Sida 1 av 1

För er som minns spårvagnslinje 16 till Mälarhöjden

Postat: onsdag 22 september 2021 11:06
av LÅ1
"Nya Krausparken inspireras av den gamla spårvägen".

Krausparken är tydligen en mycket långsmal park mellan Axelsberg och Mälarhöjden. Och den följer den gamla spårvägens sträckning.

"Parkens utformning och materialet som används inspireras av perronger, stationsmiljöer och bangårdar."

Det är alltid roligt när platsers historia får titta fram i det nya. Hoppas på ordentliga skyltar som berättar om historien också.

Re: För er som minns spårvagnslinje 16 till Mälarhöjden

Postat: onsdag 22 september 2021 12:22
av C12C3C3C12
Jag var med när L16 fyllde 50 år så nog har jag fortfarande minnen från den. På den linjen gick bara A29, inga A23/24 trafikerade L16/17. Jag bodde vid Slussen på den tiden så brukade gå ner till Södermalmstorg för att titta på trådbussar samt spårvagnarna.

Re: För er som minns spårvagnslinje 16 till Mälarhöjden

Postat: onsdag 22 september 2021 14:27
av LÅ1

Re: För er som minns spårvagnslinje 16 till Mälarhöjden

Postat: onsdag 22 september 2021 16:21
av 1
C12C3C3C12 skrev:Jag var med när L16 fyllde 50 år så nog har jag fortfarande minnen från den. På den linjen gick bara A29, inga A23/24 trafikerade L16/17.

Jasså, säger Du det ...
! :roll:

Tillåt mig då få friska upp Ditt minne;


När T-banan år 1952 började sträcka sig väster ut, placerades ett antal A23/24 samt B23/24 i Brännkyrkahallen. Understundom användes de även på linje 16 som "nattvagnar", men användes även flitigt vid spårarbeten.
1962-08-09-(18)-SS-linje-16.jpg
1962-08-09-(18)-SS-linje-16.jpg (113.22 KiB) Visad 2386 gånger
Just nattvagnen var en uppskattad tillflyktsplats för SSS unga nördar. Vännen Anders - medlem nr 17 "AGR" - brukade sno åt sig konduktörstjänsten, varefter han startade Sällskapets då ytterst välsmorda "telefonkedja" (förekommer dylika fortfarande i vårt elektroniska informationssamhälle ... ?) och den oftast ensamgående A24:an påminde mest om ett möte i Juniorsektionen.

Hälsar / Lena

Re: För er som minns spårvagnslinje 16 till Mälarhöjden

Postat: onsdag 22 september 2021 17:29
av Stefan Widén
ååå 373 oxå ...extra diggabelt...

Stefan

Re: För er som minns spårvagnslinje 16 till Mälarhöjden

Postat: onsdag 22 september 2021 18:57
av C12C3C3C12
Förlåt då No 1, var inte tillräckligt gammal för att ränna ut på nätterna jämfört med vissa andra samt bodde som sagt vid Slussen så det var innerstadslinjerna som gällde på dagtid. Däremot hade jag då och då äran att köra 373 som nattvagn när jag var utbytt på den tjänsten på L12.

Re: För er som minns spårvagnslinje 16 till Mälarhöjden

Postat: onsdag 22 september 2021 19:11
av JohanB
Varför körde man A24 som nattvagnar? Kunde inte en ensam A29 göra jobbet lika bra?

Re: För er som minns spårvagnslinje 16 till Mälarhöjden

Postat: onsdag 22 september 2021 23:47
av Hechtwagen
LÅ1 skrev:"Nya Krausparken inspireras av den gamla spårvägen".

Krausparken är tydligen en mycket långsmal park mellan Axelsberg och Mälarhöjden. Och den följer den gamla spårvägens sträckning.

"Parkens utformning och materialet som används inspireras av perronger, stationsmiljöer och bangårdar."

Det är alltid roligt när platsers historia får titta fram i det nya. Hoppas på ordentliga skyltar som berättar om historien också.
Detta innebär väl i praktiken att man förintar de sista synliga resterna av spårvägen.

Re: För er som minns spårvagnslinje 16 till Mälarhöjden

Postat: onsdag 22 september 2021 23:48
av Hechtwagen
JohanB skrev:Varför körde man A24 som nattvagnar? Kunde inte en ensam A29 göra jobbet lika bra?
Och om man kört A29 så hade du frågat varför man inte körde A23 eller A24?

Re: För er som minns spårvagnslinje 16 till Mälarhöjden

Postat: torsdag 23 september 2021 12:42
av LÅ1
Hechtwagen skrev:Detta innebär väl i praktiken att man förintar de sista synliga resterna av spårvägen.
Vilka synliga rester finns?
Kan tänka mig kraftigare stolpar, fästen på husfasader, och spår gömda under marken. Kanske också synliga delar av gamla perronger. Men jag tror att det mesta är borta utmed denna linje. Men andra här vet kanske hur det verkligen är.

Re: För er som minns spårvagnslinje 16 till Mälarhöjden

Postat: fredag 24 september 2021 11:23
av 1
Hechtwagen skrev:
JohanB skrev:Varför körde man A24 som nattvagnar? Kunde inte en ensam A29 göra jobbet lika bra?
Och om man kört A29 så hade du frågat varför man inte körde A23 eller A24?
Hej Johan,

Bry Dig inte om "Gäddans" tramsiga kommentar. Han tycks finna ett visst nöje i att i brist på "vett och etikett" samt kunskap och erfarenhet producera inlägg vilka understundom mest signalerar "se mig, hör mig ... " !

Din fråga är helt motiverad, om man kanske inte ens var född under den aktuella tidsperioden.

Förutom att man åren före nedläggningen av spårvägstrafiken på linjerna 13 och 16 (4 april 1964) p.g.a. tunnelbaneutbyggnaden byggde en ny linjesträckning Fabriksvägen - Axelsberg, pågick underhållsarbeten på resterna av linjenätet ända fram till den totala nedläggningen september1967.

Detta skedde nattetid och avstängningar samt enkelspårskörning innebar att man inte kunde använda A29 som är en "enriktningsvagn".

Vänliga Hälsningar / Lena

Ps: Även om det fanns vagnar av typ A23 i Brännkyrkahallen, kan jag inte påminna mig att jag någonsin såg dem ute i trafik på linje 16.
SS-litt.-A23-(07)--x.jpg
SS-litt.-A23-(07)--x.jpg (89.83 KiB) Visad 2041 gånger
De ansågs "opålitliga" och det cirkulerade uppgifter ( "skrönor" ... ?) att förare som till varje pris undvek vagntypen, t.o.m. skapade driftsfel för att få till ett vagnbyte ... !

Re: För er som minns spårvagnslinje 16 till Mälarhöjden

Postat: lördag 25 september 2021 10:03
av Hechtwagen
1 skrev:
Hechtwagen skrev:
JohanB skrev:Varför körde man A24 som nattvagnar? Kunde inte en ensam A29 göra jobbet lika bra?
Och om man kört A29 så hade du frågat varför man inte körde A23 eller A24?
Hej Johan,

Bry Dig inte om "Gäddans" tramsiga kommentar. Han tycks finna ett visst nöje i att i brist på "vett och etikett" samt kunskap och erfarenhet producera inlägg vilka understundom mest signalerar "se mig, hör mig ... " !

Din fråga är helt motiverad, om man kanske inte ens var född under den aktuella tidsperioden.

Förutom att man åren före nedläggningen av spårvägstrafiken på linjerna 13 och 16 (4 april 1964) p.g.a. tunnelbaneutbyggnaden byggde en ny linjesträckning Fabriksvägen - Axelsberg, pågick underhållsarbeten på resterna av linjenätet ända fram till den totala nedläggningen september1967.

Detta skedde nattetid och avstängningar samt enkelspårskörning innebar att man inte kunde använda A29 som är en "enriktningsvagn".

Vänliga Hälsningar / Lena

Ps: Även om det fanns vagnar av typ A23 i Brännkyrkahallen, kan jag inte påminna mig att jag någonsin såg dem ute i trafik på linje 16.
SS-litt.-A23-(07)--x.jpg
De ansågs "opålitliga" och det cirkulerade uppgifter ( "skrönor" ... ?) att förare som till varje pris undvek vagntypen, t.o.m. skapade driftsfel för att få till ett vagnbyte ... !
Tack för redogörelsen!
Hade även A26 sämre rykte än tex A25?

Re: För er som minns spårvagnslinje 16 till Mälarhöjden

Postat: lördag 25 september 2021 14:42
av JohanB
Tack Lena för klargörelsen. Var det alltså främst brutna förbindelser till vändslingan vid Slussen och/eller Fridhemsplan som var problemet eller fanns det andra ställen också? För just enkelspår i sig var väl inga bekymmer för A29?

Re: För er som minns spårvagnslinje 16 till Mälarhöjden

Postat: lördag 25 september 2021 16:04
av daniel_s
JohanB skrev:Tack Lena för klargörelsen. Var det alltså främst brutna förbindelser till vändslingan vid Slussen och/eller Fridhemsplan som var problemet eller fanns det andra ställen också? För just enkelspår i sig var väl inga bekymmer för A29?
Vissa upplägg kräver en vagn med hytt i båda ändarna, t ex om vagnarna ska vända från var sitt håll mitt på linjen. Här gissar jag att vagnen på bilden pendlar mellan Mälarhöjden och nånting på ett och samma spår; mälarhöjdsbanan hade väl få slingor och även ganska få växlar.

Även med slingor kan det behövas två hytter. Vid enkelspårsdrift på Nockebybanan fram till 1997 hände det ibland att ålstensslingan användes som ”övergångsväxel” och då användes båda förarhytterna under en resa från Alvik till Nockeby eller vice versa.

Re: För er som minns spårvagnslinje 16 till Mälarhöjden

Postat: söndag 26 september 2021 17:39
av 643
daniel_s skrev:
JohanB skrev:Tack Lena för klargörelsen. Var det alltså främst brutna förbindelser till vändslingan vid Slussen och/eller Fridhemsplan som var problemet eller fanns det andra ställen också? För just enkelspår i sig var väl inga bekymmer för A29?
Vissa upplägg kräver en vagn med hytt i båda ändarna, t ex om vagnarna ska vända från var sitt håll mitt på linjen. Här gissar jag att vagnen på bilden pendlar mellan Mälarhöjden och nånting på ett och samma spår; mälarhöjdsbanan hade väl få slingor och även ganska få växlar.

Även med slingor kan det behövas två hytter. Vid enkelspårsdrift på Nockebybanan fram till 1997 hände det ibland att ålstensslingan användes som ”övergångsväxel” och då användes båda förarhytterna under en resa från Alvik till Nockeby eller vice versa.
De gånger jag upplevde denna företeelse rörde det sig om spårarbeten vid växlarna i korsningen Hornsgatan/Rosenlundsgatan. När linjerna 4 och 10 slutat gå omkring midnatt sattes en ensam A24 ut på linje 16 och den gick precis som vanligt i dubbelspårdrift men bara Mälarhöjden - Hornstull för att sedan vända i övergångsväxeln väster om Varvsgatan. Någon ersättningsbuss gick Hornstull - Södermalmstorg. En A29 hade kunnat vända i slingan Långholmsgatan - Heleneborgsgatan - Varvsgatan eller trianglat i korsningen Hornsgatan/Varvsgatan, men nu gjorde man inte så - kanske hade det då krävts extra spårrensning på de platserna...

Re: För er som minns spårvagnslinje 16 till Mälarhöjden

Postat: söndag 26 september 2021 19:07
av daniel_s
643 skrev:De gånger jag upplevde denna företeelse rörde det sig om spårarbeten vid växlarna i korsningen Hornsgatan/Rosenlundsgatan. När linjerna 4 och 10 slutat gå omkring midnatt sattes en ensam A24 ut på linje 16 och den gick precis som vanligt i dubbelspårdrift men bara Mälarhöjden - Hornstull för att sedan vända i övergångsväxeln väster om Varvsgatan. Någon ersättningsbuss gick Hornstull - Södermalmstorg. En A29 hade kunnat vända i slingan Långholmsgatan - Heleneborgsgatan - Varvsgatan eller trianglat i korsningen Hornsgatan/Varvsgatan, men nu gjorde man inte så - kanske hade det då krävts extra spårrensning på de platserna...
Aha! Ja det verkar förstås rimligare än att man skulle hålla på med underhåll av banan som snart skulle läggas ned. Jag föreställde mig nog att det i så fall skulle ha handlat om förberedelserna för tunnelbanan.

Re: För er som minns spårvagnslinje 16 till Mälarhöjden

Postat: lördag 02 oktober 2021 14:38
av Kristofer
Man kan också tänka sig att det vid enkelspårstrafik utanför Liljehomsbron skulle vara en fördel med en vagn som har dörrar på bägge sidorna. Det underlättar på- och avstigning vid körning på motspår. Men jag antar att man underhöll spåren så lite som möjligt de sista åren innan tunnelbanan tog över.

Re: För er som minns spårvagnslinje 16 till Mälarhöjden

Postat: lördag 02 oktober 2021 16:19
av daniel_s
Kristofer skrev:Man kan också tänka sig att det vid enkelspårstrafik utanför Liljehomsbron skulle vara en fördel med en vagn som har dörrar på bägge sidorna. Det underlättar på- och avstigning vid körning på motspår. Men jag antar att man underhöll spåren så lite som möjligt de sista åren innan tunnelbanan tog över.
A29/B29 hade ju också dörrar på båda sidorna.

Re: För er som minns spårvagnslinje 16 till Mälarhöjden

Postat: lördag 02 oktober 2021 17:34
av Kristofer
daniel_s skrev:A29/B29 hade ju också dörrar på båda sidorna.
Sant! Jag kryper tyst in i skämshörnan och tackar för påpekandet...