Bussledartorn i Barkarby

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Bussledartorn i Barkarby

Inlägg av LÅ1 »

Nu ska de självkörande bussarna i Barkarby inte längre ha personal ombord. Bussarna ska i stället kontrolleras från ett kontrolltorn. (Det har väl funnits ett flygledartorn i området, men det är väl borta sedan länge. Vem kunde när det revs ana att man behövde ett kontrolltorn för enbart markbunden trafik? :D )

Jag väntar på självkörande normalbussar eller rent av ledbussar. Som kör i normala hastigheter. Då börjar de bli användbara. :D

"Snart ryker personalen på de självkörande bussarna".

(Enligt Transportstyrelsens app så har bussen som illustrerar artikeln körförbud sedan 2021-01-01 och är avställd 2021-04-13.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Bussledartorn i Barkarby

Inlägg av Odd »

Eftersom självkörande bilar inte ens fungerar tillfredsställande så finns det ingen oro för att de skall släppa ut obemannade självkörande bussar som går snabbare än en kamel, inte än på ett tag.

Självkörande spårvagnar och godståg kommer nog komma ett bra tag innan självkörande bussar, förutspår jag.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Bussledartorn i Barkarby

Inlägg av Enceladus »

Innan linje 549 började gå hela vägen mellan Stora torget och Ikea var det folktomt på dessa minibussar. Stora torget har ju bara matarbussar, och matarbussar till matarbussar är nog inget vinnande koncept. Nu kan dock linjen anses ha ett visst syfte. Har resenärerna blivit fler sedan förlängningen?
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Bussledartorn i Barkarby

Inlägg av Hechtwagen »

Odd skrev:Eftersom självkörande bilar inte ens fungerar tillfredsställande så finns det ingen oro för att de skall släppa ut obemannade självkörande bussar som går snabbare än en kamel, inte än på ett tag.

Självkörande spårvagnar och godståg kommer nog komma ett bra tag innan självkörande bussar, förutspår jag.
Tycker du vanliga bilar fungerar tillfredsställande?...
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Bussledartorn i Barkarby

Inlägg av C12C3C3C12 »

Odd skrev:Eftersom självkörande bilar inte ens fungerar tillfredsställande så finns det ingen oro för att de skall släppa ut obemannade självkörande bussar som går snabbare än en kamel, inte än på ett tag.

Självkörande spårvagnar och godståg kommer nog komma ett bra tag innan självkörande bussar, förutspår jag.
Har du sett hur snabb en kamel kan vara? Jag har sett det i verkligheten.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Bussledartorn i Barkarby

Inlägg av Odd »

Hechtwagen skrev:
Odd skrev:Eftersom självkörande bilar inte ens fungerar tillfredsställande så finns det ingen oro för att de skall släppa ut obemannade självkörande bussar som går snabbare än en kamel, inte än på ett tag.

Självkörande spårvagnar och godståg kommer nog komma ett bra tag innan självkörande bussar, förutspår jag.
Tycker du vanliga bilar fungerar tillfredsställande?...
Allt är relativt. Och i jämförelse med manuella bilar, ja. Något så enkelt som en omledningstrafikkon gör ju i alla fall inte att en mänsklig förare slutar att fungera.
Genius on call
Skriv svar