Sida 1 av 1

Banarbete på Ostkustbanan - prioritering av tåg

Postat: torsdag 16 september 2021 20:11
av Diripsi
Ett banarbete gör att pendeltågen för närvarande måste dela spår med övriga tåg mellan Solna och Helelelund. Detta banarbete pågår 7-19 september. Under denna tid är var fjärde pendeltåg inställt under dagtid. I högtrafik reduceras pendeltågstrafiken ytterligare så att varannat tåg är inställt vilket innebär kvartstrafik mellan City och Upplands Väsby, och att pendeltågsresenärer på Märstagrenen måste byta tåg i Upplands Väsby. Samtidigt rullar Arlanda Express på som vanligt i 10-minuterstrafik i högtrafik. Är detta en rimlig prioritering? Borde man ha prioriterat pendeltågen och dragit ner på Arlanda Express istället? (skulle det ens vara möjligt, eller har man låst fast sig i något avtal med Arlanda Express?)

Re: Banarbete på Ostkustbanan - prioritering av tåg

Postat: torsdag 16 september 2021 22:03
av Sio
Diripsi skrev:Ett banarbete gör att pendeltågen för närvarande måste dela spår med övriga tåg mellan Solna och Helelelund. Detta banarbete pågår 7-19 september. Under denna tid är var fjärde pendeltåg inställt under dagtid. I högtrafik reduceras pendeltågstrafiken ytterligare så att varannat tåg är inställt vilket innebär kvartstrafik mellan City och Upplands Väsby, och att pendeltågsresenärer på Märstagrenen måste byta tåg i Upplands Väsby. Samtidigt rullar Arlanda Express på som vanligt i 10-minuterstrafik i högtrafik. Är detta en rimlig prioritering? Borde man ha prioriterat pendeltågen och dragit ner på Arlanda Express istället? (skulle det ens vara möjligt, eller har man låst fast sig i något avtal med Arlanda Express?)
Arlanda Express har rätt till 6 tåg i timmen enligt avtalet med Staten.

Att denna idioti får fortgå år ut och år in är obegripligt. Man borde köpa ut AEX omdelelbart, visst det blir dyrt, men det är nog som att rycka av ett plåster: Det är värst innan man gjort det sedan går det bra.

Re: Banarbete på Ostkustbanan - prioritering av tåg

Postat: torsdag 16 september 2021 22:42
av Lennart Petersen
Sio skrev:[q

Arlanda Express har rätt till 6 tåg i timmen enligt avtalet med Staten.

Att denna idioti får fortgå år ut och år in är obegripligt. Man borde köpa ut AEX omdelelbart, visst det blir dyrt, men det är nog som att rycka av ett plåster: Det är värst innan man gjort det sedan går det bra.
Ja det finns förvisso ett sådant avtal att Aex har permanent rätt till dessa 6 tåglägen.
Men även övriga tågoperatörer inklusive då SL har ju avtal med Trv med beviljade tåglägen för sina tåg, låt vara att avtalen gäller en tidtabellsperiod i sänder. Händer det sedan oväntade och oförutsedda saker så får man väl prioritera vilka tåg som är mest nödvändiga . Hypotetiskt kan man ju tänka ett läge med bara ett spår öppet, är det då rimligt att AEX får alla tåglägen ? Ett antal sommarperioder har ju f.ö tågoperatörerma på Mälarbanan fått finna sig i totalavstängningar för 4-spårsbygget. Hur skulle avtalet staten-AEX förhålla sig om något liknande behövs längs Ostkustbanan ?

Re: Banarbete på Ostkustbanan - prioritering av tåg

Postat: torsdag 16 september 2021 23:10
av gek
Det har förekommit att AEX kört färre tåg än vanligt på grund av banarbeten. Och flygresandet har väl ännu inte återgått till tidigare nivå, så rimligtvis borde även AEX kunna dra ner på trafiken under det nuvarande banarbetet. Helt absurt att det på pendeltågsstationerna ständigt ropas om att hålla avstånd, samtidigt som Trafikverket startar ett ej akut arbete som medför halverad pendeltågstrafik just under de tider det även i vanliga fall är trångt på tågen.

Re: Banarbete på Ostkustbanan - prioritering av tåg

Postat: fredag 17 september 2021 0:59
av Enceladus
Som bekant är tågtrafiken på Ostkustbanan extremt ineffektiv. Flera tåglägen förloras i onödan på att Arlanda Express och Uppsalapendeln är separata tåglinjer. Vidare har pendeltågen en onödigt ojämn belastning. Givet åtta avgångar i timmen skulle 4/8/9/9-minuterstrafik vara att föredra. Banarbetet blottlägger bara problemets kärna som inte borde finnas från första början.

Tidpunkten för själva banarbetet kan möjligen också ifrågasättas. Upprustningen av ytterspåren kan dock hänga ihop med byggnationen av ett nytt vändspår i Sollentuna med tillhörande konvertering av driftplatser. Men detta är likväl ett förlorat tillfälle att bygga ett sammanhängande mittspår mellan Sollentuna och Häggvik.