Trafikförändringsdokument T22: SL kovänder om kvällstrafiken

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Trafikförändringsdokument T22: SL kovänder om kvällstrafiken

Inlägg av Enceladus »

Information om trafikförändringar inför trafikåret 2022 (T22)

Nu har årets trafikförändringsdokument publicerats. Tidigare i år föreslogs en slakt av nöjestrafiken, men det blir alltså inte av. Däremot genomförs de flesta vettiga trafikförändringsförslag. Se även tråden om trafikförändringsremissen.
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Trafikförändringsdokument T22: SL kovänder om kvällstraf

Inlägg av Enceladus »

Det blir inte särskilt många trafikförändringar i år, vilket i och för sig kan bero på att utbudet inte bör anpassas till hur resandet såg ut under pandemin. Exempelvis är det troligt att nöjestrafiken återhämtar sig relativt snabbt, trots att den drabbades hårdast. De få trafikförändringar som genomförs är dock överlag väl avvägda och innebär strukturella fördelar.

Ett bra exempel är att linje 726 kommer att stanna vid Ormkärr (liksom Huddinge gymnasium). Detta skapar många nya direktförbindelser utan att nämnvärt påverka restiden. Samma sak med sammanslagningen av linjerna 143 och 182. Det är också positivt att linje 175 äntligen får passning till tunnelbanan i Akalla! Upplands Väsby behöver inte heller direktbussar till Sergels torg med framtida regionpendlar...

Gladö kvarn är förmodligen den största vinnaren i och med förlängningen av linje 744 från Balingsnäs. Men varför förlängs inte även linje 792? Samma sak med förstärkningen av trafiken till Björnkulla - varför förlängs inte linje 794 dit? Det byggs en hel del i båda områdena, så varför dessa halvmesyrer?
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5519
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Trafikförändringsdokument T22: SL kovänder om kvällstraf

Inlägg av kildor »

Den största förändringen är väl att Arninge station öppnar och att ett antal busslinjer läggs om. Det är tydligt att SL satsar på att göra det till en knutpunkt. Det blir intressant att se hur resandemönster påverkas. Lustigt nog nämns inte ens öppnandet av Arninge under rubriken Roslagsbanan i trafikförändringsdokumentet.
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Trafikförändringsdokument T22: SL kovänder om kvällstraf

Inlägg av Enceladus »

kildor skrev:Den största förändringen är väl att Arninge station öppnar och att ett antal busslinjer läggs om. Det är tydligt att SL satsar på att göra det till en knutpunkt. Det blir intressant att se hur resandemönster påverkas. Lustigt nog nämns inte ens öppnandet av Arninge under rubriken Roslagsbanan i trafikförändringsdokumentet.
Det kan bli en ganska stor förändring i resmönster, men det är inte så många busslinjer som läggs om. Den största förändringen är att de linjer som redan kör förbi (624, 624C, 626, 628, 628C, 639, 670, 676, 680, 694, 696, 699) - inklusive Roslagsbanan - kommer att stanna där. Några få linjer kortas av (612, 625, 683), förlängs (524) eller läggs om (615, 698). Det finns alltså utrymme för mer kraftfulla förändringar!

De tre stombussliknande linjerna (639, 670, 676) - den förstnämnda kan väl diskuteras - ska naturligtvis ha en mer central ändhållplats än Arninge. Dock inte nödvändigtvis Tekniska högskolan, och absolut inte någonstans på andra sidan stan (på grund av framkomlighetsproblem).

Men övriga daglinjer (förutom 680) dubblerar redan Roslagsbanans funktion, och det gemensamma uppehållet i Arninge gör att de parallellgående bussarna överlappar än mer med Roslagsbanan. Det kommer definitivt att ske fler förändringar under de närmaste åren!

Sedan är detta ett förlorat tillfälle att förlänga linje 691 till Arninge. Det är ju ett ganska kort avstånd mellan Hägernäs och Arninge, och linje 698 läggs om för att "möjliggöra byten vid Arninge station". Nu är det i och för sig inte så många resenärer på flera av nattbussarna i Norrort, men det gäller inte linje 691. En förlängning skulle kunna innebära att fler väljer de snabba bussarna (694, 696, 699 och nya 698) och byter där.
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Trafikförändringsdokument T22: SL kovänder om kvällstraf

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev:Sedan är detta ett förlorat tillfälle att förlänga linje 691 till Arninge. Det är ju ett ganska kort avstånd mellan Hägernäs och Arninge, och linje 698 läggs om för att "möjliggöra byten vid Arninge station". Nu är det i och för sig inte så många resenärer på flera av nattbussarna i Norrort, men det gäller inte linje 691. En förlängning skulle kunna innebära att fler väljer de snabba bussarna (694, 696, 699 och nya 698) och byter där.
Vid närmare eftertanke måste jag fråga vad SL egentligen menar med följande förklaring i trafikförändringsdokumentet (se sidan 41):
Trafikförvaltningen skrev:Linje 698 (Odenplan -) Danderyds sjukhus – Österskärs station
I syfte att möjliggöra byten vid Arninge station samt möjliggöra för linjen att inte behöva skaftköra från Vaxholmsvägen via Rydbo och åter till Vaxholmsvägen, dras linjen om från Danderyd, via E18, fram till Arninge stations motorvägshållplats för att därmed svänga av vid Arninge norra mot Rydbo. Från Rydbo är sträckan oförändrad.
Vilka byten vid Arninge station är det som möjliggörs av uppsnabbningen av linje 698? Roslagsbanan går inte. De enda andra busslinjer som går vid den tiden är linjerna 694, 696 och 699, men alla dessa är också motorvägsbussar från Danderyd! Uppsnabbningen skapar alltså inga nya byten, utan tar istället bort möjligheten att byta mellan lokala och regionala linjer. Förklaringen verkar vara helt värdelös...
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Trafikförändringsdokument T22: SL kovänder om kvällstraf

Inlägg av Enceladus »

Jag klistrar in ett äldre remissvar från Täby om nattrafiken:
Täby kommun skrev:Det finns ett stort behov av bussförbindelser mellan Arninge/Ullna och Danderyd på nätterna. Idag trafikeras området av busslinje 629 vars sista tur avgår från Danderyds sjukhus kl. 00:12 både på vardags- och helgnätter. Efter midnatt är således boende i Arninge/Ullna-området hänvisade till taxi för att ta sig till och från området, vilket kommunen anser är oacceptabelt. En lösning skulle kunna vara att förlänga busslinje 691 från Hägernäs till Ullna strand alternativt att förlänga busslinje 695 från Löttingelund till Ullna strand.

Linje 614 har sin sista avgång kring midnatt både på vardag och på helger. Efter det finns det ingen kollektivtrafik längs med Rösjövägen. Boende i Skarpäng är antingen hänvisade till att promenera från hållplats Rösjövägen på Täbyvägen eller ta taxi, vilket kommunen anser är oacceptabelt. Sammantaget anser kommunen att linje 613 bör få utökad trafikering på kvällar och helger, bytet mellan linjerna 611 och 614 kortas och att nattbusstrafik införs längs Rösjövägen till hållplats Täbybadet.

När det gäller Roslagsbanan vill polisen i Norrort tillsammans med Trygg i Täby att den trafikeras till 03:15 på helgnätter eftersom det blir mycket störningar och otrygghet när restaurangbesökare går genom Täby centrum till nattbusshållplatsen på Attundavägen. En inledande kontakt med TF:s järnvägssektion togs redan under 2017, men än har inget hänt.
Nu får Arninge äntligen nattrafik, om än i form av motorvägsbussar (694, 696, 699 och nya 698) istället för förlängda lokalbussar från Hägernäs (691) eller Löttingelund (695). Nöjer sig Täby kommun med detta? Det är en bit att gå mellan Arninge och Ullna strand, men alternativet finns i alla fall. Avståndet är väl jämförbart med det mellan Skarpäng och Täbyvägen, vilket Täby kommun i och för sig inte nöjer sig med.

I en diskussion om Roslagsbanan skrev signaturen "twr" följande:
twr skrev:Roslagsbanan å andra sidan har 13 (!) stationer i Täby (inkl Arninge som öppnas cirka 2018). Nästan alla bebyggda delar av kommunen har en station på Roslagsbanan inom 1,5 km gångavstånd. Skarpäng och den planerade bebyggelsen i Ullna ligger längst ifrån, omkring 2 km.
Skarpäng och Ullna verkar alltså vara de delar av Täby som är svårast att trafikförsörja. Men Skarpäng kan ju få Tvärbanan i framtiden...
Skriv svar