Långa eller korta avstånd mellan hållplatserna

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Långa eller korta avstånd mellan hållplatserna

Inlägg av LÅ1 »

500 meter mellan hållplatserna på SL:s blåbussar i innerstaden tycker regionen och kollektivtrafikregionrådet Tomas Eriksson (MP).
"Planen: Minst 500 meter mellan hållplatserna för blåa bussarna".
Trafikborgarrådet Daniel Helldén håller inte.
"Stockholmarna vill ha sina hållplatser kvar"
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Långa eller korta avstånd mellan hållplatserna

Inlägg av Odd »

Det blir sällan bra om man applicerar statiska tvingande krav på saker som varierar naturligt.

Optimeringar av stombussarna har ju genomförts ett tiotal gånger sedan starten och det har inte sällan påverkat framkomligheten väldigt lite. Transportslaget buss kan mycket väl ha nått vägs ände i sin miljö och går inte att optimera mer utan att göra avkall på nytta. Alternativet är väl att stombussarna endast stannar vid knutpunkter men frågan är hur mycket man egentligen vinner på det.
Genius on call
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Långa eller korta avstånd mellan hållplatserna

Inlägg av LÅ1 »

Daniel Helldén säger följande i en av artiklarna i trådstarten:
Jag tror att det är när bussarna fastnar i trafiken som resenärerna upplever att de inte är prioriterade. Att bussarna stannar vid hållplatser är en naturlig del av resan.
Det ligger något i det, men då får inte bussen srå kvar på hållplatsen när passagerarutbytet är klart. Det är nog den mest irriterade dötiden under resan. Även om det beror på att bussen av nägon outgrundlig anledning råkar ligga före tidtabellen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Långa eller korta avstånd mellan hållplatserna

Inlägg av Diripsi »

LÅ1 skrev:Daniel Helldén säger följande i en av artiklarna i trådstarten:
Jag tror att det är när bussarna fastnar i trafiken som resenärerna upplever att de inte är prioriterade. Att bussarna stannar vid hållplatser är en naturlig del av resan.
Det ligger något i det, men då får inte bussen srå kvar på hållplatsen när passagerarutbytet är klart. Det är nog den mest irriterade dötiden under resan. Även om det beror på att bussen av nägon outgrundlig anledning råkar ligga före tidtabellen.
Det mest irriterande är när hållplatsuppehållen tar onödigt lång tid bara för att alla måste gå in genom samma dörr och visa biljett.

Att bussar behöver vänta in tiden ibland är ju nödvändigt när det är så stor variabilitet i körtiderna. Alternativet är att bussarna klumpar ihop sig och att man som resenär får stå och vänta på hållplatsen längre tid, vilket definitivt är värre.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Långa eller korta avstånd mellan hållplatserna

Inlägg av LÅ1 »

Diripsi skrev:Det mest irriterande är när hållplatsuppehållen tar onödigt lång tid bara för att alla måste gå in genom samma dörr och visa biljett.
Så länge påstigandet går smidigt så är det inte irriterande för mig. Man slipper också möte i dörrarna när man ska av.
Och framför allt håller det snyltare borta.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Långa eller korta avstånd mellan hållplatserna

Inlägg av 2763 »

LÅ1 skrev: Så länge påstigandet går smidigt så är det inte irriterande för mig. Man slipper också möte i dörrarna när man ska av.
Och framför allt håller det snyltare borta.
Om du jämför genomsnittshastigheten på SLs linje 4 med Västtrafiks linje 16 så kan man ju börja fundera.

Min reaktion är att den direkta väg med stark prioritering av kollektivtrafik, raka kollektivfält utan körfältsbyten och rak inkörning/utkörning från hållplats samt på- och avstigning i samtliga dörrar tillsammans och var för sig har enorm påverkan på restiden. Nu är det förvisso längesedan jag senast åkte blåbuss i Stockholm, men SL har riktigt långt kvar till effektiv busstrafik.

Problemet är att det inte bara håller snyltare borta utan även betalande resenärer. Nu är det kanske inte det största problemet med underdimensionerade Linje 4 så just där spelar det kanske inte så stor roll. Men ärligt talat - snyltare ska hanteras, men inte på ett sätt som inverkar på resan för betalande resenärer.

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Långa eller korta avstånd mellan hållplatserna

Inlägg av Stefan Widén »

Jag tror inte vi kommer att få någon märkbar lösning på L4. En av anledningarna till att man inte vill ställa till Spv är att på vissa platser får man inte plats med alla trafikslag. Och då är det den busstrafik vi har idag som återstår med de brister den har. Gå in genom alla dörrar skulle förmodligen ge bäst effekt. En blippläsare vid varje dörr... så dyrt kan det inte vara.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Långa eller korta avstånd mellan hållplatserna

Inlägg av 2763 »

Stefan Widén skrev:Jag tror inte vi kommer att få någon märkbar lösning på L4. En av anledningarna till att man inte vill ställa till Spv är att på vissa platser får man inte plats med alla trafikslag. Och då är det den busstrafik vi har idag som återstår med de brister den har. Gå in genom alla dörrar skulle förmodligen ge bäst effekt. En blippläsare vid varje dörr... så dyrt kan det inte vara.

Stefan
Jag tror att man skulle vinna mycket på att faktiskt våga tränga undan privatbilismen något. Och det är ju i de trängre fallen kanske inte så fel att låta buss och spårvagn dela utrymme.

Ja, det finns några ställen längs fyran som rent fysiskt är så trånga att det inte går att ha separata kollektivfält - men där får man kanske fråga sig om det dels är rätt gata och om så vad man kan och bör göra för att få en hållbar lösning. Vissa gator kanske har tillräckligt lite trafik för att det ska fungera även med blandtrafik.

Det absolut viktigaste som jag upplever är att man har en massa otydliga och onödiga förflyttningar i Stockholm. Spelar inte så stor roll om det är krångligt att ta sig över Fridhemsplan eller om det är att gå till dörren längst fram för att kliva på. Allt som är en onödig förflyttning tar tid och där kan man göra mycket - men det kräver också mycket - och vet du vad Stefan, jag tror egentligen vi är helt överens - även i den lakoniska uppgivenheten att intet av det som behövs kommer ske.
Med reservation för tyckfel.
Skriv svar