Föråldrade regler om bildstorlek

Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.
Allmänna forumregler
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Föråldrade regler om bildstorlek

Inlägg av Harald »

Reglerna om bildstorlek har inte ändrats sedan Forum startade. Det har ju hänt en hel del med upplösningen på bildskärmar sedan dess, så nu är reglerna föråldrade anser jag. Speciellt konstigt blir det om man ska ladda upp en stående bild eftersom det finns en höjdgräns som förutsätter att bilden är liggande. En stående bild blir därför mycket liten. Det är dags att uppdatera reglerna.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4550
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Föråldrade regler om bildstorlek

Inlägg av leifd »

Harald skrev:Reglerna om bildstorlek har inte ändrats sedan Forum startade. Det har ju hänt en hel del med upplösningen på bildskärmar sedan dess, så nu är reglerna föråldrade anser jag. Speciellt konstigt blir det om man ska ladda upp en stående bild eftersom det finns en höjdgräns som förutsätter att bilden är liggande. En stående bild blir därför mycket liten. Det är dags att uppdatera reglerna.
Fast just den regeln verkar ju ingen bry sig om så mycke längre. Så nog borde det ändras.
Har ju själv publicerat länkade bilder i 1024pix bredd länge utan att ens fundera på detta.
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 264
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: Föråldrade regler om bildstorlek

Inlägg av Fyrgeit »

En regel som inte går att bryta mot är maxstorleken för profilbilder som är 110x110. Är det rimligt?
Användarens profilbild
Jona
Inlägg: 247
Blev medlem: måndag 11 november 2002 22:37
Ort: Skelleftehamn
Kontakt:

Re: Föråldrade regler om bildstorlek

Inlägg av Jona »

HEJ

Jag har skrivit just detta tidigare, men har själv slutat med bildvisning här på grund av storleksrestriktionerna.

Problemet är fortfarande, eftersom avarter / profilen för den som skriver inlägget ligger till höger i bild i detta forum, och inte på vänster sida som är kutym och standard på övriga forum, så kommer denna profil/ avatar sida ändå och skymma högra delen av bilden i alla fall.

Så oavsett vad folk önskar, och reglerna säger, så kommer man ändå inte kunna visa bilderna i detta forum, så länge man inte flyttar profil-stapeln till vänster.
Skulle man göra det skulle storleksproblemet per automatik försvinna av sig själv!

/Jona
Jona i Söv
Användarens profilbild
Infomaster
Administratör
Administratör
Inlägg: 178
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:23

Re: Föråldrade regler om bildstorlek

Inlägg av Infomaster »

Harald skrev:Reglerna om bildstorlek har inte ändrats sedan Forum startade. Det har ju hänt en hel del med upplösningen på bildskärmar sedan dess, så nu är reglerna föråldrade anser jag. Speciellt konstigt blir det om man ska ladda upp en stående bild eftersom det finns en höjdgräns som förutsätter att bilden är liggande. En stående bild blir därför mycket liten. Det är dags att uppdatera reglerna.
Det ör riktigt, vi instämmer. Ändring är på gång.
Användarens profilbild
Infomaster
Administratör
Administratör
Inlägg: 178
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:23

Re: Föråldrade regler om bildstorlek

Inlägg av Infomaster »

Infomaster skrev: Ändring är på gång.
I reglerna står det ”bör” bara vara max 800 px breda. Det tycker vi fortfarande är en bra tumregel, en mobilskärm är inte ens är hälften så stor.

Dock har vi ändrat de tekniska inställningarna och ökat bilddimensionerna med en nolla (till 8 000 x 6 000). Ändrat även max 20 MB för en bild. Borde räcka ett tag (vi har inte obegränsat med diskutrymme).
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4550
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Föråldrade regler om bildstorlek

Inlägg av leifd »

Infomaster skrev:
Infomaster skrev: Ändring är på gång.
I reglerna står det ”bör” bara vara max 800 px breda. Det tycker vi fortfarande är en bra tumregel, en mobilskärm är inte ens är hälften så stor.

Dock har vi ändrat de tekniska inställningarna och ökat bilddimensionerna med en nolla (till 8 000 x 6 000). Ändrat även max 20 MB för en bild. Borde räcka ett tag (vi har inte obegränsat med diskutrymme).
En kanske dum fråga då...
En bild som ligger på min webbplats och som jag lägger in ett inlägg på detta forum, hur påverkar det tillgången på diskutrymme på föreningens server ??
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Föråldrade regler om bildstorlek

Inlägg av daniel_s »

leifd skrev:En kanske dum fråga då...
En bild som ligger på min webbplats och som jag lägger in ett inlägg på detta forum, hur påverkar det tillgången på diskutrymme på föreningens server ??
Om bilden ligger på din webbplats så visas den i befintligt skick på forumet. De angivna begränsningarna gäller för bilder som laddas upp på föreningens server. Som nedanstående bild visar så blir det dock ganska dumt om man lägger upp stora bilder (den här tror jag är 3024*4032).
40925742-9C14-4026-BB5C-EC66690E2C90.jpeg
40925742-9C14-4026-BB5C-EC66690E2C90.jpeg (5.25 MiB) Visad 2197 gånger
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4550
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Föråldrade regler om bildstorlek

Inlägg av leifd »

daniel_s skrev:
leifd skrev:En kanske dum fråga då...
En bild som ligger på min webbplats och som jag lägger in ett inlägg på detta forum, hur påverkar det tillgången på diskutrymme på föreningens server ??
Om bilden ligger på din webbplats så visas den i befintligt skick på forumet. De angivna begränsningarna gäller för bilder som laddas upp på föreningens server. Som nedanstående bild visar så blir det dock ganska dumt om man lägger upp stora bilder (den här tror jag är 3024*4032).
Ja så är det ju naturligtvis. Nu kände jag ju inte ens till att det fanns en sådan möjlighet. Jag skulle dessutom aldrig ens reflektera på att använda den.
Dock framgick det ju inte heller i Infomasters inlägg, att det fanns en sådan möjlighet.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2044
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Föråldrade regler om bildstorlek

Inlägg av ADDE »

Bildsrorlek tycker jag inte att man ska begränsa. Möjligen att forumet kan förminska bilden per automatik. Det räcker väl att man sätter ett tak på filstorleken istället.
Joakim W
Inlägg: 467
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Föråldrade regler om bildstorlek

Inlägg av Joakim W »

Infomaster skrev:
Infomaster skrev: Ändring är på gång.
I reglerna står det ”bör” bara vara max 800 px breda. Det tycker vi fortfarande är en bra tumregel, en mobilskärm är inte ens är hälften så stor.

Dock har vi ändrat de tekniska inställningarna och ökat bilddimensionerna med en nolla (till 8 000 x 6 000). Ändrat även max 20 MB för en bild. Borde räcka ett tag (vi har inte obegränsat med diskutrymme).
För telefonen har dock forumet nåt annat tema som automatiskt förminskar bilderna, väldigt praktiskt :D
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4550
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Föråldrade regler om bildstorlek

Inlägg av leifd »

Joakim W skrev:
Infomaster skrev:
Infomaster skrev: Ändring är på gång.
I reglerna står det ”bör” bara vara max 800 px breda. Det tycker vi fortfarande är en bra tumregel, en mobilskärm är inte ens är hälften så stor.

Dock har vi ändrat de tekniska inställningarna och ökat bilddimensionerna med en nolla (till 8 000 x 6 000). Ändrat även max 20 MB för en bild. Borde räcka ett tag (vi har inte obegränsat med diskutrymme).
För telefonen har dock forumet nåt annat tema som automatiskt förminskar bilderna, väldigt praktiskt :D
Faktum är ju att det går att köra "Mobile Style" även i datorns webbläsare och vips så ser man hela bilden, om den är för stor för skärmen.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2044
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Föråldrade regler om bildstorlek

Inlägg av ADDE »

Phpbb borde ju ha ett mod/tillägg som kan förminska bilden även på PC.
Användarens profilbild
Bussmicke
Inlägg: 8016
Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:38
Ort: Hammarby, Västerås
Kontakt:

Re: Föråldrade regler om bildstorlek

Inlägg av Bussmicke »

Varför envisas ni med att ha den till höger??
Alla andra forum har den till vänster, råkar man lägga upp förstora bilder kapas bilden vilket är trist. Jag kommer att sluta lägga upp bilder här så lännge problemet kvarstår.
Det är dags, tycker jag, att modernisera forumet så det blir mer som andra och att kunna lägga upp litet större bilder., Jag har en 27 tums 4k-skärm och har inte problemet men det flesta
De får bara se halva bilder, andra har troligen mindre skärm och inte 4k.
Gör om, Gör Rätt.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Skriv svar