Privat gammal bild identifierad

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Klas Mårtensson
Inlägg: 78
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:31

Privat gammal bild identifierad

Inlägg av Klas Mårtensson »

Farfar_20210904_0002.jpg
Farfar_20210904_0002.jpg (46.16 KiB) Visad 1228 gånger
Historien om ett foto.
I de fotohögar jag hittat bland mina föräldrar och farföräldrars papper fanns den här, lätt spruckna bilden, utan användbar påskrift.
De högra mannen är uppenbarligen farfar (Torsten Mårtensson). Och bilden intresserade mig, eftersom en spårvagn var en viktig del av motivet. Men var är bilden tagen (och när)?
1984 utkom första bandet i en bokserie "Straßen- und Stadtbahnen in Deutschland", planerad för 12 band. Händelser några år senare gjorde att det behövdes flera band. Jag har då och då bläddrat i de utkomna banden och försökt identifiera spårvagnen på bilden, men misslyckats. Och fullt medveten om att flera andra, dåvarande, länder kunde vara möjliga. Ganska nyligen började jag gissa på Oslo, t.ex.
Men så, i veckan, utkom det 21a och sista bandet i serien (Mecklenburg-Vorpommern), och har nu hamnat i min brevlåda. Och plötsligt, i den sista staden i boken, ser jag något som verkar bekant. Och, jo, färg, fönsterplacering och den relativt ovanliga placeringen av vagnsnumret stämmer! Letar vidare i boken, och hittar en bild, där jag kan identifiera huset bakom, med fönsterplacering, skyltar, och t.o.m. den lilla stolpen med en pil.
Herrarna befinner sig framför Hotel zum Bahnhof i Stralsund!
(Och det finns ännu, om det är originalet eller en återuppbyggnad kan jag inte avgöra).
Tidsmässigt kan jag placera bilden mellan 1925 (då bildens typ av strömavtagare infördes, liksom reklam på vagnarna), och 1931 då vagntypen slopades. Antagligen kan årtalet faställas närmare med hjälp av reklamen, men det funna räcker för mig.
Edit: Rengöringsmedlet IMI, som står på reklamen lanserades först 1929, så tidpunkten kan inskränkas till 1929-1931-
Senast redigerad av Klas Mårtensson den lördag 04 september 2021 21:46, redigerad totalt 1 gånger.
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Privat gammal bild identifierad

Inlägg av Anders Hanquist »

Intressant att det gick att placera bilden. Texten på huset är så "internationell" så inte ens land var självklart.
Skriv svar