Antal C30 på röda linjen i dag

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
daniel_s
Inlägg: 14160
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Antal C30 på röda linjen i dag

Inlägg av daniel_s »

Det behöver väl iofs inte vara något direkt problem, det kan ju vara bra att ha en vagn att prova ut programändringar mm på. Men nu spekulerar jag bara. Hur som helst hade somliga andra tillverkare behövt ett sådant fordon…
Sparkfot
Inlägg: 3574
Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:

Re: Antal C30 på röda linjen i dag

Inlägg av Sparkfot »

Idag har nr 28 kommit.
Bilagor
5BFCF4E1-292A-4F2A-8E9F-E075F628C1FA.jpeg
5BFCF4E1-292A-4F2A-8E9F-E075F628C1FA.jpeg (497.88 KiB) Visad 2495 gånger
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 264
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: Antal C30 på röda linjen i dag

Inlägg av Fyrgeit »

Jag hann dit precis när loken lämnade.
https://youtu.be/HcQfXhRVUas
Sparkfot
Inlägg: 3574
Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:

Re: Antal C30 på röda linjen i dag

Inlägg av Sparkfot »

27an är nu övertagen av MTR och lär synas i trafik inom kort. Därmed övergår totalt övertagna C30 av MTR till 26st.
Sparkfot
Inlägg: 3574
Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:

Re: Antal C30 på röda linjen i dag

Inlägg av Sparkfot »

C30, 2330 på plats idag!
Bilagor
97F00C0D-E534-4AB5-9F1D-E55536D93A2A.jpeg
97F00C0D-E534-4AB5-9F1D-E55536D93A2A.jpeg (480.88 KiB) Visad 2034 gånger
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 264
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: Antal C30 på röda linjen i dag

Inlägg av Fyrgeit »

Äsch, nu har de börjat komma i oordning igen. Vagn 29 har inte kommit än.
Sparkfot
Inlägg: 3574
Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:

Re: Antal C30 på röda linjen i dag

Inlägg av Sparkfot »

31an på plats!
Bilagor
D4587341-4DFE-413E-9A19-56479CFB3706.jpeg
D4587341-4DFE-413E-9A19-56479CFB3706.jpeg (523.15 KiB) Visad 1744 gånger
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 264
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: Antal C30 på röda linjen i dag

Inlägg av Fyrgeit »

Sparkfot skrev: söndag 24 april 2022 18:03 C30, 2330 på plats idag!
Sparkfot skrev: söndag 22 maj 2022 15:03 31an på plats!
Så mycket grönare det har blivit på en månad :)

Undrar om 29 är näst på tur eller om den har förhinder.
Sparkfot
Inlägg: 3574
Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:

Re: Antal C30 på röda linjen i dag

Inlägg av Sparkfot »

32an på plats idag! Nu finns 1-32 här i Stockholm.
Bilagor
D9FE348C-0CA6-4FA6-A1AE-81604A7E84C0.jpeg
D9FE348C-0CA6-4FA6-A1AE-81604A7E84C0.jpeg (413.35 KiB) Visad 1486 gånger
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6447
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Antal C30 på röda linjen i dag

Inlägg av Odd »

Så nu är det alltså 16 C30 fullängdståg på tunnelbana 2? Hur är prioriteringen när man gör utsättningen?
Genius on call
Sparkfot
Inlägg: 3574
Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:

Re: Antal C30 på röda linjen i dag

Inlägg av Sparkfot »

Odd skrev: söndag 19 juni 2022 22:05 Så nu är det alltså 16 C30 fullängdståg på tunnelbana 2? Hur är prioriteringen när man gör utsättningen?
Nej enligt senaste infon är det 11 fullängdståg i trafik (totalt 29 vagnar som inkluderar reservvagnar)
Sparkfot
Inlägg: 3574
Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:

Re: Antal C30 på röda linjen i dag

Inlägg av Sparkfot »

Idag dök 33an upp.
Bilagor
A0442131-662D-48FF-89DD-46E6B4A2229B.jpeg
A0442131-662D-48FF-89DD-46E6B4A2229B.jpeg (472.19 KiB) Visad 1342 gånger
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Antal C30 på röda linjen i dag

Inlägg av M224 »

Undrar om C6 kommer i trafik igen i höst?
Kristineberg
Inlägg: 27
Blev medlem: torsdag 23 april 2020 23:04
Ort: Stockholm

Re: Antal C30 på röda linjen i dag

Inlägg av Kristineberg »

Alla vagnar 2301-2333 finns nu på tunnelbanans spår, dock går ej 2305, 2329, 2332 och 2333 i trafik ännu.

C6 kommer finnas kvar som vagnreserv tills september ungefär finns 40 st kvar.
C20_rules
Inlägg: 321
Blev medlem: tisdag 16 december 2008 7:40

Re: Antal C30 på röda linjen i dag

Inlägg av C20_rules »

Kristineberg skrev: onsdag 29 juni 2022 15:59 Alla vagnar 2301-2333 finns nu på tunnelbanans spår, dock går ej 2305, 2329, 2332 och 2333 i trafik ännu.

C6 kommer finnas kvar som vagnreserv tills september ungefär finns 40 st kvar.
Det verkar nice (enl vad jag sett, Wikipedia mm, skulle den va "tagen ur trafik för gott"). Tur jag hann få lite film iaf, sen jag gjorde senaste uppgraderingen av min kamerautrustning. Man får åka ut i augusti när sommartidtabellen är slut och hoppas det går några fler (skulle särskilt vilja filma en tur på Norsborgsgrenen, som jag missade när jag var ute för några veckor sen).
daniel_s skrev: söndag 06 mars 2022 19:47
Fyrgeit skrev: söndag 06 mars 2022 19:40 Är det dags att skapa en ny tråd specifikt för leveranser, alternativt ändra namnet på tråden?
Det är upp till dig! Tycker att den här tråden funkar bra till detta, det blir ändå inte roligare än så här att diskutera "antalet C30", men däremot är det kul med nya bilder.

Tack för uppdateringen, jag har observerat att man nu skrotar Cx-vagnar som man inte får plats med längre. Egentligen borde man kanske köra iväg dem till något avlägset industrispår i stället; man vet aldrig när man kan behöva dem...

(Den här fordonstypen verkar ju dock inte vara i lika stort behov av plötsliga körförbud, fleet checks och ombyggnader som vissa andra i SL-trafiken!)
SLs ledning med pajasen Tamson i spetsen, verkar ju ha någon sorts avsky mot gamla vagnar och vill skrota ut allt så fort som möjligt. Dom låter det hellre bli vagnsbrist och trängsel än att behålla gamla vagnar...
Bussmicke skrev: söndag 06 februari 2022 22:35
Sparkfot skrev:
daniel_s skrev:Har ni tänkt på att när den förlängda tunnelbana 3 invigs är C20 en nästan 40 år gammal konstruktion som uppnått sin specificerade livslängd? Nu gör man iofs diverse utbyten av vissa delsystem vid uppgraderingen som pågår nu, men den mekaniska delen förblir en svag punkt på denna vagntyp.

C30 är av diverse skäl inte ett optimalt fordon vare sig för bana 1 eller för bana 3, jag kan tänka mig att man får börja titta på nästa fordonstyp rätt snart. Förhoppningsvis gör man det redan iofs.
Varför är inte C30 ett optimalt fordon för bana 1 eller 3?
Det skulle vara kul att höra.

/Bussmicke
www.bussmicke.se
Det skulle jag också vilja veta. Bana 1 kan jag tänka mig det är signalsystemet som kanske ställer till det (man kör ju inte heller CX på bana 1 p g a att dom "inte är kompatibla" med det signalsystemet). Men bana 3? Det borde väl gå med lite omprogramering/mindre modifikation annars?
daniel_s
Inlägg: 14160
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Antal C30 på röda linjen i dag

Inlägg av daniel_s »

På bana 3 anser jag att man ska ha vagnar som utnyttjar banans egenskaper och går i 90 km/h och kan köra i full fart in och ut vid stationerna. C30 är i mitt tycke en för långsam vagn för bana 3 på grund av dålig bromsförmåga och dålig specifikation som ger begränsningar i hastigheten.
C20_rules
Inlägg: 321
Blev medlem: tisdag 16 december 2008 7:40

Re: Antal C30 på röda linjen i dag

Inlägg av C20_rules »

daniel_s skrev: måndag 04 juli 2022 17:36 På bana 3 anser jag att man ska ha vagnar som utnyttjar banans egenskaper och går i 90 km/h och kan köra i full fart in och ut vid stationerna. C30 är i mitt tycke en för långsam vagn för bana 3 på grund av dålig bromsförmåga och dålig specifikation som ger begränsningar i hastigheten.
Kör dom ens 90 på bana 3? Enl SLs info från början skulle C30 gå den farten - men sen såg jag senare att dom bara gick 80. Det var likadant med C20 när den var ny, 90 som sen blev 80. Jag gissar det är banan som är problemet ändå då.
78-80 är väl max vad jag sett på bana 3. Det var dock längesen jag mätte (så det kanske ändrat). Sen är väl inte begräsningen in till stationerna p g a tågen? Det är väl hastighetsbegränsningar in till vissa stationer? (bl a T-centralen bana 1 och 2 har ju det). Dock brukar dom väl inte ha det på bana 3 oftast - där brukar dom komma in med ganska bra fart ibland.

Men 90 km/h in på stationerna? Är det ens möjligt? Dom flesta plattformar är ju typ 145 m långa, så det blir ju ca 2,2 m/s². Det är dessutom förutsatt man "slår till" full broms på en gång. Annars måste toppvärdet på retardationen va ännu högre om man ska stanna inom sträckan (det är nog inte ens möjligt med friktionen på spåret). T ex med 1 sek tillsättningstid (där bromsverkan ökar linjärt under 1 sek i början), så måste man upp i ca 2,4 m/s² för att hinna stanna.
Lika mycket acceleration måste ju också till om man ska hinna upp i 90 innan baken lämnar stationen (då skulle strömuttaget skulle bli ett problem också mot slutet av accelerationen - såg någon nämna något om överströmsutlösningar i samband med ATO-drift)
Perfekt körning enl mig dock - men inte direkt det ni brukar förespråka :D
daniel_s
Inlägg: 14160
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Antal C30 på röda linjen i dag

Inlägg av daniel_s »

Idag körs ingenstans i 90 km/h med någon vagntyp. Den hastigheten är inte tillåten på bana 2, och vagnen kan inte veta var den är. Men om alla C20 försvann från bana 2 skulle man kunna höja till 90 på bana 3. C20 klarar bromssträckorna där.

In på stationerna kan man inte köra 90 om man ska hinna stanna men 70-75 är fullt möjligt på de flesta ställena, dock får C30 bara gå i 50 km/h när någon del av tåget är vid plattform vilket ger dumma bromsningar och konstig körning i starten. Jag har inte satt mig in i exakt varför, men de är en aning (15 mm) bredare samt något billighetsbyggda.
C20_rules
Inlägg: 321
Blev medlem: tisdag 16 december 2008 7:40

Re: Antal C30 på röda linjen i dag

Inlägg av C20_rules »

daniel_s skrev: måndag 04 juli 2022 19:37 Idag körs ingenstans i 90 km/h med någon vagntyp. Den hastigheten är inte tillåten på bana 2, och vagnen kan inte veta var den är. Men om alla C20 försvann från bana 2 skulle man kunna höja till 90 på bana 3. C20 klarar bromssträckorna där.

In på stationerna kan man inte köra 90 om man ska hinna stanna men 70-75 är fullt möjligt på de flesta ställena, dock får C30 bara gå i 50 km/h när någon del av tåget är vid plattform vilket ger dumma bromsningar och konstig körning i starten. Jag har inte satt mig in i exakt varför, men de är en aning (15 mm) bredare samt något billighetsbyggda.
Ok, det är så det är. Annars trodde jag info om maxhastigheten skickades från banan till tåget (ungefär som med järnvägens ATC-system).
Från 72 km/h (20 m/s) till 0 på 145 m blir ju bara ca 1,4 m/s om retardationen är kostant (om man börjar bromsa innan stationen, så har man ju ingen tillsättningstid inom plattformens längd) - det verkar ju mer rimligt. Tyckte bara det var lite kul när du skrev att man bör "ha vagnar som går i 90 km/h och kan köra full fart in/ut från stationerna" och räknade på hur det skulle bli om man kunde ha det. Jag förstod dock att det enbart avsåg att det inte är någon hastighetsbegränsning in på stationerna.

Fasen vad drygt att ha sådan begräsning på hastigheten på C30. Dock är det ju rätt många stationer på bana 1 och 2 som har begräsning (ca 50 km/h) för alla tåg in på stationerna - så det kan va svårt att veta om det är bara det eller om tåget också har en begräsning. Man behöver ju inte ha det på fler banor - särskilt inte 3:an, som är den snabbaste.
När du skrev "billighetsbyggda", så kom jag och tänka på att jag såg att vagnskorgen är tillverkad i Kina (Kinagrejer är ju inte direkt kända för sin kvalitet och precision som toleranser på måtten osv.). Tråkigt när man ska skära ner så på kvaliteten.
kristerE
Inlägg: 12
Blev medlem: måndag 28 december 2020 20:57

Re: Antal C30 på röda linjen i dag

Inlägg av kristerE »

Hur många C30 har kommit i dag 10 juli 2022
Skriv svar