Som jag har påpekat både i detta inlägg och många gånger tidigare är det inte realistiskt att använda sig av Saltsjöbanans banvall, så man kan lika gärna glömma Saltsjöbanan i detta sammanhang.ADDE skrev:Väster? Blir en herrans jobb om Roslagsbanan måste under citybanan för att nå Mariatorget. Att ansluta sig till Saltsjöbanan är också svårt. Bäst är att gå i tunnel rakt österut mot Sickla som första nästa station efter T-centralen såväl som grenstation för Tyresö- och värmdöbanorna. Det blir betydligt billigare, rakare och snabbare.twr skrev: Idén att utnyttja Saltsjöbanans banvall är gammal, och den leder till en grenpunkt i trakten av Sickla. Problemet är att det är olämpligt att gå via Saltsjöbanan och då faller det argumentet. Roslagsbanan behöver passera väster om Slussen för att inte påverka alla infrastruktur där. Det ger en sträckning via Mariatorget/Södra station. Och då blir Sickla en onödig omväg, medan Gullmarsplan mer naturligt ligger på vägen.
I ditt förslag måste man korsa Blå linjen, vilket blir väldigt svårt. Att gå under Citybanan är betydligt enklare.
Sen är ”rakare och snabbare” inte heller ett argument i sig, det är den totala restidsnyttan som gäller. Det påminner om diskussionen här för några år sen om ”kortaste vägen till Nacka centrum”, som helt missade poängen med Blå linjens utbyggnad.