 676, 680, 694, 696, 699) - inklusive Roslagsbanan - kommer att stanna där. Några få linjer kortas av (612, 625, 683), förlängs (524) eller läggs om (615, 698). Det finns alltså utrymme för mer kraftfulla förändringar!
De tre stombussliknande linjerna (639, 670, 676) - den förstnämnda kan väl diskuteras - ska naturligtvis ha en mer central ändhållplats än Arninge. Dock inte nödvändigtvis Tekniska högskolan, och absolut inte någonstans på andra sidan stan (på grund av framkomlighetsproblem).
Men övriga daglinjer (förutom 680) dubblerar redan Roslagsbanans funktion, och det gemensamma uppehållet i Arninge gör att de parallellgående bussarna överlappar än mer med Roslagsbanan. Det kommer definitivt att ske fler förändringar under de närmaste åren!
Sedan är detta ett förlorat tillfälle att förlänga linje 691 till Arninge. Det är ju ett ganska kort avstånd mellan Hägernäs och Arninge, och linje 698 läggs om för att "möjliggöra byten vid Arninge station". Nu är det i och för sig inte så många resenärer på flera av nattbussarna i Norrort, men det gäller inte linje 691. En förlängning skulle kunna innebära att fler väljer de snabba bussarna (694, 696, 699 och nya 698) och byter där.