Sida 1 av 1
Lutningar i t-banan
Postat: tisdag 14 september 2021 17:59
av Lars Stegenius
Jag har lite funderingar runt lutningar i t-banan.
Vilken är den brantaste sträckan?
Hur brant är:
T-Centralen-Hötorget (antagligen olika beroende på körriktning)
T-Centralen-Östermalmstorg (antagligen olika beroende på körriktning)
Förbindelsespåret TUB1/TUB3
Infarten till NA vid Liljeholmen
Andra branta sträckor, korta eller längre
Re: Lutningar i t-banan
Postat: tisdag 14 september 2021 18:09
av LÅ1
Re: Lutningar i t-banan
Postat: tisdag 14 september 2021 18:44
av Sio
Lars Stegenius skrev:Jag har lite funderingar runt lutningar i t-banan.
Vilken är den brantaste sträckan?
40‰ är max tillåten lutning.
Lars Stegenius skrev:Hur brant är:
T-Centralen-Hötorget (antagligen olika beroende på körriktning)
39,2‰ söderut och 33,3‰ norrut.
Lars Stegenius skrev:T-Centralen-Östermalmstorg (antagligen olika beroende på körriktning)
Det ska vara 40‰ i båda riktningar.
Lars Stegenius skrev:
Förbindelsespåret TUB1/TUB3
39‰
Lars Stegenius skrev:
Infarten till NA vid Liljeholmen
Andra branta sträckor, korta eller längre
Pass.
Re: Lutningar i t-banan
Postat: tisdag 14 september 2021 19:14
av Lennart Petersen
Sio skrev:[
Lars Stegenius skrev:T-Centralen-Östermalmstorg (antagligen olika beroende på körriktning)
Det ska vara 40‰ i båda riktningar.
Pass.
Det där lät först lite mystiskt för spåren ligger ju på olika höjd vid T-Centralen.
Men efter T-Centralen dyker spåren ner och under Regeringsgatan går spåren ihop på T-banans djupaste del 34,67 m.under havet och når sedan T-Östermalmstorg på djup 23,3 m.u.h
Men sträckan T-Centralen till under Regeringsgatan måste ju ha olika lutning ?
Re: Lutningar i t-banan
Postat: tisdag 14 september 2021 19:44
av daniel_s
Det finns några lutningar som är större än 40 promille, bl a Skanstullsbron vill jag minnas är 1:24 = 42 promille, Tce-Ömt är mer än så, typ 48.
Re: Lutningar i t-banan
Postat: tisdag 14 september 2021 20:09
av Sio
Lennart Petersen skrev:Sio skrev:[
Lars Stegenius skrev:T-Centralen-Östermalmstorg (antagligen olika beroende på körriktning)
Det ska vara 40‰ i båda riktningar.
Pass.
Det där lät först lite mystiskt för spåren ligger ju på olika höjd vid T-Centralen.
Men efter T-Centralen dyker spåren ner och under Regeringsgatan går spåren ihop på T-banans djupaste del 34,67 m.under havet och når sedan T-Östermalmstorg på djup 23,3 m.u.h
Men sträckan T-Centralen till under Regeringsgatan måste ju ha olika lutning ?
Eller så kan lutningarna vara olika långa.
Re: Lutningar i t-banan
Postat: tisdag 14 september 2021 20:18
av Harald
daniel_s skrev:Det finns några lutningar som är större än 40 promille, bl a Skanstullsbron vill jag minnas är 1:24 = 42 promille, Tce-Ömt är mer än så, typ 48.
Det stämmer. I Säo tub utgåva 1 står i kommentarerna till bestämmelserna om tågvikt för arbetståg:
"De bansträckor där lutningen överstiger 42
0/00 är följande:
Östermalmstorg--T-Centralen 48,5
0/00
Liljeholmen--Nybodahallen 48,5
0/00"
"
Exempel 1:
En transport ska framföras över Skanstullsbron där största lutningen är 41,7
0/00"
Re: Lutningar i t-banan
Postat: tisdag 14 september 2021 22:52
av Lennart Petersen
Hypotetiskt går det att med fullgod säkerhet ha lutningar upp mot 100 o/oo om man har fordon anpassade för det .
Här är lite utläggningar i saken
https://postvagnen.com/forum/index.php? ... &id=422607
Det främsta problemet i sammanhanget är inte att komma upp utan att säkert kunna bromsa sig ner.
Någonstans ovanför 100 promille får man fundera på kuggstång och som vi vet finns det kuggstångsbana för spårväg i Stuttgart och i Lyon finns Metrolinje med kuggstång.
Re: Lutningar i t-banan
Postat: tisdag 14 september 2021 23:18
av daniel_s
För stora lutningar ger för långa bromssträckor för att det ska vara lämpligt i en tunnelbana. Det är nog en bra princip som stockholmstunnelbanan har att bygga med max 40 promille lutning, med ett fåtal undantag där lokala omständigheter motiverar det.
Jag hittar inga fler exempel på större lutning än de som redan nämnts i tråden, skulle möjligen vara Rissnedepån-Rinkeby eller någon liknande "joker".
Re: Lutningar i t-banan
Postat: onsdag 15 september 2021 9:20
av twr
daniel_s skrev:För stora lutningar ger för långa bromssträckor för att det ska vara lämpligt i en tunnelbana. Det är nog en bra princip som stockholmstunnelbanan har att bygga med max 40 promille lutning, med ett fåtal undantag där lokala omständigheter motiverar det.
Jag hittar inga fler exempel på större lutning än de som redan nämnts i tråden, skulle möjligen vara Rissnedepån-Rinkeby eller någon liknande "joker".
Jag vill minnas att Blå linjens planerade sträckning under Saltsjön ska ha 45 promille lutning, men det är möjligt att jag har helt fel där.
Re: Lutningar i t-banan
Postat: onsdag 15 september 2021 9:22
av Diripsi
Jag tror det ska bli 40 promile där. Antar att problemet med kraftiga lutningar är att de långa bromssträckorna gör att avstånden mellan tågen måste vara större. Frågan är ju när lutningen blir så kraftig att den blir dimensionerande för kapaciteten? Lutningen mellan T-Centralen och Östermalmstorg verkar inte påverka trafiken i alla fall, det är fortfarande stationerna som är dimensionerande för kapaciteten. Så nog borde man kunna gå upp till en bra bit över 40 utan att det får några konsekvenser för trafiken. Borde man inte ha gjort det vid Blå linjens förlängning för att få lite mindre djupa stationer?
Re: Lutningar i t-banan
Postat: onsdag 15 september 2021 17:47
av Lennart Petersen
Diripsi skrev:Jag tror det ska bli 40 promile där. Antar att problemet med kraftiga lutningar är att de långa bromssträckorna gör att avstånden mellan tågen måste vara större. Frågan är ju när lutningen blir så kraftig att den blir dimensionerande för kapaciteten? Lutningen mellan T-Centralen och Östermalmstorg verkar inte påverka trafiken i alla fall, det är fortfarande stationerna som är dimensionerande för kapaciteten. Så nog borde man kunna gå upp till en bra bit över 40 utan att det får några konsekvenser för trafiken. Borde man inte ha gjort det vid Blå linjens förlängning för att få lite mindre djupa stationer?
Det vanliga är ju att T-banan är byggd som en berg och dalbana mer eller mindre.
Så att tågen har nedförslutning ut från station och får hjälp vid accelerationen och omvänt uppförslut in till station och hjälp med inbromsningen.
Re: Lutningar i t-banan
Postat: fredag 17 september 2021 2:18
av Nils Carl Aspenberg
Oslo har maks 58 promille på tunnelbanen og 70 promille på sporveien. Det er ikke noe stort problem.
Re: Lutningar i t-banan
Postat: fredag 17 september 2021 9:48
av daniel_s
Nils Carl Aspenberg skrev:Oslo har maks 58 promille på tunnelbanen og 70 promille på sporveien. Det er ikke noe stort problem.
Men då har man väl iofs magnetskenbromsar på tunnelbanevagnarna också?
Re: Lutningar i t-banan
Postat: fredag 17 september 2021 13:35
av Nils Carl Aspenberg
1300-vognene hadde skinnebremser på en boggi, men 1000-vognene og dagens har det ikke.