Lutningar i t-banan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Lars Stegenius
Inlägg: 1892
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
Ort: Stockholm/Hägersten

Lutningar i t-banan

Inlägg av Lars Stegenius »

Jag har lite funderingar runt lutningar i t-banan.
Vilken är den brantaste sträckan?
Hur brant är:
T-Centralen-Hötorget (antagligen olika beroende på körriktning)
T-Centralen-Östermalmstorg (antagligen olika beroende på körriktning)
Förbindelsespåret TUB1/TUB3
Infarten till NA vid Liljeholmen
Andra branta sträckor, korta eller längre
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Lutningar i t-banan

Inlägg av LÅ1 »

Lite info finns i drn här gamla tråden: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... A4#p216657
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Sio
Inlägg: 586
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2014 18:49
Ort: Stockholm

Re: Lutningar i t-banan

Inlägg av Sio »

Lars Stegenius skrev:Jag har lite funderingar runt lutningar i t-banan.
Vilken är den brantaste sträckan?
40‰ är max tillåten lutning.
Lars Stegenius skrev:Hur brant är:
T-Centralen-Hötorget (antagligen olika beroende på körriktning)
39,2‰ söderut och 33,3‰ norrut.
Lars Stegenius skrev:T-Centralen-Östermalmstorg (antagligen olika beroende på körriktning)
Det ska vara 40‰ i båda riktningar.
Lars Stegenius skrev: Förbindelsespåret TUB1/TUB3
39‰
Lars Stegenius skrev: Infarten till NA vid Liljeholmen
Andra branta sträckor, korta eller längre
Pass.
Lennart Petersen
Inlägg: 3202
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Lutningar i t-banan

Inlägg av Lennart Petersen »

Sio skrev:[
Lars Stegenius skrev:T-Centralen-Östermalmstorg (antagligen olika beroende på körriktning)
Det ska vara 40‰ i båda riktningar.

Pass.
Det där lät först lite mystiskt för spåren ligger ju på olika höjd vid T-Centralen.
Men efter T-Centralen dyker spåren ner och under Regeringsgatan går spåren ihop på T-banans djupaste del 34,67 m.under havet och når sedan T-Östermalmstorg på djup 23,3 m.u.h
Men sträckan T-Centralen till under Regeringsgatan måste ju ha olika lutning ?
daniel_s
Inlägg: 14418
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Lutningar i t-banan

Inlägg av daniel_s »

Det finns några lutningar som är större än 40 promille, bl a Skanstullsbron vill jag minnas är 1:24 = 42 promille, Tce-Ömt är mer än så, typ 48.
Användarens profilbild
Sio
Inlägg: 586
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2014 18:49
Ort: Stockholm

Re: Lutningar i t-banan

Inlägg av Sio »

Lennart Petersen skrev:
Sio skrev:[
Lars Stegenius skrev:T-Centralen-Östermalmstorg (antagligen olika beroende på körriktning)
Det ska vara 40‰ i båda riktningar.

Pass.
Det där lät först lite mystiskt för spåren ligger ju på olika höjd vid T-Centralen.
Men efter T-Centralen dyker spåren ner och under Regeringsgatan går spåren ihop på T-banans djupaste del 34,67 m.under havet och når sedan T-Östermalmstorg på djup 23,3 m.u.h
Men sträckan T-Centralen till under Regeringsgatan måste ju ha olika lutning ?
Eller så kan lutningarna vara olika långa.
Harald
Inlägg: 8811
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Lutningar i t-banan

Inlägg av Harald »

daniel_s skrev:Det finns några lutningar som är större än 40 promille, bl a Skanstullsbron vill jag minnas är 1:24 = 42 promille, Tce-Ömt är mer än så, typ 48.
Det stämmer. I Säo tub utgåva 1 står i kommentarerna till bestämmelserna om tågvikt för arbetståg:

"De bansträckor där lutningen överstiger 42 0/00 är följande:
Östermalmstorg--T-Centralen 48,5 0/00
Liljeholmen--Nybodahallen 48,5 0/00"

"Exempel 1:
En transport ska framföras över Skanstullsbron där största lutningen är 41,7 0/00"
Lennart Petersen
Inlägg: 3202
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Lutningar i t-banan

Inlägg av Lennart Petersen »

Hypotetiskt går det att med fullgod säkerhet ha lutningar upp mot 100 o/oo om man har fordon anpassade för det .
Här är lite utläggningar i saken
https://postvagnen.com/forum/index.php? ... &id=422607

Det främsta problemet i sammanhanget är inte att komma upp utan att säkert kunna bromsa sig ner.
Någonstans ovanför 100 promille får man fundera på kuggstång och som vi vet finns det kuggstångsbana för spårväg i Stuttgart och i Lyon finns Metrolinje med kuggstång.
daniel_s
Inlägg: 14418
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Lutningar i t-banan

Inlägg av daniel_s »

För stora lutningar ger för långa bromssträckor för att det ska vara lämpligt i en tunnelbana. Det är nog en bra princip som stockholmstunnelbanan har att bygga med max 40 promille lutning, med ett fåtal undantag där lokala omständigheter motiverar det.

Jag hittar inga fler exempel på större lutning än de som redan nämnts i tråden, skulle möjligen vara Rissnedepån-Rinkeby eller någon liknande "joker".
twr
Inlägg: 9234
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Lutningar i t-banan

Inlägg av twr »

daniel_s skrev:För stora lutningar ger för långa bromssträckor för att det ska vara lämpligt i en tunnelbana. Det är nog en bra princip som stockholmstunnelbanan har att bygga med max 40 promille lutning, med ett fåtal undantag där lokala omständigheter motiverar det.

Jag hittar inga fler exempel på större lutning än de som redan nämnts i tråden, skulle möjligen vara Rissnedepån-Rinkeby eller någon liknande "joker".
Jag vill minnas att Blå linjens planerade sträckning under Saltsjön ska ha 45 promille lutning, men det är möjligt att jag har helt fel där.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Lutningar i t-banan

Inlägg av Diripsi »

Jag tror det ska bli 40 promile där. Antar att problemet med kraftiga lutningar är att de långa bromssträckorna gör att avstånden mellan tågen måste vara större. Frågan är ju när lutningen blir så kraftig att den blir dimensionerande för kapaciteten? Lutningen mellan T-Centralen och Östermalmstorg verkar inte påverka trafiken i alla fall, det är fortfarande stationerna som är dimensionerande för kapaciteten. Så nog borde man kunna gå upp till en bra bit över 40 utan att det får några konsekvenser för trafiken. Borde man inte ha gjort det vid Blå linjens förlängning för att få lite mindre djupa stationer?
Lennart Petersen
Inlägg: 3202
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Lutningar i t-banan

Inlägg av Lennart Petersen »

Diripsi skrev:Jag tror det ska bli 40 promile där. Antar att problemet med kraftiga lutningar är att de långa bromssträckorna gör att avstånden mellan tågen måste vara större. Frågan är ju när lutningen blir så kraftig att den blir dimensionerande för kapaciteten? Lutningen mellan T-Centralen och Östermalmstorg verkar inte påverka trafiken i alla fall, det är fortfarande stationerna som är dimensionerande för kapaciteten. Så nog borde man kunna gå upp till en bra bit över 40 utan att det får några konsekvenser för trafiken. Borde man inte ha gjort det vid Blå linjens förlängning för att få lite mindre djupa stationer?
Det vanliga är ju att T-banan är byggd som en berg och dalbana mer eller mindre.
Så att tågen har nedförslutning ut från station och får hjälp vid accelerationen och omvänt uppförslut in till station och hjälp med inbromsningen.
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1999
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Lutningar i t-banan

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Oslo har maks 58 promille på tunnelbanen og 70 promille på sporveien. Det er ikke noe stort problem.
daniel_s
Inlägg: 14418
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Lutningar i t-banan

Inlägg av daniel_s »

Nils Carl Aspenberg skrev:Oslo har maks 58 promille på tunnelbanen og 70 promille på sporveien. Det er ikke noe stort problem.
Men då har man väl iofs magnetskenbromsar på tunnelbanevagnarna också?
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1999
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Lutningar i t-banan

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

1300-vognene hadde skinnebremser på en boggi, men 1000-vognene og dagens har det ikke.
Skriv svar