Antal C30 på röda linjen i dag

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
kristerE
Inlägg: 12
Blev medlem: måndag 28 december 2020 20:57

Antal C30 på röda linjen i dag

Inlägg av kristerE »

Hur många c30 rullar nu på röda linjen nu! September 2021
Sparkfot
Inlägg: 3574
Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:

Re: Antal C30 på röda linjen i dag

Inlägg av Sparkfot »

kristerE skrev:Hur många c30 rullar nu på röda linjen nu! September 2021
På vardagar är det möjligt med upp till 17 omlopp i trafik på måndag till torsdag, 14st på fredagar, 9st på lördagar, 6st på söndagar.

I tisdags var det 10st omlopp i trafik så det varierar lite från dag till dag.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Antal C30 på röda linjen i dag

Inlägg av M224 »

Hej, vilken är den senaste vagnen som kommit i trafik? Jag har sett 2321 ute.
Sparkfot
Inlägg: 3574
Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:

Re: Antal C30 på röda linjen i dag

Inlägg av Sparkfot »

M224 skrev:Hej, vilken är den senaste vagnen som kommit i trafik? Jag har sett 2321 ute.
Tror att 22an också är ute men kan inte svära på att det är så.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Antal C30 på röda linjen i dag

Inlägg av M224 »

Sparkfot skrev:
M224 skrev:Hej, vilken är den senaste vagnen som kommit i trafik? Jag har sett 2321 ute.
Tror att 22an också är ute men kan inte svära på att det är så.
Tack, snart dags för 2323 då. :D
JohanB
Inlägg: 447
Blev medlem: måndag 02 september 2002 10:47

Re: Antal C30 på röda linjen i dag

Inlägg av JohanB »

Den naturliga följdfrågan blir också: Hur många C6/C14/C15-tåg är det kvar ute på T-röd nu?
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 264
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: Antal C30 på röda linjen i dag

Inlägg av Fyrgeit »

Under de senaste två veckorna har jag sett alla upp till 2321 förutom 03, 04, 05 och 06. Någon som har nån aning om varför de inte är ute och åker?
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2042
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Antal C30 på röda linjen i dag

Inlägg av ADDE »

JohanB skrev:Den naturliga följdfrågan blir också: Hur många C6/C14/C15-tåg är det kvar ute på T-röd nu?
En fundering jag har är vagntillgången efter att utbyggnaderna blir klara. Blå linjen lär behöva betydligt fler tåg snart. Dags att beställa?

Dum fråga: C6 kommer att skrotas, det verkar alla källor jag läser om bekräfta, men hur blir det emd C14/C15? Kommer de med säkerhet att skrotas eller hur blir ödet där?
C12C3C3C12
Inlägg: 2076
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Antal C30 på röda linjen i dag

Inlägg av C12C3C3C12 »

ADDE skrev:
JohanB skrev:Den naturliga följdfrågan blir också: Hur många C6/C14/C15-tåg är det kvar ute på T-röd nu?
En fundering jag har är vagntillgången efter att utbyggnaderna blir klara. Blå linjen lär behöva betydligt fler tåg snart. Dags att beställa?

Dum fråga: C6 kommer att skrotas, det verkar alla källor jag läser om bekräfta, men hur blir det emd C14/C15? Kommer de med säkerhet att skrotas eller hur blir ödet där?
C6:orna kom när jag körde på Bana 2 i mitten på 70-talet, det borde ju innebära att dom är cirka 45 år gamla, nästa hållplats ligger bortom den yttersta växeln.
Sparkfot
Inlägg: 3574
Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:

Re: Antal C30 på röda linjen i dag

Inlägg av Sparkfot »

ADDE skrev:
JohanB skrev:Den naturliga följdfrågan blir också: Hur många C6/C14/C15-tåg är det kvar ute på T-röd nu?
En fundering jag har är vagntillgången efter att utbyggnaderna blir klara. Blå linjen lär behöva betydligt fler tåg snart. Dags att beställa?

Dum fråga: C6 kommer att skrotas, det verkar alla källor jag läser om bekräfta, men hur blir det emd C14/C15? Kommer de med säkerhet att skrotas eller hur blir ödet där?
De lär får vara kvar så länge som alla C30 inte levererats (96e vagnen levereras preliminärt 2024) och C20 midlife uppgraderingen till C25 pågår. De är ju rena ungdomarna (35+) i jämförelse med C6orna. När Gröna linjen kopplas ihop med Blå linjen (visserligen 9 år tills en preliminär invigning) lär de få fler C20 att köra runt med och i takt med att fler C30 levereras till Röda linjen kan C20 flyttas över till Blå linjen också skulle jag gissa.
daniel_s
Inlägg: 14160
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Antal C30 på röda linjen i dag

Inlägg av daniel_s »

Har ni tänkt på att när den förlängda tunnelbana 3 invigs är C20 en nästan 40 år gammal konstruktion som uppnått sin specificerade livslängd? Nu gör man iofs diverse utbyten av vissa delsystem vid uppgraderingen som pågår nu, men den mekaniska delen förblir en svag punkt på denna vagntyp.

C30 är av diverse skäl inte ett optimalt fordon vare sig för bana 1 eller för bana 3, jag kan tänka mig att man får börja titta på nästa fordonstyp rätt snart. Förhoppningsvis gör man det redan iofs.
Sparkfot
Inlägg: 3574
Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:

Re: Antal C30 på röda linjen i dag

Inlägg av Sparkfot »

M224 skrev:
Sparkfot skrev:
M224 skrev:Hej, vilken är den senaste vagnen som kommit i trafik? Jag har sett 2321 ute.
Tror att 22an också är ute men kan inte svära på att det är så.
Tack, snart dags för 2323 då. :D
Väntan är över! 23an kom natten till idag till Marievik och transporteras troligen vidare under kvällen/natten.
Bilagor
IMG_5289(webb).jpg
IMG_5289(webb).jpg (554.66 KiB) Visad 7624 gånger
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 264
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: Antal C30 på röda linjen i dag

Inlägg av Fyrgeit »

Kul! Jag hade för mig att de transporteras natten söndag-måndag, men det kanske varierar?
Sparkfot
Inlägg: 3574
Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:

Re: Antal C30 på röda linjen i dag

Inlägg av Sparkfot »

M224 skrev:Hej, vilken är den senaste vagnen som kommit i trafik? Jag har sett 2321 ute.
2322 har varit ute i trafik idag i varje fall om inte tidigare så nu borde den bli en återkommande syn ute på banan.
Sparkfot
Inlägg: 3574
Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:

Re: Antal C30 på röda linjen i dag

Inlägg av Sparkfot »

Fyrgeit skrev:Kul! Jag hade för mig att de transporteras natten söndag-måndag, men det kanske varierar?
Utan att veta exakt när de kommer och åka vill jag nog ändå slå ett slag för att transportdagar varierar och denna verkar ha flyttats pp mellan onsdagkväll och torsdagsmorgon.
Torbjörn
Inlägg: 121
Blev medlem: torsdag 11 februari 2010 17:13

Re: Antal C30 på röda linjen i dag

Inlägg av Torbjörn »

En av mina gamla vänner, tunneltågförare på MTR, brukar oftast vara den som medverkar till att ta emot nya C30 vid Marievik och sedan driftsätta dem vid ankomst via Tvärbanan till Globen f v b till Norsborg. Han skulle i söndags, 19/9, vara med och ta emot denna nya C30, 23:an, och det var planerat att jag skulle få beskåda när transporten kom från Älvsjö och alla manövrar tills de med Struktons två lok fraktades vidare. Tidigare denna söndag nåddes han dock av meddelandet att transporten hade ställts in. Han anade då "ugglor i mossen" och senare när han passerade Marievik så stod ju denna C30 där, ensam och övergiven och inga som tog emot den! Min vän nämnde att samarbetet mellan berörda parter i samordningen av dessa transporter lämnade mycket övrigt att önska. Alltså, den kom redan i söndags, 19/9.
Torbjörn Jansson
daniel_s
Inlägg: 14160
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Antal C30 på röda linjen i dag

Inlägg av daniel_s »

Tvärbanan var ju avstängd på kvällarna för underhåll söndag-torsdag denna vecka, om det nu kan ha med saken att göra.
Sparkfot
Inlägg: 3574
Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:

Re: Antal C30 på röda linjen i dag

Inlägg av Sparkfot »

daniel_s skrev:Har ni tänkt på att när den förlängda tunnelbana 3 invigs är C20 en nästan 40 år gammal konstruktion som uppnått sin specificerade livslängd? Nu gör man iofs diverse utbyten av vissa delsystem vid uppgraderingen som pågår nu, men den mekaniska delen förblir en svag punkt på denna vagntyp.

C30 är av diverse skäl inte ett optimalt fordon vare sig för bana 1 eller för bana 3, jag kan tänka mig att man får börja titta på nästa fordonstyp rätt snart. Förhoppningsvis gör man det redan iofs.
Varför är inte C30 ett optimalt fordon för bana 1 eller 3?
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 264
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: Antal C30 på röda linjen i dag

Inlägg av Fyrgeit »

Jag var i Årstadal igår kväll i hopp om att en vagn kanske skulle finnas där, tyvärr var det tomt. Det var ändå fyra veckor sedan sist. Har de något schema för leveranser, eller kommer vagnarna när de blir klara i Hennigsdorf?
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 264
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: Antal C30 på röda linjen i dag

Inlägg av Fyrgeit »

Nyss såg jag åtminstone en vagn på Årsta kombiterminal.
Skriv svar