A11 288 levereras till Djurgården 1991
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
A11 288 levereras till Djurgården 1991
Tyvärr var många bilder väldigt underexponerade så jag har fått blåsa upp dem ordentligt så ni får ta det för vad det är.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Re: A11 288 levereras till Djurgården 1991
Denna bild gillar jag extra mycket. Två rutinerade spårvägsmän tittar på när den tredje kopplar! Alla tre är idag 30 år senare alltjämt verksamma i branschen.Bussmicke skrev:Tyvärr var många bilder väldigt underexponerade så jag har fått blåsa upp dem ordentligt så ni får ta det för vad det är.
Fordonen är också intressanta. Lokomotorn 9216 var kvar i Bromma i många år efter det där men försvann för några år sedan. Vagn 288 har kvar ”dumbrickan” på sitt koppel, dessa lär ha monterats när vagnarna iordningställdes i Hammarby och monterades sedan omedelbart av igen.
Re: A11 288 levereras till Djurgården 1991
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Re: A11 288 levereras till Djurgården 1991
Lokomotorhimlen.Bussmicke skrev:Vart tog 9216 vägen?
Re: A11 288 levereras till Djurgården 1991
Båda SL:s lokomotorer fragmenterades i modern tid. Någon chef tyckte att de var för dyra att göra översyner på ...daniel_s skrev:Lokomotorhimlen.Bussmicke skrev:Vart tog 9216 vägen?
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
Re: A11 288 levereras till Djurgården 1991
Tack för fina bilder Micke!
Asch, lite underexponering förtar icke värdet av att Du dokumenterat denna "historiska leverans".
I beaktande av ny spårvägstrafik i "modern tid", vill jag nog påstå att detta inte bara var historiskt, utan även ett "mirakel".
Två dygn senare, den 2 juni år 1991 kl. 13:10, startar 288 invigningståget från Norrmalmstorg mot Waldemarsudde; Därefter skickar Trafikchef Sture Sabel och Instruktionsmästare Dan Erik Göransson ut ytterligare sex turer som fullastade med (betalande ... !) passagerare går i 5-minuterstrafik fram till kl. 19:00. Vad jag kan minnas; hade vi bara en "proffsförare", där delar av övrig trafikpersonal kört eller fungerat som konduktörer i Malmköping. Samtliga förare hade övat halkkörning på linje 12 samt tillbringat två dagar i Göteborg.
Först den 24 maj 1991 fick vi "kräm i tråden" ... ... och samma dag köra den första spårvagnen på Stockholms gator sedan år 1967! Veckan därpå var i stort sett alla aktiva sysselsatta med att få ordning på Alkärrshallen som fortfarande var en byggarbetsplats. Samt att köra några varv på linjen för att skaffa sig en smula "linjekännedom".
Kanske inte direkt ett "mirakel", men borde ändock platsa som en av de snabbaste driftsättningarna i modern tid av en ny spårvagnslinje inklusive vagnparken!
Hälsar / Lena
Asch, lite underexponering förtar icke värdet av att Du dokumenterat denna "historiska leverans".
I beaktande av ny spårvägstrafik i "modern tid", vill jag nog påstå att detta inte bara var historiskt, utan även ett "mirakel".
Två dygn senare, den 2 juni år 1991 kl. 13:10, startar 288 invigningståget från Norrmalmstorg mot Waldemarsudde; Därefter skickar Trafikchef Sture Sabel och Instruktionsmästare Dan Erik Göransson ut ytterligare sex turer som fullastade med (betalande ... !) passagerare går i 5-minuterstrafik fram till kl. 19:00. Vad jag kan minnas; hade vi bara en "proffsförare", där delar av övrig trafikpersonal kört eller fungerat som konduktörer i Malmköping. Samtliga förare hade övat halkkörning på linje 12 samt tillbringat två dagar i Göteborg.
Först den 24 maj 1991 fick vi "kräm i tråden" ... ... och samma dag köra den första spårvagnen på Stockholms gator sedan år 1967! Veckan därpå var i stort sett alla aktiva sysselsatta med att få ordning på Alkärrshallen som fortfarande var en byggarbetsplats. Samt att köra några varv på linjen för att skaffa sig en smula "linjekännedom".
Kanske inte direkt ett "mirakel", men borde ändock platsa som en av de snabbaste driftsättningarna i modern tid av en ny spårvagnslinje inklusive vagnparken!
Hälsar / Lena
- Stefan Widén
- Inlägg: 3018
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: A11 288 levereras till Djurgården 1991
Härlig med bilder som väcker minnen
Det var verkligen en häftig vecka.... alla vagnarna kom... kollades och sattes i trafik. sista veckan var vi konstant i hallen, möjligen sov vi några timmar.
Men det var ju så roligt och overkligt...även om vi nu kunde köra vagnarna.
Notera även att första veckan fick vi rangera in och ut alla vagnar med lokomotorn då KTL inte var klar inne i hallen. Man kunde dock köra runt kvarteret , vilken man inte kunde just då vagnarna kom. Då var det lokomotor även ut på linjen.
Det fanns många hjältar som gjorde fantastiska insatser, även med sånt som inte syntes direkt.
Stefan
Det var verkligen en häftig vecka.... alla vagnarna kom... kollades och sattes i trafik. sista veckan var vi konstant i hallen, möjligen sov vi några timmar.
Men det var ju så roligt och overkligt...även om vi nu kunde köra vagnarna.
Notera även att första veckan fick vi rangera in och ut alla vagnar med lokomotorn då KTL inte var klar inne i hallen. Man kunde dock köra runt kvarteret , vilken man inte kunde just då vagnarna kom. Då var det lokomotor även ut på linjen.
Det fanns många hjältar som gjorde fantastiska insatser, även med sånt som inte syntes direkt.
Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
-
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: A11 288 levereras till Djurgården 1991
Synd att jag inte hann med att prata med Sture Sabel på Djurgården innan han lämnade jordelivet, vi jobbade ihop på L12 då när jag körde den ibland.
- Stefan Widén
- Inlägg: 3018
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: A11 288 levereras till Djurgården 1991
Ja Stures kompetens och insatser var klart avgörande för vår lyckade trafikstart. Första sommaren flöt på med bra tryck på antal resande. Vi skulle ju köra augusti ut men insåg att trycket på helgerna var stort. Det slutade med att vi lite oplanerat körde ändra fram till julmarknaderna. Sture kunde vara lite väl lösningsorienterad då han efter framgången tyckte vi skulle ta hit 3 st M25:or som var mer kapacitetsstarka.C12C3C3C12 skrev:Synd att jag inte hann med att prata med Sture Sabel på Djurgården innan han lämnade jordelivet, vi jobbade ihop på L12 då när jag körde den ibland.
Efter lite samråd beslöt vi att de M23/A31or inkl släp räckte för vår verksamhet. Men just hans alla idéer på förbättringar är något man minns.
Det har ju skrivit mycket på Djls historia bla i "Ett enastående arbete" men det är kul att lyfta fram även alla dessa småfrågor och utmaningar som hela tiden hade och som inte är med där. Alla som var med har ju sina speciella minnen.
Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: A11 288 levereras till Djurgården 1991
Jojo; Sture inte bara "tyckte" att det skulle vara najs med kapacitetsstarka M25-vagnar från Göteborg.Stefan Widén skrev: Ja, Stures kompetens och insatser var klart avgörande för vår lyckade trafikstart. Första sommaren flöt på med bra tryck på antal resande. Vi skulle ju köra augusti ut men insåg att trycket på helgerna var stort. Det slutade med att vi lite oplanerat körde ändra fram till julmarknaderna. Sture kunde vara lite väl lösningsorienterad då han efter framgången tyckte vi skulle ta hit 3 st M25:or som var mer kapacitetsstarka.
Efter lite samråd beslöt vi att de M23/A31or inkl. släp räckte för vår verksamhet. Men just hans alla idéer på förbättringar är något man minns. Det har ju skrivit mycket om Djurgårdslinjens historia; exempelvis i SSS 50-årsskrift; "Ett enastående arbete", men det är kul att lyfta fram även alla dessa småfrågor och utmaningar som vi hela tiden hade och som inte är med där. Alla som var med har ju sina speciella minnen. Stefan
Den 8 juli 1991 drog han och jag ner och kikade på vad GS hade att erbjuda.
"Beg. Spårvagnshandlare" Tony Hultman hade plockat ihop tre M25 i hyfsat gott skick, med vilka vi drog ut på stan; Tonys fästmö sparade inte på krutet, när hon tog kommandot över pedalerna; Nja, "Stenansiktet" Sture var väl inte helt övertygad att vi så där omgående, bara drygt en månad efter trafikstart, skulle shoppa på oss en helt ny vagntyp. Jag hade ju fördelen att både "i tjänsten" och privat (han och hans hustru hade ett sommarnöje alldeles i närheten av min boning ute på Värmdö) vilket innebar att vi kom varandra mycket nära. Och en av hans egenheter var; att om han bestämt sig för något, var det orubbligt! Vilket understundom inte var helt enkelt ... ! Stefan har berättat att i begynnelsen var det tämligen omfattande "lokomotortrafik" i depån samt ute på linjen.
Samma dag som vi skulle strömsätta kontaktledningen och göra den första provturen med vagn 342, satt jag på mitt rederikontor (det här var en period när min yrkesverksamhet blivit min hobby och hobbyn mitt yrke ... ! ) ringer min telefon; i andra ändan Trafikchefen Sture som kortfattad meddelar att "han fått soppatorsk på Smålandsgatan" och behöver min hjälp!
Det må mig vara förlåtet att jag först förstod nada. Men tydligen hade han och Vagnmästare Eric Collin begivit sig ut på en kontrolltur runt banan inför dagens kommande evenemang och lyckats köra slut på bränslet ... !
Så det var bara att hasta ut till tjänstebilen "Putte", ragga upp en dunk diesel och leta upp haveristen; Även om man tankade upp lokomotorn, var det en seg procedur att väcka motorn till liv efter en "torrkörning". Hela bränslesystemet inkl. insprutningspumpen måste luftas, vilket kunde ta avsevärd tid. Haveriplatsen var ju inte heller särskilt optimal!
Påminner sig / Lena
Re: A11 288 levereras till Djurgården 1991
Det visade sig att någon i Hammarbyverkstaden hade kopplat bränslemätaren fel, så att
den alltid visade full tank...
den alltid visade full tank...
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
Re: A11 288 levereras till Djurgården 1991
1 skrev:Tack för fina bilder Micke!
Asch, lite underexponering förtar icke värdet av att Du dokumenterat denna "historiska leverans". parken!
Hälsar / Lena
Jag tror ärligt talat inte att vi ens visste om denna leverans utan råkade bara vara där när de kom.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Re: A11 288 levereras till Djurgården 1991
Hmm643 skrev:Det visade sig att någon i Hammarbyverkstaden hade kopplat bränslemätaren fel, så att
den alltid visade full tank...
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.