Sida 1 av 1
"Omaka" C14-par
Postat: onsdag 06 oktober 2021 18:23
av Lars Stegenius
Om jag fattat rätt finns det två C14-par där vagnarna inte har numren intill varandra.
Vilka är de "omaka" paren och vad hände med den andra vagnen i paren?
Och varför blev det så?
Re: "Omaka" C14-par
Postat: torsdag 07 oktober 2021 10:43
av Persson
Lars Stegenius skrev:Om jag fattat rätt finns det två C14-par där vagnarna inte har numren intill varandra.
Vilka är de "omaka" paren och vad hände med den andra vagnen i paren?
Och varför blev det så?
Jag känner bara till det omaka paret 1276–1295. Enligt insatt källa var 1294 brandskadad och skrotades, och 1277 krockade i Nyboda med en C20 hösten 2017. När det då fanns en intakt vagn med jämnt nummer och en med udda tog man vara på möjligheten att para ihop dem.
Här är en bild på vagnparet främst i ett Akallatåg tidigare i år.

Re: "Omaka" C14-par
Postat: torsdag 07 oktober 2021 11:05
av Lars Stegenius
Aha! Tack!
Re: "Omaka" C14-par
Postat: torsdag 07 oktober 2021 21:29
av Hechtwagen
När man blandade motor och manövervagnar från olika X1-enheter så fick manövervagnen samma nummer som motorvagnen.
Re: "Omaka" C14-par
Postat: fredag 08 oktober 2021 0:08
av C12C3C3C12
Hechtwagen skrev:När man blandade motor och manövervagnar från olika X1-enheter så fick manövervagnen samma nummer som motorvagnen.
Det syntes på rambalken vad det ursprungliga numret var på manövervagnen.
Re: "Omaka" C14-par
Postat: fredag 08 oktober 2021 8:48
av Odd
C12C3C3C12 skrev:Hechtwagen skrev:När man blandade motor och manövervagnar från olika X1-enheter så fick manövervagnen samma nummer som motorvagnen.
Det syntes på rambalken vad det ursprungliga numret var på manövervagnen.
Hur gjorde man då med underhållshistorik? Eller lät man det vara och bara hade en referens till när bytet skedde och vilket nummer det var?
Re: "Omaka" C14-par
Postat: fredag 08 oktober 2021 15:47
av daniel_s
Odd skrev:C12C3C3C12 skrev:Hechtwagen skrev:När man blandade motor och manövervagnar från olika X1-enheter så fick manövervagnen samma nummer som motorvagnen.
Det syntes på rambalken vad det ursprungliga numret var på manövervagnen.
Hur gjorde man då med underhållshistorik? Eller lät man det vara och bara hade en referens till när bytet skedde och vilket nummer det var?
På den tiden följde man nog iofs inte upp fullt så många komponenter på individnivå som idag. T ex en löpboggi var kanske just en boggi och två hjulpar. Sen gjorde man kanske bedömningarna lite mindre fyrkantigt än idag, på gott och ont. Vissa grejer kan nog ha fått överskrida intervaller vid ett sådant utbyte.
Idag skulle kanske också lager, bromscylindrar, bromsok osv betraktas som egna individer som ska vara registrerade på rätt vagn. Byter man då ut hela manövervagnen (halva fordonet) så är det förstås praktiskt om den har en egen identitet. Men om manövervagnsdelen tillsammans med motorvagnsdelen utgör ett och samma fordon i systemet, så har man inget val utan man får helt enkelt sitta och flytta över alla grejer till rätt fordonsnummer så att underhållet blir rätt.