DN-insändare kräver cykelvänligare pendeltågstrafik

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 10099
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

DN-insändare kräver cykelvänligare pendeltågstrafik

Inlägg av Enceladus »

”Sverige behöver en minister för cyklister”

Kombinationsresor med cykel och kollektivtrafik har diskuteras i åtskilliga trådar på forumet. Flera skribenter menar att behovet saknas i Stockholm och att alla som gillar att cykla ändå redan har flyttat till Köpenhamn. Men så är det uppenbarligen inte.
DN skrev:På sommaren åker familjen till Gotland. När vi ska ta oss till färjan får vi bara ta med cykeln på pendeln till färjeläget under vissa tider som inte är synkroniserade med färjans avgångstider. Det är billigare att åka med färjan i bil eftersom färjebolaget säljer ”alla plus bilen”-biljetter.
Tydligen finns det personer som vill ta med cykeln till Gotland. Det finns dock två problem. Det första är att cyklar inte tillåts i rusningen på grund av för hög beläggning på tågen. Det andra är att tågtrafiken slutar tidigare eller börjar senare än båttrafiken på sommaren. Båda dessa problem går att lösa, och har lösts i Köpenhamn. Att bilresenärer subventioneras är givetvis väntat, men kan också ifrågasättas.
DN skrev:När familjen cyklat genom Stockholm och det är midnatt frestas jag att lägga huvudet på sned och undra om spärrvakten kanske, kanske kan släppa förbi oss så att vi kan hinna med det sena pendeltåget. ”Nej”, säger spärrvakten, ”för om jag släpper förbi er så ringer jag genast på vakten, som kommer och tar er”.
Insändaren upprepar frustrationen över att cyklar bara tillåts i kollektivtrafiken vissa tider på dygnet. Ja, det finns personer som vill göra kombinationsresor både i rusningen och på natten. Och nej, alla cyklister kan inte flytta till Köpenhamn.
DN skrev:När vi anländer med pendeln från Uppsala får vi inte kliva av på Stockholms central för att ta cykeltåget, utan måste kliva av en tidigare station, välja en speciell uppgång för att sedan cykla till stationen. Kommer man till fel nedgång nekas man.
Numera tillåts cyklar på Mälartåg som trafikerar Stockholms central. Detta borde gå att lösa även för pendeltåg som trafikerar Stockholm City. Stationen har flera in- och utgångar.
Lennart Petersen
Inlägg: 3112
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: DN-insändare kräver cykelvänligare pendeltågstrafik

Inlägg av Lennart Petersen »

Vad är det för båtar till/från Gotland som inte har anslutning till pendeltågen.
Cykel har man väl just för att kunna cykla, det är väl inga problem att cykla från Odenplan eller Södra.
Enceladus
Inlägg: 10099
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: DN-insändare kräver cykelvänligare pendeltågstrafik

Inlägg av Enceladus »

Lennart Petersen skrev:Vad är det för båtar till/från Gotland som inte har anslutning till pendeltågen.
Cykel har man väl just för att kunna cykla, det är väl inga problem att cykla från Odenplan eller Södra.
De båtar som avgår och ankommer mellan klockan 3 och 5 saknar anslutande pendeltåg. För resenärer som kommer med regionaltåg och ska till Gotland är det onödigt att behöva cykla en pendeltågsstation tillsammans med sitt bagage. Tipset att flytta till Köpenhamn fungerar inte heller för alla.
BSB101
Inlägg: 2986
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: DN-insändare kräver cykelvänligare pendeltågstrafik

Inlägg av BSB101 »

Som sagt om man är ute på cykeltur borde några extra kilometer cykling inte vara några problem. Att kräva 100 procents tillgänglighet överallt och alltid fungerar inte.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6425
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: DN-insändare kräver cykelvänligare pendeltågstrafik

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev:Flera skribenter menar att ......... alla som gillar att cykla ändå redan har flyttat till Köpenhamn
Vem har påstått det?
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 10099
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: DN-insändare kräver cykelvänligare pendeltågstrafik

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev:
Enceladus skrev:Flera skribenter menar att ......... alla som gillar att cykla ändå redan har flyttat till Köpenhamn
Vem har påstått det?
I svenska cykelkretsar är det inte ovanligt att Köpenhamn beskrivs som en dröm för cyklister. Den länkade artikeln föreslår rentav en flytt till Köpenhamn. Det är ju svårt att förneka det svenska ointresset för cykeln som transportmedel när den huvudsakliga förbindelsen till Gotland saknar anslutning för cyklister i rusningen och på natten.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6425
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: DN-insändare kräver cykelvänligare pendeltågstrafik

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:
Enceladus skrev:Flera skribenter menar att ......... alla som gillar att cykla ändå redan har flyttat till Köpenhamn
Vem har påstått det?
I svenska cykelkretsar är det inte ovanligt att Köpenhamn beskrivs som en dröm för cyklister. Den länkade artikeln föreslår rentav en flytt till Köpenhamn. Det är ju svårt att förneka det svenska ointresset för cykeln som transportmedel när den huvudsakliga förbindelsen till Gotland saknar anslutning för cyklister i rusningen och på natten.
Ja, det är ju inte så lätt att veta vem som avses eftersom Enceladus-kollektivet envisas med att benämna alla för "skribenten". Den länkade artikeln, är det den från "Allt om elcyklar"? Elcyklar låter inte så miljövänligt, har jag hört :D . Det som "föreslås" i artikeln är ju detta "Jag beställer en perfekt Ägg Benedict på Café Dyrehaven på Sønder Boulevard och överväger att flytta till Köpenhamn." dvs. inget "förslag" utan grov ironi! Frågan är vilket som lockar mest, äggen eller cyklandet :D .

Alltnog så har jag svårt att hetsa upp mig över att några nattliga båtturer saknar p-tågsanslutning, eller att se detta som "det svenska ointresset för cykeln som transportmedel". Detta under den rätt korta turistcykelsäsongen på Gotland. De glada cykelturisterna får väl försöka passa in de turer där det finns tåganslutning.

När jag var ung och Uffe Adelsohn härjade som kommunikationsminister fick man inte ens ta med cykel på p-tågen. Hyr cykel på Gotland istället, var hans glada tillrop, när detta påtalades. Jag brukade hyra min cykel vid Österport i Visby. De gick ofta sönder och jag kommer ihåg en gång vid Fårösund, när jag vart tvungen att försöka ta bussen tillbaka till Visby med den havererade cykeln, och busschauffören frågade (på kingande gotländska, som publicum får försöka föreställa sig): "är det en sån där hyrcykel som aldrig håller". Något bättre har det ju blivit sedan dess.

Man kan ju cykla till/från Nynäshamn också, även om det inte precis är något jag rekommenderar - det har jag själv gjort åtskilliga gånger. Numera, sedan biltrafiken flyttat över till motorvägen, kan man ju cykla på gamla landsvägen via Landfjärden, och slipper den långa och kringelikrokiga Nynäsleden. Och har man elcykel går det väl lätt som en plätt :D . När jag tänker efter så blir det nog en tur till Nynäshamn nästa vecka - fast per motorcykel då.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
daniel_s
Inlägg: 14211
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: DN-insändare kräver cykelvänligare pendeltågstrafik

Inlägg av daniel_s »

För åttonde och antagligen inte sista gången: skippa tugget om Köpenhamn, stockholmare är inte imponerade av den stan! Till och med Göteborg är mer av en förebild för oss (fast det erkänner vi inte)!
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: DN-insändare kräver cykelvänligare pendeltågstrafik

Inlägg av Anders Hanquist »

Jag är ingen anhängare av det skulle vara att någon slags "mänsklig rättighet" att få ta med sig sin cykel överallt och i alla sammanhang. Det handlar inte om ett handikapphjälpmedel. I SL-trafiken passar den sällan. Undantaget är just pendeltågen, som har lite större plats och går på längre sträckor. Sen har vi ju just cykelsemestrar på Gotland och den kanske rätt trista transportsträckan ned till Nynäshamn. Så om det finns problem med vissa båtavgångar/ankomster som faller utanför tillåten tid för cyklar så kanske man kan justera det, så att det funkar för denna kategori. Därmed inte sagt att de ska vara fritt fram jämt och överallt.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6425
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: DN-insändare kräver cykelvänligare pendeltågstrafik

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Anders Hanquist skrev:Jag är ingen anhängare av det skulle vara att någon slags "mänsklig rättighet" att få ta med sig sin cykel överallt och i alla sammanhang. Det handlar inte om ett handikapphjälpmedel. I SL-trafiken passar den sällan. Undantaget är just pendeltågen, som har lite större plats och går på längre sträckor. Sen har vi ju just cykelsemestrar på Gotland och den kanske rätt trista transportsträckan ned till Nynäshamn. Så om det finns problem med vissa båtavgångar/ankomster som faller utanför tillåten tid för cyklar så kanske man kan justera det, så att det funkar för denna kategori. Därmed inte sagt att de ska vara fritt fram jämt och överallt.
Frågan är om det är pendeltågen eller cykelturisterna som ska "justeras".
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 10099
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: DN-insändare kräver cykelvänligare pendeltågstrafik

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev:
Anders Hanquist skrev:Jag är ingen anhängare av det skulle vara att någon slags "mänsklig rättighet" att få ta med sig sin cykel överallt och i alla sammanhang. Det handlar inte om ett handikapphjälpmedel. I SL-trafiken passar den sällan. Undantaget är just pendeltågen, som har lite större plats och går på längre sträckor. Sen har vi ju just cykelsemestrar på Gotland och den kanske rätt trista transportsträckan ned till Nynäshamn. Så om det finns problem med vissa båtavgångar/ankomster som faller utanför tillåten tid för cyklar så kanske man kan justera det, så att det funkar för denna kategori. Därmed inte sagt att de ska vara fritt fram jämt och överallt.
Frågan är om det är pendeltågen eller cykelturisterna som ska "justeras".
Svaret beror väl på om frågan ställs i Stockholm eller Köpenhamn...
Användarens profilbild
Sio
Inlägg: 538
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2014 18:49
Ort: Stockholm

Re: DN-insändare kräver cykelvänligare pendeltågstrafik

Inlägg av Sio »

Som frekvent pendeltågsresenär är jag inte så begeistrad över cyklarnas förekomst i tågen. Barnvagnsplateserna i tågens ändar behövs ju till just barnvagnar och i de andra vestibulerna får ju inte en normalstor cykel plats på något bra sätt.

Och sedan verkar det svårt att avstå från att cykla på plattformarna för en del cyklister.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6425
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: DN-insändare kräver cykelvänligare pendeltågstrafik

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:
Anders Hanquist skrev:Jag är ingen anhängare av det skulle vara att någon slags "mänsklig rättighet" att få ta med sig sin cykel överallt och i alla sammanhang. Det handlar inte om ett handikapphjälpmedel. I SL-trafiken passar den sällan. Undantaget är just pendeltågen, som har lite större plats och går på längre sträckor. Sen har vi ju just cykelsemestrar på Gotland och den kanske rätt trista transportsträckan ned till Nynäshamn. Så om det finns problem med vissa båtavgångar/ankomster som faller utanför tillåten tid för cyklar så kanske man kan justera det, så att det funkar för denna kategori. Därmed inte sagt att de ska vara fritt fram jämt och överallt.
Frågan är om det är pendeltågen eller cykelturisterna som ska "justeras".
Svaret beror väl på om frågan ställs i Stockholm eller Köpenhamn...
Tja, de som "överväger att flytta till Köpenhamn" får väl ställa frågan där.....
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7484
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: DN-insändare kräver cykelvänligare pendeltågstrafik

Inlägg av Kantorn »

Enceladus skrev: Frågan är om det är pendeltågen eller cykelturisterna som ska "justeras".
Cykelturisterna är - vågar jag påstå - en försvinnande liten del av alla som rör sig på Stockholm City. Problemet är väl att om man öppnar för den lilla skaran människor så kanske fler vill åka cykel på via City. Efter ett tag blir situationen ohållbar. Därför är det bättre om man sätter en nollgräns. Hade det varit frågan om - som flera gör gällande - en Köpenhamnsliknande situation, så hade det varit en annan sak. Men jag tror att om man ska börja efterlikna Köpenhamn vad gäller cykelinfrastruktur så är det på asfalten och inte i City man ska börja.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7484
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: DN-insändare kräver cykelvänligare pendeltågstrafik

Inlägg av Kantorn »

Enceladus skrev:Numera tillåts cyklar på Mälartåg som trafikerar Stockholms central. Detta borde gå att lösa även för pendeltåg som trafikerar Stockholm City. Stationen har flera in- och utgångar.
Det är ganska krångligt att ta sig från Centralen till City. Skulle inte Mälartåg kunna stanna i Älvsjö och Solna också? För cyklande med biljett...
Professionell tyckare
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5519
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: DN-insändare kräver cykelvänligare pendeltågstrafik

Inlägg av kildor »

Kantorn skrev:
Enceladus skrev:Numera tillåts cyklar på Mälartåg som trafikerar Stockholms central. Detta borde gå att lösa även för pendeltåg som trafikerar Stockholm City. Stationen har flera in- och utgångar.
Det är ganska krångligt att ta sig från Centralen till City. Skulle inte Mälartåg kunna stanna i Älvsjö och Solna också? För cyklande med biljett...
Regionaltågsuppehåll i Solna och Älvsjö skulle förstås vara värdefullt, men det lär nog knappast vara cyklisternas bytesbehov som kommer vara drivande i den fråga i så fall. Oavsett så skulle det behövas fler spår och plattformar för regionaltågsuppehåll, och det blir inte lätt att ordna på dessa platser.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6425
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: DN-insändare kräver cykelvänligare pendeltågstrafik

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Anders Hanquist skrev:.... den kanske rätt trista transportsträckan ned till Nynäshamn.
Ja, jag vet inte det jag. Nu tog jag elskotern ned till Nynäshamn (med ett laddstopp i Ösmo - Nynäshamns kommun har jobbat en del med laddinfrastrukturen - https://nynashamn.se/service/boende--mi ... ingsregler ) häromdagen, på gamla Nynäsvägen, och jag var praktiskt taget ensam där. Ganska vacker Södertörnsnatur också, särskilt kring Landfjärden. Lite långt är det förstås att trampa (särskilt när man är påväg hem :) ), säger jag, som inte behövde trampa alls :) .
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: DN-insändare kräver cykelvänligare pendeltågstrafik

Inlägg av Anders Hanquist »

Absolut. Så kan det nog vara. Jag har ingen större erfarenhet. Tänkte mer så där "i största allmänhet" att om man ska på cykelsemester på Gotland och bor i Stockholm (speciellt då norra delen) så kanske 7-8 mil extra inte känns så lockande utan blir mer en nödtvungen "transportsträcka".
Skriv svar