Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Upplands Väsby kommun skrev:Upplands Väsby kommun är en av Sveriges främsta tillväxtregioner. Omkring 10 300 reser med pendeltåg från Väsby varje dag. Väsby station är också en av regionens större bytespunkter med närhet till både Stockholm, Arlanda och Uppsala.
– Det planeras även för att förlänga plattformar, anpassa signaler och växlar för ett utvecklat regionalt pendeltågstopp. Det skulle innebära ännu snabbare restid med tåg som tar 15 minuter in till centrala Stockholm, säger Anne-Sophie Arbegard, projektchef för Väsby Entré.
Spårvagnarna mellan T-Centralen och Waldemarsudde tar 17 minuter i morgonrusningen. Pendeltågen mellan Upplands Väsby och Stockholm City tar 28 minuter vid samma tidpunkt. Således är Upplands Väsby en perifer förort medan Djurgården ligger nära centrala Stockholm.
Men så behöver det inte vara. Det tar 18 minuter att åka direkttåg mellan Stockholm C och Arlanda, och Arlanda Express har färre resenärer än Väsby station. Det finns alltså underlag för en tågförbindelse som gör att Väsby ligger mer centralt än Djurgården!
Odd skrev:Bollnäs kyrka ligger mer centralt än Kirunagruvan.
Detta är väl ett trivialt påstående, till skillnad från trådstarten?
Det är ett trivialt påstående motsvarande trådstartarens. Det var bara formulerat med fler ord.
Men jag förstår att du tycker att det tar för lång tid att åka till Djurgården och vill att det skall byggas expresståg dit. Om du utvecklar det så kanske det finns mer diskussionsunderlag att ta ställning till.
Exempelvis, hur dragning skall vara, finansiering, typ av tåg, turtäthet etc.
Men man borde åtminstone bygga en ny direktlinje mellan Kirunagruvan och Kirunas nya centrum.
Tror trådskaparrubriksättaren skall inköpa karta och kompass. Och ska de har de extratågen vill jag ha direkttåg Hagsätra Centralen då det tar 24 min att åka. Men jag är inte bitter......
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Odd skrev:Men jag förstår att du tycker att det tar för lång tid att åka till Djurgården och vill att det skall byggas expresståg dit.
Inlägget går väl att tolka på olika sätt. Jag tolkar det som att hen vill att det ska byggas en Väsby express.
Denna perifera diskriminering kan endast kompenseras med en rejäl nattrafik ... !
2021-09-20-Nattrafik-02.jpg
Utropar / Lena
Hehe hade fasta sena nattin tjänster på Bana 2, började vid 9-tiden på kvällen, körde in tåget vid 3-tiden på natten, sedan kom energikrisen, SL drog in dom sista 2 tågen, började istället kl 8 på kvällen, körde till 2-tiden, det var sträcktjänster. Mellan 23-24 skyltade man om tåget till 02 berodde på vid vilken ändstation man var, samtrafik med 01 vid Slussen samt även nattbussarna vid densamma, en bas såg till att alla skötte sig. Nog med denna urspårning, kunde inte låta bli när Numero uno höll upp skylten.
Senast redigerad av C12C3C3C12 den tisdag 21 september 2021 12:14, redigerad totalt 1 gånger.
Odd skrev:Men jag förstår att du tycker att det tar för lång tid att åka till Djurgården och vill att det skall byggas expresståg dit. Om du utvecklar det så kanske det finns mer diskussionsunderlag att ta ställning till.
Exempelvis, hur dragning skall vara, finansiering, typ av tåg, turtäthet etc.
Djurgården fungerar som en referenspunkt för ett centralt beläget område. Det är nämligen tid och inte rum som avgör avståndet:
DN skrev:– Det är tidsgeografi. Vi mäter inte längre avstånd utan tid och då ligger Skärholmen i vinnarhålet med Förbifart Stockholm och tunnelbanan.
Harald skrev:
Odd skrev:Men jag förstår att du tycker att det tar för lång tid att åka till Djurgården och vill att det skall byggas expresståg dit.
Inlägget går väl att tolka på olika sätt. Jag tolkar det som att hen vill att det ska byggas en Väsby express.
Precis. I "Kollektivtrafikplan 2050" (se sidan 63) föreslås en regionpendel mellan Uppsala och Stockholm som stannar i Knivsta, Märsta, Upplands Väsby och Solna (utöver de genomgående regionaltågen via Arlanda). Turtätheten anges till 4 tåg/h, trots att enbart Väsby station har fler resenärer än Arlanda Express som ju garanteras 6 tåg/h. Detta visar väl hur galna OPS-projekt kan bli...
Enceladus skrev:
Spårvagnarna mellan T-Centralen och Waldemarsudde tar 17 minuter i morgonrusningen. Pendeltågen mellan Upplands Väsby och Stockholm City tar 28 minuter vid samma tidpunkt. Således är Upplands Väsby en perifer förort medan Djurgården ligger nära centrala Stockholm.
Men så behöver det inte vara. Det tar 18 minuter att åka direkttåg mellan Stockholm C och Arlanda, och Arlanda Express har färre resenärer än Väsby station. Det finns alltså underlag för en tågförbindelse som gör att Väsby ligger mer centralt än Djurgården!
Om spårvagnen går direkt från Waldemarsudde till T-Centralen så kommer de nog under den tid du kan få på Väsby-Centralen. Man kan få fram många konstiga saker med statistik.
Mitt i skrev:– Vi har jobbat med utgångspunkten att regionen ska betala delar eller hela resecentrum, det tycker jag fortfarande. Men vi tror inte att regionen tar mer kostnader om vi väntar några år. De står inför enorma projekt, inte minst ombyggnaden av Slussen. Vi har gjort den samlade bedömningen att för att få det här på plats och hålla i taktpinnen för ett nytt resecentrum så behöver kommunen göra det här.
Den gigantiska Slussenterminalen kan visa sig vara regionens sämsta investering någonsin. Det är ingen hållbar lösning att köra bussar ända fram till Slussen, och nu saknas det pengar för långsiktiga satsningar. Med en snabb regionpendel mellan Väsby och Stockholm finns det mycket att vinna på att mata fler resenärer till Väsby. Lyckligtvis tar kommunen det ansvar som regionen inte gjorde...
Mitt i skrev:– Vi har jobbat med utgångspunkten att regionen ska betala delar eller hela resecentrum, det tycker jag fortfarande. Men vi tror inte att regionen tar mer kostnader om vi väntar några år. De står inför enorma projekt, inte minst ombyggnaden av Slussen. Vi har gjort den samlade bedömningen att för att få det här på plats och hålla i taktpinnen för ett nytt resecentrum så behöver kommunen göra det här.
Den gigantiska Slussenterminalen kan visa sig vara regionens sämsta investering någonsin. Det är ingen hållbar lösning att köra bussar ända fram till Slussen, och nu saknas det pengar för långsiktiga satsningar. Med en snabb regionpendel mellan Väsby och Stockholm finns det mycket att vinna på att mata fler resenärer till Väsby. Lyckligtvis tar kommunen det ansvar som regionen inte gjorde...
Alltså, blir det inte ännu jobbigare att ta bussen till Tyresö och Värmdö från Väsby?
Jag tror att Enceladus menar att Nacka borde ha gjort samma sak som Väsby, alltså dra in direktbussarna till innerstan och bygga en bussterminal vid Nacka Forum istället. Då blir ju bussterminalen vid Slussen onödig.
Lösningen är således att dra Roslagsbanan via Värtabanan, en ny tunnel under TV-huset och Diplomatstaden till Gröna Lund, sen svänga in i Blå Linjens nya tunnel och fortsätta till T-Centralen?
Vips så var det löst.
Breitspurbahn skrev:Lösningen är således att dra Roslagsbanan via Värtabanan, en ny tunnel under TV-huset och Diplomatstaden till Gröna Lund, sen svänga in i Blå Linjens nya tunnel och fortsätta till T-Centralen?
Vips så var det löst.
Ja 3 skene i tuben.... ganska coolt. Höj och sänkbara plattformskanter och direkt tåg Hagsätra- Gröna lund med omspårningsbara vagnar. På em tillkopplas barvagnen så man kan äta och dricka anständigt på vägen hem.
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Diripsi skrev:Jag tror att Enceladus menar att Nacka borde ha gjort samma sak som Väsby, alltså dra in direktbussarna till innerstan och bygga en bussterminal vid Nacka Forum istället. Då blir ju bussterminalen vid Slussen onödig.
Det skrev han dock inte.
Men att en terminal för Nacka/Värmdö skall/borde ligga "utanför tullarna" har väl dryftats rätt väl och avfärdats hårt i det politiska spelet.