Ostkustbanans utbyggnad - Nordens största bana får mer plats
Postat: torsdag 23 september 2021 15:09
Ostkustbanan är en järnväg mellan Stockholm och Sundsvall via Uppsala och Gävle. Denna bana är för närvarande Nordens mest trafikerade, mätt i antalet resenärer. Enbart pendeltågen har fler resenärer än tunnelbanans tyngsta grenar, och därtill tillkommer regionaltåg, fjärrtåg och flygtåg. I Köpenhamn, Helsingfors och Oslo finns ingen bana med samma trafikvolym. Ostlänken kan skapa en utmanare söder om Stockholm, men än så länge är Ostkustbanan etta.
En bana med så många resenärer behöver naturligtvis anläggningar som kan hantera det stora resandet på ett effektivt sätt. Utbyggnaden av infrastrukturen har inte riktigt hängt med behovet, men nu börjar både Trafikverket och politikerna bli varse med verkligheten. Det finns många trådar om föreslagna, planerade och pågående utbyggnader. För att få ett helhetsperspektiv kan dessa utbyggnader med fördel sammanställas i en tråd.
Upprustning mellan Helenelund och Sollentuna (pågående):
Helenelund och Sollentuna konverteras till driftplatser medan Kummelby slopas som driftplats. Vidare byggs ett nytt mittspår norr om Sollentuna. Syftet är att öka flexibiliteten i pendeltågstrafiken och samtidigt möjliggöra en ökad turtäthet.
Pendeltågsentré byggs i Södra Häggvik (planerad):
Sollentuna kommun, Trafikverket och SL är överens om att bygga en ny stationsentré i Södra Häggvik. Ambitionen är att den nya stationsentrén ska öppnas 2025. Cirka 5 000 nya bostäder ska byggas i området. Detta ökar pendeltågstrafikens tillgänglighet.
Ombyggnation av Märsta station (föreslagen):
Märsta station är i stort behov av ombyggnation. Pendeltågen behöver fler vändspår, regionaltågen behöver en längre station och plankorsningarna behöver ersättas. För fyra år sedan träffades en avsiktsförklaring mellan Sigtuna kommun, Trafikverket och SL, men den upphörde att gälla när regeringen plockade bort projektet från den nationella planen. Eftersom projektet är så viktigt har Trafikverket redan inlett förberedande arbeten, dock utan full finansiering.
Väsby Entré med utbyggt stationsområde (planerad):
Stationen i Upplands Väsby ska få förlängda plattformar liksom anpassade signaler och växlar. Syftet är att möjliggöra ett stopp för en ny regionpendel som väsentligt förkortar restiden till centrala Stockholm samt avlastar pendeltågen. På längre sikt diskuteras en breddning av järnvägen från sex till åtta spår, vilket skulle möjliggöra ett stopp för befintliga regionaltåg.
Regionaltågsstation i Solna (föreslagen):
Såväl Mälardalsrådets "En Bättre Sits" som SL:s "Kollektivtrafikplan 2050" föreslår att det byggs en regionaltågsstation i Solna. Även Trafikverkets utredning "Stockholm Nord och Syd" förordar att en ny bytespunkt skapas i Solna. Detta kräver ett nytt spårpar mellan Tomteboda och Solna. Ett förslag är att förlänga Citybanan till Solna, varpå regionaltåg kan ta över den befintliga pendeltågsstationen.
Regionaltågsstation i Helenelund (föreslagen):
I flera utredningar föreslås en ny bytespunkt i Helenelund, speciellt om Tvärbanan förlängs till Täby. Dessa förslag är dock inte konkreta.
Fyra spår mellan Myrbacken och Uppsala (planerad):
Ostkustbanan ska få fyra spår mellan Uppsala och länsgränsen mot Stockholm. Spårutbyggnaden möjliggör ökad trafik samt nya stationer i Bergsbrunna och Alsike. Projektet har precis påbörjats, och det saknas ännu detaljer. Parallellt med detta projekt försvinner plankorsningen i Knivsta och Uppsala får ett nytt vändspår.
Dubbelspår mellan Gävle och Sundsvall (pågående):
Ostkustbanan planeras bli dubbelspårig hela vägen mellan Stockholm och Sundsvall. Sträckningen mellan Gävle och Sundsvall återstår.
Fler spår mellan Tomteboda och Myrbacken (föreslagen):
Ostkustbanan är en järnväg av riksintresse, och Trafikverket har säkerställt att ytterligare kapacitetshöjande åtgärder kan genomföras i framtiden. Detta gäller såväl en utbyggnad från fyra till sex spår mellan Tomteboda och Skavstaby som en utbyggnad från två till fyra spår mellan Skavstaby och Myrbacken (antingen via Arlanda eller Märsta). Huruvida fler spår behövs mellan Uppsala och Gävle återstår att se.
En bana med så många resenärer behöver naturligtvis anläggningar som kan hantera det stora resandet på ett effektivt sätt. Utbyggnaden av infrastrukturen har inte riktigt hängt med behovet, men nu börjar både Trafikverket och politikerna bli varse med verkligheten. Det finns många trådar om föreslagna, planerade och pågående utbyggnader. För att få ett helhetsperspektiv kan dessa utbyggnader med fördel sammanställas i en tråd.
Upprustning mellan Helenelund och Sollentuna (pågående):
Helenelund och Sollentuna konverteras till driftplatser medan Kummelby slopas som driftplats. Vidare byggs ett nytt mittspår norr om Sollentuna. Syftet är att öka flexibiliteten i pendeltågstrafiken och samtidigt möjliggöra en ökad turtäthet.
Pendeltågsentré byggs i Södra Häggvik (planerad):
Sollentuna kommun, Trafikverket och SL är överens om att bygga en ny stationsentré i Södra Häggvik. Ambitionen är att den nya stationsentrén ska öppnas 2025. Cirka 5 000 nya bostäder ska byggas i området. Detta ökar pendeltågstrafikens tillgänglighet.
Ombyggnation av Märsta station (föreslagen):
Märsta station är i stort behov av ombyggnation. Pendeltågen behöver fler vändspår, regionaltågen behöver en längre station och plankorsningarna behöver ersättas. För fyra år sedan träffades en avsiktsförklaring mellan Sigtuna kommun, Trafikverket och SL, men den upphörde att gälla när regeringen plockade bort projektet från den nationella planen. Eftersom projektet är så viktigt har Trafikverket redan inlett förberedande arbeten, dock utan full finansiering.
Väsby Entré med utbyggt stationsområde (planerad):
Stationen i Upplands Väsby ska få förlängda plattformar liksom anpassade signaler och växlar. Syftet är att möjliggöra ett stopp för en ny regionpendel som väsentligt förkortar restiden till centrala Stockholm samt avlastar pendeltågen. På längre sikt diskuteras en breddning av järnvägen från sex till åtta spår, vilket skulle möjliggöra ett stopp för befintliga regionaltåg.
Regionaltågsstation i Solna (föreslagen):
Såväl Mälardalsrådets "En Bättre Sits" som SL:s "Kollektivtrafikplan 2050" föreslår att det byggs en regionaltågsstation i Solna. Även Trafikverkets utredning "Stockholm Nord och Syd" förordar att en ny bytespunkt skapas i Solna. Detta kräver ett nytt spårpar mellan Tomteboda och Solna. Ett förslag är att förlänga Citybanan till Solna, varpå regionaltåg kan ta över den befintliga pendeltågsstationen.
Regionaltågsstation i Helenelund (föreslagen):
I flera utredningar föreslås en ny bytespunkt i Helenelund, speciellt om Tvärbanan förlängs till Täby. Dessa förslag är dock inte konkreta.
Fyra spår mellan Myrbacken och Uppsala (planerad):
Ostkustbanan ska få fyra spår mellan Uppsala och länsgränsen mot Stockholm. Spårutbyggnaden möjliggör ökad trafik samt nya stationer i Bergsbrunna och Alsike. Projektet har precis påbörjats, och det saknas ännu detaljer. Parallellt med detta projekt försvinner plankorsningen i Knivsta och Uppsala får ett nytt vändspår.
Dubbelspår mellan Gävle och Sundsvall (pågående):
Ostkustbanan planeras bli dubbelspårig hela vägen mellan Stockholm och Sundsvall. Sträckningen mellan Gävle och Sundsvall återstår.
Fler spår mellan Tomteboda och Myrbacken (föreslagen):
Ostkustbanan är en järnväg av riksintresse, och Trafikverket har säkerställt att ytterligare kapacitetshöjande åtgärder kan genomföras i framtiden. Detta gäller såväl en utbyggnad från fyra till sex spår mellan Tomteboda och Skavstaby som en utbyggnad från två till fyra spår mellan Skavstaby och Myrbacken (antingen via Arlanda eller Märsta). Huruvida fler spår behövs mellan Uppsala och Gävle återstår att se.